دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

دوست خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آیا شما برای خود یک دوست خوب دارید و بیشتر وقت خود را با او میگذرانید؟ قطعا بسیاری از افراد در طول سال دوست های بسیار خوبی داشته اند و لازم است تا به صورت کامل بدانند که چه چیزی باعث می شود تا بعضی از دوستان نسبت به بقیه افراد ویژگی های بهتری داشته باشند. در واقع این کار موجب می شود تا شما بتوانید در آینده دوستان بهتری را برای خود انتخاب کنید.

همانطور که میدانید دوستی ها می توانند زندگی ما را معنادارتر کنند و بسیار زیاد برای سلامت روان ما مهم هستند. به یاد داشته باشید که دوست خوب می تواند از ما حمایت عاطفی کرده و احساسات خوبی را به ما منتقل می کنند. شایان ذکر است که تمام این مسائل از جمله موارد بسیار مهمی است که می تواند بر روی زندگی ما تاثیر بگذارد. به همین دلیل ما باید با ویژگی های دوست خوب آشنا باشیم تا بتوانیم بسیار عاقلانه دست به انتخاب بزنیم و همواره دوستان خوب را برای خودمان نگه داریم.

با توجه به تمام مواردی که گفته شد باید بدانیم که در بسیاری از مواقع یافتن یک دوست خوب امری سخت و دشوار است. همچنین باید اشاره شود که بسیاری از افراد بزرگسال هنگامی که وارد سنین بالاتر می شوند نمی توانند دوستان خوبی برای خودشان انتخاب کنند. حتی ما دقیقا نمی دانیم که در کجا می توانیم برای خودمان یک دوست خوب پیدا کنیم. به همین دلیل ممکن است صرفا با برخی از افراد آشنا در رابطه باشیم و آنها را به عنوان دوستان خودمان در نظر بگیریم. اما باید بدانیم که همواره تعداد دوستان خوب و صمیمی ما بسیار کمتر از آشنایانی است که در اطراف ما قرار دارد.

زندگی امروزی انسان ها بسیار پر مشغله و شلوغ است و همین موضوع باعث می شود تا حواس انسان ها از روابط انسانی و بین فردی پرت شود. اما لازم است ما با ویژگی های دوست خوب آشنا باشیم و بدانیم که دوستان می توانند نقش مهمی را در زندگی ما داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است در مشکلات و زمانی که شما دچار استرس می شوید در کنار شما باشند و با شما همدلی کنند تا از این طریق فشارهایی که بر روی شما قرار دارد کاهش یابد.

ممکن است تا به حال شما دوستان خوب و صمیمی زیادی برای خودتان داشته اید و یا هنوز به دنبال یک دوست خوب برای خود هستید. در هر شرایطی که هستید ما در این بخش از مجله برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل شما را با ویژگی های یک دوست خوب آشنا کنیم که به کمک آن بتوانید دست به انتخاب بهتری بزنید.

دوست خوب کیست؟

به طور کلی یک دوست خوب فردی است که وقتی ما با او هستیم بسیار خوشحال هستیم و به ما خوش می گذرد. یعنی ما قادر هستیم تا با او بخندیم و بهترین لحظات زندگی مان را به او به اشتراک بگذاریم و هنگامی که مشکلی برای هر یک از ما پیش می آید از طریق همدلی با یکدیگر می توانیم بر تمامی مسائل فائق آییم. پیشنهاد می شود تا مقاله اضطراب اجتماعی و دوستی را مطالعه فرمایید.

دوست خوب همیشه در کنار شماست و حتی در نیمه های شب نیز می توانید با او تماس بگیرید. حتی در مواقعی که مشکلات زیادی برایتان رخ داده است می توانید او را در آغوش بگیرید و با خیال راحت بر روی شانه اش گریه کنید. دوست خوب بدون داشتن هیچ گونه قضاوتی به شما گوش می کند و هرگز شما را سرزنش یا نصیحت نمی کند و خودش می داند که چه زمانی باید به شما فضا دهد و با توجه کامل به حرف های شما گوش می دهد.

