دوستی مردان و زنان چه تفاوت هایی با هم دارد

دوستی مردان و زنان چه تفاوت هایی با هم دارد

دوستی مردان و زنان دارای ویژگی های مخصوص به خود است که با شناخت آن ها می توانیم روابط بهتری در دوستی های خود داشته باشیم. همه ما می دانیم که زنان و مردان به کلی با یکدیگر فرق دارند و این تفاوت در بسیاری از جنبه های مختلف زندگی مشهود است.

در خصوص دوستی نیز باید اشاره شود که نوع نگاه مردان و زنان به دوستی تا اندازه ای شبیه به هم بوده ولی هرگز نمی توان تفاوت آن را نادیده گرفت. چرا که مردان در رابطه دوستی بیشتر علاقه دارند که دوستی ها به شکل ابزاری و مبتنی بر فعالیت باشد.

این در حالی است که زنان تمایل دارند معاشرت بیشتری در رابطه به خرج بدهند و همواره درگیر شدن در مسائل طرفین را جالب می بینند. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع در خصوص دوستی مردان و زنان در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم تا بدانید که نوع نگاه زنان و مردان نسبت به دوستی دارای چه تفاوت هایی است.

دوستی مردان و زنان

تحقیقات زیادی در خصوص رابطه دوستی مردان و زنان انجام شده است و بیشتر آن ها بیان می کند که نوع دوستی آن ها بسیار شبیه به یکدیگر است. اما نکته جالبی که وجود دارد تفاوت هایی است که بین دوستی مردان و زنان وجود دارد و موجب می شود تا با جنبه های مختلفی از روابط روبرو باشیم. به طور کلی مردان بیشتر علاقه دارند که رابطه دوستی شان ابزاری و کمتر احساسی باشد.پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی مردان و زنان مراجعه نمایید.

در حالی که زنان همواره علاقه دارند تا نوع رابطه دوستی شان سرشار از احساسات و عاطفه باشد. بنابراین زمانی که مردان با کسی دوست می شوند از خودشان نشانه های ابزاری نشان می دهند و زمانی که به رابطه دوستی زنان نگاه می کنید متوجه میشوید که مهمترین مسئله در رابطه دوستی زنان احساس و عاطفه است.

دوستی زنان و مردان چه تفاوتی با هم دارد؟

بنابراین در تحلیل نهایی باید بیان شود که مردان اهل دوستی های معامله ای هستند و در محل کار و زمین بازی با یکدیگر دوست می شوند و زنان در زمان معاشرت های کاری صرفا احساساتشان را به دیگران به اشتراک می گذارند.

تفاوت نگاه مردان و زنان به دوستی

همانطور که گفته شد مطالعات زیادی در خصوص مدیریت روابط دوستی مردان و زنان انجام شده است. یکی از جالب ترین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که مردان می توانند از روابط دوستی شان برای کاهش استرس خود استفاده کنند. در حالی که زنان برای کاهش استرس خود باید رابطه شان را با خانواده خود تقویت کنند.

اگر دقت کرده باشید زمانی که با یک خانم صحبت می کنید متوجه می شوید آن ها با یکی از اهل خانواده شان رابطه بسیار صمیمی و پیچیده ای دارند. این در حالی است که شما هرگز از یک مرد چنین گزارشی را نمی شنوید که او باید یکی از اعضای خانواده اش رابطه بسیار عمیق و صمیمی داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تست آرکتایپ را مطالعه نمایید.

البته باید اشاره شود که این به معنای عدم رابطه مردان با اعضای خانواده نیست و به دلیل تفاوت هایی که در نوع تفکر و مغز مردان و زنان وجود دارد باید بدانید که مردان بر روی چنین موضوعاتی تمرکز نمی کنند و به همین دلیل در گفتگوهای خود نیز هرگز به این مسائل اشاره نمی کنند.

