تست آرکتایپ و کهن الگوهای زنانه و مردانه

تست آرکتایپ و کهن الگوهای زنانه و مردانه

آیا با تست آرکتایپ و کهن الگو آشنا هستید؟ این تست چه مواردی را اندازه گیری می کنید؟‌ آیا به خودشناسی دست یافته اید و با روحیات و خلقیات خود آشنا هستید؟‌ یکی از مهمترین کارهایی که هر فردی در زندگی باید انجام دهد این است که به خودشناسی بپردازد و بداند که واقعا کیست و چه هدفی در زندگی دارد.

چرا که اگر انسان بتواند به خودشناسی بپردازد قطعا با نقاط ضعف و نقاط قوت خود آشنا می شود و می تواند به خودش کمک کند تا شخصیتش را ارتقا دهد. مثلا شما از طریق شخصیت شناسی قادر خواهید بود تا بدانید که چه شغلی برای شما مناسب است و همچنین می دانید بهتر است با چه کسی ازدواج کنید و پاسخ بسیاری از سوالات را به راحتی خواهید یافت.

در این بخش از وب سایت برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تست آرکتایپ و کهن الگوهای زنانه و مردانه را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم و به شما بگوییم که این آزمون چه کاربردی دارد و چه کمکی به شما می کند.

تست آرکتایپ یا کهن الگو چیست؟

الگوهایی پایه ای در ذهن ناخودآگاه انسان ها وجود دارد که به عنوان ساختار اصلی شناخته می شوند تحت عنوان کهن الگو از آنها یاد می شود و اگر این کهن الگوها به درستی کار کنند انسان می تواند به سلامت روان دست یابد.

یعنی همان طور که روان انسان در حال رشد است خودآگاهی فرد نیز باید در مسیر ناخودآگاهی جمعی به درستی عمل کند و تمامی اتفاقات گذشته را به خوبی پشت سر بگذارد. کارل گوستاو یونگ به این نتیجه رسید که تمام مراحلی که در ناخودآگاه جمعی انسان ها وجود دارد در مسیر اساطیر منعکس شده است.

تمامی مراحل مربوط به کهن الگوها در یک انسان مسیر متعادل و سالمی را طی می کند و کاملا عادی عمل خواهد کرد و در این بین کهن الگوهای متفاوت اعضای بدن با همدیگر در تعامل هستند. نکته بسیار مهمی که لازم است به آن توجه داشته باشید این است که الگوی مربوط به سلامت روان فقط بخشی از کهن الگوها را شامل می شود.

آرکتایپ ها چه خصوصیاتی دارند؟

همانطور که گفته شد ما با کهن الگوهای متفاوتی روبرو هستیم، یعنی برای هر فرد و مکان و موضوعی یک کهن الگو وجود دارد که در شرایط و زمان های مختلف این کهن الگوها متفاوت هستند. با توجه به وجود چنین شرایطی باید اشاره شود که ما با کهن الگوهای زیادی روبرو هستیم. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با تیپ شخصیت بازرس را بخوانید.

به این صورت که کهن الگوی مادر درون کهن الگوی زنانه قرار دارد و مانند آن کهن الگو نیز وجود دارد. در کنار این موارد کهن الگوی مادر با کهن الگوی پدر هم پوشانی دارد و این هم پوشانی در نقطه ای است که هر یک از بخش ها دارای الگوی والد هستند. در ادامه مقاله شما را با کهن الگوهای یونگ آشنا می کنیم که به ترتیب نشان دهنده مراحل فردیت رشد هستند.

آشنایی با مراحل فردیت رشد

سایه : این الگو تجسم تمام صفات شخصیتی است که انکار شده و هیچ توجهی به آن نشده است و معمولا در رویاها به صورت همجنس فردی که رویا می بیند مشاهده می شود.

آنیما یا آنیموس :‌ این الگو برای ارتباط با ناخودآگاه جمعی به کار می رود و در رویا به صورت فردی غیر همجنس با فردی که خواب می بیند دیده می شود.

خویشتن : این مورد کهن الگوی تعالی و یکپارچگی است که معمولا در خواب به صورت پیرمرد و پیرزن دانا مشاهده می شود. اما باید بدانید که تنوع و گستردگی زیادی داشته و می تواند شامل بشر، حیوان و شکل های انتزاعی باشد.

