پکیج آموزش روانشناسی فردی آلفرد آدلر

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
40 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

آلفرد آدلر روانشناسی بود که در حوزه روان درمانی نظریه روانشناسی فردی را ابداع نمود و در این حوزه نظریات مفیدی را ارائه کرده است، نوع نگاه به انسان در این نظریه متفاوت بوده و می تواند به انسان در بسیاری از زمینه ها کمک کند. ما در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از پکیج های روانشناسی با موضوع پکیج آموزش روانشناسی فردی آلفرد آدلر و شناخت تخصصی نظریاتش را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی قرار دهیم. پس اگر شما هم به روان درمانی علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم تا پکیج آموزش روانشناسی فردی آلفرد آدلر را از وب سایت برنا اندیشان دریافت نمایید.

پکیج آموزش روانشناسی فردی آلفرد آدلر و شناخت تخصصی نظریاتش

در پکیج آموزش روانشناسی فردی به صورت کامل با نظریات و اندیشه های آلفرد آدلر آشنا شده و اصول و تکنیک های روان درمانی فردگرا را فرا خواهید گرفت.

نظریه ی روانشناسی فردی و آدلری درمانی آلفرد آدلر

پیام های مربوطه

تعامل اولیه با اعضای خانواده، همسالان و بزرگسالان به تعیین نقش حقارت و برتری در زندگی کمک می کند.

آدلر معتقد بود که ترتیب تولد تأثیر قابل توجه و قابل پیش بینی ای بر شخصیت کودک و احساس فرومایگی او دارد.

تمام رفتارهای انسان با هدف تلاش برای برتری هدف گرا بوده و نسبت به آن انگیزه می گیرد. افراد در اهداف و چگونگی تلاش برای دستیابی به اهداف متفاوت هستند.

یک واکنش طبیعی و سالم در برابر حقارت جبران است: که عبارت است از تلاش برای غلبه بر حقارت واقعی یا تصویری با توسعه توانایی های خود.

اگر شخصی نتواند احساس طبیعی فرومایگی را جبران کند دچار یک عقده حقارت می شود.

هدف اصلی روان درمانی آدلری کمک به بیمار برای غلبه بر احساس حقارت است.

مدرسه روانشناسی فردی آلفرد آدلر شکافی را در زمینه روانشناسی ایجاد کرد که تحت تأثیر روانکاوی فروید بود.

در حالی که فروید فقط به فرایندهای داخلی – عمدتاً درگیری های جنسی که بر روانشناسی فرد تأثیر می گذارد متمرکز بود آدلر قاطعانه معتقد بود که برای درک کامل فرد، یک روانشناس باید سایر عوامل داخلی و همچنین عوامل خارجی را در نظر بگیرد.


پیشنهاد ویژه : کتاب صوتی روانشناسی فرد آلفرد آدلر


به همین دلیل او مدرسه روانشناسی خود را فردی نامید این واژه برای ایجاد معنایی از تقسیم ناپذیری است که از لاتین individuum گرفته شده است.

جبران خسارت، غرامت بیش از حد و عقده ها

آدلر فکر می کرد که عنصر اساسی روان رنجوری احساس حقارت است و افرادی که با علائم این پدیده رنج می برند زندگی خود را صرف تلاش برای غلبه بر احساسات می کنند بدون اینکه هرگز با واقعیت در تماس باشند.

آشنایی با نظریات آلفرد آدلر در مورد انسان

پکیج آموزش روانشناسی فردی

جبران نقاط ضعف

به گفته آدلر (2013b) همه نوزادان بلافاصله با شروع تجربه جهان احساس حقارت و نارسایی می کنند.

این تجربیات اولیه مانند نیاز به جلب توجه والدین، ​​اهداف ناخودآگاه و ساختگی کودک را شکل می دهد آنها به کودک نیاز دارند که برای اصلاح آن حقارت تلاش کند نیازی به جبران ضعف با ایجاد نقاط قوت دیگر تلاش می کنند.

نتایج متعددی وجود دارد که می تواند در تلاش برای جبران خسارت کودک رخ دهد. اول، اگر کودک از پرورش و مراقبت کافی برخوردار باشد کودک می تواند چالش های خود را بپذیرد و یاد بگیرد که با سخت کوشی می توان بر آنها غلبه کرد بنابراین کودک به طور عادی رشد می کند و شهامت پذیرش نقص را پیدا می کند.

