کارگاه روانشناسی آموزش مهارت قاطعیت

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
200 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

مهارت قاطعیت به انسان ها کمک می کند تا بتوانند به راحتی حرف شان را بزنند و در مقابل تمامی حرف هایی که خلاف اخلاق می باشد با استقامت قرار می گیرند. همچنین لازم است اشاره شود که مهارت قاطع بودن به ما این امکان را می دهد تا در آرامش به سر ببریم و چون با دیگران رابطه سالمی برقرار می کنیم قادر هستیم تا تجربیات بهتری در برخورد با دیگران داشته باشیم.

در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان آموزش قاطعیت را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید در برخورد با دیگران قاطعانه و صحیح برخورد کنید و در نهایت رابطه پایداری با دیگران داشته باشید.

پکیج آموزش مهارت قاطعیت

اگر انسان ها به مهارت های مختلف مجهز باشند می توانند در برخورد با مسائل گوناگون به شکل های بهتری عمل کنند و در نتیجه سلامت روان آنها افزایش پیدا می کند.

به یاد داشته باشید که مهارت قاطعیت برای زندگی اجتماعی بسیار لازم و ضروری است و اگر شما به خوبی با این مهارت آشنا شوید می توانید بهترین رفتار را با دیگران داشته باشید. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه افزایش اعتماد به نفس مراجعه فرمایید.

به عنوان مثال اگر فردی از شما درخواستی داشته باشد و شما مهارت قاطعیت را بلد نباشید با شکل های مختلفی با او برخورد می کنید. به عنوان مثال ممکن است جواب او را ندهید و اگر مجدد با شما تماس بگیرید باز هم پاسخ او را نمی دهید. در واقع این رفتار به نوعی عدم قاطعیت است و بعد از مدتی به روابط انسان ها آسیب وارد می کنید.

مهارت قاطعیت چه کمکی به انسان ها می کند؟

همچنین اگر شما به صورت پرخاشگرانه به دیگران پاسخ دهید باز هم رفتاری فاقد قاطعیت دارید که باعث می شود تا به صورت خشمگین با دیگران رفتار کنید. پس همانطور که مشاهده می کنید دو طرف طیف رفتارهای ناسالم قرار دارد که یکی از آنها پرخاشگری و دیگری انفعال است. حال اگر مهارت قاطعیت را به آن اضافه کنیم متوجه می شویم که در بین این دو حالت قرار می گیرد.

آشنایی با مهارت قاطعیت

در قسمت بالا به صورت کلی با قاطعیت آشنا شدیم و فهمیدیم که هر انسانی نیاز دارد تا به خوبی مهارت قاطعیت را یاد بگیرد. برای روشن شدن موضوع لازم است تا مثال های متعددی بزنیم که بهتر بتوانید با ابعاد مختلف قاطعیت آشنا شوید. تصور کنید که دوستی از شما مقداری پول می خواهد.

اگر شما در شرایطی باشید که نتوانید چنین مبلغی را به او بدهید می توانید به شکل های گوناگونی به او پاسخ دهید. اگر بخواهید رفتاری پرخاشگرانه داشته باشید قطعا به او حمله می کنید و از شرایط بد اقتصادی گله و شکایت می کنید و به شکلی رفتار می کنید که دوستتان را مقصر جلوه دهید.همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش مهارت های زندگی کودکان مراجعه کنید.

یعنی بعد از اتمام مکالمه متوجه می شوید که با دوست خود رفتار درستی نداشته اید و چون قصد نداشتید چنین پولی را به او بدهید با چنین رفتارهایی مشخص کردید که اصلا او نباید چنین درخواستی را از شما داشته باشد. حالا لازم است تا رفتار منفعلانه را مورد بررسی قرار دهیم و بررسی کنیم که انسان ها در پاسخ های منفعلانه چگونه پاسخ می دهند.

رفتار منفعلانه در پاسخ به چنین درخواستی به این صورت است که شما تلفن را بر روی دوست خودتان قطع می کنید و اگر باز هم به شما تلفن بزند شما جواب او را نمی دهید و مدام از او فرار می کنید و نمی خواهید با او مواجه شوید.

در این مثال شما با رفتارهای پرخاشگرانه و منفعلانه آشنا شدید. پس همواره به یاد داشته باشید که چنین رفتارهایی به صورت ناسالم شناخته می شود و شما نباید از چنین رفتارهایی در روابط خودتان استفاده کنید. بلکه لازم است تا خودتان را به مهارت قاطعیت مجهز کنید تا پاسخ بهتری را به او بدهید.

در این مثال برخورد قاطعانه به این صورت است که شما تا انتهای حرف های دوست خودتان را گوش می کنید و بعد از آن جمله را به صورت مثبت آغاز می کنید و سپس پاسخ نه را به او می دهید و در انتهای جمله حتما باید یک پیشنهاد نیز به دوست خود بدهید.

