سم زدایی بدن چیست و چگونه انجام می شود؟

سم زدایی بدن چیست و چگونه انجام می شود؟

با گشت و گذار در اینترنت و فضای مجازی حتماً کلمه سم زدایی یا همان دیتاکس را شنیده اید. به طور کلی ادعا می شود سم زدایی به این معناست که انسان از یک رژیم غذایی خاص و محصولات سالم استفاده کند تا تمام آلودگی‌های بدن پاک شده و در نتیجه وزن کاهش پیدا می کند. اما آیا این واقعیت دارد و واقعاً ما به این کار نیاز داریم؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه مقاله با برنا اندیشان همراه ما باشید تا به صورت کامل شما را با مفهوم سم زدایی بدن و روشهایی که برای این کار به شما کمک می‌کند را آشنا نماییم.

سیستم سم زدایی بدن

بدن انسان به شکلی طراحی شده است که خودش قادر است تمامی مواد مضر و سم ها را از بدن دفع کند و برای این کار اصلاً نیاز نیست که مکمل های گران قیمتی که برای رژیم های غذایی خاص تبلیغ می‌شود را تهیه کنید. در‌واقع شما می‌توانید صرفاً با انجام چند راهکار بسیار ساده، سیستم سم زدایی بدن خود را تقویت کنید و کاری کنید که فعالیتش بهتر شود.

باورهای غلط در رابطه با سم زدایی

بسیاری از افراد بر این باور هستند که رژیم های سم زدایی می‌توانند به صورت کامل تمامی مواد مضر را از بدن دفع کنند و سلامت انسان را بهتر کنند و در نتیجه وزن انسان نیز کاهش پیدا می کند. این رژیم ها معمولاً از ملین ها، دیورتیک ها، ویتامین ها، مواد معدنی، چای و دمنوش ها و سایر مواد غذایی است که تصور می‌شود خاصیت سم زدایی دارند. پیشنهاد می شود به مقاله فواید عسل مراجعه نمایید.

شایان ذکر است که عبارت سم در زمینه رژیم های سم زدایی به درستی تعریف نشده است. این سم معمولاً شامل آلاینده ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری شده است که تمامی آن‌ها می‌توانند بر روی بدن ما تأثیر منفی بگذارند و در نهایت سلامتی ما را با خطر مواجه می کنند.

لازم به ذکر است که تمامی رژیم های رایجی که برای سم زدایی بدن معرفی می‌شود تأثیر کمی داشته و نمی‌تواند برای افراد مفید باشد. همچنین هیچ مدرک علمی در این باره وجود ندارد که چنین رژیم هایی که به عنوان سم زدایی معرفی می‌شود می‌تواند در کاهش وزن مؤثر باشد.

همانطور که گفته شد بدن انسان به شکلی است که می‌تواند به کمک روش‌های پیچیده‌ای که وجود دارد به راحتی سم زدایی را انجام دهد. به این صورت که اندام‌هایی مانند کبد، کلیه، سیستم گوارش، پوست و ریه برای این کار به خوبی فعالیت می کنند. اما به یاد داشته باشید که این اندام ها باید سالم باشند تا بتوانند به صورت کامل سم زدایی بدن را انجام دهند و مواد مضر و ناخواسته را از بین ببرند.

روش‌هایی برای سم زدایی بدن

شایان ذکر است که رژیم های غذایی رایج نمی‌توانند در از بین بردن سموم بدن کار خاصی انجام دهند. اما اگر شما روش‌های سالمی را در سبک زندگی‌تان بگنجانید می‌توانید به کمک سیستم سم زدایی بدن این کار را به شکل بهتری انجام دهید.

الکل مصرف نکنید

بالای ۹۰ درصد از الکل در اندام کبد متابولیزه می شود. یعنی آنزیم های کبدی الکل را به استالدئید که یک ماده شیمیایی سرطان زا است متابولیزه می‌کنند که بعداً از بدن دفع می شود. بنابراین به یاد داشته باشید که نوشیدن بیش از حد نوشیدنی های الکلی می‌تواند مشکلات فراوانی برای سلامت بدن به همراه داشته باشد.