جبران بیش از حد

با این حال گاهی اوقات روند جبران خسارت به هم می خورد. یکی از راه هایی که این اتفاق می افتد این است که احساس حقارت بیش از حد شدید می شود و کودک احساس می کند گویی هیچ کنترلی بر محیط اطراف خود ندارد او برای جبران خسارت بسیار سخت تلاش خواهد کرد تا جایی که جبران خسارت دیگر رضایت بخش نیست.

این حالت جبران خسارت بیش از حد به اوج خود می رسد جایی که تمرکز کودک برای رسیدن به هدف خود اغراق آمیز است و تبدیل به آسیب شناختی می شود. به عنوان مثال آدلر (1917) از شخصیت یونان باستان دموستن استفاده می کند که لکنت وحشتناکی داشت اما در نهایت به “بزرگترین سخنور یونان” تبدیل شد.

در اینجا دموستن به دلیل لکنت زبان خود با حقارت شروع کرد و با نه تنها غلبه بر لکنت خود بلکه حرفه ای را که برای یک لکنت زبان معمولاً غیرممکن است جبران می کند.

عقده خود کم بینی

جبران بیش از حد می تواند منجر به ایجاد یک مجموعه حقارت شود این عدم عزت نفس در جایی است که فرد قادر به اصلاح احساس حقارت نیست.

به گفته آدلر (2013a) ویژگی بارز یک مجموعه حقارت این است که افراد همیشه در تلاشند موقعیتی را پیدا کنند که در آن برتر باشند این انگیزه به دلیل احساسات فرومایه حقارت آنها است.

این احساس فرومایگی دو مولفه دارد: اولیه و ثانویه. حقارت اولیه “احساس اولیه و طبیعی” حقارت است که توسط نوزاد حفظ می شود این احساس مثمر ثمر است زیرا انگیزه رشد کودک را فراهم می کند.

از طرف دیگر حقارت ثانویه احساس حقارت در بزرگسالان است که در کودک احساس اغراق می شود این احساسات در بزرگسالان مضر است و عقده حقارت را شامل می شود.

مجتمع برتری

مجموعه برتری زمانی اتفاق می افتد که فرد نیاز به اثبات برتر بودن خود از آنچه واقعاً است داشته باشد آدلر نمونه ای از کودکی با عقده برتر را نشان می دهد که بی پروا، مغرور و متکبر است.

هنگامی که این کودک از طریق روان درمانی تحت درمان قرار می گیرد مشخص می شود که کودک به این دلیل که احساس حقارت می کند به این شیوه بی صبرانه رفتار می کند.

آدلر ادعا می کند که عقده های برتری از عقده های حقارت به وجود می آیند آنها یکی از راههایی است که ممکن است فردی با عقده حقارت از روشی برای فرار از مشکلاتش استفاده کند.

شناخت انواع شخصیت یا سبک های زندگی

آدلر مفهوم تیپ های شخصیتی را تأیید نکرد او معتقد بود که این عمل می تواند به غفلت از منحصر به فرد بودن هر فرد منجر شود.

با این حال او الگوهایی را تشخیص داد که اغلب در کودکی شکل می گرفتند و می توانند در درمان بیمارانی که در آنها قرار می گیرند مفید باشد وی این الگوها را سبک زندگی نامید.

آدلر ادعا کرد که هرگاه روانشناس از سبک زندگی فرد آگاه شود ممکن است آینده او را گاهی اوقات فقط بر اساس گفتگو با او و پاسخ دادن به او به سوالات پیش بینی کنیم که این روش سبک زندگی فرد با مقایسه آن با انسان سازگار اجتماعی نامیده می شود.

ترتیب تولد

اصطلاح ترتیب تولد به ترتیب متولد شدن فرزندان یک خانواده گفته می شود آدلر معتقد بود که ترتیب تولد تأثیر قابل توجه و قابل پیش بینی ای بر شخصیت کودک دارد:

فرزند اول

فرزند اول به دلیل این که والدین آنها را “بزرگتر، قوی تر، داناتر” می شناسند از مزایای ذاتی برخوردار هستند.

این ویژگی به کودکان متولد شده ویژگی های “نگهبان قانون و نظم” می دهد این کودکان از قدرت شخصی بالایی برخوردارند و مفهوم قدرت را با احترام قائل هستند.

فرزند دوم

فرزندان دوم به طور مداوم در سایه خواهر و برادر بزرگتر خود قرار دارند آنها بی وقفه “در تلاش برای برتری تحت فشار” هستند که ناشی از وجود خواهر و برادر بزرگتر و قدرتمندتر آنها است.

فرزند دوم مورد تشویق و حمایت قرار گیرد می تواند به قدرت نیز دست یابد و او و والدین با هم همکاری خواهند کرد.

