آشنایی با تیپ شخصیتی ISTJ یا شخصیت بازرس

آشنایی با تیپ شخصیتی ISTJ یا شخصیت بازرس

تیپ های شخصیت دارای انواع مختلفی است که یکی از آنها تیپ شخصیتی ISTJ یا همان تیپ شخصیتی بازرس است. این دسته از افراد همواره در تمامی کارهایشان به صورت محتاطانه عمل می کنند و نظم و عملگرایی جز جدایی ناپذیر شخصیت ISTJ است.

در نظر داشته باشید که شخصیت بازرس به صورت خودکفا عمل می کند و همواره به تمامی تعهداتشان پایبند هستند. تیپ شخصیت ISTJ همواره ترجیح می دهد تا در گروه های کوچک با افراد صمیمی رابطه داشته باشد و اگر در محیط های بزرگ قرار بگیرد بسیار محتاطانه عمل می کند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با تیپ شخصیتی ISTJ یا همان شخصیت بازرس را در اختیار شما علاقه مندان به روانشناسی شخصیت قرار دهیم و به صورت دقیق تمام ویژگی های تیپ شخصیتی ISTJ را مورد بررسی قرار دهیم.

تیپ شخصیتی ISTJ به چه معناست؟

باید اشاره شود که ISTJ به صورت مخفف یکی از تیپ های شخصیتی از مجموعه ۱۶ تیپ شخصیتی را معرفی می کند که توسط کاترین بریگز و ایزابل مایرز ایجاد شده است. کلمه ISTJ از ۴ Introverted, Sensing, Thinking, Judging واژه گرفته شده است. به صورت کلی شخصیت ISTJ از تنهایی خودش بسیار انرژی می گیرد و به جای تمرکز بر مفاهیم و ایده ها همواره بر جزئیات و واقعیت ها تاکید می کند.

آشنایی با شخصیت ISTJ

همچنین باید بیان شود که تیپ شخصیتی ISTJ همواره بر اساس عقل و منطق عمل می کند و تمام تصمیماتش را بر این اساس اجرا می کند. نام دیگر تیپ شخصیتی ISTJ شخصیت بازرس است که برخی اوقات بر جزئیات تمرکز می کند و به همین دلیل به عنوان شخصیت بازرس شناخته می شود. پیشنهاد میشود تا مقاله آشنایی با شخصیت میانجی گر را مطالعه کنید.

آشنایی با انگیزه و ارزش های تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ همواره دوست دارد تا با قواعد بازی آشنا باشد و به جای ارزش گذاری برای تخیل بر پیش بینی پذیری تاکید می کند. شخصیت بازرس اگر بخواهد کسی را راهنمایی کند از تجربیات گذشته اش استفاده می کند و اگر در محیط آشنا قرار بگیرد خیلی آسوده تر خواهد بود.


پیشنهاد ویژه : پکیج تیپ های شخصیت و همسرگزینی


تیپ شخصیتی ISTJ به روشی علاقه دارند که به اثبات رسیده باشد و تا به چیزی اطمینان نکنند هرگز آن را تست نخواهند کرد. از نکات بسیار مهمی که برای شخصیت بازرس باید اشاره شود پرتلاش و سخت کوشی است و تا زمانی که یک کار را به انتها نرسد هرگز به سراغ کار بعدی نمی رود. همانطور که اشاره شد تیپ شخصیتی ISTJ بسیار منطقی بوده و به کارهایی علاقه دارند که در آنها نیز به استدلال و تفکر باشد.

همانطور که اشاره شد تیپ شخصیت بازرس همواره به جزئیات توجه می کند و آنقدر یک موضوع را مورد بررسی قرار می دهد تا مطمئن شود که کار درستی است و سپس به آن اعتماد می کند. تیپ شخصیتی ISTJ یک شخصیت بسیار منطقی دارد و به طور منظم و سازماندهی شده به تمام کارهایش نظم می دهد.

دیگران چه نظری راجع به تیپ شخصیتی ISTJ دارند؟

همانگونه که گفته شد تیپ شخصیتی ISTJ همواره محافظه کار است و دوست دارد تا با تمام قواعد بازی آشنا باشد و به عبارتی از ابهام گریزان است و ترجیح می دهد تا در محیط هایی قرار بگیرد که بسیار قابل پیشبینی باشد و بتواند نقش خودش را به خوبی درک کند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با شخصیت کاریزماتیک را مطالعه نمایید.

