شاید شما هم علاقه مند به یادگیری برخی از تخصص هایی از جمله گچ بری هستید و برای یادگیری این حرفه لازم است تا استادی در این زمینه به شما آموزش های لازم را بدهد. ما در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از مجموعه آموزش ها با عنوان پکیج آموزش جامع گچ بری به صورت تخصصی را در اختیار شما علاقه مندان به این حرفه قرار دهیم تا بتوانید خیلی آسان گچ بری را فرا بگیرید.
پکیج آموزش جامع گچ بری به صورت تخصصی
بسته آموزش جامع گچ بری به صورت تصویری از پایه تا پیشرفته شما را با حرفه گچ بری آشنا کرده و کمک می کند تا بتوانید هر طرحی را با گچ بسازید.
هنر گچ بری یکی از هنرهای وابسته به معماری است که در هر منطقه و هر دوره زمانی، شکل و شیوه مخصوص به خود را داشتهاست. همان طور که از نام این هنر پیداست، مصالح اصلی بکار رفته در این هنر گچ میباشد. در ایران نیز گچ بری در دورههای مختلف تاریخی همراه با تفاوتهایی بودهاست.
گچ به دلیل داشتن خاصیت شکلپذیری، چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی کاربرد زیادی در هنرهای تزئینی دارد.
برخی سبک های گچبری سنتی عبارتند از :
گچبری معرق : این روش مانند کاشی کاری معرق است .برای این کار ابتدا ملات گچ رنگی را به شکل دلخواه می بریدند و قطعات بریده شده را مانند پازل کنار هم می چیدند سپس ملات گچ سفید را پشت آن می ریختند تا زمینه کار یک دست شود.
پیشنهاد ویژه : فیلم آموزش کامل هنر پتینه کاری
گچ بری لایه ای : این روش را میتوان حالت پیشرفته تر از سبک معرق دانست در این روش چند لایه گچ استفاده می کنند که هرکدام رنگ متفاوتی دارد .پس از کشیدن لایه های گچ رنگی ،با ابزار گچبری طرح های مورد نظر را در آورده و اجرا می کردند.
پکیج آموزش جامع گچ بری
گچبری کلوخی : نمونه های این مدل را از گچبری را می توانید در کاخ ها عمارت ها های دوره ناصرالدین شاه ببینید.این نوع گچبری با نفوذ فرهنگ غربی در ایران وارد معماری ایرانی شد.
گچبری هشته یا برهشته : این مدل گچبری به آن چه عموم مردم می شناسند نزدیک تر است .واژه برهشته همان برجسته است و نشان می دهد در این سبک خطوط و طرح ها ی گچبری به صورت برجسته تر از دیوارها اجرا می شوند.
ابزار های گچ بری
گچبری تخصصی است بسیار حساس است و کوچکترین عیب و ایراد ها نیز در این کار به چشم میخورند پس اصلا نمیتوان بدون ابزار و وسایل مخصوص گچبری را انجام داد.
برخی از اصلی ترین ابزار های گچبری موارد زیر هستند :
قاشقی
این وسیله در اصل به نام قلم بوم گیر مشهور است و برای انواع و اقسام کارهای گچ کاری مورد استفاده قرار میگیرد. به لبههای گرد و قاشقی شکل (شبیه به قاشق) که توسط قلم بوم گیر بر گوشه دیوارها و سقف اجرا میشود، قاشقی میگویند.
پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل دکوراسیون داخلی
دمبر
اصلیترین ابزار گچکاری، دمبر است. در حقیقت، اگر بخواهید گچ کاری را به هنر تبدیل کنید، باید از دمبر استفاده کنید. این وسیله فلزی مانند چاقو است، ولی تنها بخش تیز آن در قسمت نوک وسیله است. با این وسیله میتواند هر نوع اثر هنری خلق کرد.
بومخوار
ابزاری فلزی است که برای هموار کردن متن و زمینه گچ بریها استفاده میشود. نوک این وسیله حالت مورب داشته که به تمیز کردن زمینه کار کمک میکند. از بومخوار میتوان برای حکاکی، کنده کاری و مرمت و پرداخت اثر نیز استفاده کرد.
وردنگی
نوعی ابزار گچ کاری است که برای خط کشی کردن جای گرته شده (چرمه کردن یا سوزنی کردن) استفاده میشود. انجام این کار به دلیل این است که بتوان بعد از وردنگی، فعایتهای مربوط به برش را انجام داد.
