سؤ استفاده های دیجیتالی و نگاهی به مشکلات نوجوانان در این خصوص

سؤ استفاده های دیجیتالی و نگاهی به مشکلات نوجوانان در این خصوص

والدین همواره باید مراقب فرزندانشان در محیط اینترنت باشند تا مشکلی در این خصوص برای نوجوانانشان ایجاد نشود، یکی از موضوعاتی که در این خصوص وجود دارد دوستی های اینترنتی و مبحث سؤ استفاده های دیجیتالی است که می تواند مشکلات فراوانی را برای فرد ایجاد نماید، بنابراین تصمیم گرفتیم تا مقاله ای با عنوان جلوگیری از سؤ استفاده های دیجیتالی و نگاهی به مشکلات نوجوانان در این خصوص را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات حوزه روانشناسی کودک و نوجوان قرار دهیم، پس اگر کنجکاو هستید تا در این باره بیشتر بدانید تا انتهای مقاله سؤ استفاده های دیجیتالی با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

سؤ استفاده های دیجیتالی و نگاهی به مشکلات نوجوانان در این خصوص

موضوع سؤ استفاده های دیجیتالی بسیار مهم بوده و والدین باید در این مورد مراقب فرزندانشان باشند تا مشکلات مربوط به آزار و اذیت های اینترنتی سلامت روانشان را تخریب نکند.

آنچه نوجوانان و والدین باید در مورد سؤ استفاده دیجیتالی بدانند

بیشتر روابط دوستیابی فراز و نشیب های معمولی دارند. زوجین ممکن است عصبانی شوند ، اختلاف نظر نداشته باشند و حتی از هم جدا شوند اما روشی که نوجوانان هنگام سؤ استفاده دیجیتالی در حال استفاده هستند چیزی غیر طبیعی است.پیشنهاد می شود تا مقاله اثرات روانی اینترنت بر انسان را مطالعه نمایید.

در این شرایط ، رابطه به یک مسیر تاریک و خائنانه از کنترل ، حسادت ، دستکاری و ارعاب می رود.

و از آنجا که فناوری در مرکز زندگی اکثر نوجوانان است این اتفاق اغلب می افتد ، از هر 4 نوجوان 1 نفر در ایالات متحده هر ساله سؤ استفاده دیجیتالی از سمت یک دوست را تجربه می کند. در حقیقت ، یک بررسی ملی از 2218 دانش آموز 12 تا 17 ساله نشان داد که 28٪ از نوجوانان قربانی سؤ استفاده دیجیتالی شده اند.

سؤ استفاده های دیجیتالی چیست؟

سؤ استفاده های دیجیتالی زمانی اتفاق می افتد که فردی از فناوری برای دستکاری ، ارعاب و کنترل شخص دیگری استفاده کند.

گرچه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد اما این نوع سؤ استفاده معمولاً شامل قلدری ، آزار و اذیت ، پیگیری و حتی اجبار جنسی است. به طور معمول سؤ استفاده دیجیتال در روابط دوست یابی نوجوان رخ می دهد اما در برنامه های دوست یابی آنلاین نیز ممکن است رخ دهد.

سؤ استفاده های دیجیتالی اغلب با اشکال دیگری از جمله سؤ استفاده عاطفی ، سؤ استفاده کلامی و حتی آزار جسمی همراه است.

از بین نوجوانانی که با سؤ استفاده دیجیتال سر و کار دارند 96٪ نیز با آزار روانی ، خشونت جسمی و سؤ استفاده جنسی از طرف شریک زندگی خود روبرو هستند. در حقیقت سؤ استفاده اضافی که آنها تجربه می کنند 2.5 تا 5 برابر بیشتر از کسانی است که در روابط سؤ استفاده می کنند و شامل سؤ استفاده دیجیتالی نیستند.

درست مانند سایر اشکال سؤ استفاده ، سؤ استفاده دیجیتال نیز در مورد قدرت و کنترل است. شخصی که قصد سؤ استفاده دیجیتال را دارد می خواهد رمزهای عبور خود را بشناسد ، با استفاده از فناوری زبانه هایی را برای شریک زندگی خود نگه می دارد ، پیام های متنی را بیش از حد کنترل می کند ، استفاده از شبکه های اجتماعی را کنترل می کند ، از شریک زندگی خود خواستار ارسال پیام الکترونیکی می شود و از اشکال مختلف فناوری برای کنترل و نظارت بر شریک زندگی خود استفاده می کند.