برخی از تفکراتی که در خصوص دوستی مردان و زنان وجود دارد به شکل سوگیرانه است و هیچ مدرکی دال بر علمی بودن آن وجود ندارد. به عنوان مثال گفته می شود که روابط دوستی زنان بسیار نزدیک و شکننده است یا در خصوص مردان بیان می کنند که دایره دوستی بزرگی دارند اما با اعضای گروه رابطه صمیمی ندارند. یعنی اگر مردی برای مدتی کوتاه شخصی را دیده باشد او را دوست خود می داند، در حالی که هیچ رابطه عمیق حسی و عاطفی با او ندارد.

اما به طور کلی باید بدانیم که هم برای مردان و هم برای زنان رابطه عمیق عاطفی بسیار مهم است و اگر در دوستی هایی که دارند حس کنند طرف مقابل نگاه ابزاری به آن ها دارد خیلی سریع دچار سردی در رابطه می شوند و دیگر تمایلی به ادامه رابطه ندارند.

ویژگی های دوستی مردان و زنان

همانطور که گفته شد دوستی های زنانه بسیار عاطفی و احساسی است و به تماس مستقیم وابسته است. از این رو زمانی که به دوستی زنان نگاه می کنید متوجه می شوید که همواره افکار و احساسات بیشتری را با دیگران به اشتراک می گذارند. در حالی که مردان همواره در فعالیت های روزمره با دیگران رابطه برقرار می کنند.

به عنوان مثال مردی که برای ورزش و پیاده روی به پارک رفته است ممکن است در حین راه رفتن در پارک با فردی دیگر دوست شود و برای مدتی با هم صحبت کنند. ولی زنان به چنین روابطی که بسیار سطحی هستند تمایل ندارند و علاقه دارند تا از طریق صحبت رو در رو با دیگری تمام رازهای شخصی شان را به اشتراک بگذارند. اما مردان همواره تمایل دارند تا دوستی های جانبی با دیگران داشته باشند و روابط رو در رو برایشان در اولویت نیست.

همانطور که اشاره شد مردان طرفدار دوستی های جانبی و ابزاری هستند و در روابط دوستی شان خیلی به صمیمیت و احساس علاقه ندارند. بنابراین همانطور که متوجه شدیم مهم ترین بخش تفاوت دوستی مردان و زنان به جنسیت آن ها مربوط می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله الگوی روابط عاطفی مردان و زنان را بخوانید.

حفظ روابط و برنامه ریزی بیشتر

آن چه که مشخص است نشان می دهد زمان نسبت به مردان بیشتر اهل برنامه ریزی هستند. یعنی زنان علاقه دارند تا قبل از هر چیزی برنامه ریزی کنند و برای شرایطی که وجود دارد یک برنامه دقیق داشته باشند. یعنی اگر بخواهند به جایی سفر کنند خیلی زودتر برای تهیه بلیط اقدام می کنند و از قبل برای تمام کارهایی که باید انجام دهند با دقت برنامه ریزی می کنند.

اگر دقت کرده باشید زنان تقریبا هر روز با دوستان صمیمی شان صحبت میکنند و ساعت های طولانی را صرف این کار می کنند. یعنی زمانی که در کنار دوست هایشان نیستند از طریق تلفن تمام گزارش های لحظه به لحظه را به دوستشان ارائه می کنند و از این طریق از تمام اوضاع و احوال شان با خبر می شوند. بنابراین باید اشاره شود که زنان به روابط احساسی و عاطفی بسیار اهمیت می دهند و حتی زمانی که در کنار دوستانشان نیستند باز هم از حال و احوال یکدیگر خبر دارند.

مردان گمان می کنند اگر احساساتی عمل کنند قدرتشان را از دست می دهند و به همین دلیل تمام تلاش مردان در عدم بروز احساس و عاطفه است. در حالی که زنان خیلی راحت احساساتشان را بروز می کنند و با هر فردی که به تازگی آشنا شده اند تمام رازهایشان را به اشتراک می گذارند.