ماله
از ابتداییترین ابزارهای گچکاری، ماله است. ماله بنایی اغلب فلزی با دسته چوبی است. فلز نباید به هیچ عنوان تیز و بُرنده بود، تا سطح کار توسط گچ کار خراب نشد. همچنین توجه داشته باشید که لکه گیری و برای گچکاری، نیاز به ماله مخصوص است.
پیشینه گچ بری
شواهد باستانشناسی نشان میدهند که تاریخ ساخت گچ به پیش از ساختن خشت و پخت آن به صورت آجر میرسد. در قدیمیترین بنای دنیا، یعنی اهرام ثلاثه مصر که قدمتی چهار هزار و پانصد ساله دارد، از گچ به عنوان ماده چسبنده مقاوم بعد از ازاره در بین سنگها و جهت کلافسازی آنها استفاده شدهاست. یکی از کاربردهای ویژه گچ، اندود کردن دیوارها و سطوح داخلی ساختمانها است و هنر گچبری، این آراستگی را به حد کمال و دلنوازی میرساند.
به کار بردن تزئینات گچی در تزیین دیوارها، روش معمول در شهرهای ایران و عراق بودهاست. اولین مردمی که در ایران به این کار دست زدند هخامنشیان و سپس ساسانیان بودند و اعراب در جریان فتوحات خویش، این هنر را از آنها فرا گرفتند. هنرمندان دوره اموی بهطور وسیعی کاخها را با گچبری منقوش برجسته تزئین مینمودند.
نمونه بسیاری از این گچبریها در کاخهای «خربه المفجر»، «الحیر الغربی» و «المنیه» به کار برده شدهاست که گچبریهای کاخ المنیه به واسطه دربرداشتن عناصر آدمی و حیوانی در کنار تزئینات هندسی و گیاهی، اهمیت بیشتری دارد. روش تزیینات گچی روی دیوارها، پس از بهکارگیری خشت در بناها گسترش پیدا کرد و این روش در کاخهای شهر سامرا رواج یافت. پایین دیوارها با ازاره گچی به ارتفاع حدود ۱۰۰ سانتیمتر پوشانده میشد.
آموزش تمام فنون گچ بری
این گونه تزیینات در دو قصر جوسق و بلکوارا به کار رفتهاست. مجموعه تزیینات کاخهای سامرا در مرحله اول طبیعی هستند اما در دوره بعد عناصر تزیینی از طبیعت فاصله میگیرند. در سومین مرحله، زمینه تزیینات عمق چشمگیری مییابد که بهترین نمونههای آن در کاخ بلکوارا به چشم میخورد.
در این دوره، ابتکار پوشش سطح آن چنان کامل گردید که تقریباً تمام زمینه را میپوشاند و این امر که برای نخستین بار در هنر اسلامی رواج یافت، اوج ترقی روشهای تزیینی به شمار میرود و پس از آن در دنیای اسلام منتشر شد و از مهمترین ارکان هنر اسلامی گردید. روش تزیینات گچی روی دیوارها از طریق حکومت طولونی از عراق به مصر انتقال یافت و نمونههایی از آن در جامع طولون روی سطح داخلی و اطراف طاقها و دور پنجرهها به کار برده شد.
هنرمندان دوره فاطمی، همچنان تحت تأثیر تزیینات هنر ساسانی (هنر رایج در دوره عباسی) بودند. تزیینات نقاشی گچی موجود در رواق قبله جامع الازهر از عناصر گیاهی که از روش تزیینات طولونی و عباسی اقتباس گردیده، تشکیل یافتهاست ولی اختلاف در طریقه استفاده از آنهاست.
همچنین نمونههای زیبایی از خط کوفی مشجر در کتیبه موجود زیر سقف یافت میشود. در دوره فاطمی اهمیت تزیینات خطی افزایش یافت و بهکارگیری خط کوفی مشجر روی زمینههای برگدار اشکال گیاهی انتشار یافت.
در دوره ایلخانی، هنر گچبری به سرحد کمال مطلوب رسید. به وجود آمدن محرابهای گسترده با انواع خطوط به ویژه گونههای مختلف کوفی، بهکارگیری انواع گره هندسی با نقوش اسلیمی طوماری و اسلیمی ماری در لا به لای کتیبه و اسپرهای خط با گل و برگهای پهن و نیز گودی و برجستگی نقوش، موجب تحولی عظیم و خلق شاهکارهای عظیم گچ بری در این دوران شد.
