کارگاه تشخیص و درمان اختلال اضطراب بیماری

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
115 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

اضطراب بیماری یکی از اختلالات روانی است که به موجب آن فرد به شدت از ابتلا به یک بیماری هراس دارد. به طور کلی باید اشاره شود فردی که اضطراب بیماری دارد همواره بر این باور است که یک بیماری خاصی دارد و به پزشکان مختلف مراجعه می کند.

نکته بسیار مهمی که در خصوص اختلال اضطراب بیماری وجود دارد این است که فرد به هیچ بیماری خاصی مبتلا نیست و صرفا در فکر خود چنین باوری دارد که از بیماری خاصی رنج می برد. مثلا ممکن است در حین دیدن یک فیلم و یا خواندن یک مطلب که در خصوص نشانه های یک بیماری توضیح می دهد به ناگاه فکر کند که او نیز همان بیماری را دارد.

اضطراب بیماری موجب می شود تا زندگی فرد به طور کلی تحت تاثیر قرار بگیرد و به همین دلیل لازم است تا خیلی سریع تشخیص داده شود و برای درمان آن اقدامات لازم انجام گیرد. با توجه به اهمیتی که تمامی اختلالات روانی دارند در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیمی داریم تا یکی از جامع ترین کارگاه های روانشناسی با موضوع اختلال اضطراب بیماری را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم روانشناسی قرار دهیم.

پکیج تشخیص و درمان اضطراب بیماری

کارگاه های روانشناسی به شما کمک می کند تا بتوانید به صورت تخصصی با تمامی موضوعات موجود در علم روانشناسی آشنا شوید. پکیج آشنایی با روش های درمان اضطراب بیماری به صورت کامل شما را با اختلال اضطراب بیماری آشنا می کند و در ادامه شما را علت ها و سپس درمان اختلال آشنا می کند.

آشنایی با اختلال اضطراب بیماری

اختلال اضطراب بیماری تحت عنوان هیپوکندریا نیز شناخته می شود که بر اساس آن فرد همواره فکر می کند به بیماری خاصی مبتلا است. به عنوان مثال هنگامی که با آنها صحبت می کنیم بیان می کنند که ”وای من مریض هستم و حتما یک بیماری جدی در من وجود دارد”.

اضطراب بیماری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

یا مثلا به خود می گویند ”نکند سرطان داشته باشم؟” این افراد باعث می شوند تا هم خودشان و هم اطرافیان دچار استرس و اضطراب شوند. چرا که همواره نسبت به بیماری خاصی هراس و ترس دارند و با سوالات تکراری و آزاردهنده باعث می شوند تا آرامش و آسایش روانی دیگران به طور کلی خراب شود.

خود بیمار انگاری یعنی چه؟

اختلال اضطراب بیماری که به آن اضطراب سلامت نیز گفته می شود عبارت است از نگرانی بیش از حد فرد نسبت به یک بیماری خاص که بر اساس آن همواره بیان می کند او مبتلا به بیماری خاصی است.

شایان ذکر است که فرد دارای هیچ گونه نشانه خاصی نبوده و حتی پزشکان نیز بیان می کنند که او در حالت عادی قرار دارد و نشانه هیچ یک از بیماری هایی که او بیان می کند نیز در فرد وجود ندارد. پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش کامل آسیب شناسی مراجعه فرمایید.

توجه داشته باشید که وقتی فرد دچار یک خستگی ساده عضلانی می شود نیز فکر می کند گرفتار یک بیماری بسیار خطرناک است. همچنین باید اشاره شود که چون فرد اضطراب شدیدی دارد حالش بد می شود و دلیل بد حالی فرد هیچ ارتباطی با بیماری ندارد.

شایان ذکر است که اختلال اضطراب بیماری یک عارضه بلند مدت است که شدت آن می تواند در طی زمان تغییر کند. در کنار تمامی این موارد باید بدانیم که بالا رفتن سن و همچنین استرس می تواند باعث نشانه های اختلال را افزایش دهد. البته هنگامی که روان درمانی فرد آغاز می شود و فرد شروع به مصرف داروهایی که توسط روانپزشک تجویز شده است می کند نگرانی هایش به شکل مشهودی کاهش پیدا می کند.

