کاربرد قانون یک سوم در عکاسی برای گرفتن بهترین عکس ها

کاربرد قانون یک سوم در عکاسی برای گرفتن بهترین عکس ها

یکی از پرکاربردترین تکنیک های عکاسی استفاده از قانون یک سوم است که با استفاده از آن می توانیم به گونه ای عکاسی نمایید که عکس شما هم از نظر دیداری به صورت متعادل باشد و بتواند توجه بیننده را به خودش جلب کند. در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان کاربرد قانون یک سوم در عکاسی برای گرفتن بهترین عکس ها را در اختیار شما علاقه مندان به عکاسی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کاربرد قانون یک سوم در عکاسی برای گرفتن بهترین عکس ها

قانون یک سوم در عکاسی به شما کمک می کند تا بهترین عکس را گرفته به طوری که توجه و تمرکز بیننده را به خودش جلب کند و خیلی تاثیر گذار باشد.

آشنایی کامل با قانون یک سوم در عکاسی

آشنایی کامل با قانون یک سوم در عکاسی

نگاهی کوتاه به قانون یک سوم

جان توماس اسمیت یک نقاشی انگلیسی در سال 1797 زمانی که از نسخه های چاپی در موزه بریتانیا نگهداری می کرد متوجه یک موضوع جالب در آثار آن موقع شد. آن نکته این بود که بهترین و تاثیرگذارترین آثار کمپوزیسیون آنهایی بودند که از نسبت یک به دو استفاده کرده بودند.

توماس اسمیت این نظریه را حدود 20 سال قبل از اختراع دوربین عکاسی مطرح نمود. اما این نظریه به یکی از اصولی ترین دستورالعمل های عکاسی تبدیل شد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. اگر امروزه از کمپوزیسیون یا همان ترکیب بندی صحبت می کنیم در واقع به همان اصطلاحی اشاره می کنیم که آن سال ها جان توماس اسمیت آن را ابداع نمود.

قانون یک سوم در عکاسی چیست؟

قانون یک سوم (the rule of thirds) در واقع یکی از ساده ترین روش ها برای انجام ترکیب بندی است و به وسیله آن می توانیم عناصر موجود در تصویر را به گونه ای در موقعیت ها قرار دهیم که از نظر دیداری وزنی مناسب داشته باشد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش عکاسی به صورت گام به گام


اگر یادتان باشد یک بازی وجود دارد به نام بازی دوز که خطوط آن صفحه را افقی و عمودی به سه بخش مساوی تقسیم می کرد و تقاطع خط ها باعث می شد تا 4 نقطه تشکیل شود. اگر بخواهیم قانون یک سوم را تعریف کنیم باید بگوییم که قانون یک سوم یعنی سوژه عکس را در امتداد خط یا نقطه ای از این شکل مشبک جوری تنظیم کنیم که ترکیب زیباتری را به وجود آورد.

چگونه باید سوژه عکاسی را بر روی خطوط شبکه ای تنظیم کنیم؟

در برخی از دوربین های DSLR این امکان وجود دارد که شما می توانید خطوط شبکه ای را در داخل دوربین مشاهده نمایید، حتی برخی از تلفن های همراه این قابلیت را دارند که خطوط شبکه ای را بر روی موبایل به شما نشان دهند. اما باید اشاره کنیم که نباید همواره به این خطوط وابسته باشید چرا که اگر همیشه از این خطوط استفاده کنید باعث می شود تا مهارت عکاسی شما در خصوص ترکیب بندی دچار ضعف گردد و اگر به خطوط دسترسی نداشته باشید نتوانید خودتان ترکیب بندی را انجام دهید. پیشنهاد ما این است که با تمرین فراوان به این قدرت برسید که به صورت ذهنی بتوانید خطوط شبکه ای را در ذهنتان ترسیم نمایید.

چگونه از قانون یک سوم در عکاسی استفاده کنیم؟

عکاس های آماتور و تازه کار اغلب سوژه هایشان را در مرکز قاب قرار می دهند، اگر چه که این روش اگر به صورت اصولی انجام شود می تواند یک ترکیب بندی اثرگذار باشد ولی ممکن است باعث شود تا عکس شما پویایی و توجه کافی را نداشته باشد.

چرا این اتفاق می افتد؟

1. مهم است که ما به عنوان عکاس به منظره چگونه بنگریم : وقتی ما به یک تصویر نگاه می کنیم چشمان ما به صورت ناخودآگاه خطوط شبکه ای را بر روی تصویر ترسیم می کند.

2. نبود تقارن در تصویر : در حالت عادی هنگام عکاسی سوژه شما نسبت به سایر عناصر موجود در تصویر بیشترین تاثیرگذاری را دارد، پس وزن بصری آن هم بیشتر خواهد بود. پس اگر دوربین را جوری تنظیم کنیم که سوژه اصلی یک سوم از تمام فضای قاب را داشته باشید باعث می شود تا با مابقی فضای عکس تعادل ایجاد کند.

