شناخت افراد قربانی قلدری و زورگویی و صفاتی که موجب این مشکل می شود

شناخت افراد قربانی قلدری و زورگویی و صفاتی که موجب این مشکل می شود

وقتی فرزند شما وارد مدرسه می شود یکی از موضوعاتی که همواره با آن درگیر است بحث آزار و اذیت توسط همکلاسی هایش است که مدام شکایت آن ها را به خانه می آورند که به صورت کلی به این عمل قلدری یا زورگویی گفته می شود و فرزند شما قربانی این موضوع شده است.بسیار مهم است تا بتوانید ویژگی ها و صفات افرادی که تحت قلدری و زورگویی قرار می گیرند را بشناسید تا بتوانید در مسیر توانمند سازی آنها قدمی بردارید. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان شناخت افراد قربانی قلدری و زورگویی و صفاتی که موجب این مشکل می شود را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی قرار دهیم. پس اگر کنجکاو هستید تا بدانید چه افرادی با چالش قلدری روبه رو می شوند تا انتهای مقاله شناخت افراد قربانی قلدری با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

شناخت افراد قربانی قلدری و زورگویی و صفاتی که موجب این مشکل می شود

با شناخت افراد قربانی قلدری می توانید به توانمندسازی آنها کمک کنید تا بتوانند جلوی زورگویی ایستاده و از آزار و اذیت دیگران در امان باشند و در این مسیر با مشکل روبه رو نشوند.پیشنهاد می شود مقاله بررسی پدیده قلدری در نوجوانان را مطالعه نمایید.

مشخصات افرادی که قربانی قلدری و زورگویی هستند

والدین غالباً نگران این هستند که آیا فرزندشان در مدرسه، زمین های ورزشی یا محله مورد آزار و اذیت قرار می گیرد یا نه. در حالی که هر دانش آموزی می تواند قربانی قلدری شود برخی از کودکان به احتمال زیاد با این مشکل روبرو می شوند.

در اینجا ویژگی های عمده ای وجود دارد که کودکانی که دارای چنین صفاتی باشند در معرض آزار و اذیت قرار خواهند گرفت.

شخصیت ناامن

کودکانی که مطیع، منفعل و مضطرب به نظر می رسند بیشتر از همسالانی که این صفات را از خود بروز نمی دهند مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. کودکان اذیت شده همچنین ناامن هستند و مرتباً گریه می کنند حتی قبل از اینکه قلدری یا زورگویی اتفاق بیفتد.

برخی از محققان بر این باورند که عدم قدرت ابراز وجود و امنیت کودک می تواند نشانه ای برای قلدرها باشد که آنها “قربانی کامل” هستند و می توان به آنها زور گفت.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کودکانی که افسردگی و علائم بدنی استرس (مانند سردرد یا معده درد) را تجربه می کنند بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. این مشکلات همچنین می توانند با زورگویی ایجاد یا بدتر شوند.برای مطالعه بیشتر به مقاله مقابله با قلدری و زورگویی مراجعه شود.

چه افرادی قربانی زورگویی می شوند

شناخت افراد قربانی قلدری

پذیرش پایین تر از همسالان مورد نظر

قربانیان زورگویی ممکن است دوستان کمی داشته باشند و یا هیچ دوستی نداشته باشند تصویر عمومی در تلویزیون و فیلم، کودکی است که ناهار را به تنهایی می خورد. کودکی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرد در مقایسه با همسالان خود که مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرند احتمالاً دوستان زیادی دارد.کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند اغلب توسط سایر کودکان پذیرفته نمی شوند.برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تاثیر همسالان بر نوجوانان مراجعه فرمایید.

متفاوت بودن از دیگران

کودکانی که توسط همسالان خود به نوعی “متفاوت” دیده می شوند بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند. کودکان با نیازهای ویژه و اختلالات یادگیری بطور نامتناسبی تحت تأثیر قلدری و زورگویی قرار می گیرند.

کودکانی که به هر دلیلی از جمع برجسته می شوند به راحتی می توانند مورد آزار و اذیت افراد قرار بگیرند. چند نمونه از دلایل اذیت و آزار بچه ها توسط همسالان عبارتند از:

  • شما از یک اقلیت قومی، فرهنگی یا مذهبی هستید
  • آنها اختلال جسمی یا روانی دارند
  • آنها باهوش هستند یا استعداد خاصی دارند

ظاهر فیزیکی

تحقیقات نشان داده است که کودکانی که بزرگتر یا کوچکتر از همسالان تصور می شوند نیز در معرض خطر قلدری قرار دارند حتی اگر از نظر عینی دارای وزن کم یا اضافه وزن نباشند خطر آزار و اذیت آنها را تهدید میکنند.

هر جنبه ای از ظاهر جسمی آنها را از دیگران در گروه سنی خود جدا می کند اعم از استفاده از عینک و یا سمعک می تواند کودک را مورد آزار و اذیت قرار دهد.

والدین بیش از حد مراقب

والدین قربانیان زورگویی تمایل به محافظت بیش از حد از کودک دارند. این والدین تمایل دارند از اختلاف نظر با فرزندان خود اجتناب کنند و سعی در ایجاد حس هماهنگی در خانه دارند. در حالی که آنها نیت خوبی دارند اما این رفتارها می تواند مفید نباشد.

رفتارهای والدین با محافظت بیش از حد باعث می شود کودک نتواند یاد بگیرد که چگونه تعارضات را کنترل کند که در واقع احتمال قربانی شدن توسط همسالان را بیشتر می کند.

والدین کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند ممکن است از نظر اجتماعی بیش از حد درگیر شوند تا طرد همسالان را جبران کنند اما این در واقع می تواند دلیل دیگری برای انتخاب کودک باشد.برای آموزش بیشتر به پکیج آموزش کامل اصول فرزندپروری مراجعه نمایید.

سخن پایانی

قربانیان قلدری را نباید سرزنش کرد اما درک اینکه چه عاملی باعث می شود برخی از بچه ها بیشتر هدف آزار قرار بگیرند برای والدین مهم است. شاید لازم باشد وارد عمل شوید و با مدرسه فرزندتان صحبت کنید یا مراقب رفتارهای او باشید اما هدف اصلی باید توانمند سازی فرزندتان باشد. وقتی می دانید چرا فرزندتان انتخاب می شود می توانید از او در ایجاد تغییرات مثبت حمایت کنید.

دسته‌بندی‌ها