مهارت دوست یابی در کودکان و روش هایی برای تقویت روابط اجتماعی

مهارت دوست یابی در کودکان و روش هایی برای تقویت روابط اجتماعی

داشتن دوست در دوران کودکی بسیار مهم بوده و لازم است تا والدین در این خصوص به فرزندانشان کمک کنند تا بتوانند دوست های خوبی پیدا کنند. در دوران شیوع ویروس کرونا مشکلاتی در این زمینه برای کودکان ایجاد شده است که لازم است تا به آن ها کمک کنیم تا روابط دوستی شان را بهبود بخشند. در این قسمت تصمیم داریم تا مقاله ای تحت عنوان مهارت دوست یابی در کودکان و روش هایی برای تقویت روابط اجتماعی را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات فرزندپروری قرار دهیم. پس برای دانستن مهارت های لازم جهت پیدا کردن دوست تا انتهای مقاله مهارت دوست یابی در کودکان با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

مهارت دوست یابی در کودکان و روش هایی برای تقویت روابط اجتماعی

آموزش و تقویت مهارت دوست یابی در کودکان به فرزندان شما کمک می کند تا بتوانند با دیگران به درستی برخورد کرده و از این نظر رشد خوبی را پشت سر بگذارند.

چگونه بچه ها می توانند دوست پیدا کنند؟

داشتن یک دوست صمیمی ، بازی با بچه های دیگر و رفتن به مهمانی های تولد یک فعالیت معمول برای بیشتر بچه ها است. آکادمی اطفال آمریکا اظهار داشت که “دوست یابی یکی از مهمترین مأموریتهای دوران کودکی می باشد – یک مهارت اجتماعی که در طول زندگی آنها پایدار خواهد ماند.”

دوستی به بچه ها کمک می کند تا از نظر عاطفی و اخلاقی رشد کرده و مهارت های اجتماعی را تقویت کنند. نه تنها بچه ها یاد می گیرند که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند بلکه دوستی های سالم می تواند در کمک به آنها در یادگیری کنترل احساسات و ابراز احساساتشان سازنده باشد. با این حال برخی از کودکان از نظر اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند و در دوست یابی و دوست داشتن مشکل دارند.

اگر به نظر نمی رسد فرزند شما دوست دارد یا به ندرت (یا هرگز) از او دعوت نمی شود با بچه های دیگر بازی کند این می تواند برای هر دو شما ناراحت کننده باشد. به خصوص هنگامی که از بیماری همه گیر COVID-19 خارج می شویم بسیاری از کودکان ممکن است نیاز به حمایت اضافی داشته باشند تا بتوانند دوباره با همسالان خود ارتباط برقرار کنند. روش های زیادی وجود دارد که می توانید به آنها کمک کنید تا در دنیای اجتماعی خود حرکت کنند و روابط دوستی با کیفیتی برقرار کنند.

چرا تقویت مهارت دوستی مهم است؟

دوست یابی بخشی حیاتی در بزرگ شدن و بخشی مهم از رشد اجتماعی و عاطفی کودک است. دوستی به بچه ها کمک می کند تا عزت نفس و اعتماد به نفس خود را تقویت کنند. دوستی های مثبت همچنین ممکن است مانعی در برابر قلدری ایجاد کند.

برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد داشتن دوستی با کیفیت ممکن است به جلوگیری از زورگویی کمک کند و در مواردی که زورگویی رخ می دهد بچه ها بهتر با این موضوع برخورد می کنند، به همین ترتیب ، دوستی های سالم همچنین مهارت های مهم زندگی مانند نحوه همکاری با دیگران را آموزش می دهد.

کودکان با دوستی محکم می آموزند که چگونه تعارضات را حل کنند و شایستگی های اجتماعی را ایجاد کنند.

دوستی های سالم همچنین می تواند برای بچه ها تقویت کننده باشد و احساس تعلق و هویت را فراهم کند. در این شرایط فشار همسالان مثبت می شود به خصوص اگر بچه ها یکدیگر را تشویق کنند تا به داوطلبانه و عدالت اجتماعی علاقه مند شوند.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل آموزش روش های انتخاب دوست


با اینکه دوستی ها تقریباً در هر سنی مهم هستند به نظر می رسد حتی کودکان نوپا با هم بازی می کنند و دوستانی دارند حتی اگر بازی های گروهی تا 3 سالگی کاملاً تکامل نیافته باشد ، بنابراین هرگز زود نیست که به کودک کمک کنید مهارت های دوستانه سازی پیدا کند.