تزیینات گچی معمول در دوره سلجوقی، در عصر ایلخانی به تدریج رو به دگرگونی رفت و پر بودن و شلوغی تزیینات تبدیل به ویژگی گچبری این دوران شد. از زیباترین نمونه این گونه تزیینات شلوغ، نقوش به کار رفته در مسجد حیدریه قزوین، جامع ورامین و محراب مسجد ارومیه را میتوان نام برد.
روشهای متنوع کنده کاری روی گچ و شلوغی عناصر تزیینی مختلف، در قرن هشتم جایگاهی خاص یافت. بهترین نمونه بیانگر این تحول، محراب اولجایتو در مسجد جامع اصفهان است که تاریخ ساخت آن ۷۱۰ ه.ق است.
در دوره ممالیک بحری، روش تزیین دیوارها با نوارهای گچی منقوش به عناصر نوشتنی، روی زمینه تزیینات گیاهی رایج گردید که نمونه آن در بالای پنجره مسجد «الظاهر بیبرس» مشاهده میشود. زیباترین نمونههای گچی مملوکی، در پنجرههای گچی مشبک موجود در جامع دیده میشود که با اشکال هندسی همراه با شیشههای رنگین تزیین شدهاست. این پنجرهها را حاشیههایی مزین به عناصر برگ و شاخه و نوشتههای کوفی دربر گرفتهاست.
دوره تیموری، عصر به وجود آمدن رسمی بندی و کار بندیهایی از قالبهای گچی مقرنس و قطار بندیهای گچی ارزشمند است. بهطور کلی، در هنر گچ بری این دوران انواع خطوط کوفی مشجر، مزهر، معقد و مشبک و نیز خطهای محقق، نسخ، ثلث، رقاع، تعلیق و نستعلیق و به خصوص از خط معقلی، استفاده فراوان شدهاست.
از آثار فراوان این دوره میتوان به مقرنس بندیهای گچی ارزشمند سردرِ مسجد میدان کاشان، قطار بندیهای گچی مدرسه خرگرد در خواف و خطوط گچ بری شده در بقعه شیخ احمد جامی در تربت جام را نام برد.
در دورهٔ صفوی، هنر گچبری وارد روشهای خاصی میشود؛ بهطوریکه زیباترین مقرنسبندیهای گچی با عناصر گوناگون بهخصوص مقرنسهای طاس و نیمطاس همراه با نقوش گل و گیاه با انواع تیغههای گچی دالبُری، زینتبخش کاخهای شاهی شدهاست.
در این میان میتوان به پدیدههای ارزشمند مقرنس قطار و کاربندیها و یزدیبندیهای گچی بسیار شگرف کاخ هشت بهشت، سردر بازار قیصریهٔ اصفهان و بهخصوص دالبُرهای تیغه منقوش از ظروف گوناگون همچون تُنگ و سبو و مقرنسبندیهای طاسهدار گچی در تالارهای شاهنشین و موسیقی کاخ عالیقاپو و نیز خط گچبری ثلث بسیار ارزشمند در صفهٔ درویش مسجد جامع همین شهر را یاد داشت.
گچبریهای جدید
هنرمندان گچبر توانستهاند با خلاقیت خود طرحهای زیبایی از هنر گچبری را مطابق با نیازهای زمان پیادهسازی کنند. شاید بتوان نام این نوع گچبری را گچبری مدرن گذاشت. طرحهای جدیدی که بدست هنرمندان جوان برای ساختمانهای امروزی پیادهسازی میشود. در این نوع گچبری بیشتر از نورپردازی استفاده میگردد تا حال و هوای جذاب تری به اثر بدهند. نکته مهم این است که خلاقیت باعث ابداع طرحهای زیبایی مطابق با نیازهای فعلی افراد گشته.
گچبری پیشساخته
با توسعه صنعت ساختمان و خانهسازی در تعداد انبوه در کلانشهرها تزیینات داخلی مربوط به گچبری که به حالت سنتی و با دست ساخته میشود، با توجه به نیاز معماران این کار در این حالت بسیار زمانبر و کم کاربرد است، لذا این حرفه به صورت صنعتی درآمده و با توجه به شرایط روز تولید میشود. گچبری پیشساخته در کشورهای آمریکایی به صورت کلاسیک رشد نمود و با گذر زمان این هنر به صورت صنعتی به دیگر کشورها با توجه به فرهنگ آن کشور صادر گردید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.