برای درمان شوهر بی احساس چه کار کنیم؟

برای درمان شوهر بی احساس چه کار کنیم؟

آیا شما یک شوهر بی احساس دارید و از دست او همواره با چالش های زیادی مواجه می شوید؟ همانطور که میدانید ازدواج به طور مستقیم به احترام متقابل زن و مرد وابسته است و اگر شوهری به احساسات و عواطف همسرش بی اعتنا باشد موجب می شود تا زندگی آن ها با رنجش همراه باشد.

به یاد داشته باشید که شما هرگز نمی توانید با یک شوهر بی احساس زندگی خوبی را تجربه کنید. چرا که به طور کلی مردان بی احساس هیچ تعهدی نسبت به زندگی زناشویی شان ندارند. البته اگر شما گرفتار یک مرد بی احساس هستید می توانید از طریق شناسایی الگوهای رفتاری به عمق وجود مرد نفوذ کنید و در نتیجه مشکل را از ریشه رفع نمایید. البته در نظر داشته باشید که انجام این کار نیاز به همکاری دو طرفه دارد و اگر همسر شما به آن پایبند نباشد نمی تواند فرایند رفع مشکل را به درستی انجام دهید.

ما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع در خصوص درمان شوهران بی احساس را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم تا بتوانید با انجام اصول گفته شده در این مقاله این مشکل را درمان نمایید.

مشکل در ابراز احساسات

برخی از افراد به دلیل مشکلاتی که در گذشته بر آنها وارد شده است نمی توانند به خوبی احساساتشان را بروز دهند. حتی این افراد اگر عاشق شوند و رابطه صمیمی و خوبی با شخصی برقرار نمایند باز هم نمی توانند احساساتشان را به شریک زندگی شان ابراز کنند.

با این که می دانیم انسان ها دارای خطاهای زیادی هستند اما برخی از افراد دارای ویژگی های و خصوصیاتی هستند که در ابتدای رابطه می تواند چالش های زیادی را ایجاد کنند. بنابراین اگر با چنین افرادی وارد رابطه شوید بعد از مدتی متوجه خواهید شد که این رابطه محکوم به نابودی و فناست و دیگر نمی توانید آن را ادامه دهید.

شوهر بی احساس چه ویژگی هایی دارد؟

اگر بدون شناخت و تفکر وارد رابطه عاشقانه شوید بعد از مدتی دچار کوری منطقی خواهید شد. به طوری که دیگر نمی توانید اشتباهات طرف مقابل را مشاهده کنید و تمام ویژگی های شخص مورد علاقه تان تبدیل به مزیت می شود. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان تنفر در مردان را بخوانید.

این در حالی است که شما با دید عاشقانه به موضوع نگاه می کنید و هرگز از بعد عقلانی و منطقی به رابطه خود نگریسته اید. اگر شما بدون هیچ تفکری وارد رابطه با شخصی شوید که هیچ درکی از شما ندارد می تواند مشکلات غیر قابل جبرانی را برایتان ایجاد کند که جای هیچ گونه پشیمانی را برایتان نمی گذارد.

به عنوان مثال اگر شما با فردی که هیچ احساس و عاطفه ای ندارد وارد رابطه شوید بعد از مدتی گرفتار درد و عذابی می شوید که سلامت روان شما را با چالش روبرو می کند.

تشخیص فرد بی احساس

به یاد داشته باشید که تشخیص دادن یک فرد بی احساس کار بسیار سخت و دشواری است. به همین دلیل ممکن است زنان بسیاری بیان کنند که سال ها با مردی زندگی کرده اند ولی نمی دانسته اند او بسیار بی احساس و سرد است.

بنابراین لازم است در همان قرار ملاقات اول فرد بی احساس را شناسایی کنید و هرگز رابطه با او را ادامه ندهید. به طور کلی باید بدانید که افراد بی احساس نمی توانند شما را درک کنند و نسبت به احساسات و عواطف تان هیچ واکنشی نشان نمی دهند. اگر شما فرد بسیار احساسی و عاطفی هستید نباید با افراد بی احساس وارد رابطه شوید، چرا که او می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به روح و روان شما وارد کند. همچنین پیشنهاد می شود تا الگوی روابط عاطفی مردان با زنان را بخوانید.