به دلیل آنکه تیپ شخصیتی ISTJ خیلی راحت تر می تواند مسئولیت کارها را بر عهده بگیرد گاهی اوقات ممکن است در مهمانی ها کارهایی مانند سازماندهی کلاه و کت ها را برعهده بگیرد. چرا که خیلی تمایل به صحبت با غریبه ها ندارند و ترجیح می دهند در موقعیت های اجتماعی کاری مفید انجام دهند. بنابراین اگر کاری به شخصیت ISTJ سپردید مطمئن باشید که به خوبی آن را برای شما انجام خواهند داد.

از دیگر صفات افراد ISTJ عملگرا بودن است و به همین دلیل خیلی کم توجه آن ها به موضوعی جلب می شود. نکته بسیار جالبی که در خصوص تیپ شخصیتی ISTJ وجود دارد مربوط به انتخاب لباس است. به طوری که شخصیت بازرس همواره لباسی را انتخاب می کند که برایش مفید و سودمند باشد و خیلی تمایل ندارد بر اساس مد روز بگردد.


پیشنهاد ویژه : سمینار آشنایی با انواع تیپ های شخصیت


از این رو اگر شما دوستی داشته باشید که تیپ شخصیتی اش ISTJ باشد قطعا از او خواهید شنید که به سبک کلاسیک خیلی علاقه دارد. افراد ISTJ بسیار سر راست صحبت می کنند و اطلاعات و دانش آنها بسیار خوب است. همچنین باید اشاره شود که تیپ شخصیتی ISTJ به درونگرایی شناخته می شود و همواره تمایل دارند تا در رابطه با اطلاعات واقعی گفتگو کنند و از مفاهیم انتزاعی و ایده هایی که هنوز به اثبات نرسیده اند دوری می کنند.

تیپ شخصیتی ISTJ از چه چیزهایی متنفر است؟

ویژگی اصلی بازرس ها عملگرایی و مسئولیت پذیری در کارهاست. به همین دلیل اگر به کسی قولی بدهند قطعا به آن عمل خواهند کرد و شک نداشته باشید که اگر کاری را به تیپ شخصیتی ISTJ بدهید تا برای شما انجام دهید باید خیالتان راحت باشد.

چرا که آنها بسیار با اخلاق هستند و در انجام هر کاری وجدان را سر لوحه کارهایشان قرار می دهند. شاید تعجب کنید ولی تیپ شخصیتی ISTJ حتی اگر کاری بخواهد برای کسی انجام دهد که برای خودش دارای هزینه باشد چون به آن شخص قول داده است حتما آن کار را انجام می دهد، به همین دلیل شخصیت بازرس به عنوان شخصیتی خستگی ناپذیر شناخته می شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل روانشناسی شخصیت


سخت کوشی و پر تلاش بودن شخصیت ISTJ موجب می شود تا تمام کارها را به خوبی انجام دهند. در طول تاریخ همواره افرادی که دارای تیپ شخصیتی ISTJ بوده اند به عنوان تثبیت کننده های جهان شناخته شده اند. به عنوان مثال اگر بخواهیم به یک شخصیت ISTJ اشاره کنیم، می توانیم جرج واشنگتن را مثال بزنیم که شخصیت او یک بازرس بود.

بنابراین باید اشاره شود که تمام تیپ های شخصیتی دارای محدودیت هایی هستند و از برخی از کارها متنفرند. یعنی دوست ندارند چنین اتفاقاتی برایشان رخ دهد. در ادامه با گروه برنا اندیشان همراه باشید تا با کارهایی که تیپ شخصیت ISTJ از آنها متنفر است آشنا شویم.