چگونه سؤ استفاده دیجیتال را در یک رابطه شناسایی کنیم؟

از آنجا که این فناوری بخشی جدایی ناپذیر از زندگی یک نوجوان است بسیاری نمی دانند آنچه را که تجربه می کنند سؤ استفاده است تا اینکه به مسئله ای جدی تبدیل شود. در حقیقت تصور اینکه علائم اولیه سؤ استفاده دیجیتال در واقع نشانه ای از عشق همسرشان به آنها است معمولاً – به ویژه در ابتدای رابطه – معمول است.

بسیاری از اوقات نوجوانان متوجه نمی شوند که حسادت ، تصرف در مالکیت و ارسال بیش از حد پیام کوتاه اولین نشانه های کنترل است و نشانه عشق نیست. سپس تا زمانی که سؤ استفاده به شکل جدی تری از کنترل تبدیل شده است مانند خواستار دانستن مکان آنها در همه زمان ها ، محدود کردن افرادی که می توانند با آنها در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند ، نظارت بر پیام ها و ایمیل های آنها و سرکشی آنلاین آنها ، آنها در حال حاضر هستند ریشه دواندن در رابطه و رهایی از سؤ استفاده بیشتر به یک چالش تبدیل می شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش روانشناسی نوجوانان ویژه والدین


به همین دلیل مهم است که هم نوجوانان و هم والدین علائم سؤ استفاده دیجیتالی را قبل از اینکه به الگویی از رفتار در رابطه تبدیل شود تشخیص دهند. در اینجا برخی از نشانه ها نشان می دهد که شریک زندگی یک نوجوان درگیر سؤ استفاده دیجیتالی است.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله اعتیاد به اینترنت در جوانان را بخوانید.

سؤ استفاده دیجیتالی از طریق تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها

در بیشتر اوقات نوجوانانی که سؤ استفاده دیجیتالی می کنند به تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها اعتماد می کنند و به عنوان ابزاری نه تنها برای تداوم سؤ استفاده خود بلکه برای کنترل و کنترل نوجوان شما نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اگر مشاهده کردید که نوجوان شما عصبانی است که به پیام های متنی پاسخ می دهد یا تعداد قابل توجهی از پیام ها را دریافت می کند ممکن است بخواهید این موضوع را تحقیق کنید.

اینترنت چه اثراتی می تواند بر افراد بگذارد؟

سؤ استفاده های دیجیتالی

در اینجا چند نمونه از سؤ استفاده دیجیتالی با استفاده از تلفن هوشمند یا لپ تاپ آورده شده است:

  • تعداد زیادی پیام کوتاه از جمله هنگامی که نوجوان شما در کنار خانواده است ، در مدرسه ، محل کار یا حتی خواب است می فرستد
  • انتظار دارد نوجوان شما در تمام ساعات روز به صورت دیجیتالی در دسترس او باشد
  • اگر نوجوان شما بلافاصله به پیام های او پاسخ ندهد عصبانی می شود و حتی ممکن است بعداً مورد سؤ  استفاده عاطفی یا جسمی قرار گیرد
  • اگر نوجوان شما به پیام ها پاسخ ندهد او را تهدید می کند
  • نوجوان پیام های متنی تهدید ، توهین ، تحقیر و از طریق پست صوتی یا ایمیل ارسال می کند
  • خواهان این است که بداند نوجوان شما در هر زمان کجاست و تا زمانی که پاسخ دهد پیامک می کند یا با او تماس می گیرد
  • نوجوان شما را ملزم می کند “مکان خود را به اشتراک بگذارد” یا از نوع دیگری از سیستم ردیابی GPS به عنوان راهی برای نظارت بر موقعیت مکانی نوجوان خود استفاده کند
  • گذرواژه تلفنهای هوشمند و حساب های ایمیل او را درخواست می کند
  • پیام های متنی ، ایمیل ها و چت های آنلاین او را می خواند
  • او را تحت فشار قرار می دهد تا به نوشتن پیامک بپردازد و سپس از آن عکس ها به عنوان راهی برای اعمال کنترل بیشتر استفاده می کند
  • نرم افزارهای جاسوسی را روی تلفن هوشمند یا رایانه او نصب می کند تا راهی برای نظارت بر اقدامات آنها باشد

سؤ استفاده دیجیتالی از طریق رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به روشی مهم تبدیل شده اند که در آن سؤ استفاده دیجیتال توسط نوجوانان انجام می شود.برای مطالعه بیشتر به مقاله روانشناسی دیجیتال مراجعه فرمایید.

