پکیج آموزش رادیولوژی به همراه تفسیر عکس

نوع فایل
PDF
حجم فایل
30 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

رادیولوژی یا علم تصویربرداری، شاخه ای از علم پزشکی است که با انرژی تابشی در تشخیص و درمان انواع بیماری ها کاربرد دارد. رادیولوژی از کلمه لاتین Radius به معنای پرتو مشتق شده ‌است. این علم به تولید تصاویر داخلی بدن از طریق عوامل مختلف فیزیکی، میدان مغناطیسی و امواج صوتی می پردازد. از این تصاویر برای تشخیص و حتی پیش آگاهی و درمان بیماری ها استفاده می شود. در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا پکیج آموزش رادیولوژی و تفسیر عکس های رادیولوژی را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم پزشکی قرار دهیم.

آموزش رادیولوژی و تفسیر عکس

پکیج آموزش رادیولوژی و تفسیر عکس به صورت کامل تمامی مباحث موجود در علم رادیولوژی را در اختیار شما افراد علاقه مند قرار می دهد و بخش های مختلف رادیولوژی را مورد بررسی قرار می دهد.

پزشکان متخصص رادیولوژی، پزشکان متخصصی هستنند که بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی، دوره تخصص رادیولوژی را گذرانده‌اند و قسمت اصلی کار آن‌ها، تشخیص وضعیت بیماران از طریق تصاویر اعضای داخلی است. در بخش رادیولوژی معمولا افرادی مانند تکنسین های رادیولوژی فعالیت می‌کنند که ظهور تصاویر رادیولوژی بر عهده آن‌ها است. همچنین پیشنهاد می شود تا به آموزش الکتروکاردیوگرافی مراجعه نمایید.

از این علم در شاخه های مختلف علم پزشکی استفاده می شود. مثلا شکستگی، جراحی، بخش اطفال، زنان و زایمان، انکولوژی (سرطان شناسی)، تروما، اورژانس و بیماری های عفونی و غیره.

تاریخچه رادیولوژی

اشعه ایکس توسط ویلهلم رونتگن کشف شد. اولین رادیوگرافی از انسان توسط همسر رونتگن در سال 1895 انجام شد. در ژوئن سال ۱۸۹۶، تنها ۶ ماه پس از کشف رونتگن، پزشکان جنگی از اشعه ایکس برای تعیین محل گلوله در بدن مجروحان استفاده می کردند.

صفر تا صد آموزش رادیولوژی

در گذشته دانشمندان مضرات اشعه ایکس را نمی دانستند. بسیاری از پزشکانی که از این روش تصویربرداری استفاده می کردند، دچار مشکلاتی مانند ریزش مو، مسمومیت پرتوی و سرطان شدند. حتی در سال 1908 یکی از پزشکان به دلیل سرطان پوست ناشی از تابش اشعه ایکس دست چپ خود را از دست داد.

انواع رادیولوژی

این شاخه از پزشکی را می توان به چهار بخش تقسیم کرد که شامل رادیولوژی تشخیصی ، رادیولوژی مداخله، انکولوژی رادیولوژی و فیزیک پزشکی می باشد.

رادیولوژی تشخیصی: از رادیولوژی تشخیصی برای بررسی و تشخیص انواع بیماری ها در اعضای داخلی بدن استفاده می شود، که به پزشک در تشخیص بیماری ها کمک می کند. رادیولوژی تشخیصی شامل رادیولوژی عمومی مغز و اعصاب، قفسه سینه، پستان و کودکان است.

رادیولوژی مداخله ای: این روش فقط مختص افرادی است که مبتلا به سرطان نیستند. رادیولوژیست مداخله ای می تواند از تصویربرداری پزشکی برای پشتیبانی از عمل های جراحی استفاده کند. این کار معمولا با سوزن یا لوله های باریک انجام می شود.

در این روش با به حداقل رساندن آسیب جسمی وارده به بیمار، میزان بهبودی افزایش می یابد و مدت زمان بستری بعد از عمل کاهش می یابد. در روش مداخله ای از تکنیک های مختلف تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و اشعه ایکس استفاده می شود. در این روش با استفاده از ابزارهای کوچکی مانند سوند بسیاری از بیماری ها درمان می شود. همچنین می توانید به پکیج آموزش کامل آشنایی با داروهای روانپزشکی مراجعه نمایید.