پیدا کردن دوست خوب کار سخت و دشواری نیست، اما لازمه آن آشنا بودن با روش های تشخیص دوستان خوب است. زیرا در برخی از موارد بسیاری از افراد دوستان خوبی در زندگی شان دارند اما چون آنقدر مشغول کار و مشکلات روزمره شان هستند و با افراد نامناسب معاشرت می کنند که نمی توانند به خوبی دوست خوبشان را تشخیص دهند.

شایان ذکر است که دوست خوب ویژگی هایی را در خودش دارد که سایر دوستان از آن بی بهره هستند و همین ویژگی ها موجب می شود تا آنها را به عنوان یک دوست خوب در نظر بگیریم. یعنی نوع نگرش و ویژگی های شخصیتی آنها نسبت به سایر افراد منحصر به فرد بوده و هنگامی که در کنار شما هستند به صورت کامل تفاوت را احساس می کنید. مثلا گاهی اوقات ممکن است یک دوست خوب همان همکلاس دوران دبیرستان شما باشد که همواره به شما یادآوری می کند که راحت باشید و آنقدر به خودتان سخت نگیرید.

در برخی مواقع دوست خوب در شرایط عجیبی وارد زندگی شما می شوند که حتی فکرش را هم نمی کردید. به عنوان مثال یک روز بارانی شما در حال قدم در زدن در خیابان هستید و به ناگاه فردی را مشاهده می کنید که بسیار خیس شده است و شما نیز به او می گویید که به زیر چتر بیاید تا کمتر خیس شود. در واقع همین شرایط موجب آشنایی و دوستی شما می شود و بعد از مدتی متوجه می شوید که آن فرد همان دوست خوب شماست.

دوستان خوب دارای ویژگی ها و مشخصات منحصر به فردی هستند که تمام آنها موجب می شود تا آن ها را به بهترین افراد زمین تبدیل کند. که در ادامه آن ها را به صورت کامل به شما معرفی می کنیم.

مشخصات دوست خوب

اگر شما با ویژگی های دوست خوب آشنا باشید می توانید روابط حال حاضر تان را به خوبی درک کنید و ارتباطات جدید و معنادار تری را برای خود ایجاد نمایید.

همواره به این نکته توجه داشته باشید که هر فردی دوست شما نیست و اگر شما با فرد ملاقات می کنید به این معنا نیست که او می تواند یک دوست خوب برای شما باشد. بنابراین اگر شما با نگرش پیدا کردن دوستان خوب با دیگران ملاقات می کنید موجب می شود تا بعد از مدتی دچار استرس و ناراحتی شوید.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت دوست یابی در کودکان را بخوانید.

چرا که تمام افرادی که در اطراف شما قرار دارند نمی توانند با شما رابطه خوب دوستی برقرار کنند. اما به طور کلی تمام روابط سطحی موجب می شود تا افراد به موفقیت برسند و از تمام این روابط یک جامعه شکل می گیرد و لزوما رابطه با دیگران به معنای پیدا کردن دوست نیست و ما می توانیم با افراد زیادی در رابطه باشیم که حتی به عنوان دوستان ما نیستند و صرفا در برخی شرایط با هم کار می کنیم.

لازم به ذکر است که افرادی که در زندگی ما قرار دارند ما بین دوست خوب و آشنایان قرار دارند. اما همواره به این موضوع توجه داشته باشید که این روابط مهم هستند و نباید آنها را نادیده بگیرید. یعنی شما باید تمام روابطی که با دیگران دارید را به خوبی تنظیم نمایید و بدانید که به طور کامل چه انتظاری از روابط خود با دیگران دارید. با توجه به این موارد باید بدانیم که یک دوست خوب معیارها و ویژگی های خاص خودش را دارد و ما می توانیم با پیدا کردن بهترین دوستان بر روی آنها سرمایه گذاری کنیم و روابط سالم و خوبی را با آنها داشته باشیم.

