پیشگیری از طلاق در میانسالی و شناخت دلایل آن

پیشگیری از طلاق در میانسالی و شناخت دلایل آن

آیا با دلایل طلاق در میانسالی آشنا هستید؟ چرا برخی از افراد میانسال در سنین بالا درخواست طلاق می دهند؟ شاید خیلی از افراد در میانسالی از زندگی شان راضی نباشند و تصمیم بگیرند که از یکدیگر جدا شوند. همچنین برخی از افراد در ابتدای زندگی دچار مشکل می شوند و تصمیم می گیرند که از یکدیگر جدا شوند و برخی دیگر از افراد به زندگی شان ادامه می دهند و در اواسط زندگی که وارد سن میانسالی شده اند از هم جدا می شوند.

بیشتر افرادی که در دوران میانسالی از یکدیگر جدا می شوند اغلب سالیان طولانی را با یکدیگر زندگی کرده اند و در این مدت نیز با هم مشکل داشته اند ولی به دلایل گوناگون مانند فشارهای اجتماعی و سایر موارد تصمیم گرفته اند که به زندگیشان ادامه دهند و در دوران میانسالی از یکدیگر جدا می شوند.

در این بخش از مجله برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان پیشگیری از طلاق در میانسالی و شناخت دلایل آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر می خواهید با راهکارهای درمانی در خصوص جلوگیری از طلاق در میانسالی آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

علت طلاق در میانسالی

بر اساس نظر کارشناسان اگر زوجین در همان اوایل زندگی که یکدیگر را شناختند و متوجه شدند که نمی توانند به زندگی با یکدیگر ادامه دهند بهتر است از یکدیگر جدا شوند و اجازه ندهند که مشکلات بیشتری برایشان پیش بیاید. چرا که بسیاری از آن ها دارای فرزند می شوند و طلاق آسیب های فراوانی به کودکان وارد می کند.

پیشگیری از طلاق در میانسالی

ماندن در زندگی به خاطر فرزندان

بسیاری از زوجین به خاطر فرزندان زندگی مشترک را ادامه می دهند و با وجود آنکه مشکلات بسیاری با یکدیگر دارند ولی به خاطر فرزندان شرایط را تحمل می کنند. شاید بسیار دیده باشید که زوجین به شدت با یکدیگر دچار مشکل هستند و حتی نمی توانند یکدیگر را تحمل کنند ولی سایرین به آنها پیشنهاد می کنند که به خاطر بچه ها با یکدیگر بمانید و آن ها به این شرایط ادامه می دهند و زمانی که به میانسالی رسیدند تصمیم به طلاق می گیرند.


پیشنهاد ویژه : سمینار چرا ازدواج چرا طلاق


این مسائل در شرایطی ایجاد می شود که افراد تمام مشکلات را نادیده می گیرند و کماکان تصمیم به طلاق دارند و زمانی تصمیم به طلاق می گیرند که فرزندانشان سروسامان گرفته اند و خودشان به سنین بالایی رسیده اند و می توان گفت که تقریبا نصف عمرشان را از دست داده اند و حالا در این سن می خواهند از یکدیگر طلاق بگیرند.

وجود اختلافات فکری و سندرم آشیانه خالی

برخی از زوجین در اواسط زندگی به ناگاه فکر می کنند که همسرشان آن فردی که فکر می کنند نیست و چون در طول این مدت یکی از طرفین تحصیلاتش را ادامه داده است و به جایگاه بهتری رسیده است دیگر مانند گذشته برای همسرش جایگاه ویژه ای قائل نیست و در نتیجه بیان می کنند که با یکدیگر تفاهم ندارند. پیشنهاد می شود تا مقاله پیش بینی ازدواج ناموفق را مطالعه نمایید.

زمانی که زوجین به چنین شرایطی می رسند مدام با یکدیگر جر و بحث می کنند و بالاخره تصمیم به جدایی می گیرند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، سندرم آشیانه خالی است و زن و شوهرها به دلیل رفتن بچه ها از خانه به دلایل مختلف مانند ازدواج دچار مشکلاتی می شوند که دیگر نمی توانند با یکدیگر زندگی کنند.

