علت عشق به آدم های اشتباه در زندگی مان

علت عشق به آدم های اشتباه در زندگی مان

همه انسان ها دوران عاشقی خودشان را بسیار دوست دارند و از آن به عنوان بهترین دوران زندگی شان یاد می کنند. ولی وقتی چند مدت از زندگی می گذرد همه چیز برعکس می شود و زوجین ادعا می کنند که آن فرد، شخص زندگی آن ها نبوده و در واقع آن ها عاشق فرد اشتباهی شده اند و از انتخاب شان پشیمان هستند. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد ما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان علت عشق به آدم های اشتباه در زندگی مان را مورد بررسی قرار دهیم و در آن عوامل اصلی چنین اشتباهی به طور مفصل با شما عزیزان گفتگو نماییم و در انتها نیز راه حل هایی برای پیشگیری از چنین مشکلاتی را خدمتتان ارائه نماییم، پس تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

راهنمای مطالعه مقاله نمایش

علت عشق به آدم های اشتباه در زندگی مان

عشق به آدم های اشتباه دلایل متفاوتی دارد که در این مقاله شما را با حقایقی پیرامون تله های شخصیت و همچنین عشق ناسالم آشنا خواهیم کرد.

واقعا چرا در زندگی عاشق آدم های اشتباه می شویم؟

این که انسان ها عاشق فردی می شوند که آن شخص هیچ سنخیتی با او ندارد دلایل گوناگونی دارد که بررسی دلایل چنین موضوعی ما را به نشانه هایی در رابطه با شخصیت مان و عشق ورزیدن مان می رساند و بررسی دقیق و علمی دلایل چنین مشکلی  می توانیم کاری کنیم که دیگر دچار چنین تجربیات تلخی نشویم. پس در ادامه با گروه برنا اندیشان همراه باشید تا شما را با علل و عوامل این مشکل آشنا نماییم. پیشنهاد می کنیم تا مقاله آشنایی با عشق بدون شرط در زندگی را مطالعه بفرمایید.

چرا انسان های وارد عشق های اشتباه می شوند؟

بررسی دلایل عشق به آدم های اشتباه

1. بیان غیر واقعی شخصیت

اولین دلیلی که در رابطه با این مشکل باید به آن اشاره شود موضوع ابراز غیر واقعی شخصیت است که در اوایل رابطه خودمان را به گونه ای معرفی می کنیم که اصلا آن گونه نیستیم و هیچ یک از  ویژگی هایی که می گوییم برای ما نبوده و از واقعیت دور است، بدیهی است که با انجام چنین کاری وارد رابطه ای می شویم که از ابتدا داری مشکل است.

امروزه نیز با گسترش شبکه های اجتماعی همواره شاهد این موضوع هستیم که افراد ویژگی هایی را از خودشان بیان می کنند که اصلا واقعی نبوده و تمام آن ها بر پایه دروغ و ظاهر سازی بنا شده است. اگر بتوانیم به اعتماد به نفس واقعی دست یابیم و بدانیم که بیان خود واقعی مان هیچ اشکالی ندارد باعث می شود تا فرد مناسب ما به سمت ما جذب شود و در مقابل نیز ما هم به فردی که برای ما مناسب است خواهیم رسید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان قلب شکسته پس از پایان رابطه را مطالعه نمایید.

بسیار مهم است که با خودمان در این باره کنار بیاییم و بدانیم که چرا در مورد خودمان و ویژگی هایی که داریم دروغ می گوییم، با بررسی چنین موضوعی قطعا به رازهایی در رابطه با شخصیت و گذشته خودمان بر می خوریم و برایمان روشن می شود که به چه دلیل خود واقعی مان را بیان نمی کنیم و همواره به سمت آدم های اشتباه کشیده می شویم.

