شخصیت کاریزماتیک و روش های توسعه آن

شخصیت کاریزماتیک و روش های توسعه آن

به راستی که چهره کاریزماتیک چگونه است و ما چطور می توانیم شخصیتی کاریزماتیک داشته باشیم؟ در این بخش از وب سایت برنا اندیشان تصمیمی داریم تا مقاله ای با عنوان شخصیت کاریزماتیک چیست و چگونه می توانیم آن را توسعه دهیم را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم. پس اگر دوست دارید بدانید چگونه کاریزما را در خودتان رشد دهید تا انتهای مقاله با برنا اندیشان همراه باشید.

شخصیت کاریزماتیک و روش های توسعه آن

تا به حال شده است که با یک مدیر که دارای شخصیت کاریزماتیک است کار کرده باشید؟ اگر پاسخ تان مثبت است پس باید بگوییم که حتما در جایی که شما کار می کردید تمام افراد آن سازمان آن شخص را دوست داشته اند و همواره آن فرد مورد اعتماد آن ها بوده است. به طوری که هر وقت آن شخص در حال صحبت است همه سکوت می کنند تا او حرف بزند و با دقت به حرف هایش گوش می دهند و همواره از ایده هایی که توسط او مطرح می شود حمایت می کنند و بسیار دوست دارند تا عضوی از گروه او باشند. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله در مورد شخصیت کاریزماتیک را به رشته تحریر در آوریم و ابعاد مختلف چنین شخصیتی را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با صفات و ویژگی های اشخاص کاریزماتیک

آشنایی با شخصیت کاریزماتیک و رشد کاریزما

در ابتدا باید بدانید که کاریزما موضوعی ذاتی نیست که انسان ها با آن به دنیا بیایند بلکه از طریق تمرین شما می تواند کاریزمای بیشتری داشته باشید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل چگونه مرد جذابی باشیم


کاریزما چیست؟

به مجموعه از ویژگی ها و تمام رفتارهایی که باعث می شود تا دیگران شما را دوست داشته باشند کاریزما گفته می شود. همانطور که می دانید واژه charis در زبان یونانی به معنای موهب است که کلمه کاریزما نیز از این واژه گرفته شده است. به عبارت دیگر شخصی که کاریزماتیک است فردی است که همه افراد او را دوست دارند و به شدت دیگران به شخصیت علاقه دارند. در طول تاریخ نیز افراد زیادی بوده اند که چنین شخصیتی را داشته اند، برای مثال مارتین لوتر کینگ جونیور و یا سر الکس فرگوسن از اشخاص کاریزماتیک هستند. این اشخاص به نوعی شخصیت سحرآمیز دارند و به دیگران اهمیت می دهند و خیلی خوب به دیگران گوش می دهند و همین موضوع باعث می شود تا همواره در نزد دیگران محبوب باشند.

بنابراین اگر در کسب و کارتان دارای شخصیت کاریزماتیک باشید باعث می شود تا دیگران جذب شما شوند و به ایده هایتان احترام بگذارند و مدام بخواهند تا با شما کار کنند.

رابطه بین کاریزما و قدرت

کاریزما یک نوع قدرت ارجاعی است که جان فرنچ و برترام ریون از روانشناسان اجتماعی از کاریزما به عنوان یکی از پنج مبنای قدرت یاد می کنند. قدرت ارجاعی به این معناست که شما می توانید از خودتان تاثیری بر جای بگذارید چرا که دیگران به شما احترام می گذارند و شما نزد آن ها محبوبیت دارید.

ولی به یاد داشته باشید که یک شخصیت کاریزماتیک به هیچ وجه از دیگران سو استفاده نمی کند و همواره یار و دوست دیگران بوده و به این معنا نیست که وقتی می گوییم شخصی کاریزما دارد یعنی دیگران را کنترل می کند. همچنین ویژگی های ظاهری اشخاص با این که در مواقعی موجب می شوند تا دیگران را به خودشان جذب کنند ولی به هیچ وجه ظاهر جسمانی ارتباطی با شخصیت کاریزما ندارد چرا که این عقیده و باور شما است که باعث می شود تا دیگران را به خود جذب کنید.

چگونه می توانیم کاریزمای خود را توسعه دهیم؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، به مجموعه از رفتارهایی که باعث می شود تا دیگران جذب شما شوند کاریزما گفته می شود و تحقیقات بسیاری نشان داده اند که شما می توانید با تمرین صفاتی که باعث توسعه کاریزمای شما می شود را توسعه دهید.

ویژگی شخصیت کاریزما

رشد و توسعه کاریزما و رسیدن به شخصیت کاریزماتیک

به عنوان مثال وقتی مدیر یک سازمان بدون چون و چرا تمام سختی های موجود را تحمل می کند باعث می شود تا سایرین او را دوست داشته باشند چرا که همیشه افرادی که به آینده امیدوار هستند و باعث می شوند تا چشمه امید در شما روشن شود نزد همه محبوب هستند و دیگران چنین شخصیتی را دوست دارند چرا که او دیدگاهی مثبت دارد و بر دیگران اثر مثبت می گذارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش روش های جذابیت به صورت کاربردی


در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا شما را با فرایند رشد و توسعه کاریزما آشنا نماییم.

توجه به زبان بدن و تمرکز حواس

برای اینکه شخصیتی کاریزماتیک داشته باشید در ابتدا باید یک زبان بدن عالی و حواسی جمع داشته باشید. چرا که فقط داشتن یک زبان بدن خوب به شما کمک می کند تا به راحتی با دیگران صمیمی شوید و حس خوب را به دیگران منتقل کنید.