به همین ترتیب زمانی که فرزندشان خانه را ترک می کند آن ها بعد از مدتی درگیری و جر و بحث از یکدیگر جدا می شوند. به عبارت دیگر سندرم آشیانه خالی زمانی رخ می دهد که خانه مانند گذشته ها نبوده و زخم های گذشته افراد مجدد سر باز می کند و زوجین بعد از سال ها زندگی با یکدیگر تصمیم می گیرند که از هم جدا شوند.

عدم برخورداری از مهارت های زندگی

مهمترین نکته ای که باید توجه کنیم آن است که زوجین قبل از ورود به زندگی مشترک باید مهارت های لازم برای زندگی را فرا بگیرند و سپس وارد زندگی مشترک شوند. زمانی که دختر و پسر وارد زندگی مشترک می شوند چون با مهارت های لازم آشنا هستند می دانند که چگونه مشکلات را حل کنند و هرگز در زندگی به خاطر مسائل پیش پا افتاده جنگ و دعوا را شروع نکنند. پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت های لازم برای ازدواج را بخوانید.

حال اگر زوجین از مهارت های لازم جهت ساخت زندگی برخوردار نباشند صرفا مشکلات را به کنار هل می دهند و هرگز آنها را حل نمی کنند. در ابتدای زندگی به دلیل شور و شوقی که وجود دارد بسیار با هم خوب و خوش هستند ولی به مرور زمان دچار مشکل می شوند و یک زمان تمامی زخم ها سر باز می کند و در دوران میانسالی تصمیم به جدایی از یکدیگر می گیرند و با رخداد طلاق در میانسالی مواجه می شویم.

استقلال زنان و عادی شدن موضوع طلاق

در گذشته طلاق امری زشت و مذموم شمرده می شد و در بسیاری از شهرها به هیچ عنوان افراد از یکدیگر طلاق نمی گرفتند. ولی امروزه ما شاهد موضوع طلاق در میانسالی هستیم و دیگر مانند گذشته ها طلاق دارای قبح نیست. بنابراین با تغییر شرایط و فرهنگ ها افراد خیلی راحت تصمیم به طلاق می گیرند و در هر سنی از یکدیگر جدا می شوند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی مشاوره طلاق


به طوری که اگر در چند سال پیش افراد تازه ازدواج کرده طلاق می گرفتند، امروزه افراد میانسال هم از یکدیگر جدا می شوند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود آن است که با توجه به تغییر شرایط مالی زنان نسبت به گذشته به تمکن مالی دست یافته اند. بنابراین زمانی که دارای استقلال مالی هستند و از طرف دیگر هم از شرایط زندگی شان راضی نیستند و نمی توانند مشکلات را تحمل کنند خیلی راحت تصمیم به جدایی می گیرند و دیگر مانند گذشته نگران تبعات طلاق نیستند.

مشکل و ضعف در مدیریت روابط زوجین

نتیجه تحقیقاتی که روانشناسان در آمریکا انجام داده اند نشان می دهد که یکی از دلایل طلاق در میانسالی ضعف زوجین در مدیریت روابط است. به طوری که آمارها نشان می دهد ۷۰ درصد از مردان و زنان آمریکایی دارای مشکلاتی هستند که هرگز رفع نمی شود و دلیل اصلی آن عدم مدیریت صحیح روابط است.پیشنهاد می شود تا مقاله تنهایی در بین زوجین را مطالعه کنید.

در نتیجه تنها راهی که پیشنهاد می دهند طلاق است و فورا صورت مسئله را پاک می کنند. در حالی که زوجین باید بدانند زندگی هرگز بدون مشکل نبوده و نیست و در آینده نیز نخواهد بود و بسیاری دیگر از زوجین نیز دارای مشکل بوده اند و زندگی هیچ زن و شوهری بدون مشکل نیست و شما باید نحوه مدیریت روابط را بدانید تا زمانی که مشکلی ایجاد شد بتوانید آنها را درمان کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های عذرخواهی از همسر را بخوانید.