به شدت از بی نظمی بیزار است

همانطور که گفته شد افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ مسئولیت پذیر هستند و انجام کار بر اساس وجدان برایشان بسیار لذت بخش است. به همین دلیل می توان گفت که افراد بازرس بسیار با وجدان و متعهد هستند. شاید شما هم در اطراف خود افراد بسیار کمی را دیده باشید که بیشتر از وظایفش کار کند و در اصطلاح برای کار دلسوز باشد. این افراد دقیقا همین تیپ شخصیت ISTJ هستند که در رابطه با جزئیات بسیار دقیق هستند و به شما کمک می کنند تا مشکلات سریع تر حل شود. برای مطالعه بیشتر مقاله معرفی تست MBTI را بخوانید.

بنابراین باید توجه داشت زمانی که ISTJ در تمامی کارها با وجدان عمل می کند، اگر در یک محیط کار همکارانش افرادی شلخته و بی نظم باشد او به شدت عصبانی خواهد شد و در رفتارش نیز به دیگران گوشزد می کند که از بی نظمی بیزار است و شما اجازه ندارید به این شکل رفتار کنید.

عدم تمایل به نظریات اثبات نشده

تیپ شخصیتی ISTJ به شدت واقع گرا بوده و در زمان حال زندگی می کند. بنابراین به تمام اتفاقاتی که در اطرافش می افتد آگاه بوده و به آنها توجه می کند و زمانی که رخدادی پیش می آید همواره به دنبال راه حل های عملی هستند تا بتوانند مشکلات را خیلی سریع حل کنند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تفسیر تست کتل


زمانی که می گوییم شخصیت ISTJ واقع بین است باید بدانیم که تمایلی به افکار بلند پروازانه ندارند و از تخیلات دوری می کند. بنابراین به تنهایی بسیار علاقه دارد و دوست دارد اگر در جمعی قرار می گیرد صحبت های با هدفی را با دیگران داشته باشد، چرا که تیپ شخصیت بازرس اگر بخواهد هر ایده ای را عملی کند برای انجام آن خیلی دقیق برنامه ریزی می کند.

نبود ساختار مشخص

چون تیپ شخصیتی ISTJ یا همان بازرس ها بسیار دقیق و عملگرا هستند همواره تمایل دارند تا در کارها نظم وجود داشته باشد. به عنوان مثال در محیط کار دوست دارد تا تمامی کارها طبق نظم انجام شود. از سمت دیگر توجه داشته باشید که افراد ISTJ همواره از ابهام فراری اند و دوست دارند تا در محیطی قرار بگیرند که تکلیفشان دقیق مشخص باشد و بدانند که چه کاری باید انجام دهند. به همین دلیل نظم و ساختار در کار برای شخصیت بازرس بسیار با اهمیت است.

احساسات بیش از حد

زمانی که می گوییم تیپ شخصیتی ISTJ بر اساس عقل و منطق عمل می کند به این معناست که خیلی تمایل به برخوردهای احساسی نداشته و از احساسات زیاد، بیزار است. همچنین باید اشاره شود که شخصیت ISTJ در رابطه با تمام انواع احساسات نیز به همین شکل است و هرگز احساساتش را بروز نمی دهد و بر این باور است که احساسات هر کسی برای خودش است و نیازی نیست که آن را به دیگران بگوید.

معرفی کامل صفات و ویژگی های شخصیت ISTJ

البته باید اشاره شود این رفتار در تیپ شخصیت ISTJ به معنی سنگ دلی نبوده و هر چه آنها بزرگتر می شوند رفتارهای احساسی شان بهتر و عملگرا تر می شود. یعنی آنها نیز به دیگران علاقه دارند و احساسات دیگران را درک می کنند ولی در عین حال از احساسات بیش از حد، فراری اند و این نوع رفتار هیچ تناقضی با شخصیت یک بازرس ندارد. به همین دلیل اگر شخصیت ISTJ در موقعیتی قرار بگیرد که می بایست با احساسات زیاد کنار بیاید دچار تنش و فشار خواهد شد و از درون بهم می ریزد.

شلوغی زیاد

اعتماد به نفس افراد ISTJ بسیار بالاست و همواره به عنوان افراد شایسته شناخته می شوند. ولی همانگونه که بیان شد این اشخاص درونگرا بوده و همواره تمایل دارند تا مدت زمان زیادی را در تنهایی به سر ببرند. به عنوان مثال ممکن است آنها در گاراژ خانه خودشان مشغول تعمیر ماشین شان شوند و یا بر روی مبل در حال خواندن کتاب یا دیدن تلویزیون باشند. به همین دلیل اگر تنهایی کافی برای آنها مهیا نشود دچار خستگی و تحریک پذیری می شوند.