صداقت در دوستی

یک دوست خوب همواره مطابق با تعهدات و ارزش های انسانی عمل می کند و با شما صادق است. یعنی اصول اخلاقی آنها بسیار قوی بوده و به خوبی تفاوت بین خوب و بد را می دانند و اگر اصولی که به آنها پایبند هستند نادیده گرفته شود خیلی سریع در مورد آن اقدامات لازم را انجام می دهند. این افراد به خوبی خودشان را می شناسند و بر همین اساس رفتار می کنند. بنابراین حتی اگر شما با آنها مخالف باشید باز هم به آنها باور دارید و می دانید که آنها قصد ندارند تا سر شما کلاه بگذارند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله کمک به دوست معتاد را مطالعه نمایید.

چگونه می توانیم برای خود یک دوست خوب پیدا کنیم؟

اعتماد کردن به آنها

دوست خوب همواره صداقت دارد و از صمیم قلب و با نیت خالص و درست با شما گفتگو می کند. آنها حرف هایی که باید به شما بگویند را به صورت مستقیم به شما می گویند و هرگز پشت سرتان شایعه سازی نمی کنند. بنابراین باید بدانید که دوست خوب قابل اعتماد است و تمام رازهای شما را پیش خودش محفوظ نگه می دارد. به یاد داشته باشید که آسیب پذیری، عجیب بودن و ترس های شما را پیش خودش نگه می دارد و هرگز آنها را به دیگران نمی گوید.

حساب کردن روی دوست

دوست خوب همواره عالی و خوب ظاهر می شود و به تمامی قول هایش عمل می کند. یعنی هر چیزی که بیان می کنند را عملی می کنند و در تمام شرایط از شما دفاع به عمل می آورند. همواره به یاد داشته باشید که یک دوست خوب، انسان است و ممکن است در برخی موارد اشتباه هم بکند اما به طور کلی شما می توانید در هر شرایطی به او اعتماد کنید. به عنوان مثال شما ممکن است دوستی داشته باشید که مدام مشغول به کار است و خیلی ذهن شلوغی دارد. اما با این وجود شما می توانید به او تکیه کنید و هر زمانی که به او احتیاج داشته باشید در کنار شماست و بدون هیچ قید و شرطی شما را می پذیرد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله جذب دختران مغرور را بخوانید.

وفاداری به دوست

به یاد داشته باشید که وفاداری کورکورانه کار درستی نیست. اما هنگامی که دوستان شما صداقت کامل داشته باشند به این معناست که شما می توانید در مشکلات و سختی ها به آنها تکیه کنید و آنها نسبت به شما وفادار هستند. به این صورت که دوست خوب هرگز در مورد شما به صورت منفی صحبت نمی کند و به تمام داستان های شما گوش می کند. آنها به شما شک و تردید نمی دهند و در زمان های لازم حتما از شما دفاع می کنند.

همدلی با دیگران

دوست خوب قادر است تا خودش را به جای شما قرار دهد و از دید شما موضوعات را بررسی کند. به این صورت که در هر شرایطی با شما همدلی کرده و تمام تلاششان را می کنند که شما را به خوبی درک کنند و به همان صورت به شما واکنش نشان می دهند.

داشتن گوش شنوا

همواره به این نکته توجه داشته باشید که افراد در شرایط سخت به دنبال آغوش روانی هستند و یک دوست خوب دارای مهارت خوب شنیدن است. هنگامی که دوست شما شنونده خوبی باشد به شما فضا می دهد تا با خیالی راحت راجع به مشکلات تان حرف بزنید و هر سوالی که دارید از او بپرسید و تمام احساساتتان را ابراز کنید و به شما کمک می کند تا دیدگاهتان را پیدا کنید.

