کارگاه فلسفه حکمت و معرفت

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
2.5 گیگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

حکمت که تحت عنوان عقل و خرد نیز شناخته می‌شود به معنای دانستن چیزهاست به همان شکلی که هستند. در معنای لغوی نیز حکمت همان فرزانگی است که معادل فلسفه اروپایی است. در بحث فلسفه حکمت به صورت نظری و عملی است که هر یک از آن‌ها دارای زیر شاخه‌های ریزتری است و به بخش‌های دیگری تقسیم می‌شود. با توجه به اهمیتی که مباحث حکمت و معرف دارند در این بخش از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا کارگاه فلسفی حکمت و معرفت را در اختیار شما افراد علاقه‌مند به علم فلسفه قرار دهیم تا نگاه تازه‌ای نسبت به این موضوع به دست آورید.

آموزش حکمت و معرفت

در‌واقع حکمت به معنای علم با‌ارزشی است که همراه با عمل باشد. شایان ذکر است که در فرهنگ‌های مختلف اصطلاح حکمت به کار می‌رود و همچنین در قرآن، فلسفه، حدیث، تصوف و عرفان اسلامی در مورد آن بحث شده است. در زبان فارسی حکمت همان فرزانگی است و به شخص حکیم نیز فرزانه گفته می‌شود. در خصوص معرفت نیز باید اشاره کنیم که معرفت و عرفان، ادراک شی است به اندیشه و تدبیر در اثر آن چیز که اخص از علم می‌باشد.

آموزش حکمت و معرفت

زیرا علم مطلق ادراک است و به تفکر در خود شی نیز حاصل می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که معرفت اعم است، چرا که علم اراک حقیقت شئ است و معرفت ادراک شئ است، خواه حقیقت باشد یا به ظاهر و آثار مربوط شود. همانطور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم در این بخش از برنا اندیشان تصمیم داریم تا پکیج فلسفه حکمت و معرف را در اختیار شما افراد علاقه‌مند به مباحث فلسفی قرار دهیم تا نگرش جدیدی نسبت به آن به دست آورید. لازم به ذکر است که این دوره آموزشی به زبان فارسی تهیه شده است و شامل ساعت‌ها سخنرانی فلسفی در این باب می‌باشد.

حکمت نظری

افلاطون بر این عقیده بود که حکمت یا فلسفه نظری قابل تقسیم نیست و تمام علم‌ها استنتاج هایی هستند از مجموعه واحدی از اصول نهایی و اثبات این اصول کار علم اعلایی است که افلاطون آن را دیالکتیک نامید. همچنین لازم است اشاره شود که فلسفه دین در این زمینه می تواند اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دهد.

شایان ذکر است که حکمت نظری در نزد ارسطو و دانشوران اسلامی، در دانستن موجوداتی است که وابسته به حرکات ارادی اشخاص بشر نیستند. با توجه به اقسام موجودات این علم به ۳ شاخه مابعدالطبیعه، ریاضی و طبیعی تقسیم می‌شود. به یاد داشته باشید که هر یک از این علم‌ها دارای اصول و فروع هستند.

مابعدالطبیعه : این علم در نزد دانشمندان اسلامی در شناخت موجوداتی است که بودنشان وابسته به ترکیب و آمیختگی با ماده نباشد. لازم به ذکر است که به آن علم برین، علم پیشین یا علم اعلی نیز گفته می‌شود.

ریاضی : در علم ریاضی بحث و گفتگو در مورد موجوداتی است که تصور کردن آن‌ها نیاز به ماده ندارد. در قدیم ریاضی را به فارسی انگارش می‌گفتند و آن را علم میانگین یا علم اوسط نیز می‌شناسند.

طبیعی : در علم طبیعی سخن از موجوداتی است که جز به آمیختگی با ماده ممکن نباشد. همچنین باید اشاره شود که به آن علم زیرین یا علم اسفل نیز گفته می‌شود.

