نگاهی به انگیزه بیرونی و نقش آن در اعمال و رفتار انسان ها

نگاهی به انگیزه بیرونی و نقش آن در اعمال و رفتار انسان ها

این که ما کاری را انجام می دهیم نتیجه ی داشتن انگیزه است، انگیزه می تواند درونی و یا بیرونی باشد و هر کدام نقش متفاوتی در رفتار ما به دنبال دارد. ما در این بخش ا پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان نگاهی به انگیزه بیرونی و نقش آن در اعمال و رفتار انسان ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر شما هم به مطالب علمی روانشناسی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله نگاهی به انگیزه بیرونی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

نگاهی به انگیزه بیرونی و نقش آن در اعمال و رفتار انسان ها

در مقاله نگاهی به انگیزه بیرونی به صورت کامل انواع انگیزه را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهیم و مشاهده می کنیم که انگیزه ها چه نقشی در اعمال و رفتار ما دارند.

انگیزه بیرونی چیست؟

انگیزه بیرونی به رفتاری گفته می شود که ناشی از پاداش های بیرونی باشد. این پاداش ها می توانند ملموس باشند مانند پول یا نمره یا نامشهود مانند ستایش یا شهرت. برخلاف انگیزه ذاتی که از درون فرد ناشی می شود انگیزه بیرونی صرفاً بر پاداش های خارج متمرکز است.پیشنهاد می شود مقاله خودمختاری و انگیزه و نقش آن در اداره زندگی را مطالعه نمایید.

افرادی که انگیزه بیرونی دارند همچنان عملی را انجام می دهند حتی اگر این وظیفه به تنهایی پاداش دهنده نباشد به عنوان مثال انجام کاری در شغل خود که به طور معمول برای دریافت مزد برای شما لذت بخش یا پاداش آور نباشد.

انگیزه بیرونی در شرطی سازی عملگر دخیل است این زمانی است که کسی یا چیزی به دلیل پاداش یا نتیجه مشروط به رفتار خاصی شود.

نمونه هایی از انگیزه های بیرونی

به انگیزه خود برای خواندن این مقاله فکر کنید آیا سعی دارید مطالب را بیاموزید تا بتوانید در کلاس روانشناسی خود به خوبی عمل کنید؟ در این صورت این انگیزه خارجی است زیرا درجه خوب تقویت خارجی است از طرف دیگر اگر شما علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد رفتار انسان هستید پس انگیزه ذاتی دارید زیرا نیروی محرک انگیزه خود هستید.همچنین پیشنهاد می شود مقاله راهکارهایی برای افزایش انگیزه را بخوانید.

پاداش ها چگونه باعث انگیزه می شوند؟

نگاهی به انگیزه بیرونی

در اینجا چند نمونه دیگر از انگیزه های خارجی آورده شده است:

  1. رقابت برای کسب یک جایزه مانند یک رویداد ورزشی
  2. انجام تکالیف مدارس برای کسب نمره خوب
  3. سخت کار کردن در یک کار یا پروژه برای دریافت تعریف و تمجید
  4. برای کسب امتیاز، تخفیف و جایزه با کارت وفاداری فروشگاه خرید کنید
  5. تشویق کودکان برای انجام تکالیف با پاداش مانند خوراکی خاص یا اسباب بازی
  6. انجام کارهایی در محل کار که از آنها متنفر نیستید تا مرتباً حقوق دریافت کنید
  7. استفاده از نوع خاصی از کارت اعتباری برای دریافت مایل های هواپیمایی
  8. کودکی که برای دریافت تعریف و تمجید از والدینشان اتاق خود را تمیز می کند
  9. بازیگری که برای جلب توجه و تحسین مخاطبان خود در نقشی بازی می کند

گاهی اوقات ممکن است پاداش خارجی اجتناب از مجازات یا نتیجه منفی باشد به عنوان مثال کسی ممکن است رفتاری را انجام دهد تا از شرمسار شدن یا قضاوت شدن در امان باشد.

اثربخشی

بنابراین پاداش های خارجی برای افزایش انگیزه چقدر خوب عمل می کنند؟ این نوع انگیزه می تواند بسیار موثر باشد فقط به همه مثال هایی که در زندگی شخصی خود انجام می دهید فکر کنید که برای به دست آوردن نوعی پاداش خارجی انجام می دهید.

انگیزه بیرونی چیز بدی نیست جوایز خارجی می تواند ابزاری مفید و موثر برای ایجاد انگیزه و انجام کار در افراد باشد این امر می تواند به ویژه هنگامی اهمیت یابد که افراد نیاز به اتمام کاری داشته باشند که برای آنها دشوار یا غیر جالب باشد مانند تکلیف خسته کننده یا انجام یک کار خسته کننده در رابطه با کار.