نشانه های اختلال اضطراب بیماری

مهم ترین نشانه اختلال اضطراب بیماری نگرانی و دلمشغولی است که فرد نسبت به حالت های مختلف بدنی واکنش های زیادی را نشان می دهد.

  • نگرانی در مورد ابتلا به یک بیماری خطرناک
  • هراس نسبت به نشانه های جسمانی نسبت به یک بیماری
  • افکاری در مورد به صدا درآمدن زنگ خطر وضعیت سلامتی فرد
  • احساس آسودگی موقت هنگامی که پزشک او را معاینه می کند
  • نگرانی بیش از اندازه نسبت به یک بیماری خاص
  • بد حالی فرد به طوری که نمی تواند کارهای روزمره اش را انجام دهد
  • فرد همواره نشانه های بیماری را در خودش جستجو می کند
  • مراجعه مستمر به پزشکان مختلف برای رسیدن به آرامش خاطر
  • دوری از دیگران از ترس ابتلا به یک بیماری خاص
  • صحبت های بیش از حد در مورد سلامتی و بیماری
  • تحقیق در اینترنت راجع به نشانه های انواع مختلف بیماری ها

اختلال اضطراب بیماری چه عوارضی دارد؟

زمانی که فردی گرفتار خود بیمار انگاری است ممکن است حالات زیر برایش ایجاد شود.

  • مشکلات ارتباطی و خانوادگی به دلیل فشار بیش از حد به دیگران
  • ایجاد مشکل در شغل به خاطر غیبت های مکرر
  • ناتوانی در انجام کارهای روزمره
  • مشکلات مالی به دلیل مراجعه بیش از اندازه به پزشکان
  • احتمال ابتلا به سایر اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی

روش های پیشگیری از اختلال اضطراب بیماری

در خصوص اختلال خود بیمار انگاری اطلاعات زیادی در دست نیست اما پیشنهادهای مفیدی برای جلوگیری از آن وجود دارد.

اگر شما گرفتار اضطراب هستید خیلی سریع به روانشناس یا روانپزشک کنید تا نشانه های اضطراب موجب ایجاد سایر مشکلات روانی نشود.

همواره سعی کنید متوجه شوید که بیشتر در چه زمانی هایی دچار استرس می شوید و در نتیجه از نظر جسمی دچار چه حالاتی می شوید تا بتوانید از طریق انجام تمرینات ریلکسیشن به آرامش برسید.

هنگامی که برای روان درمانی مراجعه می کنید لازم است تا فرایند درمان را به خوبی طی کنید و به طرح درمان خود پایبند باشید.

دلایل ایجاد اختلال خود بیمار انگاری

همانطور که گفته شد در خصوص اختلال اضطراب بیماری هنوز اطلاعات خاصی در دسترس نیست اما در ادامه شما را با عوامل مهم تاثیرگذار در این اختلال آشنا می کنیم.

باورها

برخی افراد تحمل ابهام در خصوص برخی از نشانه های جسمی شان را ندارند و خیلی سریع به این فکر و باور می رسند که این نشانه مربوط به یک بیماری بسیار خطرناک است. به همین دلیل فرد همواره در تلاش است تا تایید کند که گرفتار یک بیماری بسیار خطرناک است.

خانواده

اگر فرد در خانواده ای بزرگ شده باشد که بیش از حد به موضوع سلامتی حساس بوده اند قطعا فرد در دوران بزرگسالی گرفتار اختلال اضطراب بیماری می شود.

اتفاقات گذشته

اگر فرد در دوران کودکی تجربه سختی از ابتلا به یک بیماری داشته باشد ممکن است ایجاد نشانه های مشابه برایش بسیار نگران کننده باشد.