تست آرکتایپ زنان و مردان باعث می شود تا علت و هدف انتخاب هایشان را بدانند و این در حالی است که نسبت به آن موضوع هوشیار نیستند ولی این تست کمک می کند تا افراد نسبت به ناخودآگاه شان کنترل بیشتری داشته باشند.

معرفی آرکتایپ های مردانه

یونگ معتقد است که هر یک از کهن الگوهای مردانه و زنانه الگوهای رفتاری و تمایلات خاصی را شامل می شود. یعنی اگر بتوانیم کهن الگوهای فعال هر یک از تیپ های شخصیتی را بشناسیم به خوبی می توانیم خواسته ها، استعدادها و نقاط قوت و ضعف هر یک از آن ها را شناسایی کنیم و همین موضوع می تواند مسیر موفقیت را برای انسان ها هموار سازد. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله شخصیت میانجی گر را بخوانید.

زئوس

زئوس که به آن خدای باران نیز گفته می شود خدای آسمان ها و ابرهاست که همواره یک رئیس و رهبر قدرتمند است. عقاب و آذرخش نمادهای اصلی زئوس هستند و به عنوان نماد قاطعیت، سرعت عمل از راه دور نیز شناخته می شود.

در بخش نمادها باید اشاره شود که آذرخش نشانه قدرت کیفری زئوس است و صاعقه از دور می آید و خیلی محکم ضربه می زند. کهن الگوی زئوس از طریق کلمات ابراز وجود می کند و همواره با امور انتزاعی مانند سرمایه، قانون، پول و قدرت کار دارد و با احساسات و قلب خود کاری ندارد.

کهن الگوی زئوس خاصیتی دارد که به موجب آن زنان و مردان در جستجوی استفاده از قدرت هستند. مردانی که قدرت طلب هستند هرگز از سقوط نمی ترسند و نسبت به هر حرکتی مظنون هستند و همین موضوع موجب می شود تا دشمنان زیادی داشته باشند.

آپولو

این کهن الگو دارای ویژگی های خدای خورشید، آورنده قانون، تیرانداز، برادر و پسر محبوب زئوس است و تمام زیبایی های هنری ، موسیقیایی، شعر، جوانی، سلامتی و اعتدال به صورت کامل در کهن الگوی آپولو جمع شده است.

به یاد داشته باشید هر چیزی که با قانون و نظم سروکار داشته باشد به آپولو مربوط می شود. آپولو به موضوعات قابل فهم، معین و قابل سنجش علاقه دارد و هرگز سمت موضوعات تخیلی و نامفهوم نمی رود. تمام قوانین علت و معلولی از قبل در ذهن آپولو برنامه ریزی شده است. برای مطالعه بیشتر مقاله شخصیت کاریزماتیک را مطالعه کنید.

اگر می خواهید به هدفتان برسید لازم است تا درک و احساس درستی از آینده داشته باشید و این کهن الگو می داند که چه می خواهد و هرگز سراغ رویاپردازی و خیالبافی نمی رود.

هرمس

در رابطه با ویژگی های این کهن الگو باید گفت که هرمس خدای ارتباطات، خلاقیت، نوآوری و شانس، مخترع، قدرت تفکر، سرعت عمل، ارتباط موفق، انتقال واضح معانی و نجات دهنده کودک است. هرمس کهن الگوی پیام آور است و از سطحی به سطحی دیگر به صورت خیلی نرم حرکت می کند و از تمامی مرزها عبور می کند، مانند دنیای تجارت و سیاست.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل روانشناسی شخصیت


هرمس هرگز نگران درست و غلط بودن کارها نیست و چون تفکری خلاقانه دارد همواره می تواند به خوبی تمام مشکلات را حل کند. هرمس بسیار زرنگ و زیرک است و به راحتی می تواند تغییر شکل دهد و نوآوری های خاصی را انجام می دهد. یکی از صفات اصلی هرمس نجات دهنده بودن است، یعنی هرمس تمام چیزهایی که الهی، معصوم و آسیب پذیر باشد را نجات می دهد.