فرزند آخر

فرزند آخر در حالت حقارت مداوم عمل می کنند آنها دائماً در تلاشند که خود را ثابت کنند به دلیل تصورشان از حقارت نسبت به بقیه خانواده به گفته آدلر فرزندان آخر دو نوع هستند.

نوع موفق تر “برتری هر عضو دیگر خانواده را دارد و به عنوان توانمندترین عضو خانواده تبدیل می شود.”

نوع دیگر و بدبختانه ترین فرزند آخر برتری ندارد زیرا فاقد اعتماد به نفس لازم است این کودک نسبت به بقیه اعضای خانواده فرار و اجتناب می کند.

تک فرزند

به گفته آدلر تک فرزندان نیز یک مورد تاسف آور هستند.

به دلیل اینکه تنها مورد توجه والدینشان است تک فرزند به درجه بالایی وابسته می شود دائما منتظر می ماند تا فردی راه را به او نشان دهد و همیشه پشتیبانی را جستجو می کند.

آنها همچنین به دلیل هوشیاری مداوم والدین خود، جهان را به عنوان مکانی خصمانه مشاهده می کنند.

بخش زیر خلاصه ای از شش مرحله روان درمانی آدلریان است که توسط استین و ادواردز (2002) ساخته شده است این مراحل به عنوان یک راهنما عمل می کنند زیرا سفر هر فرد مسیری کمی متفاوت خواهد داشت.

همانطور که آدلر گفت همانطور که نمی توان دو برگ درخت را کاملاً یکسان پیدا کرد بنابراین نمی توان دو انسان را کاملاً یکسان و یک شکل و شبیه به هم یافت.

از آنجا که در روانشناسی آدلریان هدف این است که بیمار احساس صلاحیت و ارتباط کند هدف اصلی روان درمانی آدلری کمک به بیمار برای غلبه بر احساس حقارت است.

این فرآیند دارای سه هدف فرعی است:

  • برای کاهش عقده حقارت از احساس حقارت اغراق آمیز به اندازه نرمال و مفید جایی که بیمار برای اهمیت تلاش می کند اما بیش از حد نیست
  • کاهش و تبعید مجموعه برتری تلاش مداوم برای برتری نسبت به دیگران
  • برای ارتقا احساس اجتماع و برابری

مرحله 1: ایجاد رابطه درمانی

برای موثر بودن روان درمانی ضروری است که درمانگر و مراجع با یک رابطه کاری سالم آغاز کنند باید یک “پیوند گرم و همدلانه” وجود داشته باشد که در را برای پیشرفت تدریجی باز کند.

این پیوند علاوه بر اعتماد مراجع در روابط با گرمای واقعی و دلسوزی ابراز شده توسط درمانگر ایجاد می شود.

مرحله 2: ارزیابی

درمانگر باید یک ارزیابی دقیق از مراجع انجام دهد تا بتواند یک فرآیند درمانی موثر ایجاد کند تجزیه و تحلیل باید حداقل عناصر زیر را شناسایی کند:

احساس حقارت

  • یک هدف خیالی تعریف شده به عنوان “یک ایده آل تخیلی، جبرانی، خودپسند برای ایجاد آسایش دائمی و کامل در آینده از احساس حقارت اولیه”
  • حرکت روانشناختی تعریف شده به عنوان تفکر، احساس و حرکات رفتاری شخص در پاسخ به یک موقعیت یا کار
  • احساس اجتماع
  • سطح و شعاع فعالیت
  • طرح تصور
  • نگرش به عشق و روابطه با افراد دیگر
  • این ارزیابی ها از طریق روش های مختلف از جمله استفاده فرافکنی از خاطرات اولیه علاوه بر هوش، شغل و آزمایش روانشناسی انجام می شود.

مرحله 3: تشویق و توضیحات

روند تشویق مراجع به آنها کمک می کند احساس حقارت را کاهش دهند درمانگر می تواند با اعتراف به شجاعتی که مراجع قبلاً نشان داده است شروع کند و با بحث در مورد گام های کوچکی که مراجع می تواند برای رسیدن به یک مکان با اطمینان تر بردارد ادامه می دهد.

به عنوان مثال اگر شعاع فعالیت مراجع محدود باشد، مراجع و درمانگر ممکن است راه های گسترش فعالیت خود را مورد بحث قرار دهند.

دومین جنبه اساسی این مرحله روشن کردن احساسات و باورهای اصلی مراجع در مورد خود، دیگران و زندگی به طور کلی است این کار با استفاده از پرسش های سقراطی انجام می شود.

