پکیج آموزش مشاوره گروهی آدلر

نوع فایل
PDF
حجم فایل
10 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

آلفرد آدلر شخصی بود که خیلی به ماهیت اجتماعی انسان علاقه داشت و به همین خاطر به صورت هفتگی جلسات آموزش خانواده را برگزار می کرد و همچنین با تاسیس کلینیک های راهنمایی کودک توانست به افراد زیادی در این خصوص آموزش دهد. در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا پکیج آموزش مشاوره گروهی آدلر به صورت جامع را در اختیار شما علاقه مندان به روان درمانی قرار دهیم.

آموزش مشاوره گروهی آدلر به صورت جامع

در پکیج آموزش جامع مشاوره گروهی آدلر به صورت قدم به قدم تمامی مواردی که برای درمان گروهی به آن نیاز دارید را فرا خواهید گرفت و بر تمامی اصول و تکنیک های درمان گروهی آدلری آشنا خواهید شد.

او زمان زیادی را برای سخنرانی و آموزش به والدین در جهت کاربرد این نظریه برای تربیت کودکان و آموزش معلمان صرف کرد. اگر می خواهید نحوه رشد روانشناسی آدلری را متوجه شوید لازم است تا در مورد نقش آدولف درایکورس نیز مطالعه کنید.

آموزش درمان گروهی آدلری

چرا که آدولف درایکورس اصولی که آدلر بیان کرده بود را سازماندهی کرد و آن را به صورت نظامی واضح و قابل آموزش تهیه و تدوین نمود. به طوری که این مجموعه برای زندگی خانوادگی، آموزش، بهداشت روانی، پیشگیری و روان درمانی کاربرد فراوانی داشت و همواره مورد استفاده قرار می گرفت.

زمانی که آدولف درایکورس به صورت گروهی با والدین و کودکان کار می کرد متوجه شرایطی شد که بر اساس آن توانست روان درمانی گروهی را طراحی کند. دلیل توصیه گروه درمانی توسط آدولف درایکورس به دلیل صرفه جویی در وقت بود که در مقایسه با روان درمانی فردی، این روش چون با افراد به صورت گروهی در ارتباط بود بسیار تاثیرگذار تر بود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش روانشناسی فردنگر آلفرد آدلر


اولین فردی که از گروه درمانی برای تسهیل و تسریع بینش در مورد سبک زندگی افراد استفاده کرد آدولف درایکورس بود. چرا که درمان در گروه به دلیل ایجاد فضایی هیجان انگیز است و باعث می شود تا اعضای گروه به سمت موفقیت قدم بردارند.

زمانی که شما در گروه باشید می توانید به راحتی تمام احساس حقارتی که دارید را به چالش بکشید و با آن به طور موثری روبرو شوید. به علاوه باید اشاره شود که وقتی افراد باورهای نادرستی راجع به موضوعات هیجانی و اجتماعی دارند از طریق قرار گرفتن در گروه می توانند تمام آن افکار و باورها را تحت تاثیر قرار دهند.

یکی از نکاتی که در مورد آلفرد آدلر باید به آن اشاره شود این است که او به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ روانشناسی هر چهارشنبه در منزل زیگموند فروید جلسه ای را تشکیل می داد تا راجع به مسائل روانشناختی با یکدیگر بحث کنند.

زمانی که آدلر و فروید دچار اختلافاتی شدند، از یکدیگر جدا شدند و آدلر بعد از آن نظریه ای را مطرح کرد که به نظریه فردنگر معروف گشت.

آدلر به انسان نگاه مثبتی داشت و رویکرد او به نوعی روانشناسی اجتماعی است. چرا که انسان ها همواره در حال شدن هستند و به دنبال آن به سمت اهداف خیالی خودشان که موجب برتری آن ها می شود حرکت می کنند.

مشاوره آدلری قابل تغییر است

به باور آدلر مراجع در زندگی شخصی اش مسیر اشتباهی را انتخاب کرده است و به همین دلیل نتوانسته تا علاقه اجتماعی اش را ایجاد کند و به گونه ای در آن مسیر دچار شکست شده است. به همین دلیل لازم است تا مشاور یا درمانگر به مراجع کمک کند تا بتواند نظر واقع گرایانه تری نسبت به واقعیت داشته باشد و به دنبال آن علاقه اجتماعی در او شکل بگیرد.

آشنایی با اصول و تکنیک های مشاوره گروهی آدلری

زمانی که فرد وارد درمان آدلری می شود در می یابد که می تواند زندگی اش را به شکل بهتری اداره کند و تمامی رفتارهای اشتباه گذشته را ترک خواهد کرد. زمانی که باورهای فرد تغییر کند باعث می شود تا رفتارش نیز دچار دگرگونی شود.

