رژیم غذایی سالم و نگاهی به مقوله چاقی و لاغری و رسیدن به تندرستی

رژیم غذایی سالم و نگاهی به مقوله چاقی و لاغری

امروزه برای بسیاری از افراد تناسب اندام و سلامتی بسیار مهم بوده و برخی افراد لاغری را مساوی با سلامتی می دانند و به استفاده از روش های مختلف قصد دارند تا به وزن ایده آل خود برسند و در این بین به دلیل استفاده از روش های نامناسب به جسم خود صدمه وارد می کنند، با توجه به موضوع سلامتی در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مطلبی با عنوان رژیم غذایی سالم و نگاهی به مقوله چاقی و لاغری با شما علاقه مندان به موضوعات تندرستی گفتگو کنیم. پس تا انتهای مقاله رژیم غذایی سالم با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

رژیم غذایی سالم و نگاهی به مقوله چاقی و لاغری

رژیم غذایی سالم و نگاهی به مقوله چاقی و لاغری به شما می گوید که امرزه تعریف سلامتی و تندرستی شامل چه مواردی است و برای تندرستی چه کارهایی باید انجام دهیم.

آیا برای سالم بودن باید لاغرتر باشم؟

سلامت گرایی (Healthism) یک نوع رژیم غذایی جدید است

از نظر سلامتی دیگر صحیح نیست که بپذیرید بخاطر ظاهر می خواهید لاغر باشید. اکنون همه چیز در مورد “سلامت گرایی” است.

بسیاری از زنانی که با آنها کار می کنم کاملاً متقاعد شده اند که تنها در صورت لاغری می توانند سالم باشند. معمولاً اینها زنانی هستند که رژیم گرفته اند، از بدن خود متنفر هستند، با غذا وسواس زیادی دارند، پرخوری می کنند، پرخوری اجباری انجام می دهند یا خود را به عنوان افراد عاطفی خوار یا افراد معتاد به غذا معرفی می کنند. آنها ممکن است 25 یا 70 ساله باشند. آنچه که مشترک هست، نیاز مبرم به لاغری (ner) است. اما آنها همچنین می فهمند که رژیم گرفتن برای آنها موثر نبوده است، حداقل به عنوان راهی برای کاهش وزن آنها نیز اثری نداشته است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش تخصصی تندرستی و وزن ایده آل


اکنون بسیاری امید دارند که هنوز بتوانند لاغر باشند (راهی برای داشتن سلامتی بهتر). این “سلامت گرایی” نامیده می شود به عنوان دل مشغولی یا وسواس در سلامتی شخصی تمرکز اصلی در تعریف و دستیابی به بهزیستی تعریف می شود، هدفی که باید در اصل از طریق کاهش وزن محقق شود. به عبارت دیگر، این احساس که شما نمی توانید بدون لاغر یا لاغرتر بودن، سالم باشید. این در طی همه گیری، که در آن وزن به عنوان یک خطر برای عفونت ویروس کرونا شناخته می شود، با شدت بیشتری ظاهر شده است.

اما در مورد سایر شرایط پزشکی مرتبط با وزن، این همه ماجرا نیست. تمرکز فقط روی عدد وزن است. شاید دکتر شما به شما گفته باشد که وزن شما چقدر عامل خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، سرطان و اکنون COVID-19 است را افزایش داده است. اما تحقیقاتی که فقط به تعداد مقیاس متمرکز است و نه به اعدادی که بیشترین اهمیت را دارند، کل داستان را نمی گوید – اقدامات سلامتی که در واقع مهم هستند – فعالیت بدنی، آمادگی متابولیکی و تناسب کلی قلب و ریه را مورد بررسی قرار می دهند، زیرا شما هر اندازه ای که باشید می توانید سالم باشید.

مهم نیست که چه چیزی شنیده اید، بیایید در مورد افسانه ها و واقعیت ها و تضاد های آنها به بررسی بپردازیم.

۱. افسانه : چاقی موجب می شود تا عمرتان کاهش یابد. در یک بررسی گسترده از مطالعات در مورد تأثیر وزن بر سلامتی ، مشخص شد که:

هشتاد و هفت درصد مطالعات در مورد افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) 30-35 نشان داد که اکثریت افراد به اندازه افراد در گروه وزن “طبیعی” سالم قرار دارند.

شصت و هفت درصد مطالعات روی افراد با BMI 35-40 و بالاتر از 40 سال (به نمایندگی فقط 6 درصد از جمعیت ایالات متحده) هیچ تفاوتی در خطرات سلامتی از گروه های وزنی “طبیعی” نشان نداد – از جمله عدم کاهش طول عمر، فگال وهمکارانش در سال 2013 این موضوع را مطرح نموده اند.

نگاهی به موضوع چاقی و لاغری و مقوله کاهش وزن

رژیم غذایی سالم

۲. افسانه : چربی باعث بیماری می شود. در حالی که میزان چاقی (طبق BMI تعیین شده) بیش از دو برابر شده است ، میزان دیابت (که اغلب به عنوان نمونه ای از این افسانه استفاده می شود) فقط 9-11 درصد افزایش یافته است، اگر چاقی باعث دیابت می شود، میزان دیابت باید بسیار بالاتر رفته باشد. همچنین، میزان بیماری های قلبی حتی در اثر دو برابر شدن چاقی (که توسط BMI تعیین می شود) کاهش یافته است.