صاف راه بروید و شانه هایتان را عقب بدهید و سرتان را بالا نگه دارید. چرا که زبان بدن درست به شما کمک می کند تا حس مثب را به دیگران هم منتقل کنید و همین موضوع باعث می شود تا پرجذبه دیده شوید.

اگر بتوانید تمرکز حواس داشته باشید بی شک شما نزد دیگران محبوب خواهید بود. چرا که دیگران دوست دارند تا شما به آن ها توجه کنید و با دقت به حرف هایشان گوش دهید و این ویژگی باعث می شود تا حس خوبی را به دیگران منتقل کنید. برای آنکه حواستان جمع باشد باید گوش دادن فعال را خوب یاد بگیرید یعنی وقتی فردی با شما صحبت می کند حواستان فقط به آن شخص باشد و نگران چیز دیگری نباشد مطمئن باشید با این کار حس خوبی را به مخاطب خود منتقل می کنید.

در دیگران احساس خوب ایجاد کنید

این جمله کلیدی را از دکتر فرهنگ هلاکویی به یادگار داشته باشید که بیشتر از آن که سعی کنید خود را به دیگران بفهمانید تلاش کنید تا دیگران را بفهمید. افرادی که دارای شخصیت کاریزماتیک هستید همواره سعی می کنند تا به دیگران گوش کنند و زمانشان را صرف سر حال کردن دیگران می کنند. از این طریق یک محیط با نشاط را ایجاد می کنند تا دیگران در آن احساس خوبی داشته باشند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش روش های جذاب بودن به صورت کامل


برای تمرین شما می توانید به افرادی که توان بالایی ندارند کمک کنید و در زمینه هایی که تخصص دارید به آن ها مشاوره دهید و در این کار کاملا فروتن باشید و وقتی سایرین کار خوبی انجام می دهند واقعا آن ها را تشویق کنید و هیچ حسادتی در خودتان نداشته باشید، همین کار باعث می شود تا دیگران به شما احساس خوبی داشته باشند و جذب شما شوند.

برای مثال شاید شما دیده باشید که در محیط کار وقتی سرتان خیلی شلوغ است یکی از همکاران شما را درک کرده و برایتان یک چایی با کیک می آورد همین کار او در ذهن شما باقی می ماند و شخصیت او را دوست خواهید داشت.

مهم ترین نکته ای که در انجام این کارها باید به خاطر داشته باشید این است که هرگز نسبت به کاری خوبی که دیگران انجام می دهند احساس حسادت نداشته باشید و تمام کارهایی که برای سایرین انجام می دهید خالصانه و بدون ظاهرسازی باشد چرا که در این صورت دیگران به شما اعتماد خواهند کرد و کاریزمای شخصیت شما رشد خواهد کرد.

داشتن هوش هیجانی و همدلی کردن با سایرین

داشتن هوش هیجانی به شما کمک می کند تا دیگران جذب شخصیت تان شوند. چرا که این هوش به شما کمک می کند تا احساسات دیگران را به دستی درک کنید و فرایند ایجاد احساس خوب در دیگران را آغاز نمایید. هوش هیجانی به شما این امکان را می دهد تا همواره فشارها را تحمل کنید و کاملا خونسرد باشید و در شرایط سخت از لحاظ عاطفی کنار دیگران باشید و به آن ها انرژی بدهید.

علاوه بر هوش هیجانی، لازم است تا مهارت همدلی کردن با دیگران را به خوبی بدانیم، وقتی شما احساسات دیگران را درک کنید می توانید با آن ها همدلی کنید و در اینجاست که مهارت همدلی وارد عمل می شود. برای مثال در شرایط سخت وقتی شما خودتان استرس دارید ولی آن ها را نادیده می گیرید و در کمال آرامش در کنار دیگران هستید و دیگران حتی متوجه نمی شوند که شما خودتان تحت فشار هستید و این کار باعث می شود تا بی نهایت حس خوب را به دیگران منتقل کنید.

آموزش مهارت سخنرانی در جمع

رشد اعتماد به نفس برای شخصیت کاریزماتیک

اگر خوب زبان بدن دیگران را تشخیص دهید می توانید ارتباط خوبی با آن ها برقرار کنید و در نتیجه وقتی نیاز آن ها را تشخیص دادید قطعا اقدامی مناسب را انجام خواهید داد.

اعتماد به نفس داشته باشید و قاطع برخورد نمایید

اشخاص کاریزماتیک دارای اعتماد به نفس واقعی بوده و خیلی قاطعانه با دیگران برخورد می کنند. البته منظورمان از برخورد قاطعانه این نیست که به نیازهای دیگران توجهی نمی کنند و خیلی خشن به سایرین پاسخ می دهند، بلکه قاطع بودن به معنای برخوردی صحیح و سالم است.

در ابتدا سعی کنید تا اعتماد به نفس خودتان را رشد دهید برای مثال می توانید با تکیه بر نقاط قوت خودتان و تحقق اهداف کوچک روز به روز اعتماد به نفستان را بیشتر و بیشتر کنید.

یکی از کارهایی که لازم است به درستی آن را بلد باشید این است که بتوانید در جمع به راحتی و با آرامش سخنرانی کنید، چرا که این مهارت به رشد اعتماد به نفس شما کمک می کند.

در تعریف قاطع بودن باید بگوییم که بررخورد قاطعانه یعنی در حین آن که به نیازها و خواسته های خودمان توجه می کنید، نیازها و خواسته های دیگران را هم در نظر داریم و به هیچ وجه برخوردمان با دیگران خودخواهانه نیست. رفتار قاطعانه توام با مهربانی و صمیمیت بوده و باعث ایجاد احساس خوب در دیگران می شود.

دسته‌بندی‌ها