اگر مطمئن نیستید که فرزند شما دوست دارد یا خیر با معلمان آنها صحبت کنید تا ببینید چگونه آنها با بچه های دیگر در مدرسه تعامل دارند. همچنین باید از فرزندتان در مورد دوستی هایش سوال کنید تا در مورد دوست داشتن آنها نیز تصور بهتری داشته باشید.

بعلاوه اگر آنها از نظر تعداد دوستانی که دارند راحت نیستند از تبدیل مفهوم دوست یابی به مسئله ای بزرگتر از آنچه که لازم است بپرهیزید. به یاد داشته باشید در حالی که به نظر می رسد برخی از بچه ها تعداد زیادی دوست دارند اما برای برخی دیگر فقط چند دوست خوب وجود دارد.

چگونه به بچه ها کمک کنیم دوست شوند؟

اگرچه دوستی قسمت مهمی از زندگی است اما هر کودکی در دوست داشتن استعداد ندارد و این درست است. پیدا کردن و نگه داشتن دوستان مهارتی است که می توان آن را یاد گرفت. پس از ماه ها محدودیت به دلیل همه گیری COVID-19 بسیاری از بچه ها اکنون از تمرین خارج شده اند. با کمی تلاش ، شجاعت و صبر فرزند شما به زودی یکی دو رفیق خواهد داشت که می توانند با آنها وقت بگذرانند.

با کشف احساس کودک در مورد معاشرت شروع کنید. واقعیت زندگی در دوران کرونا ممکن است باعث شود کودک شما از دوستانی که داشتند دور شود. آنها ممکن است احساس تنهایی و گوشه گیری کنند و مطمئن نباشند که چگونه می توانند ارتباط برقرار کنند. آنها ممکن است نسبت به شروع دوباره معاشرت و بازگشت به مدرسه حضوری احتیاط کنند.

هنگامی که احساس کودک خود را شناسایی کردید خواه راضی باشد و یا احساس گیر افتادن داشته باشید می توانید طرحی برای کمک به او در پرورش مهارت های اجتماعی لازم برای ایجاد دوستی های سالم ارائه دهید. مهارت هایی که می توانید با آنها کار کنید عبارت است از:

مهارت مکالمه ایجاد کنید

از نوبت گرفتن هنگام مکالمه گرفته تا پرسیدن سوال در مورد دیگران ، یادگیری نحوه شروع و حفظ مکالمه با دیگران مهارتی است که کودک شما ممکن است برای اصلاح آن لازم باشد. تا زمانی که کودک شما یاد بگیرد چگونه هنگام مکالمه به طور طبیعی از دیگران نشانه بگیرد آنها را به سوالاتی مجهز کنید که می توانند بپرسند مانند “برای سرگرمی چه کاری انجام می دهی؟” یا “آیا حیوانات خانگی دارید؟”

شما همچنین می توانید از نمایش های تلویزیونی به عنوان تصویر نحوه مکالمه دوستانه مردم استفاده کنید. در مکالمه به مواردی مانند زبان بدن ، لحن صدا و مکث اشاره کنید همه اینها نشانه مهمی در هنگام صحبت با دیگران است. مکالمات نقش آفرینی می تواند به آنها کمک کند تا تمرین مورد نیاز خود را انجام دهند.

روی گوش دادن کار کنید

بخشی از یک دوست خوب داشتن مهارتهای اجتماعی مستحکم و دانستن نحوه نشان دادن علاقه به شخص دیگر است به همین دلیل ممکن است بخواهید روی توانایی کودک خود در گوش دادن و همدلی با دیگران کار کنید.

نشان دادن دلسوزی و نگرانی نسبت به سایر افراد به روشی سالم می تواند دریچه دوستی را باز کند. این مهارت به ویژه پس از استرس های همه گیر مربوط می شود. از کودک خود بخواهید راههایی را که می توانند نسبت به سایر کودکان در سن خود ترحم کنند شناسایی کند.