انتقال اعتماد به نفس

در هر دوستی لازم است به این نکته توجه داشته باشید که دوستان خوب به ما احساس اعتماد به نفس می دهند. به این صورت که دوست خوب با خودش راحت است و به همین صورت با شما نیز راحت است. در این شرایط آنها به شما اعتماد به نفس واقعی را منتقل می کنند و هنگامی که مشکلی برای شما ایجاد شده است که به صورت کامل اعتماد به نفستان را از دست داده اید به شما جرات و شجاعت می دهند تا بتوانید به خوبی کارها را انجام دهید. برای مطالعه بیشتر به مقاله آموزش گفتگو با دختران را بخوانید.

ایجاد احساس خوب

ممکن است با خودتان فکر کنید که چرا ویژگی ایجاد احساس خوب را به عنوان ویژگی شماره یک بیان نکردیم. شایان ذکر است که یک دوست قبل از هر چیزی یک انسان است و برای خودش زندگی دارد. از این رو ممکن است گاهی اوقات در شرایط سختی باشد. اما به طور کلی فکرش مثبت است و هنگامی که شما احساس ناراحتی می کنید شما را تنها نمی گذارند و با شما همراه می شوند و به شما روحیه می دهند. نکته بسیار مهم این است که وقتی قصد دارید تا دوستتان را ببینید بسیار خوشحال هستید و برای دیدنش لحظه شماری می کنید.

حس شوخ طبعی

ویژگی شوخ بودن به صورت کلی یک مشخصه ضروری محسوب نمی شود. اما فردی که یک دوست خوب باشد خواه ناخواه کارهای کمدی نیز انجام می دهد. منظور از کمدی بودن این است که احساس شوخ طبعی داشته و همواره باعث می شود تا شما احساس خوبی داشته باشید. البته شما نیز باید به یاد داشته باشید که حس شوخ طبعی را در خودتان تقویت کنید تا در شرایط سخت به یکدیگر کمک کنید که نگاه بهتری به مسائل پیرامون داشته باشید. دوست خوب می داند که به چه صورت دوستش را بخنداند و شما را تشویق و تحسین کند. شایان ذکر است فرد که به شوخی های شما اعتنایی ندارد ممکن است از این که در کنار شماست حس خوبی نداشته باشد.

عدم قضاوت دوست

یک دوست خوب هرگز کاری انجام نمی دهد که به خاطر شخصیت واقعی تان دچار احساس شرمندگی شوید. از این رو هنگامی که شما دوست خوبی داشته باشید می توانید خود واقعی تان را به او نشان دهید و از این که به این صورت رفتار می کنید هرگز دچار احساس ناراحتی نمی شوید.

عدم نیاز به توجه افراطی

فردی که سالم باشد هرگز پیچیده رفتار نمی کند. یعنی اگر شما کار داشته باشید و سرتان شلوغ باشد دوستتان به شما غر نمی زند و با شما دعوا نمی کنند.

اگر شما چنین دوستی دارید که تمام یا برخی از ویژگی های بالا را دارد باید بدانید که بهترین دوست نصیب شما شده است و باید تلاش کنید تا همواره او را در کنار خود داشته باشید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش چت با دختران را بخوانید.

روش های تشخیص دوست بد

برای تشخیص دوست بد نیز روشهایی وجود دارد که به شما کمک می کند تا یک غیر دوست یا همان دوست جعلی را به خوبی شناسایی کنید. به طور کلی اگر شما عکس ویژگی های بالا را در نظر بگیرید می توانید افراد غیر دوست را به خوبی تشخیص دهید. اما شایان ذکر است که دوست بد یک سری رفتارهای سمی نیز دارد که شما باید با دقت به آنها توجه کنید.

رقابت منفی با شما

دوست بد همواره مسائل خودی را از شما مهم تر نشان می دهد و هنگامی که شما از مشکلی با شما صحبت می کنند فورا موضوع را به شما خودشان می کشند که روز آنها بدتر از شما بوده است. همچنین هنگامی که شما از دستاوردی که کسب کرده اید صحبت می کنید خیلی سریع به افتخارات خودشان اشاره می کنند. همین کارها موجب می شود تا احساسات شما صدمه ببیند و همواره به این نکته توجه داشته باشید که دوستان خوب چنین کارهایی را انجام نمی دهند.