2. خیال پردازی در مورد فرد مورد علاقه

عشق سالم نیاز به شناخت دارد و هرگز نمی توان با دیدن یک یا دو عکس در شبکه های اجتماعی به یک شناخت کامل از شخص مورد نظر دست یابیم. به همین دلیل یکی دیگر از دلایل انتخاب عشق اشتباه در زندگی این است که در ذهن مان در مورد طرق مقابلمان رویا پردازی می کنیم و همین باعث می شود تا به نتیجه اشتباهی نیز برسیم. اگر به موضوعات علمی علاقه مند هستید پیشنهاد می شود تا مقاله نشانه های عشق واقعی را مطالعه نمایید.

3. عدم پذیرش شخصیت و خود واقعی مان

اگر فردی خودش را قبول نداشته باشید و به اندازه کافی خودش را دوست نداشته باشد باعث می شود تا به سمت انسان های اشتباه کشیده شود. به عبارت دیگر زمانی که فردی دارای اعتماد به نفس ضعیفی باشد و خودش را در ابعاد مختلف مثل ظاهر ، زیبایی ، هوش و … لایق نداند باعث می شود تا وارد رابطه با افراد اشتباهی شود.برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود تا مقاله تاثیر کمبود عشق دوران کودکی بر بزرگسالی را مطالعه نمایید.

برای مثال فردی که خود را چاق می داند و به دلیل اضافه وزنش خودش را سرزنش می کند و یا شخصی که از شغلی که دارد خجالت می کشد می توانند زمینه ای را فراهم کنند که وارد رابطه با شخصی اشتباه در زندگی شان شوند.

باز هم تکرار می کنیم که اساس هر چیزی اعتماد به نفس بوده و اگر کسی از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشید نمی تواند فرد درستی را به سمت خودش جذب کند. پس لازم است تا فرد ابتدا خودش را بپذیرد و مورد پذیرش خودش باشد تا بتواند به فرد دیگری هم احترام بگذارد و رابطه ای که بین آن ها ایجاد می شود یک رابطه دو طرفه سالم باشد. پیشنهاد می کنیم تا مقاله روش های فراموشی عشق از دست رفته را بخوانید.

4. به دنبال عشق ایده آل گشتن

سم دیگری که باعث وقوع چنین مشکلی در زندگی می شود موضوع کمال گرایی است که به موجب آن ما شاهد اتفاقات بدی در زندگی هستیم. چرا که لازم است تا خود واقعی مان را به طرف مقابل نشان دهیم و متقابلا هم طرف مقابل مان خود واقعی اش را به ما نشان دهد. به علاوه هرگز کسی وجود ندارد که هیچ عیب و نقصی نداشته باشد و فرد کاملی باشد و تنها از طریق برقراری تعادل میان خواسته ها و واقعیتی که وجود دارد می توانیم وارد یک رابطه سالم شویم.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان شکست عشقی


همواره به یاد داشته باشید که اگر به دنبال یک فرد آرمانی بگردید هرگز او را پیدا نخواهید کرد.

5. فراموش نکردن تجربیات تلخ گذشته

گذشته های تلخ و خراب می توانند باعث شوند تا فرد وارد یک رابطه اشتباه شود. برای مثال خاطرات بد از عشق قدیمی و یا تجربیات تلخی که از والدین مان به یاد داریم می تواند باعث شود تا نتوانیم وارد یک رابطه درست شویم.

چرا گرفتار عشق اشتباه می شویم؟

درمان عشق به آدم های اشتباه در زندگی

به همین دلیل باید گذشته را به خاطرات بسپاریم و با نگاهی جدید به سمت جلو پیش برویم. زیرا اگر سایه اتفاقات تلخ گذشته بخواهد بر روابط فعلی ما اثر بگذارد تنها می تواند منجر به خطا در انتخاب ما شود و ما در انتخاب فردی را انتخاب کنیم که شخص زندگی ما نبوده و هرگز نمی توانیم با او یک رابطه سالم برقرار کنیم.