یعنی از غم و شادی و زندگی شان با دوستان شان صحبت می کنند و این کار به آن ها آرامش خاصی می دهد. در حالی که مردان این کار را درست نمی دانند و خیلی سخت یک مرد در خصوص رازهای شخصی اش با فرد دیگر صحبت می کند. حتی اگر یک مرد برای خود یک دوست بسیار صمیمی داشته باشد باز هم تمام رازهایش را با او به اشتراک نمی گذارد. بنابراین ممکن است هر چند سال یک بار شما مشاهده کنید که یک مرد احساساتی شود.

اشتراک گذاری بیشتر

متوجه شدیم که روابط دوستی زنان بسیار عمیق بوده و هر موضوعی را با دیگران به اشتراک می گذارند. در حالی که مردان فقط اصول اولیه را در دوستی ها پوشش می دهند. یعنی زنان جزئیات بیشتری را با دیگران به اشتراک می گذارند و شرح کامل تری از هر اتفاق را برای دوستانشان تعریف می کنند. بنابراین به یاد داشته باشید که تصویرسازی و الگو دادن ها در زنان بیشتر است و به همان نسبت تجربیات تازه تری از دیگران دریافت می کنند.

اما در بیشتر اوقات دوستی مردان نسبت به زنان دارای صمیمیت کمتری بوده و از حمایت عاطفی کمتری برخوردار است. اما در تحقیقاتی که انجام شده است متوجه گشتیم دوستی های زنان نسبت به مردان دارای شکنندگی های بیشتری است.

زنان و مردان در روابط دوستی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

چرا که زنان تمام جزئیات زندگی شان را برای دوستانشان تعریف می کنند و از همین رو میزان توقع و فشار روانی ناشی از وفاداری در آنها افزایش پیدا می کند. بنابراین اگر روابط دوستی یک زن به هر دلیلی دچار خدشه شود خیلی سریع دچار مشکل می شوند و احساس ورشکستگی عاطفی به آن ها دست می دهد.

تمرکز بیشتر بر معاشرت

از نوع دوستی زنان متوجه شدیم که تمرکز آن ها بیشتر بر روی معاشرت و فعالیت های احساسی و عاطفی است. این موارد نیز به نوع تربیت و الگوهای خانوادگی آنها مربوط است. چرا که همواره پسران به فعالیت و تحرک بدنی تشویق می شوند ولی دختران همواره از سمت والدین جملات نهی کننده دریافت می کنند.

به عنوان مثال همواره والدین به دختران می گویند که بشین، ساکت باش، دختر که سر و صدا نمی کند، آرام باش و هزاران جمله ای که فقط موجب می شود فعالیت های دختران کاهش یابد. این فرایند موجب می شود تا دختران در بزرگسالی نیز دارای چنین کلیشه هایی باشند و در نتیجه محدودیت های زیادی برای آن ها ایجاد می شود.

بنابراین روند تربیت در دوران کودکی موجب می شود تا در بزرگسالی نیز چنین افکاری وجود داشته باشد. یعنی مردان هم در روند تربیت و فرزندپروری بیشتر تمایل دارند تا بر روی فعالیت تمرکز کنند و در مقابل زنان هیچ علاقه ای به صحبت های کاری ندارند.

یعنی اگر در مورد کارشان صحبت کنند بیشتر بر روی جنبه های عمیق و دائمی زندگی شان تاکید می کنند و احساسات و عواطف در اولویت قرار دارد. بنابراین زنان از طریق صحبت های شخصی وارد رابطه با دیگران می شوند اما مردان از طریق گفتگو در مورد کار و روابط کاری با دیگران دوستی را آغاز می کنند.

دوستی مردان چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که بیان شد مردان بیشتر به روابط کاری علاقه دارند و از این طریق وارد رابطه با دیگران می شوند. یعنی ممکن است مردی به دلیل قرض گرفتن یک وسیله از مردی دیگر با او وارد رابطه دوستی شود و همین کار به شکل گیری یک رابطه کمک کند.