هنگامی که انگیزه خارجی ممکن است نتیجه مثبت بدهد

در حالی که ارائه پاداش می تواند انگیزه را در بعضی موارد افزایش دهد محققان همچنین دریافته اند که همیشه اینگونه نیست در حقیقت ارائه پاداش بیش از حد می تواند منجر به کاهش انگیزه ذاتی شود.

تمایل به انگیزه بیرونی برای تداخل در انگیزش ذاتی به عنوان اثر توجیه بیش از حد شناخته می شود این شامل کاهش رفتارهای ذاتی است که پس از پاداش دادن رفتار خارجی و تقویت آن متعاقباً متوقف می شود.

در یک آزمایش کلاسیک توسط Lepper ، Greene و Nisbett کودکان به دلیل نقاشی با خودکار جایزه ای فاخر دریافت کردند فعالیتی که قبلاً از انجام آن به تنهایی در زمان بازی لذت می بردند.

وقتی بعداً به کودکان فرصت بازی با قلمها در زمان بازی داده شد کودکانی که قبلاً به دلیل استفاده از آنها پاداش داده شده بودند علاقه کمتری به بازی دوباره با قلم ها نشان دادند. بچه هایی که جایزه ای دریافت نکرده بودند با قلم ها بازی خود را ادامه دادند.

چرا پاداش دادن به یک رفتار از قبل ذاتی پاداش دهنده بی علاقگی ناگهانی است؟ یک دلیل این است که افراد تمایل دارند انگیزه های خود را برای انجام یک فعالیت تجزیه و تحلیل کنند. به محض اینکه برای انجام عملی پاداش خارجی دریافت کردند به نقش تقویت کننده در رفتار خود اهمیت بیش از حد می دهند.

دلیل احتمالی دیگر این است که فعالیتهایی که در ابتدا احساس بازی یا سرگرمی می کنند وقتی به پاداش خارجی گره خورده باشند می توانند به کار یا تعهدات تبدیل شوند. پاداش های بیرونی می تواند ابزاری مهم در ایجاد انگیزه در رفتار باشد اما کارشناسان هشدار می دهند که باید با احتیاط به خصوص در مورد کودکان استفاده شود.

با این حال تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع لازم است تا مشخص شود که چگونه و چه زمانی پاداش های خارجی می توانند انگیزه ذاتی را تضعیف کنند. یک بررسی 2014 از Procedia علوم اجتماعی و رفتاری تحقیقات مربوط به انگیزه یادگیری را مورد بررسی قرار داد و پیشنهاد کرد که پاداش های خارجی می تواند عمدتاً موثر باشد و مضر نباشد.

نحوه استفاده از پاداش های خارجی

بررسی وضعیت خاص برای تعیین اینکه آیا پاداش های بیرونی ممکن است به ایجاد انگیزه در رفتار کمک کند مهم است. در زیر چندین سناریو ذکر شده است که ممکن است پاداش های خارجی موثرترین باشند:

  • وقتی افراد علاقه چندانی به فعالیت ندارند
  • وقتی افراد برای شروع مهارت ندارند
  • هنگامی که به یک محرک کوتاه مدت برای هدفی خاص نیاز باشد
  • وقتی افراد روی یک پروژه بلند مدت کار می کنند و برای بالا بردن انگیزه به مشوق های کمی نیاز دارند

در این شرایط پاداش ها باید اندک نگه داشته شوند و باید مستقیماً به انجام یک رفتار خاص گره خورده باشند به محض ایجاد علاقه ذاتی و ایجاد مهارت های اساسی، محرک های خارجی باید به تدریج کنار گذاشته شوند.

سخن پایانی

انگیزه بیرونی می تواند تأثیر زیادی بر رفتار انسان بگذارد اما محدودیت هایی دارد برای شما مفید خواهد بود که در نظر بگیرید که آیا در شرایط خاصی انگیزه ذاتی دارید یا انگیزه بیرونی.

آیا شما به دنبال تمرین خود هستید زیرا با یک دوست شرط می بندید که چه کسی می تواند بیشترین وزن را کاهش دهد؟ پس انگیزه بیرونی می گیرید. اگر مشتاق تمرین هستید زیرا فعالیت را سرگرم کننده و راضی کننده می دانید پس انگیزه ذاتی دارید.

فقط به یاد داشته باشید که انگیزه بیرونی موافقان و مخالفانی دارد بنابراین تعیین اینکه آیا پاداش های بیرونی در طولانی مدت مفید خواهد بود به شخص و موقعیت بستگی دارد.

دسته‌بندی‌ها