یعنی می توانید به دوست خود بگویید که خیلی دوست داشتم که در این موقعیت به شما کمک کنم، اما چون فعلا چنین مبلغی را در دست ندارم نمی توانم به شما پولی قرض بدهم. اما اگر بخواهید می توانم از فلان دوستم بخواهم که چنین پولی را به شما بدهد اگر مایل هستید با او در این باره صحبت کنم.

همانطور که مشاهده می کنید این پاسخ بسیار اخلاقی و انسان دوستانه است و باعث می شود تا دوست تان متوجه شود که نیت شما کمک خالصانه است و اگر واقعا شما شرایط کمک را داشته باشید قطعا به او کمک می کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا به آموزش مهارت جرئت مندی مراجعه فرمایید.

بنابراین شما متوجه شدید که مهارت قاطعیت به شما کمک می کند تا بهترین پاسخ را به دیگران بدهید و چون بر اساس اصول اخلاقی و منطق جواب دیگران را می دهید بعد از آن دچار احساس منفی نمی شوید و به راحتی می توانید به زندگی خودتان ادامه دهید.

رابطه قاطعیت و آرامش

موضوع بسیار مهمی که در خصوص مهارت قاطعیت باید بدانید این است که پاسخ منطقی و صحیح به درخواست دیگران به شما کمک می کند تا با واقعیت روبرو شوید و بتوانید بعد از درخواست به زندگی تان ادامه دهید. یعنی اگر شرایط کمک به فردی را ندارید و او از شما درخواست کمک کرده است شما با شرایطی که به شما آموزش دادیم پاسخ دوستتان را می دهید و بعد از آن به سراغ زندگی تان می روید و دیگر به این موضوع فکر نمی کنید.

البته توجه داشته باشید که این رفتار نباید به صورت بی فکری تعبیر شود. زیرا انسان دوستی یعنی شما به فکر دیگران هستید و اگر واقعا کمکی از دستتان بر می آید از آن دریغ نمی کنید و حتی تمام تلاش خودتان را می کنید تا به دوست خود کمک کنید. تمام این موارد را توضیح دادیم تا بدانیم که مهارت قاطعیت باعث می شود تا بتوانیم در جای مناسب به دیگران ”نه” بگویم و بعد از آن احساس آرامش داشته باشیم.

همچنین شایان ذکر است که قاطعیت بهترین روش و تکنیکی است که هر فردی باید آن را در زندگی یاد بگیرد تا بتواند روابط سازنده و خوبی را با دیگران برقرار کند.

قاطعیت و افراد مهر طلب

در خصوص افراد مهر طلب باید بدانید که این افراد تمام تلاش خودشان را می کنند تا نظر و تایید دیگران را جلب کنند. در واقع مهر طلب ها همواره به دنبال این موضوع هستند که دیگران چه فکر و نظری راجع به آنها دارند و آنها چه کاری باید انجام دهند که نظر دیگران در مورد آنها مثبت باشد.

مهارت قاطعیت چگونه موجب آرامش انسان می شود؟

پس همانطور که متوجه شدید مهرطلبی عرصه زندگی را برای انسان ها تنگ می کند و در نتیجه نمی توانند رابطه سالم و سازنده ای با دیگران داشته باشند. از این رو مهارت قاطعیت برای افراد مهر طلب بسیار لازم و ضروری است و اگر به خوبی با این مهارت آشنا شوند می تواند تجربیات بهتری را در زندگی شان داشته باشند. توجه داشته باشید که عدم وجود مهارت در زندگی باعث می شود تا هم خودمان دچار مشکل و آسیب شویم و هم برای دیگران مشکلات بسیاری را ایجاد می کنیم.

به عنوان مثال فردی که مهارت قاطعیت را نمی داند در روابطش مشکلات زیادی را تجربه می کند. به عنوان مثال اگر رفتاری پرخاشگرانه داشته باشیم موجب می شود تا دیگران از ما دور شوند و تمایلی به رابطه با ما را نداشته باشند.

همچنین اگر به صورت منفعلانه با دیگران رفتار کنیم موجب می شود تا دیگران در مورد ما این فکر و نظر را داشته باشند که ما با آنها صادق نیستیم و اصلا نمی خواهیم به دیگران کمک کنیم. در صورتی که اگر ما مهارت قاطعیت را در خودمان پرورش دهیم می توانیم تمامی روابطمان را به خوبی حفظ کنیم و هیچ آسیبی به سلامت روان ما وارد نمی شود.

در این قسمت به صورت کلی با مهارت قاطعیت و رفتارهایی که در موقعیت های مختلف می توانیم داشته باشیم آشنا شدیم. اگر شما قصد دارید تا به صورت کامل با مهارت قاطعیت آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی آموزش مهارت قاطعیت را دریافت کنید تا بتوانید به صورت قدم به قدم مهارت رفتار قاطعانه را یاد بگیرید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.