عوامل خطر برای اختلال اضطراب بیماری

شایان ذکر است که این اختلال معمولا در اوایل یا واسط دوران بزرگسالی آغاز می شود و هر چه سن فرد افزایش پیدا می کند روند بیماری نیز رو به وخامت می گذارد.

افرادی که در سنین بالا قرار دارند همواره ترس دارند که دچار آلزایمر شوند و به کلی حافظه شان را از دست بدهند.

  • تجربه استرس های بسیار شدید
  • تجربه تهدید یک بیماری که معلوم شود چیز خاصی نبوده است
  • سابقه سوء رفتار در دوران کودکی
  • سابقه ابتلا به یک بیماری سخت در یکی از افراد خانواده
  • صفات شخصیتی مانند تمایل فرد به غم و غصه
  • جستجو و تحقیق در اینترنت در مورد نشانه بیماری ها

درمان اختلال اضطراب بیماری

چون افرادی که گرفتار اختلال خود بیماری انگاری هستند اغلب دچار اضطراب، افسردگی یا روان پریشی نیز هستند بسیار مهم است که نشانه های بیماری به طور صحیحی ارزیابی شود.

نشانه های اختلال اضطراب بیماری ممکن است به دلیل روان درمانی و دارودرمانی کاهش پیدا کنند.

افراد متخصصی که در این زمینه فعالیت می کنند متوجه شدند که شباهت زیادی بین اختلال وسواس اجباری یا همان OCD و اختلال خود بیمار انگاری وجود دارد و اگر داروهای درمان وسواس فکری و عملی مانند مهار‌کننده‌‌های بازجذب انتخابی سروتونین (SSRI) مانند فلوکستین و یا مهار‌کننده‌‌های بازجذب سروتونین-نوراپی‌نفرین (SNRI) مانند ونلافاکسین برای آنها تجویز شود بسیار مفید و موثر خواهد بود.

اضطراب بیماری چه نشانه هایی دارد؟

روان درمانی اختلال اضطراب بیماری

شواهد نشان می دهد که روان درمانی نیز برای درمان اختلال خود بیماری انگاری موثر است. به عنوان مثال می توانیم از درمان شناختی رفتاری و رفتار درمانی برای کاهش استرس استفاده کنیم.

در واقع فرد روانشناس به فرد کمک می کند تا کمتر به نشانه های جسمانی اش توجه کند و به این آگاهی برسد که در هنگام افزایش ناراحتی با چه روش هایی استرس و اضطرابش را کاهش دهد.

همچنین درمانگر به مراجع می گوید که انجام کارهایی مانند جستجو در اینترنت موجب می شود تا میزان استرس و اضطرابش به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

روانشناسان متخصص در این زمینه به خوبی آگاه هستند و روش های مراقبه و آرمیدگی را به مراجع آموزش می دهند تا بتوانند در هنگام استرس و تنش از آنها استفاده کنند.

جلسات درمان اختلال اضطراب بیماری

اختلال خود بیمار انگاری بسیار شایع بوده و بسیاری از متخصصین به سرعت می توانند آن را تشخیص دهند و به مراجع کمک می کنند تا به نتیجه خوبی دست پیدا کند.

فردی که دچار اضطراب بیماری است ممکن است همواره بخواهد از شرایطی که برایش ایجاد می شود شکایت کند، به همین دلیل لازم است تا روانشناس برایش وقت های کوتاهی را تنظیم کند تا او بتواند در آن جلسات نگرانی هایش را بیان کند.

اگر روانشناس نسبت به نگرانی های فرد بی اعتنا باشد ممکن است رابطه اش را با او کم کند که در نتیجه استرس و اضطراب فرد به شدت افزایش پیدا می کند. به همین دلیل افراد متخصص سلامت روان باید نشانه ها و علائم اختلال را جدی بگیرند. چرا که این نشانه ها جدی هستند اما نیازی به گرفتن آزمایش و انجام کارهای پزشکی نیست.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.