کاربردهای حکمت

شایان ذکر است که در احادیث منظور از حکمت، اطاعت از خدا، شناخت امام، تفقه در دین و اجتناب از گناهان کبیره است. در قرآن نیز حکمت چندین بار به کار برده شده است و آمده است که خدا به هر کسی که بخواهد حکمت عطا می‌کند و هنگامی که به فردی حکمت داده شود خیر فراوانی به او می‌رسد. به طور کلی حکمت در قرآن به معنای پند دادن، علم و فهم، قرآن، تفسیر قرآن، پیامبری و نبوت است.

در ادبیات نیز مراد از حکمت دانایی، علم و حلم و بردباری و درست کاری است و در تحلیل نهایی بهترین اصطلاح همان فرزانگی است. لازم به ذکر است که مفهوم حکمت در تصوف بیشتر به مواعظ و نات پندآموز و یا باطن علم اشاره دارد. همچنین باید بیان شود که حکمت در فلسفه به معنای دانش، دانایی، معرفت و عرفان است.

حکمت عملی

حالا لازم است تا در مورد حکمت عملی صحبت کنیم. به طور کلی حکمت علمی شاخه ای از حکمت است که به کنش ها و فعالیت‌های انسانی می‌پردازد و دانشمندان اسلامی بر این عقیده اند که هدف حکمت عملی ساختارمند کردن و اصلاح معاش انسان است. شایان ذکر است که حکمت عملی به اصلاح معاد انسان نیز می‌پردازد و در تحلیل نهایی باید بدانیم حکمت علمی هم این جهانی یا ناسوتی و هم آن جهانی یا لاهوتی را شامل می‌شود.

حکمت عملی خود بر دو گونه علم تدبیر خود و علم تدبیر اجتماعات است که باز به دو نوع تدبیر خانه یا تدبیر عام مردم تقسیم می‌شود. بنابراین می‌توانیم بیان کنیم که حکمت عملی سه نوع است که اول را تهذیب اخلاق هم می نامند و سومی را سیاست مدن نامگذاری کرده‌اند.

علم معرفت

در معرفت شناسی ما با شناخته حدیث نفس مواجه هستیم که عبارت است از شناخت عمیق خود و اگر انسان بتواند به خودشناسی بالایی دست پیدا کند بی‌شک قادر است که نگاه تازه‌ای نسبت به دنیا و جهان پیرامون خود داشته باشد. شایان ذکر است که اگر انسان بتواند خودش را بشناسد می‌تواند پروردگارش را هم بشناسد و به حقیقت وجودی خویش پی ببرد.

شایان ذکر است که شناخت نفس مقدمه‌ای است بر شناخت هستی و نظمی که در آن وجود دارد. زیرا اگر ما بتوانیم به حقیقت وجود خودمان پی ببریم متوجه می‌شویم که در جهان هستی صرفاً یک نظم وجود دارد و اگر غیر از این بود قطعاً دنیا دچار اختلال و تباهی می‌شد. از این رو معرفت شناسی به ما کمک می‌کند تا به یگانگی و وحدت خداوند پی ببریم و به علم و ادراک بالایی نیز دست پیدا می‌کنیم.

پکیج کامل فلسفه حکمت و معرفت

فطری بودن دین

هنگامی که در مورد فطری بودن دین صحبت می‌کنیم به این معناست که دین به انسان‌ها تحمیل نمی‌شود. چرا که در ذات تمام افراد قرار دارد و حرکت انسان نیز به سمت مسیری است که ذات و فطرتش برای او مشخص کرده‌اند. به عنوان مثال می‌توانیم اشاره کنیم که فطرت بشر طرفداری از خیر و عدالت است و با هر متضاد آن‌ها سر سازگاری ندارد. بنابراین دین و خداپرستی نیز امری فطری است که در وجود هر فردی نهفته است و او را به مسیری که باید حرکت کند هدایت می‌کند.

معرفت و علم

لازم به ذکر است که معرفت از امور فطری انسان است و در آن جهل مطلق وجود ندارد. بنابراین اگر انسان آن را نفی کند در حال انکار است. این در حالی است که در علم جهل وجود دارد و ممکن است فردی در مورد یک موضوعی هیچ اطلاعی نداشته باشد.اگر شما به مباحث فلسفی علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌شود تا از این بخش از برنا اندیشان کارگاه فلسفه حکمت و معرفت را دریافت نمایید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.