همواره در نظر داشته باشید که انسان ها می خواهند تا نیازهای احساسی و عاطفی شان نیز ارضا شود و اگر با فردی بی احساس وارد رابطه شوید او می تواند به سلامت روان شما آسیب بزند.

همچنین لازم است اشاره شود که در یک رابطه دوطرفه افراد باید به نیازهای هم توجه کنند و بی توجهی به این موارد آسیب های زیادی را به روح و روان انسان ها وارد می کند.

افراد بی احساس چه نشانه هایی دارند؟

به طور کلی شخصی که هیچ احساسی ندارد همواره به صورت خود محورانه عمل می کند و به نیازهای دیگران هیچ توجهی ندارد. حالا در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا نشانه های شوهر بی احساس را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.س

عدم گشودگی عاطفی

در ابتدا لازم است بدانیم که افراد بی احساس هرگز چیزی از احساسات، عواطف و افکار منفی و مثبت شان را به شریک زندگی شان نمی گویند. به این صورت که همواره بین خود و فردی که با او در رابطه است یک دیوار مستحکم کشیده و ورود به آن کار بسیار سختی است.

از طرف دیگر آن ها هرگز رازی از خودشان را به شما نمی گویند و مسائل شخصی زندگی شان را با شما که با او رابطه صمیمی دارید به اشتراک نمی گذارند. همچنین لازم است بیان شود که آن ها در مورد موضوعاتی که برای شما بسیار مهم است هیچ حرفی نمی زنند اگر شما بخواهید در رابطه با مشکلی با او صحبت کنید هرگز شما را جدی نمی گیرد و به راحتی از کنار شما می گذارد.

عدم همدلی

شوهران بی احساس هیچ حس همدلی با شما ندارند. یعنی اگر فردی نسبت به احساس و عواطف دیگران بی تفاوت باشد نمی تواند با دیگران همدلی داشته باشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانیم آن است که این افراد با این که نمی توانند با شما همدلی کنند هرگز این عدم توانایی را مخفی نمی کنند و به راحتی از کنار شما عبور می کنند.برای مطالعه بیشتر مقاله تفاوت دوستی مردان و زنان را بخوانید.

بعد از گذشت چند مدت شما متوجه میشوید که او هیچ احساس محبت و عشقی ندارد و نمی تواند با شما صمیمی شود. به همین دلیل اگر شما با فردی که دارای چنین ویژگی هایی است وارد رابطه شوید مطمئن باشید که او هرگز نمی تواند به نیازهای روانی شما توجهی داشته باشد.

باور به الگوهای اشتباه

افراد بی احساس بر این باورند که اگر احساساتشان را بروز دهند نشانه ضعیف بودن آنها است. به همین دلیل همواره احساسات و عواطف شان را سرکوب می کنند و آن را از شما پنهان می کنند. آن ها فکر می کنند اگر همواره بی احساس و سرد برخورد کنند می توانند خودشان را قوی و قدرتمند نشان دهند. از طرف دیگر اگر آن ها مشاهده کنند که شما در حال ابراز احساسات خود به صورت آزاد هستید شما را مورد انتقاد قرار می دهند.

رفتار سرد و بی تفاوت

شوهر بی احساس برای نگهداری رابطه هیچ تلاشی نمی کند و همین موضوع باعث می شود تا شما به این باور دست یابید که در یک رابطه یک طرفه گیر کرده اید و نمی توانید کاری برای اصلاح آن انجام دهید. اگر شما با چنین مردی وارد رابطه شوید بعد از مدتی گرفتار چالش می شوید و احساس می کنید که بار زندگی فقط بر دوش شما قرار دارد و شریک زندگی شما هیچ کاری برای رابطه انجام نمی دهد.