آموزش روش هایی برای سم زدایی بدن

شایان ذکر است که نوشیدنی های الکلی به شدت به اندام کبد انسان آسیب وارد می‌کنند و باعث می‌شود تا چربی در این ناحیه جمع شده و همچنین التهاب و زخم نیز ایجاد می شود. همچنین پیشنهاد می شود به مقاله خواص کندر مراجعه نمایید.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، کبد دیگر قادر نیست به درستی فعالیت‌هایش را انجام دهد و در نتیجه سیستم سم زدایی بدن به خوبی کار نمی‌کند و سموم به صورت کامل از بدن دفع نمی شود. بنابراین لازم است تا از نوشیدن الکل اجتناب کنید تا سیستم سم زدایی بدنتان را سالم و ایمن نگه دارید.

خواب کافی و آرام

اگر می‌خواهید بدنی سالم و سیستم سم زدایی خوبی داشته باشید باید به خواب خود اهمیت دهید. به این صورت که در طول شبانه‌روز خواب کافی و آرامی داشته باشید. زیرا خواب به مغز این اجازه را می‌دهد که بدن به صورت خودکار سازماندهی شده و برای روز بعد شارژ شود و همچنین مواد زائد نیز از بدن خارج می گردد. یکی از موادهای زائدی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش مهمی دارد پروتئینی به نام بتا آمیلوئید است که اگر سیستم دفع سموم بدن به خوبی کار کند می‌تواند این مواد مضر را از بدن دفع کند.

به یاد داشته باشید که کمبود خواد به شدت به سلامت انسان ضربه می‌زند و سموم در بدن باقی می‌ماند و تمام این‌ها به شکل‌های مختلفی سلامتی انسان را تحت تأثیر قرار می دهند. لازم به ذکر است که خواب نامناسب می‌تواند باعث استرس، فشار خون بالا، اضطراب، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی شود. بنابراین اگر می‌خواهید بدن سالمی داشته باشید باید بین ۷ الی ۹ ساعت خواب منظم و آرام داشته باشید. شایان ذکر است که شما باید به کیفیت و آرام بودن خواب اهمیت دهید و مقدار خواب خیلی اهمیت ندارد. پیشنهاد می شود مقاله پرکاربردترین گیاهان دارویی را مطالعه فرمایید.

اگر برای خوابیدن دچار مشکلاتی هستید باید تغییراتی را در زندگی‌تان ایجاد کند. به عنوان مثال یک برنامه سالم و خوب برای خواب خودتان تنظیم کنید و قبل از خواب به هیچ وجه سمت موبایل و اینترنت نروید. زیرا نور صفحه گوشی موبایل موجب می‌شود تا خواب از سرتان بپرد و در نتیجه نمی‌تواند خواب خوبی را تجربه کنید.

نوشیدن آب کافی

اگر به اندازه مناسب آب بنوشید علاوه بر تشنگی فواید بیشتری برای بدن دارد. به این صورت که آب می‌تواند دمای بدن را به خوبی تنظیم کند و مفاصل را روان می کند. همچنین آب می‌تواند به هضم و جذب مواد مغذی کمک زیادی کند و همین کار موجب سم زدایی بدن می شود.

شایان ذکر است که تمامی سلول‌های بدن مدام باید ترمیم شوند تا بتوانند به شکل مطلوبی فعالیت کنند و مواد مغذی را تجزیه نمایند و در نهایت بدن از آن به عنوان انرژی استفاده کند. با این حال تمامی این فرایندها مواد زائدی را آزاد می‌کنند که به شکل دی اکسید کربن است. این مواد اگر در خون جمع شود می‌تواند به عملکردهای مختلف بدن آسیب وارد کند.

بنابراین آب می‌تواند این مواد زائد را با خودش حمل کند و از طریق ادرار، تنفس و یا تعریق دفع نماید. از این رو باید در طول روز به اندازه مناسب آب مصرف کنیم تا سیستم سم زدایی بدن بتواند به خوبی فعالیت کند. پیشنهاد می‌شود تا مقاله خواص ادویه پاپریکا را بخوانید.

مقدار آب کافی برای مردان در روز ۳.۷ لیتر و برای خانم‌ها ۲.۷ لیتر است. البته شایان ذکر است که مصرف آب به محل زندگی، سطح فعالیت و سایر موارد مرتبط است که ممکن است برخی افراد نیاز به آب بیشتر و برخی دیگر نیاز به آب کمتری داشته باشند.

کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده

همواره تصور می‌شود که موادی مانند شکر و غذاهای فرآوری شده می‌تواند به بهداشت عمومی انسان‌ها آسیب وارد کند. زیرا مصرف غذاهای شیرین و بسیار فرآوری شده رابطه مستقیمی با مشکلاتی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت دارد. شایان ذکر است که تمامی این بیماری‌ها باعث می‌شوند تا سیستم سم زدایی بدن به خوبی کار نکرده و در نتیجه سلامت انسان با خطر مواجه می‌شود. زیرا چنین بیماری‌هایی موجب می‌شوند تا اندام‌هایی مانند کبد و کلیه از بین بروند.