آشنایی با فرایند مشاوره آدلری

افرادی که در حوزه درمان آدلری فعالیت می کنند دارای نگرش اجتماعی نسبت به مسائل هستند. به همین خاطر می توانند در جایگاه مشاوره و والدین و معلمان به شکلی عالی وظیفه شان را انجام دهند.


پیشنهاد ویژه : کتاب صوتی روانشناسی فردی آدلر


شیوه درمانگران آدلری تحلیلی و غایت نگر است و همواره به مقصد فکر می کنند و تلاش می کنند تا به اهداف و انتظارات خودشان برسند.

رابطه در فرایند درمان آدلری

فردی که رویکرد آدلری دارد با مراجع همکاری می کند. گاهی اوقات این رابطه به صورت قراردادی نوشته می شود و مشخص می کند که مشاور و مراجع در طول درمان چه نقشی را بر عهده دارند و چه کارهایی را باید انجام دهند. به همین دلیل مشاور همواره در مسیر درمان بر روی نقاط مثبت مراجع تاکید می کند تا نقش حمایت کننده ای را ایفا نماید.

درک در درمان آدلری

درمانگران آدلری معتقدند که سبک زندگی انسان ها مستقیما با ادراکات و باورها و احساسات فرد مرتبط است. به همین دلیل در مرحله دوم درمان هم مشاور و هم مراجع می بایست تا راجع به شیوه و سبک زندگی مراجع گفتگو کنند. در این فرایند نیز همواره تمرکز بر روی اهداف مراجع است.

زمانی که مشاور توانست شیوه زندگی مراجع را به درستی درک کند می تواند به مراجع کمک کند تا او نیز بتواند شیوه زندگی اش را درک نماید و بداند که چگونه زندگی او تحت تاثیر افکار و باورهایش قرار گرفته است.

سبک زندگی چگونه سنجیده می شود؟

برای آن که بتوانیم سبک زندگی مراجع را به درستی مورد سنجش قرار دهیم تا بتوانیم رابطه زندگی او و افکارش را تجزیه و تحلیل کنیم لازم است تا از ابزارهایی استفاده کنیم که در ادامه هر یک از آن ها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خاطرات گذشته

همواره به یاد داشته باشید که خاطرات گذشته می تواند اطلاعات ارزشمندی پیرامون سبک زندگی مراجع در اختیار مشاور قرار دهد. نکته ای که در درمان آدلری وجود دارد این است که درمانگران آدلری همواره سعی می کنند تا با پرسیدن سوال های متفاوت جزئیات بیشتری در مورد زندگی مراجع به دست آورند.

شناخت کامل اهدف درمان و مشاوره گروهی آدلر

چرا که آدلر معتقد است خاطرات به صورت تصادفی به یاد انسان نمی آید و مردم همواره خاطراتی را به یاد می آورند که در زندگی شان تاثیری داشته است. در مسیر درمان آدلری، مشاور راجع به خاطرات قدیمی از مراجع سوال می کند. با این که خاطرات جدید نیز مهم هستند ولی به اعتقاد آدلر خاطرات قدیمی که مربوط به سن ۴ الی ۵ سالگی فرد می شود از دیگر خاطرات مهم ترند.


پیشنهاد ویژه : پکیج خلاصه نظریات مشاوره برای روانشناسان


چرا که در همین سن سبک زندگی انسان تثبیت می گردد. اگر بخواهیم خاطرات را تحلیل کنیم لازم است تا ببینیم که مضمون اصلی خاطره چیست. همچنین لازم است تا نقش مراجع در خاطره را مشخص کنیم که او فقط یک نظاره گر بوده و یا به صورت فعال در خاطره نقش داشته است. در کنار این موارد مراجع باید احساسات مطرح شده در خاطرات را هم مورد بررسی قرار دهد و به آنها توجه کند.

رویاها

درمانگران آدلری در فرایند درمان و بررسی سبک زندگی مراجع به رویاهای دوران کودکی و همچنین رویاهایی که بسیار تکرار شده اند نیز توجه می کنند. به همین دلیل در فرایند درمان مراجع را تشویق می کنند تا بتواند رویاهایش را بیان کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش تحلیل و تفسیر رویا


آدلر معتقد است که رویاها بسیار مهم اند و همواره رویاهای انسان با علاقه ها، ترس ها و سبک زندگی او مرتبط است. نکته ای که باید به آن اشاره شود مربوط به نمادهای موجود در درمان است که نمی توانیم یک معنای ثابتی را برای هر یک از نمادهای موجود در رویای مراجع در نظر بگیریم و تمامی آن نمادها به شخصی که خواب می بیند بستگی دارد.

