زورگویی و قلدری در نوجوانان و بررسی ریشه های پدیده زورگویی در نوجوانان

زورگویی و قلدری در نوجوانان و بررسی ریشه های پدیده زورگویی در نوجوانان

زورگویی و قلدری یکی از پدیده هایی است که در دوران نوجوانی با آن رو به رو هستیم و در نتیجه آن عده ای مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با زورگویی و قلدری در نوجوانان و بررسی ریشه های پدیده زورگویی در نوجوانان را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. پس اگر شما هم کنجکاو هستید تا بدانید چرا برخی نوجوانان دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهند تا انتهای مقاله زورگویی و قلدری در نوجوانان با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

زورگویی و قلدری در نوجوانان و بررسی ریشه های پدیده زورگویی در نوجوانان

یکی از پدیده هایی که بسیار مورد بحث قرار دارد، زورگویی و قلدری در نوجوانان است که به دنبال آن عده ای از افراد مورد زورگویی قرار گرفته و می تواند آسیب های جدی با خود به همراه داشته باشد.

چرا نوجوانان دیگران را مورد آزار قرار می دهند

وقتی صحبت از درک رفتار قلدری می شود این سوال همواره مطرح است که چرا بچه ها دیگران را اذیت می کنند؟ در حقیقت درک اینکه چرا قلدرها کودکان خاصی را هدف قرار می دهند نیاز به عبور از فرضیات معمول دارد.

فرضیه های مربوط به قلدرها شامل این باور است که همه قلدرها تنها هستند یا از اعتماد به نفس برخوردار نیستند با این حال دلایل قلدری می تواند دامنه ای از عدم کنترل انگیزه ها و مسائل مربوط به کنترل عصبانیت تا انتقام جویی و اشتیاق به جای آن را در پی داشته باشد.برای مطالعه بیشتر به مقاله روش های مقابله با قلدری مراجعه نمایید.

قدرت

نوجوانانی که می خواهند کنترل داشته باشند یا از قدرت برخوردار هستند مستعد قلدری هستند. آنها فقط وقتی با دیگران ارتباط برقرار کنند که با خودشان ارتباط برقرار کنند. اگر همه چیز به روال خود پیش نرود ممکن است به زورگویی روی بیاورند. این امر به ویژه در میان دختران متوسط ​​که غالباً با قدرت و کنترل رشد می کنند صادق است.

ورزشکاران و دانش آموزان از نظر جسمی نیز ممکن است به دلیل قدرتی که نسبت به دانش آموزان ضعیف یا کوچکتر دارند به آزار و اذیت متوسل شوند. علاوه بر این، برخی از ورزشکاران برای از بین بردن رقابت در تیم نسبت به یکدیگر قلدری می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله شناخت اختلال شخصیت مرزی مراجعه نمایید.

محبوبیت

گاهی اوقات زورگویی می تواند نمودی از وضعیت اجتماعی باشد. محبوبیت همچنین می تواند بچه ها را به سمت شایعه پراکنی و شایعات سوق دهد، به شرمساری بپردازد و دیگران را از خود دور کند.

در همین حال کودکانی که سعی دارند از نردبان اجتماعی در مدرسه بالا بروند یا مقداری قدرت اجتماعی کسب کنند اغلب برای جلب توجه به زورگویی، قلدری جنسی یا مزاحمت اینترنتی متوسل می شوند. آنها همچنین ممکن است دیگران را مورد آزار و اذیت قرار دهند تا از جایگاه اجتماعی شخص دیگری بکاهند.

بازپرداخت

این گرایش وجود دارد که برخی از نوجوانان که قربانی قلدری شده اند به دنبال راههایی برای تلافی جویی یا انتقام جویی باشند. وقتی آنها دیگران را اذیت و آزار می کنند ممکن است احساس راحتی و استناد به حق آنچه را که تجربه کرده اند کنند. بعضی اوقات این بچه ها شخص ضعیف تر یا آسیب پذیرتر از آنها را هدف قرار می دهند. در مواقع دیگر آنها حتی مستقیماً به دنبال فرد زورگو می روند.

چرا نوجوانان دیگران را اذیت می کنند

زورگویی و قلدری در نوجوانان

چالش ها و مسائل

نوجوانانی که در خانه مورد سؤ استفاده قرار گرفته اند بیشتر از کودکان دیگر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند زیرا پرخاشگری و خشونت برای آنها الگوبرداری شده است. این به آنها احساس قدرت و کنترل می دهد که در زندگی خودشان وجود ندارد. و بچه هایی که عزت نفس پایینی دارند ممکن است به عنوان راهی برای پوشاندن احساس کم ارزش بودن در افراد خود از قلدری استفاده کنند.

قلدری خواهر و برادر همچنین می تواند در مدرسه منجر به قلدری شود. وقتی یک خواهر یا برادر بزرگتر یک خواهر و برادر کوچکتر را مسخره می کند، این احساس ناتوانی ایجاد می کند. برای به دست آوردن دوباره این احساس قدرت این کودکان بعداً دیگران را نیز مورد آزار و اذیت قرار می دهند حتی از خواهر یا برادر بزرگتر تقلید می کنند.

لذت

کودکانی که حوصله آنها سر رفته و به دنبال سرگرمی هستند گاهی اوقات به قلدری روی می آورند تا هیجان را به زندگی غیرقابل کسل کننده خود اضافه کنند. آنها همچنین ممکن است قلدری را انتخاب کنند زیرا فاقد توجه و نظارت والدین هستند در نتیجه قلدری به منزلی برای جلب توجه تبدیل می شود.

در همین حال کودکانی که احساس همدلی ندارند اغلب از جریحه دار کردن احساسات دیگران لذت می برند. آنها نه تنها احساس قدرتی را که از زورگویی دیگران به دست می آورند درک می کنند بلکه ممکن است جوک های آزار دهنده را خنده دار بدانند.

پیش داوری و تعصبات

نوعی تعصب معمولاً ریشه قلدری است، بیشتر اوقات نوجوانان بچه هایی را مورد آزار و اذیت قرار می دهند که به نوعی رفتارشان با دیگران متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است بچه ها مورد هدف قرار بگیرند زیرا نیازهای خاصی دارند یا دارای آلرژی غذایی هستند. در مواقع دیگر، بچه ها به دلیل نژاد، مذهب و گرایش جنسی شان جدا می شوند.

فشار همسالان

گاهی اوقات بچه ها دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می دهند تا به چیزی که می خواهند برسند، حتی اگر این به معنای خلاف قضاوت بهتر آنها باشد. اغلب این کودکان بیش از آنکه نگران عواقب قلدری باشند بیشتر درگیر مناسب بودن و پذیرش شدن هستند. ترس از پذیرفته نشدن یا ترس از هدف بعدی شدن می تواند بچه ها را در گروه به زورگویی سوق دهد. پیشنهاد می شود در این مورد مقاله فشار همسالان را مطالعه نمایید.

دسته‌بندی‌ها