اما برای زنان چنین شکلی معنا ندارد و همواره بر روی حفظ روابط دوستانه شان تمرکز می کنند. یعنی زمانی که یک زن با فردی دوست می شود همواره و به صورت منظم با او تماس می گیرد و او را ملاقات می کند. اما برای مردان به این صورت نیست و برای حفظ رابطه موفق هیچ تلاشی نمی کنند.

یعنی ممکن است یک مرد بیان کند که دارای دوستی صمیمی است ولی سال ها طولانی او را ندیده است و حتی به صورت تلفنی هم با یکدیگر صحبت نکرده اند. از این ویژگی مشخص می شود که الگوهای تربیتی خانواده در مورد پسران موجب می شود تا روابط دوستی شان خیلی عمیق و سالم نباشد. یعنی اگر والدین دارای روابط سالم و موفقی باشند موجب می شود تا فرزندان آنها نیز به سمت روابط عمیق و گسترده حرکت کنند.

حفظ دوستی بعد از دعوا

در یکی از تحقیقاتی که در خصوص نوع رابطه دوستی مردان و زنان انجام شده نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان با دوستان خود به نوشیدن الکل می روند. دلیل این کار نیز مربوط به بروز احساسات است و الکل باعث می شود تا مردان بتوانند احساسات شان را به راحتی بروز دهند.

یعنی مردان الکل مصرف می کنند تا فرصتی برای ابراز احساسات داشته باشند و از این طریق فرصتی پیدا می کنند تا هیجانات مثبت و منفی شان را ابراز کنند. اما با توجه به تمام مواردی که گفته شد باید بدانید که دوستی مردان و زنان دارای شباهت های بسیاری می باشد که گاهی ممکن است میزان شباهت ها بیشتر از تفاوت ها باشد. همچنین لازم است اشاره شود که تفاوت های فردی و فرهنگی موجب می شود تا طیف وسیعی از انواع مختلف دوستی ایجاد شود.

همانطور که گفته شد مردان خیلی برای داشتن روابط عمیق تلاش نمی کنند و بیشتر دوستی های آن ها حول محور کار و فعالیت می گردد. یعنی با دوستان خود هیچ ارتباطی ندارند و صرفا زمانی با هم تماس می گیرند که کاری برای آن ها پیش آمده است و برای رفع آن با دوست خود تماس می گیرند.

در چنین شرایطی مردانی که دارای احساسات بیشتر هستند گمان می کنند که دوست آن ها فردی خودخواه است و صرفا زمانی با آنها تماس می گیرد که کار داشته باشد و با خود می گوید که او فقط من را برای کارهایش می خواهد. بنابراین به یاد داشته باشید که روابط عاطفی برای مردان هیچ معنایی ندارد و وابستگی های احساسی و عاطفی در دوستی مردانه جای چندانی ندارد.

به طوری که حتی ممکن است مردان پس از دعوا و مشاجره نیز باز هم با هم دوست باشند ولی اگر چنین شرایطی برای زنان ایجاد شود دچار احساس ناامیدی می شوند و در نتیجه نسبت آن دوستی بی انگیزه می شوند.

موضوع بسیار مهمی که در خصوص دوستی مردان و زنان وجود دارد آن است که زنان به رابطه دوستی اهمیت می دهند و دوست ندارند کسی در رابطه دوستی به آنها طعنه بزند. این در حالی است که مردان با هر موضوعی شوخی می کنند و از نظرشان این مسائل ساده و پیش پا افتاده است و هیچ اهمیتی ندارد. بنابراین زنان هرگز در روابط دوستی خود با دیگران شوخی نمی کنند چرا که بر این باورند طعنه و کنایه به احساسات دیگران آسیب وارد می کند.

البته در نظر داشته باشید که احساسات در افراد مختلف به شکل های گوناگون است و نباید از تمام افراد یک توقع را داشت. چرا که حتی بسیاری از مردان نیز تمایلی به شوخی ندارند و اگر پیشنهاد می شود در روابط دوستی هرگز با دیگران شوخی نکنید، چرا که می تواند باعث ایجاد مشکل بین افراد شود.