پوزیدون

در خصوص صفات کهن الگوی پوزیدون باید گفت که این کهن الگو خدای عواطف و احساسات است و بعد از زئوس به عنوان قدرتمندترین خدا شناخته می شود. پوزیدون طبیعتی حریص، سرکش و جنگجو دارد و خدای دریاهاست و خودش را با زئوس برابر می داند.

مردانی که پدرسالار هستند دارای چنین کهن الگویی هستند که همواره دوست دارند تا جایگاه آنها در نظام خانواده حفظ شود. این افراد زنان را در سایه خودشان حمایت می کنند ولی چون بسیار سلطه گر و قدرت طلب هستند همواره دچار مشکلاتی می باشند.

آرس

آرس خدای جنگ است و بسیار سلحشور و سرباز که عاشقانه می رقصد و با همه دوست است. کهن الگوی آرس به عنوان تجسمی از پرخاشگری و عصبانیت است که در طول تاریخ به عنوان یکی از قوی ترین نیروهای موثر شناخته می شود.

آرس یک عاشق شوریده است که به درگیری و جنگ خیلی علاقه دارد و زمانی که وارد میدان جنگ می شود شور و هیجان تمام وجودش را دربر می گیرد. کهن الگوی آرس تصویری از قدرت بدنی مردانه است و نشان دهنده نیرومندی و قدرت بی درنگ اوست که با بدنش واکنش نشان می دهد و هرگز به عواقب و نتیجه کارش نیز فکر نمی کند.

هفایستوس

ویژگی اصلی این کهن الگو خدای کار، صنعتگر، سازنده، مبتکر، تنها، هویت گمشده بدون کار است. هفایستوس کسی است که تمدن از عرق جبین او رشد کرده است. همچنین باید اشاره شود که این کهن الگو آگاهی طبقاتی زیادی دارد و همواره جنون آتش افروزی داشته و بسیار خلاق و نابغه است.

کهن الگوهای زنانه و مردانه

هفایستوس بسیار بی قرار بوده و خشمی انفجاری در او وجود دارد که برای قیام علیه اربابان آماده است. با تمام این خصوصیاتی که بیان شد هفایستوس خواهان صلح و دوستی است و نمی خواهد مشکلی ایجاد شود.

دیونوسوس

این کهن الگو خدای وجد و شراب است و همواره عشق را در وجودش حس می کند و به همین علت سرگردان است. از طرفی باید اشاره شود که دیونوسوس به آنیما و طبیعت زنانه بسیار نزدیک است. مردانی که چنین کهن الگویی دارند هرگز به سمت شغل هایی که دارای رقابت بالایی هستند نمی روند و شخصیت آن ها قدرت طلب و برتری جو نیست.

این افراد به دنبال کاری که نیازمند تحقیق و مطالعه باشد نمی روند و از این رو علاقه ای به دنیای آکادمیک ندارند. در عوض آنها به سمت حوزه هایی می روند که بتوانند در آن موفق شوند و استعداد آنها در آن شغل شکوفا شود. این کهن الگو زنان را به عنوان دوست یا معشوق جذب می کند.

هادس

هادس کهن الگوی خدای عمیق و معنا و پادشاه دنیای زیرین است. به یاد داشته باشید که هادس مردی عبوس، غمگین و سرد است و با اینکه فردی سرد است اما دلی رئوف و مهربان دارد و می تواند با زنان رابطه خوبی برقرار کند. با وجود این که هادس علاقه زیادی به همسرش دارد ولی نمی تواند احساسات و عاطفه اش را به او منتقل کند. به عبارت دیگر هادس بخشی از فرد است که در هنگام افسردگی ها، نابودی ها و تخریب آرزوها بروز می کند.

آشنایی با آرکتایپ های زنانه

تا به این جا با تمام کهن الگوهای مردانه آشنا شدیم و فهمیدیم که این کهن الگوها دارای چه مشخصاتی هستند. حال لازم است تا با انواع کهن الگوهای زنانه آشنا شویم و بدانیم هر یک از آنها دارای چه خصوصیاتی هستند.

آرتمیس

کهن الگوی آرتمیس شکارچی، جنگاور، بی منطق هدف گرا، آسیب ناپذیر است. آرتمیس یکی از الهه های باکره المپی به شمار می رود و بر خلاف سایر خدایان کوه المپ در مقابل عشق و عاشقی مصونیت دارد. با وجود تمام دلبستگی های عاطفی هرگز از هدفی که دارد دور نمی شود و در جایگاه کهن الگو آرتمیس نماد نیاز زنان به خودمختاری و نیاز است که بر روی آن چیزی تمرکز می کند که برایش بسیار مهم و با ارزش است.