بی توجهی به قوانین

تیپ شخصیتی ISTJ معتقد است که قوانین برای انسان ها و جوامع لازم و ضروری است و این قانون است که می تواند به شما کمک کند تا زندگی سالمی داشته باشید. به همین دلیل افراد با شخصیت ISTJ به شدت به قانون پایبند هستند و به آن احترام می گذارند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل شخصیت شناسی MBTI


آنها می دانند که هیچ قانونی کامل نیست و برخی اوقات از راه مناسب باید قوانین اشتباه را به چالش کشید ولی باز هم به شدت باور دارند که هیچ کس حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد. چرا که تمامی قوانین برای زندگی بهتر انسان ها تدوین شده است و اگر افراد به قوانین احترام نگذارند باعث می شوند تا در جامعه هرج و مرج ایجاد شود. به یاد داشته باشید که تیپ شخصیتی ISTJ به شدت از قانون شکنی توسط مراجع قدرت بیزار است و دوست ندارد حتی خودش به دلیل داشتن قدرت به قوانین پایبند نباشد.

بد قولی

زمانی که فردی با تیپ شخصیتی ISTJ به شما قول بدهد که سر فلان ساعت در فلان جا حاضر خواهد شد مطمئن باشید که در همان ساعت در آن مکان می تواند او را مشاهده کنید و حتی یک دقیقه تاخیر در قرارهایشان وجود ندارد. به عنوان مثال اگر به شما قول بدهند که گزارش کار را در روز شنبه به شما تحویل دهند مطمئن باشید که در همان روز این کار را خواهند کرد.برای مطالعه بیشتر مقاله روش های برخورد با افراد عقده ای را بخوانید.

در نظر داشته باشید که به جز مشکلات پزشکی و بلایای طبیعی هیچ چیز دیگری نمی تواند باعث شود که آنها به قولشان عمل نکنند. بنابراین مطمئن باشید که این افراد بسیار ثابت قدم و قابل اعتماد هستند و از این که دیگران فقط تظاهر به خوش قولی می کنند ولی در عمل بد قول هستند به شدت بیزارند.

آشنایی با ویژگی های دوست داشتنی ISTJ

به دلیل نوع شخصیتی که افراد بازرس دارند همواره در برخی از موقعیت ها با مشکلاتی مواجه می شوند که آنها را دچار دردسر و مشکل می کند. به همین دلیل باید به خوبی با انواع صفات و ویژگی های تیپ شخصیتی ISTJ آشنا باشیم تا بتوانیم به آنها کمک کنیم که زندگی بهتری داشته باشند. در ادامه به نقاط قوت تیپ شخصیت ISTJ اشاره خواهیم کرد.

پرتلاش بودن و سخت کوشی

مردی که دارای تیپ شخصیتی ISTJ است همواره با انگیزه است و تمامی وظایفش را به خوبی انجام می دهد. نکته بسیار مهمی که در رابطه با شخصیت بازرس باید بدانیم این است که آن ها بسیار روشمند، جزئیات گرا و سازماندهی شده عمل می کنند و هرگز وضعیت موجود را به چالش نمی کشند و تمایل دارند تا از فرایندهای اثبات شده پیروی کنند.

یعنی کاری را انجام می دهند که از نتیجه آن دقیق مطلع باشند و اگر به اندازه کافی به کاری مطمئن نباشند هرگز آن را انجام نخواهند داد. چون مردان ISTJ بسیار زیاد به ساختار علاقه دارند همواره به سراغ شغل هایی می روند که نیاز به صبر و تحمل زیادی دارد.

مسئولیت پذیر و با اراده

مسئولیت پذیری از صفات بارز تیپ شخصیتی ISTJ محسوب می شود. بنابراین اگر قولی به شما بدهند به این معناست که باید حتما به آن عمل کنند. یعنی اگر حتی در مسیر انجام قول دچار آسیب شوند و از خودشان هزینه کنند باز هم آن کار را برای شما انجام خواهند داد. همچنین اگر بیشتر علاقه دارید حتما پکیج آموزش تفسیر تست MBTI را دانلود کنید.

افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ بسیار وفادار بوده و به وظایفی که قبول کرده است به شدت پایبند است. اگر شما می خواهید با افرادی که تیپ شخصیتی ISTJ دارند ارتباط برقرار کنید لازم است تا مهارت مسئولیت پذیری را در خودتان افزایش دهید.

آرام و شفاف

با این که افراد دارای شخصیت بازرس بسیار با چالش های گوناگونی مواجه هستند ولی در عین حال در تمام مراحل زندگی بسیار آرام و صبور هستند و می توان آن ها را به عنوان افراد خونسرد شناخت. افراد دارای تیپ شخصیتی ISTJ دارای قدرت مهارت حل مسئله بالایی هستند و از این طریق می توانند هم مشکلات را حل کنند و هم در عین حال خیلی آرام و صبور رفتار کنند.

راستگویی و صداقت

اگر شما فردی با تیپ شخصیت ISTJ هستید بدون شک فردی صادق و راستگو هستید. بنابراین اگر در شرایط سختی قرار گرفتید هرگز از ترفند و دروغ استفاده نمی کنید و بر واقعیت های موجود تکیه می کنید. صداقت و راستگویی برای افراد ISTJ بسیار مهم و ضروری است به طوری که آن را ستایش می کنند.

پس توجه کنید که افراد دارای شخصیت ISTJ حتی دروغ مصلحتی هم نمی گویند و به طور کلی از گفتن هر نوع دروغی بیزارند. به همین دلیل همواره در مدیریت کارها و روبرو شدن با موقعیت های مختلف صداقت و راستگویی را سرلوحه کارشان قرار می دهند.

تعهد فراوان در کارها

تیپ شخصیتی ISTJ هرگز نیاز به فشار و اجبار ندارند تا کاری را انجام دهند، بلکه آنها وارد کاری می شوند و ساعت ها و روزها بر روی یک پروژه کار می کنند و آن کار را به اتمام می رسانند. باید اشاره شود که افراد دارای شخصیت بازرس در کارشان بسیار متعهد هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا کار را به درستی انجام دهند.

شخصیت ISTJ چه ویژگی هایی دارد؟

به طور کلی احساس افراد ISTJ دارای ثبات است و همچنین به عنوان افراد حساس و احساسی هم شناخته می شوند. یعنی ممکن است در مدت زمانی کوتاهی خلق و خوی بالایی داشته باشند و گاهی اوقات بسیار افتاده و پایین باشند.

همانطور که اشاره شد افراد با تیپ شخصیت ISTJ احساساتشان را بروز نمی دهند و اگر افسرده یا هیجان زده شوند هرگز شما نمی توانید تشخیص دهید که آنها در چه شرایطی قرار دارند، چرا که عواطف آنها بسیار آرام است.

اگر با دقت به رفتار آنها توجه کنید گمان می کنید که در درون افراد ISTJ یک دستگاه کنترل احساسات قرار دارد. بدیهی است که افراد در گذر زمان دچار تغییر و تحول می شوند ولی باید به یاد داشته باشید که حرف ISTJ بسیار واقعی بوده و شما می توانید بر روی آنها حساب کنید، چرا که امروز و فردای آن ها دارای ثبات بوده و تغییر زیاد در زندگی آن ها را خسته می کند.

ساکت بودن

تیپ شخصیتی ISTJ به دنبال سکوت است و خودش سکوت را دوست دارد. همانطور که گفته شد افراد ISTJ درونگرا هستند و دقیقا مانند درونگراها حساس و تحریک پذیر اند. به همین دلیل همواره به دنبال محیط هایی می گردند که ساکت باشد و حواس آنها را پرت نکند و اگر در این موقعیت ها قرار بگیرند به راحتی می توانند تمام کارهایشان را انجام دهند.

اگر تیپ شخصیتی ISTJ بخواهد خودش را شارژ کند باید در تنهایی قرار بگیرد و اگر شما با فردی در رابطه هستید که شخصیتش ISTJ است باید بدانید که هرگز نباید آرامش تنهایی اش را از او بگیرید.

دسته‌بندی‌ها