بینش

فردی که پیرو آدلر است همواره در فرایند درمان با مراجع احساس همدلی می کند و او را می پذیرد. درمانگر کاری می کند که مراجع با اشتباهاتش و تمامی باورهایی که سبک زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده مواجه شود. زمانی که مراجع با واقعیت زندگی اش روبرو شود می تواند تضادها و تعارض های موجود را حل کند و تمامی اشتباهاتش را رفع نماید.

در مورد بینش و بصیرت آلفرد آدلر نظر خاصی دارد. طبق نظر آدلر شناختی که منجر به عمل سازنده شود بصیرت نام دارد. زمانی که انسان دارای بصیرت باشد می تواند اهدافش را تشخیص دهد و به اشتباهاتش پی ببرد و وضعیت روحیه او بهبود می یابد.

معرفی برخی از اشتباهات اساسی

یکی از اشتباهاتی که انسان ها همواره مرتکب آن میشوند تعمیم های افراطی است. برای مثال فکر می کند که همه مردم دشمن او هستند.

انتخاب اهداف غلط و یا غیر ممکن نیز از دیگر اشتباهاتی است که ممکن است انسان ها با آن خودشان را درگیر کنند. برای مثال زمانی که فرد می خواهد توجه تمام انسان ها را به خودش جلب کند و یا فکر می کند اگر فلان کار را انجام دهم منجر به مرگم می شود.

نظرات اشتباه و درک نادرست نیازها و خواسته ها نیز از اشتباهاتی است که انسان را درگیر خودش می کند. برای مثال گفتن جملاتی مانند : زندگی خیلی سخت و دشوار است و یا آن که بگوییم زندگی هرگز به من فرصت نفس کشیدن نداده است.

درمان افکار منفی و تغییر باورهای اشتباه

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که هر انسانی ممکن است آن را انجام دهد انکار ارزش های خود است. برای مثال گفتن جملاتی مانند : من کودن هستم و یا من شایستگی ندارم.

داشتن ارزش های غلط نیز از اشتباهات دیگری است که زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال وقتی که فرد می گوید : باید به هدفم برسم حتی اگر به قیمت زیر پا گذاشتن دیگران باشد.

بازآموزی و جهت دادن مجدد

روان درمانی در رویکرد آدلر به عنوان یک امر تربیتی و متعالی شناخته می شود که متناسب با نظر درمانگر و موقعیتی که وجود دارد می توان چند مراجع و یا چند درمانگر وارد فرایند درمان شوند. در روند درمان آموزش و جهت گیری نیز انجام می شود.

نکته بسیار مهم آن است که این دو مورد یعنی آموزش و جهت گیری همزمان با هم صورت می گیرند و نباید تاخیری در انجام آنها وجود داشته باشد. در مسیر آموزش نیز ممکن است که هم از زور و هم با تشویق و تحسین  مراجع را وادار به جهت دادن کنند.

بنابراین هدف اصلی آن است که مراجع افکار و باورهای اشتباهش را شناسایی کند و بتواند با آن ها روبرو شود و بداند که نیروی تغییر درون خود فرد قرار دارد و نباید آن را در جای دیگری جستجو کند و اگر می خواهد به سمت تغییر قدم بردارد می بایست با اعتماد به نفس، امیدوار، خوشبین و شجاع باشد.

مشاوره آدلری چه اهدافی دارد؟

  • رشد و پرورش علاقه اجتماعی
  • تغییر در احساس و ادراک فرد
  • غلبه بر احساس حقارت
  • تغییر در نگرش و باورهای اشتباه
  • باور به برابری انسان ها
  • ایجاد علاقه اجتماعی و مشارکت در جامعه

آشنایی با تکنیک های درمان آدلری

درمانگران آدلری معتقدند که بیمار از کمبود اعتماد به نفس و یاس و ناامیدی رنج می برد. بنابراین لازم است تا در قدم اول با تحسین و تمجید کاری کنیم که نیروی امید در مراجع زنده شود و بتوانید فرایند درمان را پی بگیرد. زمانی که درمانگر از مراجع توقعات بیجا نداشته باشد می تواند باعث ایجاد حس امید در او شود.

از طرف دیگر رعایت مواردی چون همدلی، خودمانی بودن، مهربان بودن، پذیرش بدون شرط و غیره می تواند رابطه درمانی را تقویت نماید. اما لازم است تا درمانگر کاری نکند که مراجع لوس شود و بخواهد به درمانگر وابسته شود.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.