از آنجا که شبکه های اجتماعی اجازه می دهد فعالیت ها و عکس های نوجوان شما توسط افراد زیادی مشاهده شود نوجوانانی که غالباً مورد سؤ استفاده قرار می گیرند این تعاملات را تهدیدی برای این رابطه می دانند و معمولاً هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی نوجوان شما حسادت و کنترل می کنند.

اگر هنگام تغییر در رفتار نوجوان خود متوجه تغییر در شبکه های اجتماعی شدید ممکن است بخواهید کمی عمیق شوید و ببینید چه خبر است. در اینجا چند روش وجود دارد تا به نوجوانان خو کمک کنید که در شبکه های اجتماعی دچار مشکل نشود:

  • به نوجوان خود بگویید که در شبکه های اجتماعی با چه کسانی می توانند و نمی توانند دوست باشند
  • حساب های شبکه اجتماعی او را کنترل کرده و بدانید چرا عصبانی و خشمگین است
  • از عملکرد “ورود به سیستم” در حساب های شبکه های اجتماعی برای نظارت نوجوان خود استفاده کنید
  • از نوجوان خود در مورد مکانهایی که بوده اند و افرادی که بوده اند سوال کنید
  • از فرزندتان بخواهید پست های رسانه های اجتماعی یا تصاویر مربوط به خود را که جلب توجه می کند یا مورد پسند بسیاری از افراد است حذف کند

چگونه از سؤ استفاده دیجیتالی جلوگیری کنیم؟

هیچ نوجوانی با این انتظار که ممکن است مورد سؤ استفاده قرار بگیرد وارد رابطه دوستانه نمی شود. اما متأسفانه سؤ استفاده دیجیتالی در روابط نوجوان کاملاً رایج است.

به همین دلیل شما و نوجوان خود باید اطمینان حاصل کنید که از نظر دیجیتالی ایمن هستید. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی احتیاط نوجوان شما در مورد جنبه دیجیتالی روابط آورده شده است.

به نوجوان خود یادآوری کنید که آنها حق دارند در روابط خود احساس امنیت کنند.

اطمینان حاصل کنید که نوجوان شما می داند که یک رابطه سالم شامل احترام متقابل و زندگی خارج از رابطه از جمله دوستان و فعالیتها است.

به نوجوان خود یادآوری کنید که گذرواژه خود را با کسی به اشتراک نگذارد ، حتی با شریک زندگی خود.

نوجوان خود را تشویق کنید تا از عملکردهایی مانند “اعلام حضور” در شبکه های اجتماعی یا برنامه های اشتراک مکان در تلفن خود استفاده نکند.

به نوجوان خود یادآوری کنید که تلفن هوشمند هوشمند او مالکیت شخصی اوست و نباید آن را برای استفاده شخص دیگری از جمله شریک زندگی خود تحویل دهد.

قبل از اشتراک گذاری آنلاین ، نوجوان خود را تشویق کنید اطلاعات مکانی را از عکس های خود حذف کند.

به نوجوان خود کمک کنید تا گذرواژه ها و تنظیمات حریم خصوصی خود را در حساب های شبکه های اجتماعی ایجاد کند و اقدامات احتیاطی ایمنی در بازبینی همه عکس هایی را که در آنها برچسب گذاری شده اند قبل از انتشار در اینترنت انجام دهد.

سخن پایانی در مورد سؤ استفاده های دیجیتالی

اگر نوجوان شما سؤ استفاده دیجیتالی را تجربه می کند ممکن است طاقت فرسا باشد اما کمک در دسترس است. شروع کنید و با نوجوان خود در مورد آنچه می بینید صحبت کنید و افکار و احساسات او را در مورد رابطه بخواهید.

بعضی اوقات نوجوانان نمی فهمند که چیزی که پشت سر می گذارند طبیعی نیست یا ممکن است آنها بیش از حد از شریک زندگی خود بترسند تا بداند چگونه کارها را پایان می دهد. اما با هم می توانید راهی مطمئن برای پایان دادن به رابطه برای نوجوان خود پیدا کنید.

آنها شروع به توسعه ذهنیت ما در برابر جهان می کنند. آهسته پیش بروید و سوال کنید در نهایت نوجوان شما خواهد دید که این رابطه ناسالم است.

دسته‌بندی‌ها