زنانی که دارای این کهن الگو هستند فعالانه به دنبال اهدافشان می گردند و این توانایی را دارند که در مشغولیت هایشان غرق شوند و در عین حال تمام موضوعاتی که تمرکزشان را بهم می زند و ارتباطی با هدفشان ندارد را نادیده می گیرند. چنین زنانی فقط کار خودشان را انجام می دهند و هرگز به نظر و قضاوت دیگران کاری ندارند و از این رو افرادی مهرطلب نیستند که بخواهند از دیگران تایید بگیرند.

آرتمیس نماینده جنبش های استقلال

کهن الگوی آرتمیس نماینده جنبش های استقلال فعالیت و رابطه گریزی در زنان است. این کهن الگو برون گرا بوده و فقط به اهداف فکر می کند. کهن الگوی آرتمیس نشان دهنده انگیزه های درونی زنان است که باعث می شود تا زنان برای رسیدن به اهدافشان بسیار تلاش کنند و در نتیجه با دیگران به رقابت بپردازند و از طریق سخنوری و یا کارهای هنری و مدیریتی زندگی شان را به جلو حرکت دهند.

هر زنی که در زندگی شخصی اش برای خودش فضایی می خواهد رابطه خوبی با طبیعت دارد و با طبیعت احساس همگونی می کند. او از این که ساختار اشیا را درک می کند بسیار خوشحال است و از خلوت با خودش بسیار احساس رضایت می کند. کهن الگوی آرتمیس با هستیا و آتنا که از خدایان بانوان باکره است رابطه دیرینه ای دارد و توانسته عنوان دوردست را برای خویش به دست آورد.

یکی از ویژگی های زن آرتمیسی فاصله گیری عاطفی است از طرف دیگر وفادار بودن و قدرت بیان قوی و عملگرا بودن می تواند قدرت و نیروی این زنان باشد. اما باید اشاره شود که زنان آرتمیسی فاقد حس ترحم می باشند و اگر او آسیب پذیری را تجربه کند خیلی سریع احساس درک و همدلی اش افزایش پیدا می کند و می تواند اشتباهات دیگران را نادیده بگیرد.

آتنا

آتنا بانوی عقل و خرد، منطق و تدبیر، با وقار و زیبایی است. کهن الگوی آتنا بسیار خونسرد، قوی و خویشتن دار است که نظم و ترتیب برایش بسیار مهم است. اگر چه که آتنا خدا بانوی جنگ و دفاع سلحشورانه است ولی با جنگی که تصور می کنید بسیار متفاوت است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش چهره شناسی


چرا که در جنگ ها از خشونت و برنامه های نظامی استفاده می شود و هدف همواره حمایت از شهروندان است. در حالی که جنگ برای آتنا همیشه با شئونات اخلاقی همراه است و هرگز به سمت قتل و غارت پیش نمی رود. به همین دلیل آتنا از نظر اخلاقیات و مرام بیشتر شبیه به برادرش آپولو است. آتنا بانویی مدیر و مدبر است که تمام کارهایش را بر اساس برنامه پیش می برد و همواره از قوانین دفاع می کند.

شما می توانید قدرت او را در ایجاد فرهنگ و تمدن و شکل و فرم دادن به مجلس سنا و قانونگذاری در شهر آتن مشاهده کنید. کهن الگوی آتنا خدابانوی هنرهای خلاق است و باید اشاره شود که تمام استعدادهایش در جهت کسب رضایت پدر و همچنین حمایت اوست.

آتنا صدای زنانه و سامان شهروندی و تمدن است که سنجش و داوری نیز انجام می دهد اما هیچ گاه داوری های او مبتنی بر احساسات شخصی اش نیست و همواره طبق اصول اخلاقی رفتار می کند. اما باید بدانید که گاهی اوقات شمشیر آتنا دو لبه است و در عین صبور بودن و خونسردی می توانید بسیار بی احساس باشد.