6. امید داشتن به ایجاد تغییر در طرف مقابل

اگر به دنبال ایجاد تغییر در دیگران هستیم همواره باید با درب های بسته روبه رو شویم. چرا که این اتفاق هرگز رخ نمی دهد و هیچ کس در این دنیا به دست دیگری تغییر نمی کند و این یک اشتباه بزرگ است که برخی بیان می کنند من او را درست می کنم و زدن این حرف اگر بخواهد عملی شود منجر به خراب شدن طرق مقابل می شود. به علاوه انسان هرگز نباید از یک سوراخ دو بار نیش بخورد، وقتی در رابطه گذشته دچار یک مشکل شده است باید این دفعه با چشمانی باز وارد رابطه جدید شود و دوباره یک تصمیم اشتباه را تکرار نکند.برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اضطراب رابطه را مطالعه نمایید.

اگر در رابطه مان حالت والد – فرزندی داشته باشیم و بخواهیم ایرادات طرف مقابلمان را رفع کنیم هرگز به نتیجه نخواهیم رسید و چنین رابطه ای سرانجام خوبی به دنبال ندارد.

7. به دنبال رفع نیاز و پر کردن خلاها بودن

اگر در زندگی برای رفع نیازها به دنبال یک رابطه باشیم قطعا یک فرد اشتباه را انتخاب می کنیم. یک عشق سالم و واقعی در سایه خواسته صورت می گیرد و نه در پس نیازهای بی پایان انسان. به عبارت دیگر فرد می گوید من سالم هستم و به کسی نیاز ندارم و در این لحظه دوست دارم تا با تو زندگی کنم نه به خاطر این که من به تو و یا تو به من نیاز داری بلکه من و تو دوست داریم در کنار هم زندگی کنیم.

اگر یک رابطه تبدیل به معامله شود نمی تواند رابطه ای سالم باشد و در چنین رابطه ای شما فرد درستی را انتخای نمی کنید. به همین دلیل لازم است تا در رابطه به دنبال خواسته باشید و نه رفع نیاز. همچنین پیشنهاد می کنیم تا مقاله پنج زبان عشق زوجین را مطالعه نمایید.

در این جا باید اضافه کنیم که یک رابطه باید دو طرفه باشد و اگر در رابطه فقط یک نفر انرژی بگذارد به مرور زمان تنفر ایجاد می شود و رابطه از هم می پاشد. به همین دلیل رابطه دو نفره دقیقا مانند بازی تنیس است که اگر فقط یک نفر توپ بزند و فرد دیگر بایستد و نظاره گر باشد آن شخصی که فقط توپ می زند خسته خواهد شد.

نشانه هایی که مشخص می کند ما عاشق افراد اشتباهی شده ایم

اگر دید عمیقی به شخصیت خودمان داشته باشیم می توانیم تشخیص دهیم که آیا وارد رابطه سالمی شده ایم و یا رابطه نیاز به شناخت دقیق تری دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا نشانه هایی که مشخص می کند ما عاشق افراد اشتباهی شده ایم را معرفی کنیم.

1. فرد مقابل هیچ تغییری نمی کند

اگر شما به امید تغییر در رابطه، عاشق فردی دیگر می شویم قطعا با بن بست روبه رو خواهید شد. همان طور که قبلا بیان کردیم هرگز به نتیجه نخواهیم رسید. در یک رابطه واقعی درست است که مشکلاتی وجود دارد ولی این به این معنی نیست که این ایرادات رفع نمی شود، در چنین رابطه هایی دو طرف با هم به توافق می رسند تا مشکلات را با هم رفع کنند. حال اگر بعد از گذشت چند مدت هیچ تغییری حاصل نشد به این معنی است که شما در یک رابطه اشتباه هستید.