به عنوان مثال اگر شما مواد شیرین را بیش از حد مصرف کنید بعد از مدتی گرفتار کبد چرب می شوید. این بیماری بر روی عملکرد کبد بسیار تأثیر منفی می‌گذارد و فعالیت آن را مختلف می کند. پس به یاد داشته باشید که شما اگر مواد غذایی ناسالم را از برنامه غذایی تان حذف کنید می‌توانید سیستم سم زدایی بدن خود را سالم نگه دارید.

به عنوان مثال هنگامی که برای خرید به فروشگاه می‌روید مواد غذایی ناسالم را خریداری نکنید و مصرف آن را به شدت محدود کنید. به صورتی که در خانه به این مواد مضر دسترسی نداشته باشید. در نتیجه بعد از مدتی دیگر نسبت به مصرف این مواد ناسالم وسوسه ندارد و می‌توانید سبک زندگی‌تان را به صورت سالم نگه دارید.

در‌واقع ما باید به جای مواد غذایی ناسالم به سمت برنامه غذایی سالم مانند مصرف میوه و سبزیجات برویم تا اگر اضافه وزن داشته باشیم بتوانیم وزنمان را کاهش دهیم.

مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان

لازم به ذکر است که آنتی اکسیدان از سلول‌های بدن در مقابل آسیب های ناشی از مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد مراقبت می کند. به یاد داشته باشید که اگر در بدن ما بیش از اندازه رادیکال های آزاد ایجاد شود دچار استرس اکسیداتیو خواهیم شد.همچنین پیشنهاد می شود به کارگاه مشاوره تغذیه مراجعه نمایید.

به طور طبیعی بدن چنین مواد مضری را دفع می‌کند. با این حال چیزهایی مانند سیگار، الکل، رژیم غذایی ناسالم و آلاینده ها می‌تواند باعث ایجاد رادیکال های آزاد شود. شایان ذکر است که رادیکال های آزاد به سلول‌های بدن آسیب وارد می‌کند و ممکن است انسان دچار بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری‌های کبد، زوال عقل، بیماری عقلی و انواع سرطان ها شود.

بنابراین اگر شما در رژیم غذایی تان از مواد دارای آنتی اکسیدان استفاده کنید می‌توانید از بروز چنین بیماری‌های جلوگیری نمایید.البته لازم است اشاره شود که ما باید این آنتی اکسیدان ها را از غذا دریافت کنیم و مکمل ها موجب می‌شوند تا خطر ابتلا به بیماری‌ها افزایش یابد. به عنوان مثال بدن به آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زاگزانتین نیاز دارد. از این رو شما می‌توانید با مصرف انواع توت، آجیل، میوه، کاکائو، سبزیجات، ادویه ها و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سبز آنتی اکسیدان ها مورد نیاز بدن را تأمین نمایید.

مصرف غذاهای دارای پروبیوتیک

برای آنکه روده انسان بتواند سیستم دفع سموم را سالم نگه دارد باید خودش به خوبی کار کند. به یاد داشته باشید که سلول‌های روده دارای سیستم دفع سموم بوده و از بدن انسان در مقابل انواع سم جلوگیری می کند. یکی از موادهای بسیار مفید برای روده پروبیوتیک ها هستند، نوعی فیبر که باکتری های مفید روده به نام پروبیوتیک ها را تغذیه می کنند.

اگر پروبیوتیک مصرف کنیم باکتری های مفید روده قادر هستند تا مواد مغذی سالمی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه را تولید کنند که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. لازم به ذکر است که باکتری های مفید در روده می‌توانند بر اثر افزایش باکتری های مضر ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، بهداشت نامناسب دندان‌ها و کیفیت نامطلوب رژیم غذایی، تعادل خودشان را از دست بدهند.

این عدم تعادل ناسالم در باکتری ها می‌تواند سیستم ایمنی و سیستم سم زدایی بدن را ضعیف کند و خطر ابتلا به بیماری و التهاب را افزایش دهد. بنابراین مصرف منابع غذایی سالمی مانند گوجه فرنگی، موز، کنگر فرنگی، مارچوبه، سیر، پیاز و جو دو سر سرشار از پروبیوتیک هستند که به سالم بودن سیستم ایمنی و سم زدایی بدن کمک می کنند.