در این حالت احتمال خطر کم است و در بیشتر موارد زمان بهبودی در مقایسه با روش های دیگر بسیار کمتر است. از این روش می توان در مداوای کمردرد، درمان مشکلات مربوط به کلیه و کبد و نمونه برداری از ریه و تیروئید و درمان انسداد رگ ها استفاده کرد.

انکولوژی رادیولوژی: این متخصصین از پرتودرمانی با انرژی بالا برای درمان سرطان، کاهش علائم یا حتی در بعضی از موارد درمان کامل بیماری استفاده می کنند.

فیزیک پزشکی: فیزیکدانان پزشکی از درک خود در مورد فیزیک برای کمک به تشخیص پزشکی استفاده می کنند. مثلا می توانند در مورد جنبه های فنی تصویربرداری پزشکی مشاوره ارائه دهند تا از امنیت بیماران و اثر بخشی نتایج اطمینان پیدا کنند.

مزایای رادیولوژی

رادیولوژی به پزشکان این امکان را می‌دهد که با کمترین عارضه به داخل بدن بیمار راه پیدا کنند و اطلاعاتی راجع به بدن بیمار بدست آورند. در صورتی که در گذشته این کار فقط با جراحی صورت می گرفت. پزشک با تصویربرداری می تواند با سریع ترین حالت تشخیص درست بدهد و هرچه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین با انجام رادیولوژی پزشک می تواند در مدت زمان کوتاهی تصمیم بگیرد که آیا شخص نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر.یکی از مهم‌ترین مزایای رادیولوژی تشخیص و درمان بیماری های قلبی و سرطان است.

این علم برای تشخیص بسیاری از بیماری ها مانند کم خونی، آپاندیس، آلزایمر، پوکی استخوان و آرتروز، انواع سرطان ها، تومور مغزی، سکته، لخته شدن خون، نارسایی کلیه، کبد چرب و فیبروز کبدی و سنگ کلیه و مثانه و… استفاده می شود.

رادیولوژی برای غربالگری و سلامتی

بسیاری از بیماران هستند که برای ارزیابی سلامت نقاط مختلف بدن خود از روش های مختلف تصویربرداری تشخیصی استفاده می کنند. حتی امکان دارد برای تشخیص بیماری فرد از روش های ترکیبی برای تصویربرداری استفاده شود.

مضرات استفاده از رادیولوژی

دوزهای بسیار بالای تابش اشعه ایکس باعث آسیب به سلول‌های بدن فرد می‌شود که در ریزش مو و سوختگی پوست و افزایش احتمال ابتلا به سرطان موثر است. امروزه با وجود اینکه مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سرطان زایی در دوزهای کم وجود ندارد باز هم رادیولوژی تجویز می شود. البته ثابت شده است که تکرار زیاد آن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

اگر تصویربرداری یک تا سه بار در سال انجام گیرد احتمال بروز سرطان کمتر از دو درصد است. چون بدن هرگونه تشعشعات ناشی از دوز پایین اشعه ایکس را ترمیم می کند و این باعث می شود جهش پایداری در بدن باقی نماند. در حالیکه اگر فرد در معرض دوز بالای اشعه ایکس قرار گیرد ممکن است دچار استفراغ، غش، آسیب به چشم مانند آب مروارید، خونریزی و سوختگی یا حساسیت پوست شود.

اشعه ایکس همچنین برای نوزادان و یا حتی کودکان در حال رشد خطرناک است. چون ممکن است سبب جهش ژنتیکی و تغییراتی در بدن نوزادان و کودکان شود که این خود احتمال ابتلا به سرطان و یا حتی مرگ را بالا می برد. مادران باردار باید قبل از انجام تصویربرداری با اشعه ایکس حتما به پزشک خود اطلاع دهند. بنابراین مادران باردار، جنین، نوزاد و کودکان بیشتر از سایرین در معرض خطر هستند. پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش نسخه خوانی مراجعه فرمایید.

به طور کلی پرتو درمانی در زنان عوارضی را با خود به همراه دارد. مثلا ممکن است فرد تغییراتی در قاعدگی خود داشته باشد. مثلا زمان قاعدگی زن متوقف می شود و یا به علائم یائسگی مانند خشکی و سوختگی واژینال دچار می شود یا حتی ممکن است فرد نابارور شود.

همچنین پرتو درمانی برای مردان نیز عوارضی دارد. مثلا احتمال دارد که فرد دچار مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ شود. و یا ممکن است مقدار اسپرم و میزان فعالیتش کم شود. یا در صورتی که اندام های جنسی مرد پرتودرمانی شود ممکن است عوارضی مانند کاهش اسپرم و کاهش فعالیت اسپرم ایجاد شود که در این صورت احتمال ناباروری در مرد وجود دارد.