2. عدم سازگار بودن برنامه های زندگی

وقتی دو نفر با یکدیگر از هم دور هستند مثلا یکی در ایران و دیگری در اروپا و یا یکی در شمال و دیگری در جنوب زندگی می کند به این معناست برنامه زندگی آن ها با هم سازگاری ندارد. چنین روابطی اگر به درستی با هم به توافق نرسند نمی توانند نتیجه درستی در پی داشته باشند. در این نوع روابط خواسته ها و نیازهای افراد نسبت به طرف مقابلش متفاوت بوده و راه به جایی نخواهند برد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی ازدواج موفق به صورت کامل


3. نامتعادل بودن پرداخت هزینه ها توسط یک نفر

اگر در یک رابطه فقط یک شخص تمام هزینه ها را پرداخت می کند و دیگری هیچ اقدامی نمی کند به این معنی است که این دو نفر به اشتباه یک دیگر را انتخاب کرده اند و در چنین مواقعی خیلی سریع باید به فکر بیفتید و جلوی ضرر را خیلی زود بگیرید. برای مثال اگر در یک رابطه یکی از طرفین هدیه های گران قیمتی می خرد و دیگری هیچ کاری نمی کند نشان از نبود تعادل در رابطه است و در این عشق هیچ تناسبی وجود ندارد.

۴. شکل گیری عادات اشتباه در زندگی

اگر بعد از شکل گیری رابطه متوجه شدید که حالتان نسبت به گذشته بدتر شده است و عادت هایی خوبی مثل ورزش کردن و مطالعه و رژیم غذایی سالم را ترک کرده اید باید زنگ هشداری برایتان روشن شود که وارد مسیر اشتباهی شده اید و این یک رابطه نادرست است.

۵. وجود نوسانات زیاد در رابطه

یکی از مهم ترین اصول هر رابطه قابل پیش بینی بودن آن است، چرا که اگر رابطه شما دارای نوسانات زیادی باشد به این معنی است که شما وارد یک رابطه اشتباه شده اید. بنابراین در چنین شرایطی باید خیلی سریع دست به اقدام زده و رابطه تان را مدیریت نمایید.

۶. کم شدن رابطه با خانواده و دوستان

اگر وارد یک رابطه اشتباه شده باشید خواهید دید که به مرور زمان رابطه تان با خانواده خود و سایر دوستانتان از بین می رود و تمام این موارد ناشی از وجود یک رابطه غلط است.

۷. متفاوت بودن اهداف و معیارها در زندگی

اگر با فرد اشتباهی وارد رابطه شوید خواهید دید که معیارهایتان مثل هم نیست و دیدگاهتان در زمینه های مختلف با همدیگر فرق دارد. برای مثال نظر شما در مورد تعهد به رابطه اگر با یکدیگر متفاوت باشد در زندگی به دردسر خواهید افتاد.

۸. عادت به طرف مقابل و سخت بودن جدایی

اگر به طرف مقابل عادت کرده باشید هرگز اشتباهاتش را نخواهید دید و نباید اجازه دهید چنین مشکلی برایتان ایجاد شود چرا که این کار اشتباه است و در رابطه دچار ناهماهنگی خواهید شد.

۹. تجربه عشق لحظه ای که دارای هیجان است

عشق آنی و لحظه ای فقط دارای هیجان بوده و با عشق واقعی متفاوت است. زمانی که شما به طور ناگهانی عاشق فردی دیگر می شوید به این معناست که شناخت کاملی از او شخصیتش ندارید در حالی که در عشق واقعی دو طرف یکدیگر را به خوبی می شناسند و چون یکدیگر را دوست دارند با هم زندگی می کنند. بنابراین باید بدانید که برای زندگی فقط عشق کافی نیست و اگر گرفتار عشق لحظه ای شدید یعنی شما در حال گیر کردن در یک تله هستید.

۱۰. فردی که عاشق هستید به خاطر اشتباهاتش عذرخواهی نمی کند

اگر فردی که با او در رابطه هستید کار اشتباهی انجام داد و عذرخواهی نکرد دو معنی را می رساند، اول این که او خیلی خودپسند است و از این که به خاطر اشتباهش معذرت خواهی کند احساس شکست می کند و دلیل دوم این است که او اصلا آن کار را اشتباه نمی داند و در دو حالت چنین وضعیتی نشان از اشتباه بودن رابطه است.