نکته بسیار مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که افراد بی احساس همواره از صحبت کردن در مورد مسائل عاطفی و احساسی فرار می کنند و با مشاهده آن ها به این نتیجه می رسید که این افراد همواره احساس و عاطفه شان را خاموش کرده اند.

آموزش رفتار با شوهر بی احساس

اگر شما با مردی وارد رابطه شده اید و مشاهده می کنید که او نسبت به ابراز احساسات و عواطف بسیار مراقب است باید در ابتدا با او صحبت کنید و به او بگویید که رفتارش موجب ایجاد چه احساسی در شما می شود. یعنی لازم است شما به صورت مستقیم نیازهایتان را مشخص کنید و به او بگویید که هدفتان از رابطه چیست و او چه کاری باید انجام دهد.

اگر او نیز مانند شما به ادامه رابطه علاقه مند بود می توانید هم گام با او به سمت جلو حرکت کنید و رابطه را ادامه دهید. در غیر این صورت اگر به این نتیجه رسیدید که او هیچ احساسی نسبت به شما ندارد لازم است تا هر چه سریع تر از رابطه خارج شوید و اجازه ندهید بیشتر در رابطه درگیر شوید. برای مطالعه بیشتر مقاله معیارهای انتخاب همسر دکتر انوشه را بخوانید.

در این مسیر شما باید به واقعیت ها توجه داشته باشید و کاری نکنید که گرفتار درد و رنج فراوان شوید. اما اگر فرد بی احساس زندگی شما در حال حاضر شوهرتان است باید به نکات زیر توجه کنید تا رابطه تان را مجدد به حالت عادی و سالم بازگردانید.

شناسایی دلایل بی احساسی

اگر شما می دانید که همسرتان واقعا عاشق شما است و از صمیم قلبش شما را دوست دارد اما به دلایل نامشخصی گوشه گیر شده و احساس می کنید که نسبت به شما سر شده است باید به دنبال دلیل این رفتار در او باشید.

برخی از مردان برای آن که نقاط ضعف شان را از دیگران پنهان کنند همواره دیوارهای بلندی را بین خودشان و دیگران ایجاد می کنند تا تصویری که از خودشان در ذهن مخاطبین ایجاد می کنند دچار خدشه نشود. همچنین باید بدانید این افراد با وجود آنکه شما همسر او هستید و با شما رابطه صمیمی دارد ولی باز هم چنین رفتاری را با شما دارد و با این کار در تلاش است تا تصویر خوبی از خودش را در ذهن شما ایجاد کند تا شما همواره او را مانند گذشته دوست داشته باشید. برای مطالعه بیشتر مقاله آموزش مهارت دلبری در زندگی زناشویی را بخوانید.

شوهر بی احساس تلاش می کند تا ویژگی های سختی و زمخت بودن را در خود بزرگ کند و با این کار به شما نشان دهد که او از زندگی حمایت می کند. چرا که چنین رفتارهایی همواره به عنوان یک مکانیسم دفاعی در بسیاری از مردان بروز می کند. وظیفه شما به عنوان همسر این است که به او نشان دهید چقدر او را دوست دارید و این دوست داشتن شما هیچ قید و شرطی ندارد.

با شوهر بی احساس چه برخوردی باید داشته باشیم؟

یعنی او را با تمام عیب ها و مشکلاتی که دارد دوست دارید و هرگز نسبت به او دچار لغزش و تردید نمی شوید. زمانی که شما چنین کاری را انجام می دهید او به این باور می رسد که داشتن عیب و ضعف هیچ اشکالی ندارد و او می تواند در کنار شما بسیار آرامش داشته باشد. بنابراین رفتار شما در این مورد بسیار حائز اهمیت است و می تواند به او کمک کند تا بداند که شما در تمام مراحل زندگی از او و انتخاب هایش حمایت می کنید.