بنابراین به یاد داشته باشید که اگر زوجین دارای مهارت های لازم جهت زندگی مشترک نباشند زمانی که با مشکلی مواجه می شوند خیلی سریع خودشان را می بازند و تصمیمات اشتباهی را اتخاذ می کنند. به طوری که هرگز مشکلات را حل نمی کنند و فقط آنها را نادیده می گیرند و سپس این زخم در یک زمان سر باز می کند و مشکلاتی را برایشان ایجاد می کند.

نگاهی به آمار طلاق در میانسالی

همانطور که گفته شد در گذشته اصلا موضوع طلاق جدی نبود و هر فردی تصمیم به طلاق نمی گرفت. حتی در بسیاری از شهرها اصلا طلاقی ثبت نمی شد و اگر ناچار به طلاق می شدند به شهر دیگری می رفتند و در آنجا از یکدیگر جدا می شدند تا کسی از جدایی آن ها با خبر نشود. پیشنهاد می شود تا مقاله علت عشق به افراد اشتباه را بخوانید.

اما امروزه شرایط تغییر کرده است و افراد خیلی راحت تصمیم به طلاق می گیرند و به راحتی از یکدیگر جدا می شوند. موضوعی که باید به آن توجه شود طلاق در میانسالی است که در سال های اخیر تعداد آن بسیار افزایش یافته است. در حالی که در گذشته هرگز چنین اتفاق رخ نمی داد و افراد اگر دارای مشکلی بودند سایرین و اطرافیان پا در میانی می کردند و ریش سفیدان سعی می کردند تا مشکلشان را حل کنند، در نتیجه با موضوع طلاق در میانسالی روبرو نبودیم.

اما امروزه نتیجه تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهد که میزان طلاق در میانسالی بسیار افزایش یافته است و نرخ طلاق در افراد ۵۰ ساله ۲ برابر شده است و می توان گفت که طلاق در میانسالی به یک سونامی اجتماعی تبدیل شده است. چرا که طلاق در این سن بسیار خطرناک است و موجب می شود تا نهاد خانواده دچار آسیب شود و در نتیجه افراد به دلیل ترس از طلاق به سمت زندگی متاهلی گرایش پیدا نکنند.

آشنایی با اثرات طلاق در میانسالی

همانطور که میدانید زمانی که افراد برای مدت طولانی در کنار یکدیگر زندگی کرده اند اگر در دوران میانسالی از هم جدا شوند دچار آسیب های فردی می شوند و این آسیب در زنان بسیار بیشتر است. چرا که زنانی که یک عمر خانه دار بوده اند و هیچ مهارتی ندارند بعد از طلاق نمی دانند باید چه کاری انجام دهند و در نتیجه برای امرار معاش دچار مشکل می شوند. ولی این موضوع برای مردان متفاوت است، چرا که آن ها کار می کنند و چون شاغل هستند در این زمینه دچار مشکل نمی شوند.

زوجین به چه دلایل از هم طلاق می گیرند؟

بنابراین باید اشاره شود که آسیب های طلاق در میانسالی برای زنان بسیار بیشتر است. چرا که باید برای خودشان کاری پیدا کنند و همواره درگیر کار هستند و همین موضوع باعث می شود تا نتوانند به سایر مسئولیت های زندگی شان برسند.

طلاق در میانسالی چه مشکلاتی برای مردان دارد؟

زمانی که مردان در میانسالی از همسرشان جدا می شوند احساس می کنند که زندگی موثری نداشته اند و فقط وقتشان را هدر داده اند. آن ها در این دوران دچار بحران می شوند و پوچی تمام وجودشان را فرا می گیرند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی مشاوره پیش از ازدواج


نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که با توجه به مشکلاتی که برای مردان ایجاد می شود در رابطه با فرزندانشان هم دچار چالش می شوند و زنانی که به دنبال حامی هستند از این مردان سوء استفاده خواهند کرد. همچنین چون مردان در دوران میانسالی شاغل هستند و می توانند مسائل اقتصادی را حل کنند به سمت ازدواج با زنانی می روند که سنشان بسیار کمتر از خودشان کمتر است.

