علایم یبوست در دوران کودکی و آشنایی والدین با علایم آن

علایم یبوست در دوران کودکی و آشنایی والدین با علایم آن

یکی از دلایل اصلی درد معده در کودکان یبوست است که والدین باید در مورد آن اطلاعات کاملی داشته باشند و بدانند که یبوست چه نشانه هایی دارد و با انواع آن آشنا باشند و بدانند وقتی کودکشان دچار یبوست می شود چگونه باید به او کمک کنند، ما در این بخش از برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از موضوعات مهم با عنوان علایم یبوست در دوران کودکی و آشنایی والدین با نشانه های یبوست فرزندان را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب پزشکی قرار دهیم، پس برای آگاهی بیشتر با این موضوع تا انتهای مقاله علایم یبوست در دوران کودکی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

علایم یبوست در دوران کودکی و آشنایی والدین با علایم آن

والدین باید علایم یبوست در دوران کودکی را بدانند تا در هنگام وجود چنین مشکلی بتوانند به آنها کمک کرده و در صورت نیاز با پزشک در این خصوص مشورت نمایند.

علایم یبوست در دوران کودکی

دردهای معده در کودکان شایع است ، یبوست یکی از دلایل عمده آن و یکی از اولین مواردی است که والدین و متخصصان اطفال فکر می کنند مقصر هستند.

هنوز هم از آنجا که چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند باعث درد معده شود مهم است که در مورد علائم یبوست بدانید که آیا فرزند شما واقعاً یبوست دارد یا اینکه علت دیگری باعث درد او شده است.

یبوست چیست؟

یبوست معمولاً به صورت کمتر از دو یا سه بار اجابت مزاج در هفته یا حرکات روده ای سخت یا دردناک تعریف می شود حتی اگر کودک هر روز اجابت مزاج داشته باشد.

در بیشتر کودکان ، یبوست به دلیل داشتن رژیم غذایی کم فیبر یا چربی زیاد یا عدم نوشیدن مایعات کافی ایجاد می شود.

چرا کودکان دچار یبوست می شوند؟

علایم یبوست در دوران کودکی

یبوست همچنین می تواند به دلیل عدم ورزش کافی ، به عنوان یک عارضه جانبی در برخی داروها و در کودکانی که مدفوع خود را نگه داشته و از اجابت مزاج مداوم اجتناب می کنند ایجاد شود.

علایم یبوست

علائم یبوست معمولاً نسبتاً ساده است هنگامی که والدین احتمالاً از دفعات انجام حرکات روده در کودک خود آگاهی کافی دارند ممکن است در کودک بزرگتر کمی گیج کننده تر باشند.

بسته به سن کودک ، علائم و نشانه های یبوست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمتر از دو یا سه بار اجابت مزاج در هفته داشته باشد
  • فشار آوردن در حین حرکت دفع
  • به دلیل ترس از دردی که ممکن است ایجاد کند (ممانعت از مدفوع) که یبوست را بدتر می کند
  • درد شکم ، نفخ و گرفتگی عضلات که اغلب با اجابت مزاج تسکین می یابد
  • داشتن حرکات روده ای بسیار بزرگ دردناک که گاهی اوقات می تواند توالت را متوقف کند یا مانند توپ های کوچک سخت است که حتی اگر کودک هر روز این نوع حرکات روده را داشته باشد نشانه یبوست است.
  • احساس می کنید که هنوز هم به اجابت مزاج نیاز دارید حتی اگر فقط یک حرکت داشته باشید (تخلیه ناقص)
  • درد مقعدی
  • گاز بیش از حد معده
  • خون قرمز روشن در قسمت خارج مدفوع سفت یا هنگام پاک کردن کودک پس از مدفوع که می تواند به دلیل اجابت مزاج بزرگ باعث ایجاد شکاف مقعدی شود.

به خاطر داشته باشید که به نظر می رسد برخی از کودکان خردسال به ویژه نوزادان و کودکان نوپا قبل از اینکه به آنها آموزش دهند ممکن است هنگام دفع بدن دچار فشار شوند اگر مدفوع نرم دارند احتمالاً یبوست ندارند.

علایم یبوست شدید

والدین معمولاً به خوبی از علائم معمول یبوست آگاه هستند.

علائم یبوست شدید یا مزمن ممکن است گیج کننده تر باشد. این کودکان غالباً ممکن است دچار انشعاب شوند ، به طور غیر ارادی نشت مدفوع نرم یا آبکی در لباس زیر آنها رخ دهد.

انسداد معمولاً به دلیل داشتن یک مدفوع بزرگ و سخت که در راست روده ایجاد می شود و منجر به مدفوع می شود که باید از اطراف آن عبور کند و در نهایت بدون اینکه کودک از وقوع آن آگاه شود ، از راست روده متسع خارج می شود. اگر والدین از یبوست بی اطلاع باشند ممکن است فکر کنند که نشت مسئله اصلی است و با شکایت از کودک که اسهال دارد به پزشک متخصص اطفال مراجعه می کنند در حالی که در واقع مشکل مخالف دارد.

سایر عوارض یبوست شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بواسیر
  • افتادگی راست روده
  • عدم تأثیر مدفوع

چگونه می توانید اجازه دهید یبوست فرزندتان آنقدر شدید شود که به بواسیر یا انسداد خون مبتلا شود؟ وقتی بچه ها بزرگتر می شوند و در دستشویی خود را تمیز می کنند چقدر احتمال دارد که مدفوع آنها را دفع کنید؟ و از آنجا که بسیاری از کودکان از درد منظم ، حتی روزانه معده شکایت دارند، غیر معمول نیست که بگذارید مدتی برود.پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش توالت رفتن به کودکان را حتماً مطالعه نمایید.

سخن پایانی

یبوست یکی از دلایل عمده درد معده در کودکان است بنابراین اگر کودک شما دچار معده است در مورد عادات روده و سایر علائم یبوست حتماً سوال کنید.

دسته‌بندی‌ها