کودکان تحت قلدری و زورگویی دارای چه صفات شخصیتی هستند

کودکان تحت قلدری و زورگویی دارای چه صفات شخصیتی هستند

پدیده زورگویی و قلدری در بین کودکان و نوجوانان بسیار رایج بوده و باعث می شود تا همواره افرادی مورد آزار و آسیب زورگویان قرار بگیرند. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان کودکان تحت قلدری و زورگویی دارای چه صفات شخصیتی هستند را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم، پس اگر شما هم علاقه مند به دانستن این موارد هستید تا انتهای مقاله کودکان تحت قلدری و زورگویی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

کودکان تحت قلدری و زورگویی دارای چه صفات شخصیتی هستند

آشنایی با صفات شخصیتی کودکان تحت قلدری و زورگویی به ما کمک می کند تا از آسیب های جسمی و روانی به آن ها جلوگیری شده و بتوانند زندگی سالمی را تجربه نمایند.

کودکانی که احتمالاً مورد آزار و اذیت قرار می گیرند

تعدادی از دلایل ممکن است باعث شود تا فرد مورد آزار و اذیت قرار گیرد. از تفاوت های شخصیتی گرفته تا قرار گرفتن در مکان و زمان نامناسب می تواند سبب این آزار و اذیت شود. علاوه بر این، هر کسی می تواند هدف آزار و اذیت قرار گیرد حتی بچه های قوی، ورزشکار و افراد محبوبی که کسی فکرش را هم نمی کند که این افراد هم مورد آزار و اذیت قرار گیرند.

با این حال، ویژگی های خاصی وجود دارد که ممکن است احتمال آزار و اذیت کودک را افزایش دهد. لازم به یادآوری است که این کودکان برای جلوگیری از زورگویی نباید سعی در تغییر ویژگی های خود داشته باشند.

انواع کودکانی که ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرند

مسئولیت آزار و اذیت همیشه به گردن آزار دهنده است و نه به عهده فرد قربانی. با این وجود، انواع مختلفی از بچه ها وجود دارد که غالباً مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. این ویژگی هایی است که ممکن است قلدری و زورگویی را بیشتر کند.برای مطالعه بیشتر به مقاله آشنایی با قربانیان قلدری و زورگویی مراجعه نمایید.

افراد موفق

ممکن است بچه هایی که در کار خود مهارت دارند مورد آزار و اذیت قرار بگیرند در بسیاری از مواقع بچه ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند زیرا که مورد توجه بسیاری از همسالان و بزرگسالان هستند این توجه می تواند از موفقیت در ورزش گرفته تا تشکیل تیم و یا اخذ مقام سردبیری در روزنامه مدرسه باشد.

قلدرها این دانش آموزان را هدف قرار می دهند زیرا آنها یا احساس حقارت می کنند یا نگران هستند که توانایی های آنها تحت الشعاع قرار نگرفته است. در نتیجه آنها این بچه ها را اذیت می کنند به این امید که احساس ناامنی در آنها ایجاد کنند و همچنین باعث شوند تا دیگران در توانایی های خود شک کنند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله شناخت پدیده قلدری را مطالعه نمایید.

افراد هوشمند، مصمم و خلاق

در مدرسه این دانش آموزان همواره در تئجه هستند و زبان زد معلمان می باشند یا آنها خیلی سریع یاد می گیرند و سریعتر از دانشجویان دیگر در پروژه ها و تحقیق ها حرکت می کنند. به عنوان مثال دانش آموزان با استعداد اغلب برای برتری در مدرسه هدف قرار می گیرند. قلدرها معمولاً آنها را جدا می کنند زیرا به این توجه حسادت می ورزند.

افراد آسیب پذیر

کودکانی که درونگرا، مضطرب یا مطیع هستند بیشتر از کودکانی که برونگرا و قاطع هستند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند در حقیقت برخی از محققان بر این باورند کودکانی که از اعتماد به نفس برخوردار نیستند ممکن است کودکانی را که مستعد زورگویی هستند، جذب کنند علاوه بر این، کودکانی که به کارهای خشنود کننده مردم روی می آورند اغلب مورد آزار و اذیت قرار می گیرند زیرا آزار آنها آسان است.

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که از افسردگی و یا شرایط مربوط به استرس رنج می برند نیز ممکن است بیشتر مورد آزار و اذیت قرار بگیرند که این امر اغلب اوضاع را بدتر می کند. اکثر قلدرها می خواهند احساس قدرت کنند بنابراین اغلب بچه هایی را انتخاب می کنند که ضعیف تر از آنها هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله دلایل زورگویی در نوجوانان مراجعه فرمایید.

افراد منزوی

بسیاری از قربانیان زورگویی دوست کمتری نسبت به کودکانی دارند که قلدری را تجربه نمی کنند. آنها ممکن است توسط همسالان خود طرد شوند، از رویدادهای اجتماعی کنار گذاشته شوند و حتی ممکن است ناهار و تعطیلات را به تنهایی بگذرانند.

والدین و معلمان می توانند با کمک به آنها در ایجاد دوستی، از آزار و اذیت دانش آموزان منزوی اجتماعی جلوگیری کنند. اطرافیان نیز می توانند با دوستی با این دانش آموزان از آن ها حمایت کنند.