چه زمانی برای طلاق مناسب است؟

به دلایل گوناگونی ممکن است که زوجین در زندگی مشترک دچار مشکل شوند. ولی باید بدانید که شرایط زیر مشخص می کند که زوجین چه زمانی باید از یکدیگر جدا شوند. پیشنهاد می شود تا مقاله سوالات خواستگاری را مطالعه کنید.

اگر زوجین از نظر اعتقادات به کلی با یکدیگر مشکل داشته باشند و یقین دارند که هرگز نمی توانند به نیازهای هم پاسخ دهند.

برای درمان مشکلاتشان راه های مختلفی را امتحان کرده اند ولی هرگز جوابی نگرفته اند و نتوانسته به تفاهم برسند.

زمانی که زوجین در زندگی با یکدیگر آرامش ندارند و رابطه شان به شدت دارای مشکل است.

اگر زن و شوهر نتوانند با یکدیگر گفتگوی سالم داشته باشند و هر زمان که با هم گفتگو می کنند خیلی سریع جر و بحث می کنند و صحبت آن ها تبدیل به دعوا می شود.

روش های پیشگیری از طلاق در میانسالی

همانطور که میدانید طلاق دقیقا شبیه به یک جراحی است که نتیجه آن قطع عضو است. مانند زمانی که فردی بیمار است و پزشک تشخیص می دهد که باید یکی از پاهایش قطع شود در غیر این صورت شخص فوت می کند. طلاق هم چنین شرایطی را دارد و افرادی که از یکدیگر جدا می شوند به شدت آسیب می بینند. بنابراین بهتر است قبل از آنکه تصمیم به طلاق و جدایی بگیرند روش هایی را امتحان کنند که می تواند به آن ها کمک کند تا مشکلات را رفع کنند و از طلاق در میانسالی پیشبینی کنند. پیشنهاد می شود تا مقاله نکاتی در مورد طلاق را بخوانید.

همچنین زوجین باید توجه داشته باشند که سن میانسالی با خودش بحران هایی را به همراه دارد که اگر افراد در این سن از هم جدا شوند دچار مشکلاتی مانند مشکلات مالی، افسردگی و تنهایی می شوند. حال در ادامه روش هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می کند تا بتوانید از طلاق در میانسالی جلوگیری کند و به پیشگیری از آن دچار آسیب و مشکل نشوید.

دلایل ازدواجتان را به یاد بیاورید

زمانی که انسان ها در زندگی مشترک دچار مشکل میشوند فقط بر روی نکات منفی تمرکز می کنند و همین موضوع باعث می شود تا روزهای اول که عاشق یکدیگر بودند را به کلی فراموش کنند. بنابراین لازم است تا مجدد به آن دوران توجه کنید و خوبی های آن زمان را به یاد بیاورید و اجازه ندهید که مشکلات پیش آمده عشق شما را کمرنگ کند.

پس شما باید خاطرات گذشته را مجدد زنده کنید و ببینید که چرا آن زمان آنقدر عاشق هم بودید و یکدیگر را دوست داشتید و چرا با هم ازدواج کرده اید. وقتی که شما به دلیل ازدواجتان فکر می کنید متوجه می شوید که آن زمان واقعا یکدیگر را دوست داشتید و حالا به خاطر مشکلات این مسائل پیش آمده است. پس اگر بتوانید مهارت ارتباط سالم را یاد بگیرید می توانید مشکلات را مدیریت کنید و به خاطر مسائل خیلی ساده فورا با هم درگیر نمی شوید.

زوجین در ابتدای زندگی بسیار همدیگر را دوست دارند شور و نشاط بالایی دارند و اگر نتوانند از عشقشان مراقبت کنند با گذشت زمان دچار مشکل می شوند. پس اگر بتوانید عشق تان را همواره تازه نگه دارید خواهید توانست تا زندگی با کیفیتی را تجربه کنید.

مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که یک شنونده فعال باشید و برای هم وقت بگذارید. چرا که اگر به هم بها بدید و قدر یکدیگر را بدانید همواره می توانید به خوبی در کنار یکدیگر زندگی کنید و با کمک هم بر مشکلات فائق آیید.

برنامه ریزی برای زندگی و بهبود رابطه جنسی

زمانی که انسان ها برای مدتی طولانی در کنار هم زندگی می کنند به صورت خودکار از هم زده می شوند و در زندگی دچار احساس خستگی می شوند. اگر به این روند ادامه دهند خیلی زود در زندگی به بن بست می خورند. پس لازم است تا برای ادامه زندگی برنامه جدیدی را در پیش بگیرند.

روشهای ترمیم رابطه زوجین

زمانی که دوپامین در مغز انسان افزایش یابد باعث می شود تا حس خوبی داشته باشد و زندگی برایش لذت بخش باشد. با گذشت زمان این حس کاهش می یابد و شما برای جلوگیری از این مشکل باید مهارتهایی را فرا بگیرید که به شما کمک کند تا سبک جدیدی از زندگی را تجربه کنید. اگر شما زندگی تان را از یکنواختی خارج کنید می توانید زندگی را برای خود و همسرتان لذت بخش کنید و مجدد هیجانات روزهای اول را مجدد زنده کنید.

به یاد داشته باشید که رابطه جنسی عالی یکی از دلایل استحکام زندگی زناشویی است و اگر زوجین در این مورد دارای مشکل هستند حتما باید به مشاوره جنسی مراجعه کنند و تمامی مشکلات مربوط به این مشکل را درمان کنند تا بتوانند زندگی خوبی را برای خودشان داشته باشند.

مراجعه به مشاوره خانواده

همواره باید بدانید که زندگی مانند یک جاده خیس و شسته است و هرگز نمی توانیم زندگی بدون مشکلی را تصور کنیم. پس اگر در زندگی دچار مشکل می شوید به این معناست که شما انسان هستید و در دنیای فیزیکی زندگی می کنید. پس لازمه زندگی زناشویی روبرو شدن با این مشکلات است، ولی در مقابل باید بدانید که هر یک از این مشکلات درمانی دارند و صرفا نباید با کوچکترین مشکلی خودتان را ببازید و خیلی سریع تصمیم به طلاق بگیرید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه درمان تعارضات زناشویی


بنابراین زوجین قبل از آن که تصمیم به طلاق بگیرند باید به یک مشاور و روانشناس مراجعه کنند تا بتوانند مشکلشان را درمان کنند و اجازه ندهند که مشکلات بر آنها غلبه کنند. پس اگر در زندگی مشترک دچار مشکل شدید از گرفتن تصمیمات اشتباه خودداری کنید، چرا که باعث می شود تا در آینده پشیمان شوید و دیگر نمی توانید کاری برایش انجام دهید.

زمانی که مشکلی برای انسان پیش می آید چون خودش درگیر مشکل است مدام خودش را سرزنش می کند و گمان می کند که نمی تواند برای آن کاری کند، در حالی که اگر کمی صبر کند و از یک متخصص کمک بگیرد قطعا می تواند با نگاه تازه ای به مشکل نگاه کند. پس به یاد داشته باشید که زندگی همواره دارای بالا و پایین هایی است که انسان ها باید بتوانند آن ها را درمان کنند و هرگز با تصمیم های فوری به خود و همسرشان آسیب وارد نکنند.

نتیجه گیری

زوجین زمانی که وارد زندگی مشترک می شوند باید بدانند که زندگی دارای سختی و مشکلات است و برای حل کردن مشکلات نیاز به آگاهی مهارت داریم. پس هر زمانی در زندگی با مشکلی مواجه شدید باید از یک متخصص راهنمایی دریافت کنید و رابطه تان را ترمیم کنید تا دچار مشکلاتی مانند طلاق در میانسالی نشوید که باعث می شود تا سلامت روان شما صدمه ببیند.

دسته‌بندی‌ها