اما باید به خاطر داشته باشید که این رفتار به صورت موقت به شما کمک می کند و نمی تواند در بلند مدت به همسرتان کمکی کند. در نتیجه برای درمان کامل نیاز است تا او به یک روان درمانگر مراجعه کند.

پرسش صریح و مستقیم

شما می توانید به صورت مستقیم از شوهر بی احساس خود سوال کنید که چرا او نسبت به احساس و عاطفه شما بی تفاوت است. این کار موجب می شود تا دلایل اصلی بی احساسی را در شوهرتان کشف کنید. در این باره برخی از متخصصین معتقدند که چنین رفتاری از سمت شوهر نوعی تمسخر بازیگوشانه برای جلب توجه و گرفتن محبت از شما می باشد.

اگر چنین موردی صحت نداشت لازم است تا دلیل اصلی رفتار او را کشف کنید و بدانید که چرا همسرتان نسبت به نیازهای احساسی شما بی تفاوت است. اگر مشاهده کردید که همسرتان از موفقیت شما انتقاد می کند و اهداف و آرزوهای تان را جدی نمی گیرد باید بدانید که دلیل آن مربوط به موضوع دیگری است و در واقع شوهر شما از چیز دیگری خشم دارد. همچنین پیشنهاد می شود مقاله شناخت مردان وفادار را مطالعه فرمایید.

شما می توانید برای درمان چنین مشکلاتی با همکاری یکدیگر به روانشناس مراجعه کرده و مرزبندی های شخصی تان را نیز مشخص نمایید.

تغییر تمرکز رفتاری

اگر شما با شوهرتان که بی احساس است صحبت کردید و به هیچ نتیجه ای دست نیافتید لازم است تا فضای بیشتری به او بدهید. چرا که اکثر افراد نیاز به زمان بیشتری برای تغییر رفتار دارند و در این مدت به زندگی و انتخاب هایشان فکر می کنند.

شما نباید او را مجبور به حرف زدن کنید و در عوض لازم است تا بر روی رفتارهای خودتان متمرکز شوید. بنابراین باید خودتان را با چیزهایی که برایتان جالب است سرگرم کنید تا بتوانید برای مدتی از این رابطه دور بمانید.

تلاش نکردن برای تغییر

باید به این نکته توجه داشته باشید که شما به تنهایی قادر به تغییر رفتار شوهر بی احساس خود نیستید. بنابراین اگر همسرتان تمایلی به تغییر رفتار ندارد شما باید از تلاش کردن برای تغییر رفتار در او دست بردارید. بسیاری از زنان در تلاش اند تا شوهرانشان را تغییر دهند و از آن ها فرد بهتری بسازند.

اما باید بدانید که هرگز هیچ انسانی در طول تاریخ نتوانسته تا رفتار فرد دیگری را با اجبار و زور تغییر دهد. بنابراین اگر شما بتوانید به این باور دست یابید که تغییر دیگران از کنترل شما خارج است می توانید به آرامش عمیقی دست پیدا نماید.

همچنین اگر رفتاری در همسرتان شما را آزار می دهد بهتر است به صورت مستقیم از او سوال کنید تا دلیل آن را به شما توضیح دهد. بنابراین شما باید در ابتدا دلایل را مورد بررسی قرار دهید و مشاهده کنید که آیا می توانید با آن رفتار کنار آیید یا این کار برای شما بسیار سخت و دشوار بوده و نیاز است تا تصمیمات دیگری گرفته شود.

مقابله با اقدامات غیر احساسی

شما باید بدانید که در مقابل شوهر بی احساس خود قاطعانه برخورد نمایید. یعنی هرگز نباید احساسات خودتان را سرکوب کنید. بنابراین لازم است تا شما با هر نظر و رفتاری که گمان می کنید موجب می شود تا نسبت به عواطف و احساسات شما بی تفاوت باشد مقابله نمایید.

مگ سلیگ (Meg Selig) در یکی از مقالات روانشناسی امروز (Psychology Today) با عنوان عادت به قاطعیت بیان می کند که شما باید از احساسات و عواطف خود دفاع کنید و به او بیان نمایید که چنین رفتارهایی موجب آزار شما می شود.