۱۱. فردی که شما او را دوست دارید همیشه شما را در جمع شرمنده می کند

اگر با فردی در رابطه هستید که کارهایش باعث می شود تا شما در جمع دچار شرمندگی شوید یعنی او آدم شما نیست و شما با فرد اشتباهی وارد رابطه شده اید.

۱۲. در مورد نیازهایتان با یکدیگر راحت نیستید

رابطه جنسی بخش مهمی از رابطه عاطفی است و نباید آن را بی اهمیت بدانید. اگر فرد مقابل شما عشق واقعی تان باشد، نگاه شما به مسئله جنسی به موضوعی فراتر از یک موضوع جسمی خواهد بود.

۱۳. قبل از آنکه حرفی بزنید مدام آن را مزه مزه می کنید

رابطه سالم با یک رابطه رسمی متفاوت است، در یک رابطه رسمی ما باید قبل از آنکه صحبتی کنیم به آن فکر کنیم و ابعاد مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم ولی در یک رابطه صمیمی دو نفر خیلی راحت باید با هم صحبت کنند و نگران نباشند که اگر الان به اون این حرف را بزنم او ناراحت می شود و واکنش بدی نشان خواهد داد، البته منظورمان این نیست که به قصد حرف بدی به طرف مقابل بزنیم و بگوییم که من با او راحت هستم و او هم نباید از حرف هایم ناراحت شود. به عبارت دیگر عشق واقعی شما، بدون هیچ شرطی شما را دوست دارد.

۱۴. طرف مقابل فقط به خواسته های شما اهمیت می دهد

این مورد به اشخاصی اشاره دارد که اصلا نیازها و خواسته های خودش را بیان نمی کند و فقط برای رفع خواسته و نیازهای شما تلاش می کند. بنابراین اگر شخص مقابل شما چنین فردی است یعنی شما با فرد اشتباهی وارد رابطه شده اید.

درمان روانشناختی عشق های اشتباه

روش های جلوگیری از عشق به آدم های اشتباه

۱۵. همیشه در رابطه تان از لحاظ عاطفی و روحی خسته اید

رابطه عاشقانه سالم یک رابطه ای است که دو طرف از آن لذت می برند و همواره شاد هستند، اگر متوجه شدید رابطه ای که دارید فقط برای شما خستگی به همراه دارد بدانید که با فرد اشتباهی وارد رابطه شده اید.

چگونه عاشق افراد اشتباهی نشویم؟

در ادامه شما را با مواردی آشنا خواهیم کرد که به شما کمک می کند تا وارد یک رابطه اشتباه با فردی نشوید.

۱. برای فرد مورد نظرتان یک معیار مشخص داشته باشید

یعنی باید بدانید که شما از چه کسی خوشتان می آید و فرد مورد نظرتان چه مشخصاتی باید داشته باشد.

۲. به حرف دوستانتان هم گوش کنید

نگاه فرد سوم به یک رابطه می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب باشد، برای مثال ممکن است شما با فردی وارد یک رابطه شوید و به خاطر عشق فراوانی که دارید شخصیت واقعی اش را نشناسید، حال اگر فرد سومی مانند دوستان یا خانواده آن فرد را ببینند متوجه شوند که آیا شما دو نفر با یکدیگر تفاهم دارید یا خیر. بنابراین همیشه مشورت کردن در کارها را مدنظرتان داشته باشید.

۳. صرفا به ندای عقل گوش ندهید

ممکن است در ابتدا بگویید که مگر می شود نگاهی عقلانی نداشت؟! اصلا چنین منظوری نداریم، در واقع می خواهیم بگوییم که ما باید انتخابمان عاقلانه باشد ولی اگر به صورت اغراق آمیزی بخواهیم با عقل خودمان پیش برویم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین هر راهی دارای چالش هایی است و عشق هم چنین ویژگی هایی دارد و فقط باید با نگاهی عاقلانه وارد آن شد و نه این که به صورت وسواس گونه بخواهیم هر موضوعی را از دید عقلانی بررسی کنیم.

دسته‌بندی‌ها