با کودک خود در مورد تشخیص اینکه چه کسی زمان سختی را پشت سر می گذارد صحبت کنید. در مورد نحوه ارائه مهربانی اضافی به آنها مربی شوید. به عنوان مثال کودک شما می تواند برای دوستی که حیوان خانگی او بیمار است کوکی درست کند یا برای شخصی که عزیز خود را از دست داده کارت بفرستد. اختصاص دادن وقت برای نشان دادن اینکه به دیگران اهمیت می دهید راهی عالی برای نشان دادن همدلی با یک دوست جدید بالقوه است.

به دنبال فرصتهای ملاقات با همسالان خود باشید

اگر فرزند شما دوست ندارد ممکن است به سادگی آنها فرصت کافی برای ایجاد آنها را نداشته باشند. درگیر شدن در بسیاری از فعالیتها با کودکان در سن آنها که علایق مشابهی دارند می تواند راهی عالی برای یافتن دوستان باشد. به خصوص پس از همه گیری COVID-19 تهیه فرصت های اضافی برای کودک برای ملاقات با کودکانی که با آنها ارتباط برقرار می کند ممکن است مفید باشد.

به دنبال راه هایی برای درگیر کردن کودک خود در مدرسه یا فعالیت های فوق برنامه باشید. البته به میزان انرژی کودک و همچنین نوع شخصیت او حساس باشید شما نمی خواهید کودکان درونگرا را که برای شارژ مجدد به وقت تنها نیاز دارند برنامه ریزی کنید.

فرصت های دوستی را از کجا بیابید؟

فارغ از اینکه کودک شما از چه نوع فعالیت هایی لذت می برد مطمئناً فرصت هایی برای دوست یابی در این راه وجود دارد. با کمک به کودکان در شناسایی آنچه برای آنها جالب یا سرگرم کننده است شروع کنید.

هنگامی که بچه ها درگیر گروه ها یا فعالیت هایی می شوند که برای آنها هیجان انگیز یا جالب باشد این فشار برای دیدار و گفتگو با افراد دیگر را کاهش می دهد.

آنها نه تنها کاری را انجام می دهند که از آن لذت می برند بلکه توسط افراد دیگری احاطه می شوند که احساس مشابه آنها را دارند. و بارها مکالمات می توانند در مورد آنچه که انجام می دهند یا تجربه می کنند باشد. با این اوصاف شما همچنین باید فرزندان خود را تشویق کنید که به دنبال دوستی با افراد متفاوت از آنها باشند. موارد زیادی وجود دارد که بچه ها می توانند از مردم بیاموزند که ممکن است انتظار نداشته باشند به همان اندازه مشترکات داشته باشند.

اگر کودک شما تلاش می کند ایده هایی را درباره آنچه دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد ارائه دهد می توانید پیشنهادهایی را ارائه دهید تا ببینید آیا چیزی جذاب به نظر می رسد. ممکن است کارهای زیر را امتحان کنید:

ورزش های فردی مانند تنیس ، ورزش های رزمی ، شنا یا یک باشگاه دویدن فعالیت های غیر رقابتی از جمله موسیقی و کلاس های هنری ، کلاس رباتیک ، یا یک باشگاه شطرنج باشگاه های دیگر از جمله سازمان های پیشاهنگی ، 4-H ، و یا باشگاه های کتاب در کتابخانه شما یا کتابفروشی پارک ، استخر ، زمین بازی ، پارک یا سایر مناطق عمومی بازی.

فرصت های داوطلبانه مانند انبار غذا محلی یا برنامه پاکسازی جامعه که در آن در کنار دیگر کودکان کار می کنند ورزشها و کلاسهای جوانان از جمله ورزش های گروهی مانند فوتبال ، بیس بال ، بسکتبال و والیبال.

اگر نگران هستید که کودک شما در مورد ملاقات با افراد جدید تحت فشار قرار بگیرد یخ شکن مانند اسباب بازی ، حیوان خانگی یا میان وعده را بیاورید تا به شما کمک کند بچه های دیگر را به سمت فرزند خود بکشید. این امر به ویژه اگر کودک شما به طور طبیعی فرد خروجی نداشته باشد بسیار مفید است.