۳. افسانه : ما شواهدی داریم که نشان می دهد کاهش وزن باعث بهبود سلامتی می شود. انستیتوی ملی بهداشت تحقیق 15 میلیون دلاری که در طی 15 سال انجام داد و نتوانست اثبات کند که رژیم درمانی و کاهش وزن می تواند خطر سکته های مغزی، حمله های قلبی و بیماری های قلبی را کاهش دهد. برخی از اتفاقات خوب در این مطالعه رخ داده است : شرکت کنندگان توانستند 6 درصد از وزن خود را حفظ کنند (بهتر از اکثر برنامه های رژیم غذایی) و دیابتی ها بهتر می توانند دیابت خود را بدون دارو کنترل کنند، اما این مطالعه عظیم نتوانست نشان دهد که کاهش وزن خطرات سلامتی را بهبود می بخشد.

لیندا بیکن در کتاب خود با عنوان “سلامتی در هر اندازه” نوشت : “ما در جنگ با چاقی شکست خورده ایم.

مبارزه با چربی باعث از بین رفتن چربی نشده است. و لاغرتر بودن، حتی اگر بدانیم چگونه می توانیم به موفقیت برسیم لزوماً ما را سالم تر یا شادتر می کند. ” وی ادامه می دهد که : “آسیب گسترده جانبی” (ناشی از جنگ با چاقی) به وجود آمده است، از جمله مشغله غذا و بدن، نفرت از خود، اختلالات خوردن، تبعیض، ضعف در سلامتی و غیره. تعداد کمی از ما چه به دلیل چاق بودن و چه به دلیل ترس از چاق شدن با بدنمان در صلح هستیم.

بنابراین، اگر واقعاً می خواهید سلامت کلی خود را بهبود ببخشید، این موضوع چگونه میتواند به شما کمک کند؟ این می تواند شما را به سمت صلح با غذا و بدن سوق دهد زیرا ما از کتاب اسرار آزمایشگاه غذا خوردن نوشته تارک من می دانیم که:

۱. ورزش، حتی بدون تغییر تعداد در مقیاس های تعداد تمرین، خطرات سلامتی را کاهش می دهد.

۲. افرادی که فعال هستند، مهم نیست که چقدر فعالیت دارند، از بیماری و مرگ کمتری نسبت به افراد لاغر و فعال برخوردار نیستند.

تحقیقات دیگر نشان داده است که :

۱. خطرات سرطان، بیشتر به افزایش وزن و آنچه می خورید مربوط است. ما می دانیم که افزایش غذاهای حاوی آنتی اکسیدان خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

۲. در دیابت، ورزش حتی بدون کاهش وزن خطرات دیابت را کاهش میدهد.

توجه : برای کاهش خطر بیماری های قلبی ، سیگار نکشید ، فشار خون را تحت کنترل داشته و ورزش کنید.

چند واقعیت هوشیارانه دیگرعبارتند از :

رضایت بیشتر از بدن بدون توجه به وزنی که دارید با نتایج بهتر سلامتی برایتان همراه خواهد بود.

تصور می شود که رژیم های غذایی یو یو علت تفاوت در سلامتی بین کسانی که دارای بدن هایی بزرگتر هستند و بدن هایی که دارای وزن «طبیعی» هستند وجود دارد. به عبارت دیگر، رژیم گرفتن باعث می شود وزن در طولانی مدت بالا برود، نه اینکه کاهش یابد.

همه ما موهای بلوند یا چشمان آبی نداریم یا قد بلندی نداریم به همین ترتیب، هر چقدر تلاش کنیم همه لاغر نیستیم. این فقط یک دانش ساده است.

این دانش می تواند شما را به سمت صلح با غذا و بدنتان سوق دهد زیرا می تواند شما را قادر به یافتن دلیل اصلی مشکلات خود با غذا و بدن خود کند، که اغلب مربوط به استرس شدید یا مشکلات در دوران کودکی است – سؤ استفاده، بی توجهی به زندگی در خانواده هایی که با اعتیاد یا بیماری روانی دست و پنجه نرم می کنند، شاهد سؤ استفاده  جنسی در خانه، طلاق یا داشتن عضوی از خانواده که در زندان بوده است خواهد بود.

تحقیقات حاصل از مطالعه تجربیات دوران کودکی نشان می دهد که علت واقعی دیابت، سرطان، بیماری قلبی و سایر بیماریهای مزمن ممکن است از کودکی شروع شود.

لاغر شدن باعث نمی شود که تجربیات کودکی شما درست شود. اما بهبود ناشی از این تجربیات می تواند به شما در زمینه اعتیاد به غذا، و رهایی از خوردن شدید غذا به خاطر احساس و وسواس غذایی کمتری نسبت به اعتیاد به شما کمک کند. باید انتخاب کنید: می خواهید وقت و پول خود را برای چه کاری خرج کنید؟