آموزش حل مشکلات رایج در خانواده و مهارت های لازم

آموزش حل مشکلات رایج در خانواده و مهارت های لازم

وجود مشکلات و درگیری های خانواده باعث می شود تا در این زمینه مطالعات و تحقیقات فراوانی انجام شود. به دلیل اهمیت موضوع ما در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آموزش حل مشکلات رایج در خانواده و یادگیری مهارت های لازم را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی و خانواده درمانی قرار دهیم. پس برای یادگیری مهارت های مربوط به حل مشکلات رایج در خانواده تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آموزش حل مشکلات رایج در خانواده و یادگیری مهارت های لازم

با یادگیری مهارت هایی که به شما آموزش خواهیم داد می توانید مشکلات رایج در خانواده را به راحتی حل کرده و دیگر دچار هیچ مشکلی نخواهید شد.

آموزش کامل درمان مشکلات خانواده

درمان مشکلات رایج در خانواده ها

یکی از نویسندگان بزرگ روسی به نام لئو تولستوی بیان می کند که اغلب خانواده هایی که همواره خوشحال هستید به یکدیگر شبیه اند ولی خانواده هایی که دارای مشکلات بوده و ناشاد هستند هر کدام به صورت منحصر به فردی ناشاد هستند. باید بیان کرد که این جمله کاملا هم دقیق نیست، با این که مشکلات افراد می تواند منحصر به فرد باشد ولی امروزه روانشناسان ریشه اکثر مشکلات را شبیه به هم می دانند و معتقدند که می توان مشکلات خانواده ها را در دسته بندی های مخصوصی قرار داد.

1. دعوا و مشاجره در خانواده

ما می توانیم مشاجرات خانوادگی را در دو دسته مجزا قرار دهیم. یک دسته از دعوا ها شامل تمامی مشاجراتی است که می توان آن ها را حل کرد و در یک فرصت از طریق گفتگو قطعا بر طرف خواهند شد. دسته دوم شامل درگیری هایی است که موجب تخریب تمام روابط موجود در خانه می شود. اما باید بدانیم که نوع دعوا و مشاجره در خانواده چگونه است چرا که غیر ممکن است در خانه ای دعوا رخ ندهد ولی مهم ترین مسئله این است که این دعوا چه سرانجامی دارد و آیا اعضای خانواده می توانند با گفتگو به درگیری خاتمه بدهند و روابطشان دچار خدشه نشود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی خانواده درمانی به صورت کامل


همواره به یاد داشته باشید که باید در هر موقعیتی خونسردیتان را حفظ کنید و هرگزی کاری نکنید که باعث شود بعد از انجامش دچار عذاب وجدان شوید چرا که همواره این نوع اتفاقات موجب پشیمانی شده و همواره افرادی که دچار چنین مسائلی شده اند از اعمالشان به شدت پشیمان هستند. به علاوه لازم است تا احساساتتان را هنگام دعوا و مشاجره بروز ندهید به طوری که حرفی بزنید که باز هم دچار پشیمانی شوید. شاید شما هم دیده باشید که اگر هر دو طرف به یک اندازه با هم مشاجره کنند کنترل شرایط خیلی سخت خواهد بود، به همین دلیل در چنین موقعیت هایی باید محیط را ترک کنید تا زمانی که اوضاع آرام شد بتوانیم به مسئله رسیدگی نماییم.

2. تصمیم گیری در نقش پدر و مادر

اکثر دعواهای موجود در خانواده به صورتی به کودکان مربوط است، برای مثال ممکن است والدین بر سر بچه دار شدن و یا بچه دار نشدن و یا حتی روش تربیت کودکان با یکدیگر دعوا کنند. در چنین شرایطی باید بدانید که پدر و مادر دو شخصیت مجزا هستند و لازم نیست که هر دوی آن ها یک نظر واحد داشته باشند.

برای حل این مشکل باید لیستی از اولویت هایتان را تهیه نمایید و در یک موقعیت آرام با همسرتان گفتگو نمایید.

3. داشتن تعادل بین خانواده و کار

یکی از مواردی که تمام افراد باید به آن توجه نمایید این است که همواره نمی توان در یک محیطی رمانتیک زندگی کرد و برای حفظ خانواده و امرار معاش لازم است تا اعضای خانواده سعی و تلاش کنند. حال نکته ای که وجود دارد این است که باید مهارت برقراری تعادل بین کار و زندگی را داشته باشیم و به گونه ای عمل کنیم که باعث نشود فقط کار کنیم و به خاطر کار نتوانیم با خانواده وقت بگذرانیم.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل خانواده درمانی به صورت تخصصی


برای انجام این کار باید مهارت مدیریت زمان داشته باشیم و به گونه ای برنامه ریزی نماییم که بتوانیم هم به کار و هم به خانواده مان برسیم چرا که هیچ چیز مهم تر از خانواده نبود و همواره به یاد داشته باشید که مهارت وقت گذرانی با خانواده بسیار آسان است.