آشنایی با زیگموند فروید و نظریات روانکاوی

دانلود پکیج آموزش روانشناسی فردی

از طریق این روش، درمانگر منطق خصوصی مراجع را به چالش می کشد و بر حرکت روانشناختی پیرامون هدف ساختگی خود تمرکز می کند.

مرحله 4: تفسیر

هنگامی که درمان به جایی رسید که مراجع مقداری پیشرفت کرده است و او و درمانگر معنای حرکت خود را در رابطه با اهداف خود بررسی کردند درمانگر آماده است تا سبک زندگی مراجع را تفسیر کند.

این کار فقط باید در مواقعی انجام شود که مراجع به اندازه کافی تشویق شود و این باید با دقت قابل توجهی انجام شود بحث و شناخت موضوعاتی از قبیل عقده حقارت برای مراجع دشوار است اما بینش جدید می تواند تحول آفرین باشد.

مرحله 5: تغییر مسیر سبک زندگی

اکنون که مراجع و درمانگر مسائل مربوط به سبک زندگی مراجع را تشخیص داده اند وظیفه این است که سبک زندگی را به سمت رضایت از زندگی هدایت کنید این شامل کاهش و استفاده موثر از احساس حقارت، تغییر هدف نهایی ساختگی و افزایش احساسات جامعه است بسته به نیازهای خاص مراجع با استفاده از روشهای مختلف انجام می شود.

مرحله 6: فرا درمانی

سرانجام برخی از مراجعان ممکن است بخواهند به دنبال توسعه شخصی بیشتر به سمت ارزشهای بالاتر مانند حقیقت، زیبایی و عدالت باشند.در این راستا درمانگر می تواند تحریک را برای مراجع ایجاد کند تا به بهترین نسخه از خود تبدیل شود.

این روند مطمئناً چالش برانگیز است و نیاز به درک عمیق مراجع فردی دارد.

ارزیابی بحرانی

همانند تمام رویکردهای روان پویایی روانشناسی انسان، روانشناسی فردی آدلری به دلیل غیرعلمی بودن و اثبات تجربی آن دشوار است. به طور خاص تمرکز آن بر هدف ساختگی ناخودآگاه این مسئله را قابل بحث می کند که روانشناسی آدلری قابل جعل نیست.

اگرچه اثبات قطعی نظریه های آدلر دشوار است اما علوم اعصاب اخیر پشتیبانی را ارائه داده است یک مطالعه اخیر خلاصه ای از شواهد عصبی علمی مدرن و چگونگی ارتباط آن با روانشناسی آدلری با بیانیه ای که مازلو در 1970 ارائه داد موافق است:

آدلر سال به سال درست تر و درست تر می شود با ورود واقعیت ها آنها پشتیبانی قویتر و بهتری از تصویر او از انسان می کنند.

در مورد روان درمانی آدلریان نگرش امروزی این است که اگرچه درک این عمل ساده و آسان برای فرد است اما از نظر تجربی مبتنی بر این ایراد نیست.

چگونه آدلر با فروید مخالف بود؟

نوع مشاوره آدلر به دلیل عدم عمق آن مورد انتقاد قرار می گیرد به ویژه عدم بنیادی که به موضوعاتی مربوط نمی شود که به مفاهیمی نظیر ترتیب تولد و خاطرات اولیه مربوط نیستند.

نظرات زیگموند فروید

  • رفتار ناشی از محرک های بیولوژیکی داخلی است (جنسیت و پرخاشگری)
  • افراد در شکل دادن به شخصیت خود چاره ای ندارند
  • رفتار کنونی ناشی از گذشته است (به عنوان مثال دوران کودکی)
  • تأکید بر روند ناخودآگاه
  • فروید شخصیت را به مولفه هایی تقسیم کرد (نهاد، من، فرامن)
  • رابطه والدین همجنس از اهمیت اولیه برخوردار است

آلفرد آدلر

  • رفتار ناشی از تأثیر اجتماعی و تلاش برای برتری است
  • مردم نسبت به آنچه که هستند مسئول هستند
  • رفتار فعلی توسط آینده شکل می گیرد (جهت گیری اهداف)
  • مردم بر چرایی آن چه که انجام می دهند آگاه هستند
  • آدلر فکر کرد که باید فرد را به عنوان یک کل مطالعه کرد (کل گرایی)
  • روابط خانوادگی گسترده تر از جمله با خواهر و برادر از اهمیت اولیه برخوردار است
راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.