بهترین روش برای استفاده از قانون یک سوم

آموزش عکاسی و اصول قانون یک سوم

قانون یک سوم هنگام عکاسی از منظره

هنگام عکاسی از منظره سعی کنید تا خط افق منظره را با یکی از خطوط شبکه ای در یک راستا قرار دهید. با این کار باعث می شوید تا توجه بیننده بر سوژه تصویر قرار گیرد و اگر آسمان خیلی روشن باشد باعث می شود تعادلی بین آسمان و زمین ایجاد شود.


پیشنهاد ویژه : فیلم آموزش فیلمبرداری به صورت جامع و کاربردی


قانون یک سوم هنگام عکاسی پرتره

در عکس پرتره مرکز توجه، چشم ها هستند. یعنی وقتی بیننده تصویر یک پرتره را مشاهده می کند در نگاه اول به چشم های سوژه توجه می کند. به همین دلیل نقطه تمرکز بر روی چشم های سوژه قرار می گیرد. پیشنهاد می شود برای آنکه عکس جذاب تر شود هنگام عکاسی پرتره، چشمان سوژه در امتداد خط بالایی شکل مشبک باشد.

هنگام استفاده از قانون یک سوم در عکاسی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همانطور که اشاره شده قانون یک سوم به شما کمک می کند تا بتوانید یک عکس تاثیرگذار و جذاب داشته باشید ولی باید اشاره کنیم که همواره این قانون نمی تواند برای تمامی عکس ها موثر باشد. در ادامه موقعیت هایی که ممکن است قانون یک سوم کمک چندانی به ما نکند را به شما معرفی می کنیم.

عکاسی با تاثیر بالا

مارتین شولر عکاس آلمانی که در زمینه عکس های پرتره شهرت فراوانی دارد برای انتخاب سوژه هایش از افراد مشاغل مختلف استفاده کرده است. شما وقتی پرتره هایی که این عکاس گرفته است را مشاهده نمایید می توانید در نگاه اول معنای عکس و نوع شخصیت پرتره را درک کنید و یک مفهوم را به شما منتقل می کند. و در این حالت این سوژه است که خیلی اهمیت دارد.

اگر چه که یکی دیگر از عکاسان به نام پلاتون در عکس های پرتره اش از قانون یک سوم استفاده کرده است ولی انجام این کار باعث شده است تا تاثیرگذاری عکس ها کمتر شود.

استفاده دائم از قانون یک سوم در عکاسی

ما باید از این قانون به گونه ای استفاده کنیم که در آثارمان خلاقیت دیده شود و هرگز نباید به صورت افراطی از قانون یک سوم در کارهایمان استفاده کنیم چرا که در گذر زمان باعث می شود تا تمامی عکس هایتان به یک صورت باشد و آنجاست که لازم است تا به صورت اصولی از این قانون در عکس هایتان استفاده نمایید.

عکاسی به روش قانون یک سوم

روش های موفقیت در استفاده از قانون یک سوم در عکاسی

رفع مشکل اعوجاج لنز دوربین

اگر شما هنگام عکاسی از لنزهای باز استفاده می کنیم، وقتی بخواهید از قانون یک سوم استفاده کنید اعوجاج رخ می دهد و برای رفع این مشکل یا باید لنز دوربین تان را تغییر دهید و یا از قانون یک سوم استفاده نکنید.

استفاده از قانون یک سوم در پردازش عکس

گاهی اوقات هنگام عکاسی از حشرات کوچک که به آن عکاسی ماکرو گفته می شود لازم است تا عکاس تمام هوش و فکرش را بر روی سوژه جمع کند، به همین دلیل در این موقعیت ها ابتدا باید با نمای بازتری عکاسی را انجام داد و سپس هنگام پردازش تصویر از قانون یک سوم استفاده کنیم.

اگر قصد دارید که میزان تاثیرگذاری قانون یک سوم را در عکس هایتان بیشتر کنید باید پردازش بیشتری را در امتداد خطوط انجام دهید. برای مثال می توانید اشباع رنگ های آن قسمت را بیشتر کنید و یا درجه روشنایی آن بخش را بیشتر نمایید و یا اینکه با افزایش وضوح برخی از قسمت ها کاری کنید تا سوژه را بیشتر در مرکز توجه قرار دهید.

نتیجه گیری

برای آنکه در این زمینه پیشرفت کنید لازم است تا تمرین مداوم داشته باشید. در موقعیت های مختلف از قانون یک سوم استفاده کنید تا بتوانید در این زمینه به خلاقیت ذهنی دست یابید. به طوری که وقتی از مکانی عبور می کنید و به دوربین دسترسی ندارید به منظره نگاه کنید و به صورت ذهنی خطوط را در ذهنتان مجسم کنید و در کنار این کار هم اگر عکس ها را از نظر قانون یک سوم بررسی کنید می تواند به شما کمک زیادی بکند.

دسته‌بندی‌ها