آشنایی با مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی

آشنایی با مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی

در مورد مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی یا Asceticism چه می دانید؟ این مکانیسم چه زمانی کار می کند و چه کاربردی برای انسان دارد؟ به طور کلی مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی به انسان کمک می کند تا بتواند از غرایز خویش دوری کند و در مقابل فشارها و تنش های ناشی از آنها ایستادگی نماید.

مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی بیشتر در دوران نوجوانی در افراد مشاهده می شود که بر اساس آن شخص تلاش می کند تا از امیال و شهوات دوری کند. زیرا در این سن فرد نمی تواند در شرایط سالم نیازهای جنسی اش را برآورده کند به سمت مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی (Asceticism) رفته و شما می توانید رفتارهای ریاضت طلبانه را در رفتار او مشاهده کنید.

در این بخش از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به مجموعه مقالات روانشناسی علاقه مند هستید پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی

در ابتدا لازم می دانیم تا شما را با مکانیسم های دفاعی آشنا کنیم و سپس به سراغ مکانیسم ریاضت طلبی برویم و به صورت کامل این مکانیسم و طرز عملکردش را مورد بررسی قرار دهیم. اولین بار مفهوم مکانیسم دفاعی در نظریات روانکاوی زیگموند فروید مطرح شد.

فروید روان انسان را به ۳ قسمت تقسیم می کند که عبارت اند از اید (id)، ایگو (ego)، سوپر ایگو (super ego). اید یا همان نهاد شامل تمامی امیال و غرایز انسان می شود که می توانیم به غریزه جنسی و پرخاشگری اشاره کنیم. ساختار اید از ابتدای تولد در انسان وجود دارد و باعث می شود تا نیازهای گوناگون در او ایجاد شود. با گذر زمان ساختار ایگو در کودک شروع به رشد می کند و آن زمان است که فرد بر اساس واقعیت عمل می کند، چرا که ایگو به واقعیت مربوط است و کاری به نیازها و غرایز ندارد.

یعنی بر اساس نظر ایگو می بایست تمام نیازها را بر اساس واقعیت برآورده کنیم و اجازه نداریم کاری غیر از آن را انجام دهیم. به عنوان مثال زمانی که کودک فقط دارای اید است و نیاز گرسنگی در او به وجود می آید دست به هر کاری می زند تا نیازش را برآورده کند. اما زمانی که بخش ایگو در فرد به وجود می آید، زمانی که دچار گرسنگی می شود برای رفع آن دست به هر کاری نمی زند و بر اساس واقعیت عمل می کند. در آخر نیز ساختار سوپر ایگو در فرد ایجاد می شود که این بخش از ساختار روان انسان همان وجدان اخلاقی است.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل روانکاوی


در اکثر مواقع سوپر ایگو با اید در تضاد است و همواره فرد را از انجام بسیاری از کارها منع می کند. بر اساس نظر زیگموند فروید سلامت روان انسان زمانی به وجود می آید که فرد به سمت ایگو قدم بردارد و بتواند تعادلی بین اید و سوپر ایگو ایجاد کند.

مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی چگونه کار می کند؟

در این میان باید اشاره شود که ایگو (ego) با همان خود از روش هایی استفاده می کند که در روانکاوی به آن ها مکانیسم دفاعی گفته می شود. در خصوص مکانیسم های دفاعی باید اشاره شود که فروید و سایر روانشناسانی که پیرو فروید هستند تاکنون مکانیسم های مختلفی را شناسایی کرده اند که مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی یکی از آنهاست.

مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی چیست؟

مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی توسط آنا فروید دختر زیگموند فروید (پدر روانکاوی) مطرح شد. آنا فروید بیان می کند که انسان ها در دوره هایی از زندگی شان بیش از حد از مکانیسم های دفاعی استفاده می کنند. به عنوان مثال در دوران نوجوانی بیشتر به سمت مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی و عقلانی سازی می رود.

مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی کاری می کند که انسان از نیازهای جنسی اش دوری کند و آنها را نادیده بگیرد. در این حالت فرد از نیازهای جنسی گریزان است و از هرگونه لذت روانی کناره گیری می کند. اگر شما هم فرزند نوجوانی داشته باشید ممکن است در دوره ای متوجه شده باشید که نشانه های افسردگی دارد و نمی تواند مانند سایر دوستانش شاد و خندان باشد.

آسیب های روانی و مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی

زیگموند فروید معتقد بود که مکانیسم های دفاعی به انسان ها کمک می کند تا بتوانند در مقابل تنش ها و آسیب های روانی در امان باشند. به همین دلیل می توان گفت که مکانیسم های دفاعی از سلامت روان انسان ها دفاع می کنند. اما نکته ای که وجود دارد این است که استفاده افراطی از مکانیسم های دفاعی نه تنها هیچ کمکی به انسان نمی کند بلکه موجب می شود تا فرد دچار روان رنجوری شود. چرا که اگر فرد مدام از مکانیسم های دفاعی استفاده کند نمی تواند به صورت بالغانه با واقعیت و مشکلاتی که وجود دارد برخورد کند و در نهایت مهارت هایش رشد نمی کند.

به عنوان مثال اگر شخصی فقط از مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی استفاده کند موجب می شود تا نتواند شیوه برخورد درست با مسئله جنسی را یاد نگیرد و در نتیجه در آینده دچار مشکلات روانی می شود که باعث می شود تا سلامت روانش به شدت دچار آسیب شود. به یاد داشته باشید که اگر از مکانیسم دفاعی ریاضت طلبی یا Asceticism استفاده کنید موجب می شوید تا همواره از لذت های زندگی کناره گیری نمایید و در نتیجه زمینه بروز اختلال افسردگی در شما ایجاد می شود.

نتیجه گیری

اگر فرزند نوجوانی دارید و میخواهید دوران نوجوانی اش را به سلامتی پشت سر بگذارد بهتر است که در صورت بروز مشکل به یک روانشناس مراجعه کنید تا از او مشاوره دریافت نمایید. چرا که مکانیسم های دفاعی در بسیاری از شرایط به سلامت روان انسان ها آسیب وارد می کند و اجازه نمی دهد شخصیت فرد رشد کند. روش هایی مانند مشاوره فردی و خانواده درمانی می تواند در چنین شرایطی بسیار مفید باشد و به نوجوان شما کمک کند تا تمامی تنش ها و استرس هایی که در وجودش لانه کرده است درمان شود.

دسته‌بندی‌ها