چه کودکانی قربانی زورگویی و قلدری هستند

کودکان تحت قلدری و زورگویی

تحقیقات نشان می دهد که اگر کودکی حداقل یک دوست داشته باشد احتمال آزار و اذیت آنها به طرز چشمگیری کاهش می یابد. بدون داشتن فردی که از آنها پشتیبانی کند، این بچه ها بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند زیرا لازم نیست نگران کسی باشند که به قربانی کمک کند.

افراد محبوب

گاهی اوقات قلدرها به دلیل تهدیدی که برای آزار دهنده ایجاد می کنند، کودکان محبوب و دوست داشتنی را هدف قرار می دهند. به ویژه دختران ممکن است کسی را هدف قرار دهند که محبوبیت یا موقعیت اجتماعی آنها را تهدید کند.

بسیاری از پرخاشگری ها رابطه ای مستقیم با تلاش برای بالا رفتن از نردبان اجتماعی مرتبط است. کودکان برای از بین بردن محبوبیت خود شایعات را پخش می کنند، سر و صدا می کنند و حتی به آزار و اذیت اینترنتی متوسل می شوند، هنگامی که این کودکان هدف قرار می گیرند فرد زورگو به دنبال بی اعتبار کردن قربانیان و کمتر پسندیدن آنها است.

شکل ظاهری متمایز

تقریباً هر نوع مشخصه فیزیکی متفاوت یا منحصر به فرد می تواند توجه افراد قلدر را به خود جلب کند ممکن است فرد قربانی قد کوتاه، قد بلند، لاغر یا چاق باشد. آنها ممکن است از عینک استفاده کنند یا دارای آکنه، بینی بزرگ یا گوش های بیرون زده باشند. واقعاً مهم نیست که آن ها چه ظاهری داشته باشند، قلدر یک ویژگی را انتخاب می کند و آن را مورد مسخره و آزار و اذیت قرار می دهد.

در بسیاری از مواقع این نوع قلدری برای عزت نفس یک فرد جوان بسیار دردناک و آسیب زننده است. بیشتر افراد زورگویی که این بچه ها را هدف قرار می دهند از تمسخر دیگران لذت می برند و آنها به دنبال خنده با هزینه شخص دیگری هستند. بهترین راه برای مبارزه با زورگویی که این نوع افراد را هدف قرار می دهد این است که مخاطبان خود را از بین ببرید.

فرد بیمار یا ناتوان

قلدرها اغلب کودکان با نیازهای ویژه را هدف قرار می دهند، این می تواند شامل کودکانی باشد که دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD)، سندرم آسپرگر هستند (که DSM-5 دیگر از آن به عنوان تشخیص استفاده نمی کند اما در عوض اکنون تحت ASD قرار می گیرد)، کمبود توجه و بیش فعالی اختلال (ADHD)، نارساخوانی، سندرم داون یا هر شرایطی که آنها را از سایرین متمایز کند. کودکانی که آلرژی غذایی، آسم و سایر بیماری ها را دارند نیز می توانند مورد آزار و اذیت قرار گیرند. وقتی این اتفاق می افتد، قلدرها کمبود همدلی را نشان می دهند یا به هزینه شخص دیگری شوخی می کنند.

برای معلمان و والدین بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنند این کودکان یک گروه پشتیبانی برای دفاع در برابر قلدری با خود دارند. همچنین اگر اخبار عمومی جامعه نسبت به این نوع قلدری و زورگویی نگاه منفی داشته باشد باعث می شود تا از افراد آسیب پذیر حمایت شود و اگر قلدرها بدانند که این کار یک تابو است، احتمال انجام آن کمتر است.

اعتقادات مذهبی یا فرهنگی

بعید نیست که کودکان به دلیل اعتقادات مذهبی خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرند، هر دانش آموز می تواند به دلیل اعتقادات مذهبی خود مورد آزار و اذیت قرار گیرد. هم دانشجویان مسیحی و هم دانشجویان یهودی اغلب به دلیل اعتقادات و اعمالشان مورد تمسخر قرار می گیرند. قلدری براساس عقاید مختلف مذهبی معمولاً ناشی از عدم درک و همچنین عدم تحمل اعتقاد به چیز متفاوت است.

نژاد متفاوت

بعضی اوقات بچه ها دیگران را اذیت و آزار می کنند زیرا نژاد دیگری دارند. این در تمام نژادها و در همه جهات اتفاق می افتد. هیچ نژادی از آزار و اذیت معذور نیست و هیچ نژادی نیز از داشتن زورگویی معاف نیست. درست مثل زورگویی های مذهبی.

سخن آخر

در حالی که هر یک از این ویژگی ها ممکن است توسط قلدرها مورد بهره برداری قرار گیرد اما به هیچ وجه خطایی نیست که قربانیان آن را تغییر دهند به یاد داشته باشید، زورگویی در مورد انتخاب اشتباه فرد قلدر است. مهم است که این واقعیت به قربانیان زورگویی اطلاع داده شود باید به آنها یادآوری شود که هیچ مشکلی برای آنها وجود ندارد و مقصر بودن در هدف قرار گرفتن آنها نیست.

به عنوان یک تماشاچی می توانید در جلوگیری در زورگویی نقش مهمی داشته باشید اگر آگاه شدید که کودک مورد آزار و اذیت قرار می گیرد ممکن است مفید باشد که با معلمان  مشاور یا مدیر کودک تماس بگیرید. اگر زورگویی به صورت آنلاین اتفاق می افتد، حذف برنامه هایی که قلدری در آنها انجام می شود می تواند کمک کند، بنابراین گزارش تخلفات نیز می تواند در این امر موثر باشد.

دسته‌بندی‌ها