تاثیر بد بر روی فرد

دوست بد کاری می کند که شما وارد کارهای خطرناک شوید که در نهایت به شما آسیب می زند و روحیه تان را خراب می کند. به این صورت که هرگز به مرزهای شما توجهی ندارند و نمی توانند ارزش حضور در زندگی شما را داشته باشند. پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی عشق و دوستی مراجعه نمایید.

تحقیر و قلدری

برخی از افراد وجود دارند که شما را در کنار خودشان دارند تا همواره به شما احساس منفی و بد را منتقل کنند. در واقع چون آنها شخصیت سالمی ندارند به این صورت رفتار می کنند تا خودشان احساس بهتری داشته باشند. از این رو آنها همواره به شما احساسات منفی و بد را تحمیل می کنند و شما نباید چنین اجازه ای را به آنها بدهید.

داشتن دوستان خوب چه اهمیتی دارد؟

همواره به این نکته توجه داشته باشید که دوستان منفی را از خودتان دور کنید. با این که چنین کاری می تواند ترسناک و سخت باشد اما لازم است فضایی را ایجاد نمایید تا دوستان خوب وارد زندگی شما شوند.

ممکن است شما برای مدت طولانی با افراد منفی و سمی دوست باشید و با خود فکر کنید که اگر دوستی با آنها را تمام کنید آنها تنها می شوند. اما به یاد داشته باشید که این دلیل نباید باعث شود که شما در کنار افراد سمی قرار بگیرید. زیرا در این صورت سلامت روان شما دچار آسیب شده و زندگی برای شما بسیار سخت می شود.

لازم به ذکر است که وقتی شما دوستان خوبی داشته باشید می توانید از سلامت روانتان نیز مراقبت کنید. چرا که آنها در شرایط سخت در کنار شما هستند و موفقیت های شما را جشن می گیرند و همواره به شما کمک می کنند تا احساس خوبی داشته باشید. دوست خوب شما را در شرایط سخت تنها نمی گذارد و شما باید قدر دوستان خوبی که دارید را بدانید.

روش هایی برای پیدا کردن دوست خوب

در سنین بزرگسالی پیدا کردن دوستان خوب امری سخت و دشوار است. چرا که افراد کار می کنند و بسیار سخت است که بین دوستی و سایر تعهدات تعادل برقرار کنند. اما به یاد داشته باشید که پیدا کردن دوست خوب بسیار ارزش دارد و شما باید برای این کار اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه نکاتی را به شما معرفی می کنیم که به کمک آنها می توانید دوستان خوبی را پیدا کنید تا بهترین لحظات زندگی را با آنها داشته باشید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش مخ زدن را بخوانید.

امتحان فعالیت های جدید

کارهای جدیدی را آغاز کنید که باعث می شود تا شما با افراد جدیدی آشنا شوید. زیرا تحقیقات نشان می دهد که افراد همواره به دنبال دوستانی می گردند که شبیه خودشان باشد. به عنوان مثال وقتی شما در کلاس نقاشی یا موسیقی و یا زبان ثبت نام می کنید با افراد جدیدی آشنا می شوید که ممکن است دوست صمیمی تان را در همان کلاس ها پیدا کنید.

برخی از کارهایی که شما می توانید انجام دهید به صورت زیر است :

شرکت در فعالیت های محلی : وقتی شما را به یک مهمانی دعوت می کنند باید به تنهایی وارد مهمانی شوید و هیچ ترسی در این خصوص نداشته باشید. زیرا چنین مکان هایی موجب می شود تا شما با افراد جدیدی آشنا شوید.

انجام کارهای داوطلبانه : به سراغ کاری بروید که به آن علاقه دارید و همین روش بهترین کار برای پیدا کردن یک دوست خوب است.