به عنوان مثال شما می توانید با چنین جملاتی با همسرتان گفتگو کنید : زمانی که تو احساسات مرا نادیده میگیری، من احساس می کنم که قدرم را نمی دانی، یا وقتی با من با چنین لحنی صحبت می کنی من احساس می کنم که فرد تنها و بی ارزشی هستم.

مشخص کردن مرز بندی رفتارها

شما باید با همسر خود صحبت کنید و به این توافق برسید که یک لیست از رفتارها و صحبت هایی که موجب آزارتان می شود را تهیه نمایید تا در زندگی مشترک هرگز از آن ها استفاده نکنید. با این کار می توانید مانع بروز رفتارهایی شوید که به احساس و عاطفه شما آسیب وارد می کند.

دکتر ماری هارتول واکر (Marie Hartwell-Walker) که یک روانشناس است پیشنهاد می کند که اگر از دست همسرتان ناراحت هستید می خواهید مخالفت خودتان را به او ابراز کنید حتما آرامش خودتان را حفظ نمایید و با لحنی صمیمی و با متانت با او وارد گفتگو شوید. همچنین لازم است تا لحن های منتقدانه و تند و تلخ را از بحث هایتان حذف کنید تا مانع ایجاد حالت تدافعی در شوهرتان شوید.

ارزیابی شخصی و خود مراقبتی

یکی از توصیه های درمانی به زنانی که دارای شوهر بی احساس هستند آن است که وقتی همسرتان با شما به این شکل برخورد می کند شما باید از نظر جسمی و عاطفی مراقب خودتان باشید. به عنوان مثال لازم است تا با استفاده از تکنیک های کنترل تنفس و استراتژی های تمدد اعصاب آرامش خودتان را حفظ کنید تا بتوانید در هر لحظه رفتارهای مناسبی را از خودتان بروز دهید. چرا که وقتی شما آرام هستید بهتر میتوانید صحبت کنید و در نتیجه گفتگوهایتان دچار درگیری و چالش نمی شود.

اولویت بندی نیازها

هرگز از کاه، کوه نسازید، این جمله را همواره به یاد داشته باشید که نباید از مشکلات بسیار کوچک یک فاجعه ایجاد کنید. بنابراین لازم است تا انتخاب هایتان را مجدد ارزیابی کنید و مشاهده نمایید که چه کارهایی بر روی شما اثر منفی دارد.

مثلا اگر شما در هر موقعیتی که قرار می گیرید همواره دچار اختلاف نظر هستید و به صورت دائم برآشفته می شوید باید به این موضوع فکر کنید که چگونه نسبت به رفتارهای بی احساس پاسخ دهید. یعنی لازم است رفتارهای خودتان را هم ارزیابی کنید که آیا شما نیز در حال مقابله به مثل با همسرتان هستید و در مقابل بی احساسی هایی که به شما می کند شما نیز رفتارهای بی احساس از خودتان نشان می دهید یا هرگز شما به این صورت رفتار نمی کنید.

ایجاد فاصله و شکاف

اگر شما تمام تلاش خود را در این باره انجام دادید و به هیچ نتیجه ای دست نیافتید لازم است تا رها کنید. یعنی اگر او تمایلی به تغییر رفتارش ندارد لازم است تا شما نیز چنین کاری انجام دهید. یعنی شما باید خیلی واضح بیان کنید که دیگر توانایی تحمل چنین رفتارهایی را ندارید و نمی توانید بار عاطفی زندگی را بر دوش خود حمل کنید. با این کار او متوجه می شود که باید اقدامی را انجام دهد، یعنی یا از رابطه خارج شود یا برای رفع مشکل کاری انجام دهد.