4. سر و سامان دادن به خانواده

همه می دانیم که چقدر سخت است به تنهایی به کارهای خودمان رسیدگی کنیم که حالا رسیدگی به امور خانواده هم به آن اضافه شود، و همین موضوع باعث می شود تا هرج و مرجی ایجاد شود و سبب بروز درگیری در خانواده شود.

درمان مشکلات موجود در خانه

روش هایی برای حل مشکلات رایج در خانواده

برای آنکه بتوانیم بر این مشکل غلبه نماییم لازم است تا با اعضای خانواده یک جلسه بگذاریم و به آن ها توضیح دهیم که هر یک از اعضای خانواده باید نقشی را در خانواده به عهده بگیرد تا با کمک یکدیگر بتوانیم به نتیجه برسیم.

5. مسائل اقتصادی

یکی از مواردی که در هر خانواده ای وجود دارد مشکلات مالی و امور مربوط به اقتصاد است. برای مثال ممکن است بر سر خرج کردن پول و پس انداز با یکدیگر به مشکل بخورند. به همین دلیل لازم است تا اعضای خانواده به خصوص پدر و مادر در مورد مسائل مالی به درک مشترکی برسند چرا که هرگز خود پول باعث ایجاد دعوا و مشاجره نمی شود و موضوعی که باعث می شود تا زن و شوهر در مورد مسائل مالی با هم مشاجره کنند درک هر فرد نسبت به موضوع خاصی می باشد. به خاطر همین موضوع نیاز است تا زن و شوهر در مورد مسائل اقتصادی و پول به یک نظر واحد دست یابند و با برنامه ریزی در مورد بودجه خانواده مانع بروز مشکلات اقتصادی در خانواده شوند.

6. داشتن فرزندان لجباز

وجود فرزندان سرکش و لجباز در خانه باعث می شود تا همواره برای آن خانواده مشکلاتی ایجاد شود و در این شرایط است که صبر و شکیبایی شما مورد امتحان قرار می گیرد، و اگر شما هم با لجبازی بخواهید حرفتان را به کرسی بنشانید فقط باعث می شوید تا اوضاع و شرایط بدتر شود چرا که در این موقعیت ها بچه ها همواره لجبازتر هستندو با شما درگیر خواهند شد. به یاد داشته باشید که شما هرگز نمی توانید تمام کارهای فرزندانتان را کنترل کنید اما اینکه بخواهید واکنش های خودتان را مدیریت کنید کاملا دست خودتان است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان آسیب های موجود در خانواده


همواره باید فرصت اشتباه کردن را به دیگران بدهیم چرا که اشتباه کردن فرصتی برای یادگیری بوده و هیچ فردی بدون اشتباه نخواهد بود. شما باید یک الگوی مناسب با فرزندتان باشید و فقط از طریق برخورد درست می توانید این الگوی خوب را ایجاد کنید. نکته مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ فردی دوست ندارد نصیحت بشنود به همین دلیل هرگز تا زمانی که فرزندانتان از شما راهکاری نخواسته اند شما به آن ها پند و نصیحت ندهید.

7. ارتباط نادرست

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است نتیجه نشان داده است که مهم ترین عامل مشکلات خانوادگی عدم برقراری ارتباط صحیح است. به این معنی که اعضای خانوده مهارت برقرار کردن ارتباط با یکدیگر را ندارند و همین موضوع همواره باعث ایجاد مشکلات در خانواده می شود. به عنوان مثال اگر با یک اتفاق کوچک یکی از اعضای خانواده نتواند خشمش را کنترل کند و زود عصبانی شود و پرخاشگری کند این مورد نشان می دهد که آن فرد مهارت کنترل خشم نداشته و به همین دلیل نمی تواند یک رابطه سالم با دیگران برقرار نماید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش روش های کنترل خشم و پرخاشگری


برای حل این مشکلات لازم است تا در ابتدا افراد مهارت گفتگوی صحیح را بیاموزند و بتوانند در محیطی آرام نظرات و خواسته هایشان را بیان کنند. خوشبختانه باید بگوییم که این مهارت ها همگی آموختنی بوده و در این زمینه کتاب ها و کارگاه های روانشناسی زیای هم وجود دارد که می توانید آن ها را فروشگاه برنا اندیشان دریافت نمایید.