آشنایی با روش های مختلف جهت یافتن دوست های خوب

سرگرمی های جدید : امتحان کردن یک ورزش جدید و یا شرکت در یک کلاس می تواند شما را وارد فعالیت های گروهی کند. به عنوان مثال برخی از جلساتی که به صورت هفتگی برگزار می شود می تواند باعث آشنایی افراد با یکدیگر شود.

با خودتان دوست باشید

هرگز در محبت و خوشبختی به دیگران وابسته نباشید. یعنی لازم است که خودتان با روش های خوشحال زندگی کردن آشنا باشید و بتوانید بسیاری از کارها را به تنهایی انجام دهید. مثلا اصلا ایراد ندارد که خودتان به تنهایی به سینما یا کافه بروید و یا برای یک شب دنج برنامه ریزی داشته باشید. به یاد داشته باشید که اگر شما به خودتان احترام بگذارید دیگران نیز متوجه می شوند که شما فردی دارای اعتماد به نفس و حرمت نفس هستید.

دوست خوبی باشید

تمام مواردی که در مورد دوست خوب بیان کردیم کاملا متقابل است و شما نیز باید در روابط خود با دیگران به آنها عمل کنید. این کار موجب می شود تا شما نیز لیاقت دوست خوب بودن را داشته باشید و بتوانید برای دیگران دوست خوبی باشید. برای مطالعه بیشتر کارگاه روانشناسی درمان عشق مجازی را بخوانید.

دوستی آنلاین

گاهی اوقات ممکن است به این نتیجه برسیم که پیدا کردن دوست از طریق آنلاین کار بسیار ساده است و بهتر است از این طریق اقدام به پیدا کردن دوست کنیم. چرا که بسیاری از افراد درونگرا هستند و فضای مجازی برای آنها راحت تر است. گاهی اوقات نیز ممکن است شما در مناطقی زندگی کنید که به راحتی نمی توانید با دیگران ملاقات داشته باشید و به همین خاطر دوستی های آنلاین را امتحان می کنید.

قسمت سخت دوستی

به یاد داشته باشید که دوستی مانند رابطه آفتاب و گل سرخ نیست و گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است با یکدیگر دعوا کنید. یعنی چند مدتی همدیگر را نمی بینید و حتی نسبت به هم احساس حسادت دارید. تمامی این موارد می تواند بر روی رابطه دوستی افراد تاثیر منفی بگذارد.

گاهی اوقات ممکن است تصمیمی در زندگی تان بگیرید که دوستتان از آن تصمیم ناراحت شود. مثلا ممکن است در مورد عشق اشتباه او صحبت کنید و در زندگی اش مداخله ای انجام دهید که این کارها بسیار سخت و دشوار است اما لازم است تا چنین کاری را انجام دهید که دچار آسیب روانی نشود.

شایان ذکر است که دوست خوب همواره باید صادق باشد و کاری کند که رابطه شان در هر شرایطی سالم و پا بر جا بماند.

نتیجه گیری

اگر می خواهید روابط سالم و خوبی با دیگران داشته باشید و برای خود یک دوست خوب پیدا کنید لازم است تا در مقابل دیگران آسیب پذیر باشید. یعنی در رابطه با احساساتی که دارید با دوستتان صادق باشید و وقتی فردی به شما نیاز دارد قدمی برایش بردارید. به یاد داشته باشید که اگر فردی منفی در زندگی شما وجود دارد باید او را کنار بگذارید و در این باره هیچ شک و تردیدی نداشته باشید.

همواره به این نکته توجه کنید که تلاش برای پیدا کردن دوست خوب امری سالم و پسندیده است و ارزش زیادی دارد. هنگامی که شما روش های پیدا کردن دوست خوب را یاد گرفتید می توانید افرادی را به سمت خود جذب کنید که دوستی خوبی را با آنها آغاز نمایید.

دسته‌بندی‌ها