پیدا کردن دوستان بعد از یک بیماری کرونا

کمک به فرزندتان پس از زندگی در همه گیر COVID-19 در یافتن و دوست یابی بسیار طاقت فرسا به نظر می رسد اما با کمی خلاقیت می توانید آن را محقق کنید. در حالی که بسیاری از جنبه های زندگی دوباره در حال باز شدن است ممکن است برخی محدودیت ها همچنان برقرار باشد. قوانین بر اساس موقعیت شما و آنچه در مورد موارد COVID-19 و میزان واکسیناسیون در منطقه شما اتفاق می افتد متفاوت خواهد بود. با این حال روش های زیادی وجود دارد که بچه ها اکنون می توانند با خیال راحت جمع شوند. برای کمک به بچه ها درحالی که از پروتکل های همه گیر پیروی می کنند این گزینه های مجازی و حضوری را امتحان کنید:

به فعالیت ها و گروه های مطالعه تحت حمایت مدرسه (حضوری یا آنلاین) بپیوندید تا به آنها کمک کنید تا با همکلاسی های خود ارتباط برقرار کنند. فعالیت های بیرون از منزل مانند تیم های فوتبال ، بیس بال ، و بسکتبال ، همچنین راهی طبیعی و ایمن برای دیدار فرزندان شما با دوستان جدیدی که علایق آنها مشترک است فراهم می کند.

در زمین بازی مدرسه خود بازی کنید این مکانی طبیعی برای تعامل و تشکیل دوستی بچه های دبستان است.

بازی های آنلاین را با هم انجام دهید. چه کودک شما از یک کنسول بازی استفاده کند و چه یک بازی را از طریق تماس بزرگنمایی ترتیب دهد بازی آنلاین با هم به بچه ها امکان برقراری ارتباط ، همکاری و حل مشکلات را می دهد. این دوستی های بازی یک مکان پرش طبیعی برای ملاقات حضوری را نیز فراهم می کند.

با کودکانی که فرزندانتان از قبل می شناسند تماس بگیرید. برای ملاقات با دوچرخه سواری یا روروک مخصوص بچه ها یا کارهای هنری و هنری برنامه ریزی کنید. داشتن یک فعالیت خاص می تواند به بچه ها کمک کند تا در بازگشت به دوستی خود چیزی برای گفتگو داشته باشند.

به کودک خود اطمینان دهید وقتی دوباره شروع به معاشرت می کند احساس کمی ناجور بودن طبیعی است به آنها بگویید که آنها در این کار تنها نیستند و بسیاری از بچه های دیگر نیز به دنبال یافتن دوستان جدید یا برقراری ارتباط مجدد با قدیمی ها هستند.

زمانی را با هم زمان بندی کنید که مطابق با دستورالعمل های انجمن شما برای فاصله گرفتن از جامعه و پوشاندن آن باشد. کودکان (بالای دو سال) که هنوز واکسینه نشده اند باید در داخل خانه از ماسک استفاده کنند و از دستورالعملهای فاصله اجتماعی استفاده کنند.

وقتی دوست یابی سخت است

اگر کودک شما همچنان در تلاش برای دوست یابی است سعی کنید مشاهده کنید که وقتی کودک شما با بچه های دیگر ارتباط برقرار می کند چه اتفاقی می افتد. آیا کودک شما برای ایجاد دوستی بیش از حد رئیس ، چسبنده ، پرخاشگر ، دور از ذهن ، لمس یا بسیار خجالتی است؟

به نظر می رسد فرزند شما بچه های دیگر را آزار می دهد؟ به رسمیت شناختن این واقعیت هر چقدر سخت باشد شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا تشخیص دهد که چرا کسی ممکن است اذیت شود و دفعه بعدی که با هم هستند چگونه روش های مختلف تعامل را امتحان کند. البته مطمئن باشید که کودک خود را شرمنده نکنید و باعث نباشید او نسبت به آنچه که هست احساس بدی داشته باشد. فقط توضیح دهید که ممکن است آنها بخواهند راه های دیگری برای برقراری ارتباط با دوست پیدا کنند.

چگونه مهارت دوستی را در کودکان تقویت کنیم؟

تقویت مهارت دوست یابی در کودکان

یکی از راه های تحقق این امر نقش آفرینی در یک تاریخ بازی است. وانمود کنید شما دوستی هستید که برای بازی با فرزندتان آمده است. تمرین نحوه تعامل با دوستان مختلف می تواند به کودک شما کمک کند تا روش های مناسب تری را برای رفتار در مورد سایر کودکان بیاموزد.

شما نمی خواهید فرزندتان فقط برای داشتن دوستان دوستدار مردم شود. آنها هنوز هم باید در مورد اینکه چه کسی هستند معتبر باشند.