8. برخی از اعضای خانواده باعث آزار هستند

گاهی اوقات در خانواده پیش می آید که یکی از اعضای خانواده و یا چند تن از افراد خانواده بسیار شما را اذیت می کنند به طوری که شما را تا مرز دیوانگی پیش می برند.

برای رفع چنین مشکلی لازم است تا شما مهارت های لازم برای برخورد با آن فرد را فرا بگیرید و مهم تر از همه بدانید که همواره ما نمی توانیم دیگران را تغییر دهیم و لازم است تا قدرت پذیرش مان را افزایش دهیم و همواره خودمان را از نظر ذهنی آماده کنیم تا وقتی آن ها رفتاری از خودشان نشان دادند ما غافل گیر نشویم، به علاوه لازم است به خودتان زمان بدهید تا بتوانید به آرامش برسید.

9. تقسیم کار در خانه

همه ما می دانیم که انجام کارهای خانه باعث خستگی شده و کسی دوست ندارد مدام کارهای خانه را به تنهایی انجام دهید و دیگران هیچ کمکی نکنند. اول از همه باید بدانیم که گریزی از انجام کارهای خانه وجود ندارد و چه بخواهیم و چه نخواهیم باید کارهای خانه را انجام دهیم.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش مهارت های زندگی کودکان


ولی برای این موضوع لازم است تا به صورت منصفانه کارهای خانه را بین اعضای خانواده تقسیم کنیم تا صرفا یک نفر در خانه تمامی کارها را به دوش نکشد چرا که در بلند مدت هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی فردی که تمام کارها را انجام می دهد دچار فرسودگی می شود و سایر افراد خانواده هم بی مسئولیت رشد می کنند. به همین دلیل لازم است تا افراد مسئولیت پذیری را یاد گرفته و در کنار کارهای شخصی شان بتوانند در کارهای خانه نیز کمک کنند تا در آینده بتوانند به استقلال شخصی برسند.

10. دور بودن از خانواده

دوری از خانواده باعث می شود تا دچار استرس شوید به همین دلیل لازم است تا هر از چند گاهی به دیدار خانواده تان بروید، ولی همیشه چنین شرایطی وجود ندارد و گاهی اوقات باید به وسیله فناوری های موجود با خانواده هایمان ارتباط داشته باشیم و احوالشان را بپرسیم.

11. نزدیکی بیش از اندازه به اعضای خانواده

در مقابل دوری از خانواده یکی از موضوعاتی که همواره در خانواده ها باعث بروز مشکل می شود این است که خانواده شان هم با آن ها زندگی کرده و همین موضوع باعث می شود تا حریم شخصی آن ها از بین رود و مدام در کار یکدیگر دخالت کنند. برای حل این موضوع لازم است تا خانواده ها به صورت مستقل زندگی کنند و اگر امکان این موضوع فراهم نیست حتما به یکدیگر فرصت بدهید تا بتوانید به کارهای خودتان بپردازید.

برترین روش های درمان مشکلات خانوادگی

حل مشکلات رایج در خانواده به کمک یکدیگر

12. مبتلا شدن یکی از اعضای خانواده به بیماری های روانی

همانطور که می دانید اگر یکی از اعضای خانواده دچار مشکلات روانی شود می تواند در بلند مدت بر سایر اعضای خانواده هم تاثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی لازم است تا به یک متخصص مراجعه نمایید و با حمایت یکدیگر مشکل را درمان کنید.

13. خیانت و بی وفایی

بی وفایی که موجب خیانت می شود در اکثر مواقع منجر به طلاق خواهد شد که یکی از بزرگترین چالش های خانواده ها محسوب می شود. حال سوال اصلی این است که اگر چنین مشکلی پیش بیاید باز هم می توان کانون گرم خانواده را حفظ کرد؟


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان خیانت های زناشویی


باید اشاره شود که اولین راه پیشگیری است به طورری که دو طرف باید در زندگی متعهد باشند تا چنین مشکلی ایجاد نشود ولی اگر به هر دلیلی چنین اتفاق رخ داد لازم است تا به یک متخصص مراجعه نمایید.

14. طلاق

یکی از ویران کننده ترین مشکلات خانوادگی طلاق است که باعث می شود تا بنیان خانواده نابود شود. وقتی چنین اتفاقی در یک خانواده می افتد لازم است تا از اعضای خانواده حمایت عاطفی صورت گیرد. در این مواقع نباید آن ها را از خودتان دور کنید چرا که آنها آسیب دیده اند و نیاز دارند تا فردی از آن ها پشتیبانی کند. اگر طلاق برای شما و یا یکی از اعضای خانواده تان رخ دهد ناگوار است و حتما باید از یک متخصص در این زمینه کمک گرفت.برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی مشاوره طلاق مراجعه نمایید.

دسته‌بندی‌ها