آسترافوبیا یا ترس از صاعقه چیست و درمان آن

آسترافوبیا یا ترس از صاعقه چیست و درمان آن

اختلالات هراس و فوبیا همواره زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده و باعث می شود انسان نتواند راحت زندگی کند چرا که می تواند فعالیت های افراد را تحت تاثیر بگذارد. یکی از آن ترس های که در این جا قصد بررسی آن را داریم هراس از صاعقه یا همان آسترافوبیا است و به ترسی گفته می شود که به دنبال آن فرد به شدت از رعد و برق می ترسد و تمام فعالیت هایش تحت تاثیر این فوبیا قرار می گیرد. به دلیل اهمیت این موضوع ما در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آسترافوبیا یا ترس از صاعقه چیست و چگونه درمان می شود را مورد بررسی قرار داده و با ارائه راهکارهایی کمک کنیم تا بتوانید بر آن غلبه کنید. پس اگر علاقه مند به دانستن راهکارهای درمانی در این خصوص هستید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آسترافوبیا یا ترس از صاعقه چیست و چگونه درمان می شود

آسترافوبیا که به آن ترس از رعد و برق یا همان صاعقه گفته می شود باعث می شود تا ترس شدیدی در شما ایجاد شده و فعالیت هایتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آسترافوبیا یا همان ترس از صاعقه

طوفان ها پدیده های طبیعی هستند که باعث ایجاد احساسات قوی در انسان و حیوانات می شوند. برخی دوست دارند آنها را تماشا کنند ، در ورودی خانه یا کنار پنجره نشسته اند و رعد و برق و صاعقه در اطراف را مشاهده می کنند. برخی حتی رفتن به بیرون را انتخاب می کنند و برای بازی در زیر باران آنچه را بسیاری از آنها خطر ناسالم می دانند ، انجام می دهند.برای مطالعه بیشتر به مقاله غلبه بر انواع فوبیا مراجعه نمایید.

در طرف مقابل ، هم انسان و هم حیوانات ممکن است دچار اختلال آسترافوبیا یا ترس از رعد و برق شوند.

علائم ترس از صاعقه

اختلال هراس از رعد و برق می تواند برخی از علائم مشابه با سایر فوبیاها و همچنین برخی از علائم منحصر به فرد را ایجاد کند. تعریق ، لرزش و گریه ممکن است در طول رعد و برق یا حتی قبل از شروع آن رخ دهد. ممکن است در طول طوفان به دنبال اطمینان مجدد باشید. هنگامی که تنها هستید علائم اغلب افزایش می یابد.

علاوه بر این ، بسیاری از افراد مبتلا به اختلال آسترافوبیا به دنبال سرپناهی فراتر از حفاظت عادی از طوفان هستند. به عنوان مثال ممکن است زیر پتو یا حتی زیر تخت پنهان شوید. ممکن است به زیرزمین ، اتاق یا حتی کمد بروید. ممکن است پرده ها را ببندید و سعی کنید صدای طوفان را نشنوید.

علت هراس از صاعقه

آسترافوبیا یا ترس از صاعقه چیست؟

یکی دیگر از علائم شایع ، وسواس در پیش بینی آب و هوا است. ممکن است در فصل بارندگی یا ردیابی طوفان ها به صورت آنلاین مدام آب و هوا را چک کنید. ممکن است بدون بررسی گزارش های آب و هوا ، ناتوانی در انجام فعالیت های خارج از خانه را تجربه کنید. در موارد شدید اختلال هراس از صاعقه می تواند منجر شود که شما خانه را ترک نکنید.

آسترافوبیا در کودکان

اختلال هراس از رعد و برق در کودکان بسیار شایع است و نباید فوراً به عنوان یک فوبیا شناخته شود.

سعی کنید با حفظ آرامش ، ترس های فرزندتان را تسکین دهید. اگر از طوفان می ترسید کودک شما با دیدن ترس شما بیشتر می ترسد. از ترکیبی از اطمینان بخشی و حواس پرتی برای کمک به فرزند خود برای کنار آمدن با او استفاده کنید. برخی از والدین متوجه می شوند که یک برنامه روز بارانی برنامه ریزی شده ، مانند خوردن پاپ کورن و تماشای فیلم یا بازی روی میز می تواند با دادن چیزی به کودک کمک کننده باشد.

البته اگر ترس شدید و غیرقابل تسکین باشد یا اگر بیش از شش ماه طول بکشد باید به دنبال درمان باشید. با گذشت زمان ، ترس کودک از طوفان ها می تواند به یک هراس تمام عیار تبدیل شود که در بزرگسالی به سختی درمان می شود.

درمان آسترافوبیا

تکنیک های درمانی شناختی رفتاری اغلب در درمان اختلال هراس از صاعقه استفاده می شود. ممکن است به شما آموزش داده شود که پیام های آرامش بخشی را در طول طوفان تکرار کنید و جایگزین صحبت منفی خود این پیام ها را انجام دهید. ممکن است تمرینات تجسم به شما آموزش داده شود که می توانید از آنها برای آرام کردن ترس های خود استفاده کنید.

سخن پایانی

در حالی که یک فوبیای خاص مانند آسترافوبیا می تواند ناراحت کننده و ناتوان کننده باشد خبر خوب این است که آنها قابل درمان هستند. اگر نگران هستید که اختلال هراس از رعد و برق دارید مهم است که در اسرع وقت با یک متخصص بهداشت روانی مشورت کنید تا کمک شایسته خود را دریافت کنید.

دسته‌بندی‌ها