از اشعه ایکس برای ثبت تصویر از داخل بدن استفاده می شود. بنابراین وقتی این اشعه جذب بدن می شود ممکن است به ساختارهای مولکولی آسیب بزند. مهم است که محل تصویربرداری کاملا عایق باشد و از محافظ های سربی نیز استفاده شود.

رادیولوژی دیجیتالی

با پیشرفت علم از رادیولوژی دیجیتال استفاده می شود. در این نوع عکس برداری میزان دوز دریافتی اشعه و همچنین تعداد تکرار آن پایین است. همچنین در این حالت کیفیت تصاویر بالاتر است و مسلما بیماران کمتر در معرض اشعه قرار می گیرند. علاوه بر این در رادیولوژی دیجیتال قابلیت آرشیو کردن تصاویر وجود دارد که باعث می شود عکس برداری دوباره تکرار نشود.

خطرات جسمانی تهدید کننده پرسنل رادیولوژی

پرسنل رادیولوژی در معرض تشعشعات اشعه ایکس و ایزوتوپ های رادیواکتیو قرار می گیرند.   این خطرات می تواند حتی با نگهداری درست تجهیزات، ناشی از روش های نادرست کار مانند نگهداری اطفال زیر تابش اشعه بدون وسایل حفاظت فردی مناسب و یا بیماری های عفونی انتقالی از بیماران باشد. همچنین ممکن است تکنسین های رادیولوژی در معرض تماس با مواد شیمیایی خطرناک باشند. یا حتی احتمال دارد تجهیزات رادیولوژی برای پرسنل این بخش غیر استاندارد باشند.

پرسنل این بخش ممکن است بعد از تابش اشعه دچار علائمی مانند تهوع، استفراغ، اسهال،ضربان قلب بالا،کوتاهی تنفس، خشکی دهان و از دست دادن حس چشایی، سرفه خشک، سردرد و خستگی، تیرگی دائمی پوست، ریزش مو، کم خونی، اختلالات جنسی و… شوند.

رژیم درمانی مناسب قبل از اشعه‌درمانی لازم است،‌ تا در این زمان وضعیت‌ تغذیه‌ایی در حد مطلوب‌ باشد.

آموزش کامل تفسیر عکس های رادیولوژی

اگر فرد به صورت اتفاقی در معرض اشعه قرار گیرد، در صورتی که میزان تابش اشعه خیلی زیاد نباشد به طوری که منجر به مرگ فرد نشود، ممکن است عوارض آن تا سال ها در بدن فرد باقی بماند. همچنین ممکن است دارو برای این افراد تجویز شود. مثل داروهای ضد تهوع، داروهای ضد اسهال، داروهای خواب آور در صورتی که فرد مشکلات خواب داشته باشد و آنتی بیوتیک ها برای مقابله با عفونت ها و غیره.

راه های از بین بردن اثرات اشعه بعد از تصویر برداری

لازم است بعد از تصویربرداری با اشعه ایکس اقداماتی صورت گیرد. مثلا باید از غذاهای حاوی کلروفیل استفاده شود. همچنین گیاهانی که مواد معدنی زیادی مانند ید دارند نیز باید به رژیم غذایی اضافه شود. غذاهای حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند سلنیوم از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و باعث می شود سمومی که در بدن وجود دارند از بین بروند.

این ماده در گیلاس، انار، سیب زمینی شیرین و زغال اخته وجود دارد. همچنین گیاهانی مانند نعناع به سم زدایی بدن کمک می کنند. علاوه بر این استفاده شش فنجان آب در طول روز سبب پاکسازی و آبرسانی به بدن می شود. مصرف ویتامین های دی و سی نیز توصیه می شود.

در چه شرایطی مراجعه به پزشک لازم است؟

اگر فرد به طور اتفاقی در معرض تابش اشعه قرار گرفته باشد لازم است تا به پزشک مراجعه کند.

اگر علائمی نظیر عفونت مانند تب و لرز، سردرد و منگی و درد عضلانی در طول اشعه درمانی یا بعد از آن اتفاق بیفتد لازم است به پزشک مراجعه شود.

اگر به شما رشته رادیولوژی علاقه مند هستید و دوست دارید تا به صورت کامل رادیولوژی را یاد بگیرید پیشنهاد می شود تا از این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان پکیج کامل آموزش رادیولوژی و تفسیر عکس های رادیولوژی را دریافت نمایید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.