کودکانی که همچنان در ایجاد دوستی با مشکلی روبرو می شوند می توانند یک بیماری پزشکی داشته باشند و بر روابط اجتماعی آنها تأثیر بگذارد. همه می توانند به مشکل معاشرت کمک کنند.

مشکل در دوستی نیز می تواند نشانه افسردگی ، ناتوانی در یادگیری ، استرس یا حتی قلدری باشد. عدم توانایی در ایجاد و نگهداری دوستان می تواند سرنخ مهمی باشد که کودک شما نیاز به کمک یک متخصص پزشکی دارد.

پزشک متخصص اطفال ، روانشناس کودک یا مشاور می توانند منابع خوبی باشند در صورتی که کودک شما همچنان در دوست یابی دچار مشکل شود. همچنین می توانید این موضوع را در چکاپ های سالانه کودک انجام دهید.

ملاحظات دیگر

در مورد انتظارات خود از دوستی های فرزندتان واقع بین باشید. اگر فرزند شما خجالتی و ساکت است پس فقط با یک یا دو دوست خوب خوشحال بودن ممکن است برای او کاملاً طبیعی باشد. آنها ممکن است یک گروه کامل از دوستان را نخواهند یا به آنها احتیاج دارند.

کودکان معلول ممکن است توسط کودکان دیگر احساس ترس و وحشت کنند یا از رسیدن به آنها احساس راحتی نکنند. اگر در خانواده شما اینگونه است با تعیین اهداف کوچک به کودک خود کمک کنید تا با افراد جدیدی ملاقات کند و دوست شود. به عنوان مثال از آنها بخواهید که حداقل به یک فرد جدید هر روز سلام کنند. بسیاری اوقات این قدم کوچک برای شروع گفتگو با دانش آموز دیگر کافی است.

کودکان با استعداد اغلب در دوست یابی نیز با مشکل روبرو می شوند و ممکن است ترجیح دهند در کنار بزرگسالان به جای بچه های هم سن و سال خود باشند. این کارها می تواند نشانه این باشد که فرزند شما در دوست یابی مشکل دارد. با کودک خود همکاری کنید تا به آنها کمک کند با همسالان همفکر خود ارتباط برقرار کنند. بسته به علایق فرزند شما ، باشگاه هایی که حول کتاب ، ریاضیات ، علوم ، شطرنج و رباتیک می چرخند ممکن است گزینه های خوبی باشند.

دوست داشتن در طول سال تحصیلی 2021-2021 ممکن است کمی جدی تر باشد اما همه گیر بودن فعالیت های غیرحضوری ، خصوصاً در کودکانی که هنوز واکسینه نمی شوند ممکن است محدود باشد اما توسعه اجتماعی هنوز مهم است.

اگر می توانید فرصت های دوست یابی را در زندگی روزمره فرزندتان بگنجانید. حتی ارسال پیامک به یکی از دوستان تا ببیند وضعیت آنها چقدر است.

در صورت ایجاد اضطراب بیش از حد یا عدم آمادگی از تحت فشار قرار دادن کودکان خجالتی برای دوست یابی و اجبار آنها در موقعیت های اجتماعی خودداری کنید. صبور باشید و اجازه دهید سطح آمادگی و علاقه کودک شما به عنوان یک راهنما باشد.

سخن پایانی در مورد مهارت دوست یابی در کودکان

دوستی های دوران کودکی پر از فراز و نشیب و زیر و بم است بنابراین اگر فرزند شما دچار رکود دوستی شده است سعی کنید خیلی نگران نباشید. به یاد داشته باشید دوست یابی و دوست خوب بودن مهارت هایی است که باید آنها را آموخت. بنابراین بر کمک به فرزندان خود در ایجاد مهارت های دوستی و تمرین آنها تمرکز کنید سرانجام همه چیز سر جای خود قرار می گیرد.

همچنین حتماً خطوط ارتباطی را باز نگه دارید. صحبت در مورد چگونگی دوست خوب بودن به همان اندازه مهم است که یاد بگیرید چگونه دوست شوید. این نوع مکالمات به فرزندان شما کمک می کند تا بشناسند که چه کسی دوست خوب است و چه کسی ممکن است علاقه قلبی خود را داشته باشد. در نهایت داشتن این مهارت می تواند در نهایت درد قلبی آنها را نجات دهد و به آنها کمک می کند دوستان مناسب خود را پیدا کنند.

دسته‌بندی‌ها