بیان واضح مشکل و رسیدن خط آخر

زمانی که شما تصمیم به جدایی می گیرید ممکن است او بخواهید تصمیم شما را تغییر دهید. البته باید بدانید که چنین کاری هرگز از روی عشق نیست و چون به شما عادت کرده است می خواهد او را ترک نکنید. چرا که نبودن شما موجب می شود تا او دچار شوک شود و برای جلوگیری از چنین مشکلی حتما بعد از جدایی به شما ایمیل یا پیام ارسال می کند.

این کارها زمانی رخ می دهد که شما تصمیم جدی برای جدایی و رفتن گرفته اید و شوهر بی احساس شما در تلاش است تا مجددا شما را به رابطه قبلی بازگرداند. البته باید بدانید که هدف از بازگرداندن شما صرفا سوءاستفاده از شما بوده و هرگز همسرتان برای تغییر رفتارش تلاشی نمی کند.

ارزش گذاری برای وقت و عاطفه

اگر شما در رابطه ای هستید که می دانید شوهرتان هرگز به نیازهای احساسی و عاطفی تان توجه نمی کند باید با خودتان صادق باشید و بدانید که هرگز در این رابطه چیزی به دست نمی آورید. بنابراین نباید خودتان وقف چنین شخصی بکنید و بهتر است هر چه سریعتر یک اقدام جدی انجام دهید. به عنوان مثال تلاش نکنید تا کارهایی انجام دهید که او را تحت تاثیر قرار دهید.

روش های درمان شوهر بی احساس

شما باید به فکر خودتان باشید و کارهایی را انجام دهید که خودتان از آن ها لذت می برید و هرگز برای خوشحال کردن شوهر بی احساس خود کاری انجام ندهید. با انجام این کار او متوجه می شود که شما می توانید حتی بدون او نیز خوشحال باشید و از نظر عاطفی هرگز به او وابسته نیستید. در این مسیر به رشد و توسعه کار خودتان فکر کنید و تمام تمرکزتان را بر روی حرفه کاری تان معطوف نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل با افراد بی احساس و بی عاطفه آشنا شدیم و فهمیدیم که اگر با چنین فردی وارد رابطه شویم نمی توانیم طعم آرامش را احساس کنیم. چرا که این افراد با رفتارهایی که انجام می دهند موجب می شوند تا شما همواره احساس شکست کنید.

اگر در یک رابطه یکی از افراد بیشتر تلاش می کند به این معناست که او احساس مسئولیت دارد و به همین خاطر به صورت ناخواسته بر روی طرف مقابل سرمایه گذاری می کند. به یاد داشته باشید که اگر بتوانید بدون هیچ قید و شرطی دیگران را دوست داشته باشید به این معناست که شما فردی قدرتمند هستید و هرگز چنین رفتاری نشانه ضعف شما نیست.

همچنین نباید گرفتار خطای شناختی شوید و گمان کنید که اگر در زندگی با فردی بی احساس مواجه شده اید دیگر نمی توانید فرد احساسی دیگری را پیدا کنید. از طرف دیگر باید بدانید که آیا شما گرفتار طرحواره هستید یا خیر. چرا که اگر شما طرحواره ای داشته باشید موجب می شود تا همواره دست به انتخاب های اشتباه بزنید و در دور باطلی گرفتار شوید.

زیرا همواره طرحواره ها با انسان کاری می کند که به سمت افراد اشتباهی برود و در این مسیر با مشکلات و چالش های فراوانی روبرو می شود. به عنوان مثال فردی که دارای والدین بی احساس و بی عاطفه و سرزنشگر بوده است گرفتار چنین تله و طرحواره ای می شود و در نتیجه در زندگی مشترک خویش نیز به سمت فردی تمایل پیدا می کنید که چنین ویژگی هایی را داشته باشد.

پس توجه کنید که برای درمان چنین مشکلاتی باید به روانشناس یا روان درمانگر مراجعه کنید تا تمامی مشکلات و اختلالات روانی تان مورد بررسی قرار بگیرد و سپس فرایند درمان را آغاز کنید.

دسته‌بندی‌ها