عدم نیاز به گفتگوی مستقیم

از دیگر تفاوت هایی که در روابط دوستی مردان و زنان وجود دارد میزان فراوانی تماس و برخورد با چالش ها در روابط دوستی است. چرا که مردان هیچ تمایلی به صحبت در خصوص احساسات و سبک زندگی شان با دیگران ندارند. اما زنان حتی در خصوص جزئی ترین مسائل هم با دوستانشان گفتگو می کنند. به طوری که ممکن است یک مرد برای سال ها با دوستانش صحبتی نداشته باشد ولی آن ها را دوست خود بداند.

به عنوان مثال در یک باشگاه مردان با یکدیگر دوست هستند ولی هیچ صحبتی با هم نمی کنند و صرفا مشغول ورزش کردن هستند. اما اگر چنین حالتی برای یک زن ایجاد شود و متوجه شود که دوستش برای چند روز با او صحبت نمی کند به این نتیجه می رسد که دوستش از او جدا شده است و دیگر نمی خواهد با او باشد.

از این چون مردان به طور کلی هیچ احساس و عاطفه ای در روابط دوستی ندارند بر این باورند که دوستی شان همواره صمیمی است و هیچ مشکلی در رابطه آنها وجود ندارد. اما اگر در روابط دوستی زنان کوچکترین مسئله ای ایجاد شود خیلی سریع واکنش نشان می دهند و گمان می کنند که مشکلی پیش آمده است.

دوستی مردان و زنان چه خصوصیاتی دارد؟

زنان احساساتشان را به اشتراک می گذارند

همانطور که گفته شد زنان تمایل دارند احساساتشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و از این طریق روابط دوستی شان را تقویت می کنند. اما مردان تمایلی به این کار ندارند و صرفا با افراد نزدیک مانند خانواده و همسر چنین کاری را انجام می دهند. از این رو مردان در روابط دوستی شان هرگز رازهای شخصی شان را به دوست خود نمی گویند اما زنان چنین محدودیتی ندارند و با هر فردی که دوست می شوند خیلی سریع صمیمی می شوند و زندگی شان را به اشتراک می گذارند.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که تمام مواردی که در این مقاله گفته شد نتیجه تحقیقات و پژوهش هایی است که در این زمینه انجام شده است. از این رو نباید به صورت متعصبانه به موضوع نگاه کرد. چرا که الگوهای فردی و فرهنگی بر روی روابط افراد تاثیر می گذارد و ممکن است شما زنانی را مشاهده کنید که به حتی به دوستان صمیمی شان هم هیچ رازی از خودشان را نگویند و در مقابل مردانی باشند که دوستی های احساسی و عاطفی را بر سایر دوستی ها ترجیح دهند.

بنابراین به صورت کلی تفاوت های زیادی بین نوع دوستی مردان و زنان وجود دارد و می توان بیان کرد که به دلیل الگوهای تربیتی و نوع فرهنگ در مناطق مختلف ما با انواع مختلف دوستی روبرو هستیم. به طور کلی هر فرد باید بداند که از رابطه دوستی اش با دیگران چه انتظاری دارد و طبق همان رابطه را تشکیل دهد. یعنی اگر شما برایتان رابطه احساسی و عاطفه مهم است باید آن را به دوست خود بگویید تا دچار سوء تفاهم نشوید.

چرا که برخی از افراد صرفا شما را برای کارهایشان می خواهند و این به معنای خودخواهی نبوده و لازم است شما اولویت ها دوستی خود را تعیین کنید. یعنی با چنین افرادی صرفا رابطه کاری داشته باشید و سعی نکنید با آنها صمیمی شوید. زیرا اگر شما از رابطه کاری توقع رابطه احساسی داشته باشید خیلی سریع دچار تنش و فشار روانی می شوید و در نتیجه نسبت به دوستی هایی که در دنیا وجود دارد دچار بی اعتمادی می شوید.

دسته‌بندی‌ها