کاهش مصرف نمک

برای برخی از افراد، سم زدایی وسیله‌ای برای از بین بردن آب اضافی بدن است. بنابراین اگر بیش از حد نمک مصرف کنیم باعث می‌شود تا بدن مایعات اضافی را در خودش نگه دارد و اگر مشکلات کبدی یا کلیه ای داشته باشد و آب کافی مصرف نکنید نیز باعث ایجاد مشکل می شود.

سبک زندگی سالم و تقویت سیستم سم زدایی بدن

از این رو تجمع بیش از حد مایع باعث می‌شود تا دچار نفخ شوید. با اینکه ممکن است غیر منطقی برسد اما افزایش مصرف آب یکی از بهترین روش‌های برای از بین بردن وزن اضافی آب ناشی از مصرف بیش از حد نمک است. زیرا وقتی نمک زیاد باشد و آب کافی مصرف نکنید موجب می‌شود تا بدن یک هورمون ضد ادرار ترشح کند و در نتیجه مانع ادراری می‌شود که سموم را از بدن دفع می کند.

بنابراین اگر شما به اندازه کافی آب مصرف کنید باعث می‌شود تا بدن به صورت خودکار ترشح هورمون ضد ادرار را کاهش دهد و در نتیجه با افزایش ادرار سموم از بدن شما خارج می گردد. مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند سیب زمینی، کدو حلوایی، لوبیا قرمز، موز و اسفناج می‌تواند برخی از اثرات سدیم را به تعادل برساند.

فعالیت بدنی و ورزش

اگر به طور مناسب ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید می‌توانید طول عمر بیشتری داشته باشید و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشار خون بالا و برخی از سرطان ها کاهش پیدا می کند. ورزش مداوم باعث می‌شود تا التهاب ها کاهش یافته و همین موضوع به سلامت بدن کمک می کند. در حالی که مقداری التهاب برای بهبودی عفونت یا زخم ها ضروری است. پیشنهاد می شود تا مقاله برنامه غذایی برای بدنسازان را مطالعه فرمایید.

اما اگر مقدار التهاب بیش از حد باشد سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و سبب ایجاد بیماری‌های مختلف می شود. لازم به ذکر است که ورزش التهاب های اضافی را کاهش داده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌گردد و سم زدایی بدن به خوبی انجام می شود. بنابراین توصیه می‌شود به طور متوسط در هفته ۱۵۰ الی ۳۰۰ دقیقه ورزش کنید.

نکات مهم برای سم زدایی بدن

شواهدی که وجود دارد هرگز رژیم هایی که برای سم زدایی معرفی می‌شود را تأیید نمی‌کنند اما شما می‌تواند با داشتن یک برنامه غذایی مناسب و سبک زندگی سالم به سیستم سم زدایی بدن خود کمک کنید.

به عنوان مثال می‌توانید غذاهایی که حاوی گوگرد هستند را مصرف کنید. این مواد در کلم بروکلی، پیاز و سیر وجود دارد که سبب دفع فلزات سنگین مانند کادمیوم می شود. همچنین اگر به کمک گشنیز غذاها را طعم دارد کنید باعث می‌شود فلزات سنگینی مانند سرب و مواد شیمیایی مانند فتالات ها و حشره‌کش ها دفع شوند. افزایش تولید گلوتامین نیز در بدن بسیار مفید و مؤثر است.

برای این کار باید تخم مرغ، کلم بروکلی و سیر مصرف کنید تا سیستم سم زدایی بدن بسیار قوی شود. استفاده از شوینده های طبیعی نیز می‌تواند مفید باشد. یعنی از سرکه و جوش شیرین برای شستشو استفاده کنید تا در معرض مواد شیمیایی ناشی از پاک کننده ها نباشید. مراقبت از بدن به کمک مواد طبیعی نیز بسیار مفید است. زیرا محصولات آرایشی از مواد شیمیایی ساخته شده است و می‌تواند بر روی سلامت بدن تأثیر منفی بگذارد.

نتیجه‌گیری

با توجه به تمام مواردی که در این مقاله گفته شد، هرگز گول برنامه‌های خاص غذایی و رژیم های سم زدایی بدن را نخورید. زیرا باعث می‌شود تا شما به نتیجه مطلوبی نرسید. بنابراین اگر شما به همین نکاتی که در این مقاله گفته شده است عمل کنید می‌توانید تأثیر بی‌نظیر آن را بعد از مدتی مشاهده کنید.

دسته‌بندی‌ها