هستیا

هستیا کهن الگوی دانا، آتشکده و معابد، عمه و خاله و بانوی باکره است. مهربان ترین و ملایم ترین الهه المپ هستیا است. همانطور که گفته شد هستیا خدابانوی آتشکده و معابد است که به باور یونانیان اگر او در خانه یا معبدی حضور پیدا نمی یافت هرگز تقدس به آن مکان ها وارد نمی شد.

به عبارت دیگر هستیا باعث روحانی شدن اماکن است و روح معرفت را در هر مکانی که وارد می شود پخش می کند و می تواند به زندگی گرما و شادی بدهد. از طریق تمثیل ها و اسطوره ها نمی توان هستیا را شناخت و قدرت او فقط در آتش آداب نیایش احساس و متجلی می شود. هستیا همواره در معبد خویش به سر می برد و از چیزی بی نیاز بوده است و به معنای واقعی هستیا خدا بانوی باکره روحی و جسمی است.

هرا

این کهن الگو دارای ویژگی های ایزدبانوی همسر، زناشویی، زن زندگی، پایدار و ماندگار در زندگی مشترک است. حراره خدا بانوی بسیار زیبا و دوست داشتنی شده بود که توانسته بود زئوس را که در آن زمان خدای کبیر شده بود را به خود جلب کند.

کهن الگو چیست و چه نشانه هایی دارد؟

زئوس برای آنکه بتواند به هرای جوان برسد خودش را به یک پرنده لرزان و نحیف تبدیل کرد و زمانی که هرا او را دید خیلی سریع دلش به رحم آمد و برای گرم کردنش او را به در آغوش گرفت و در آن زمان بود که زئوس نقابش را برداشت و چهره واقعی اش را به هرا نشان داد ولی دیگر نمی توانست به هرا نزدیک شود.

دیمیتر

دیمیتر ایزدبانوی مادر، روزی دهنده، پرورش دهنده جسمی و معنوی است و به صورت کلی دیمیتر به معنای مادر است. کهن الگوی دیمیتر همواره ایثارگر، حامی و یاری رسان است و به نوعی شخصیت مهر طلب دارد و برای تمام افراد فداکاری می کند. یعنی همیشه در حال کمک کردن و سرویس دادن به دیگران است و می توان او را مظهر تغذیه جسمی، روحی و روانی دانست.

پرسفون

پرسفون ملکه و دوشیزه جهان زیرین است. زنی که دارای کهن الگوی پرسفونی است از درون احساس گناه، شرمساری و ناتوانی می کند. به این صورت که همواره به خاطر رفتاری که انجام داده یا حرفی که زده بدون داشتن هیچ دلیلی ناراحت می شود.

زن پرسفونی برای اینکه با درون خودش بهتر رابطه داشته باشد تمامی روابط بیرونی را قطع می کند و از دنیای بیرونی فرار می کند و به درون خویش پناه می برد. این زنان هرگز خشمگین نمی شوند و جلوی خشم شان را می گیرند، چرا که نمی خواهند مورد خشم و غضب دیگران قرار بگیرند.

آفرودیت

در خصوص ویژگی های این کهن الگو باید اشاره شود که آفرودیت ایزدبانوی عشق و زیبایی است و خلاقیت و عشق و هیجان در تمام وجودش مشخص است. یک زن آفرودیتی همواره بر روی موضوعات با ارزش تمرکز می کند و دیگران هرگز نمی توانند حواس او را پرت کنند.

اگر یک زن آفرودیتی به کاری علاقه مند است صرفا به خاطر شوق و علاقه شخصی است و هیچ گاه به دلیل شهرت یا پول کاری انجام نمی دهد. در مورد صفات زنان آفرودیت گفته می شود که آنها عاشق خندیدن و زیبایی هستند، به گونه ای که زیبایی آنها بسیار عالی است. به دلیل ظاهر جذاب و زیبایی که دارند همواره سوژه مجسمه سازان هستند.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با تمامی کهن الگوهای زنانه و مردانه آشنا شدیم و بیان کردیم که هر یک از آنها دارای چه خصوصیاتی است. موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر ما بتوانیم تمام کهن الگوها را به خوبی بشناسیم می توانیم به خودشناسی دست یابیم و بهتر خودمان را بشناسیم.

دسته‌بندی‌ها