روش های زندگی سبز در حفظ محیط زیست

روش های زندگی سبز در حفظ محیط زیست

سبک زندگی سبز به ما انسان ها کمک می کند تا بتوانیم علاوه بر کمک به زمین و محیط زیست به حفظ جان انسان های دیگر هم کمک کنیم. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیمی داریم تا مقاله ای با عنوان روش های زندگی سبز در حفظ محیط زیست را در اختیار شما علاقه مندان به محیط زیست قرار دهیم. پس اگر می خواهید با سبک زندگی سالم آشنا شوید تا انتهای مقاله با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

روش های زندگی سبز در حفظ محیط زیست

اگر بخواهیم این جمله را به زبان ساده بیان کنیم یعنی در سیاره زمین جوری زندگی کنیم که بتوانیم سبک زندگی خودمان را متناسب با اقلیم و محیط زیست مان سازگار کنیم و صرفا به معنای کاشت درخت و نهال نیست، البته که انجام آن ها در این نوع از زندگی امری ضروری است ولی باید سایر موارد را نیز رعایت کنیم تا بتوانیم سیاره خودمان را از گزند آسیب های پیش رو حفظ کنیم و این کار باعث علاوه بر سلامتی زمین، می تواند سلامتی انسان ها را هم تضمین نماید.

اگر چه که به کاربردن کلماتی همچون سبک زندگی سبز و دوست دار طبیعت بودن کار آسانی است اما بر خلاف ظاهرش انجام آن بسیار دشوار است و موانع بسیاری در این خصوص وجود دارد. برای مثال عده ای معتقدند که این سبک زندگی بسیار پر هزینه است و نمی توانیم تمام جنبه های زندگی مان را با آن تطبیق کنیم.

سبک زندگی سبز چه ویژگی هایی دارد؟

آشنایی با روشهای سبک زندگی سبز

اما محققان و دانشمندان زیست محیطی با ارائه راه حل هایی به ما کمک می کنند تا بتوانیم چنین تفکراتی را دور بریزیم و برای زندگی مان ارزش قائل شویم و بدون هیچ تعصبی برای سلامتی محیط زیست مان بکوشیم.

نماد سبز چه معنا و مفهومی دارد؟

در دهه 70 میلادی در آمریکا به طرفداران حفاظت از محیط زیست این لقب داده شد و از آن برای مسخره کردن آن ها استفاده می شد، یعنی در واقع به کسانی که دغدغه شان محیط زیست بود و برای نجات آن تلاش می کردند واژه سبز را به کار می بردند.  این افراد مخالف مصرف گرایی صرف بودند و با تکنولوژی هایی که برای محیط زیست مضر بود نیز مخالف بودند. اما در آن دوران هرگز کسی به درستی اهداف آن ها را درک نکرد و نمی دانستند که چه آینده ای در انتظار کره زمین است و همواره افکار ان ها را به سخره می گرفتند، این در حالی بود که تمام دغدغه آن ها این بود که محیط زیست مان را سالم نگه داریم.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش سبک زندگی سالم


در روز 22 آوریل سال 1970 حدود 22 میلیون شهروند آمریکایی به خیابان ها آمدند و خواستار یک محیط زیست سالم شدند. که به اعتقاد برخی از افراد همین موضوع باعث شد تا پایه های آژانس حفاظت از محیط زیست بنا گذاشته شود. در آن دوره کسانی که در این گروه از افراد بودند را ضد سرمایه داری می دانستند و در همین سال ها بود که محیط زیست گرایی نوین ایجاد گردید.

ورود تفکر زندگی سبز به سایر کشورها

به دنبال آن و به مرور زمان در سایر کشورها نیز تحولات مربوط به حفاظت از محیط زیست ایجاد شد و در میان مردم مورد قبول واقع شد.

از آن زمان به بعد تمام کشورها برای نجات محیط زیست در تلاش هستند و رنگ سبز به عنوان عنصری مثبت در ذهن ها شکل گرفت و تمام دغدغه ها این بود که بتوانیم با کمک یکدیگر برای بهبود شرایط محیط زیست سیاره زمین تلاش کنیم.

با وجود خطراتی که محیط زیست انسان را تهدید می کند هدف و وظیفه این سازمان این است که بتواند از محصولاتی که هیچ ضرری برای سیاره زمین ندارد حمایت کند و مردم از این بابت خیالشان راحت باشد که این سازمان کاملا بی طرف بوده و هرگز طرفدار سرمایه داری نبوده که به هر قیمتی در مقابل سلامتی محیط زیست بایستد. همچنین بخش زیست محیطی سازمان ملل متحد (UNEP) با حمایت از اهداف محیط زیست به کشورها کمک می کند تا بتوانند سبک زندگی سبز را در پیش بگیرند.

سبک زندگی سبز چه اهدافی دارد؟

  1. کاهش و به حداقل رساندن ضایعات و زباله ها
  2. گسترش و بهبود روابط محلی
  3. سکونت در ساختمان هایی که مصالح آن ها هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد
  4. ایجاد فضاهای آموزشی و کاری که سبز باشد
  5. به کار بردن دستورالعمل هایی که در مورد آن ها تحقیقات علمی انجام شده است
  6. ساخت یک سیستم غذایی پایدار

چگونه می توانیم سبک زندگی سبز داشته باشیم؟

در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا ببینیم که چگونه می توانیم خیلی ساده و راحت سبک زندگی سبز را در پیش بگیریم.

اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم آن است که در این مسیر باید صبر و شکیبایی داشته باشیم و همواره شعر ” رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود… رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود ” از سعدی را به خاطر داشته باشیم. برای مثال نمی توانیم در مددت زمان کوتاهی به نتیجه عالی در این زمینه برسیم و باید این روند را همیشه ادامه دهیم.

بنابراین لازم است تا بین زندگی خود و سبک زندگی سبز تعادلی را برقرار کنیم و انجام کارهایی که لازمه زندگی سبز است باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

روش های رسیدن به سبک زندگی سالم و سبز

روش های رسیدن به سبک زندگی سبز

چون زندگی انسان امروزی بسیار پیچیده شده است باید به موارد زیر توجه نماید :

  • چه نکاتی برای مان مهم است ؟
  • از چه مواردی لذت می بریم ؟
  • نیازهایمان را به خوبی بشناسیم ؟
  • به چه چیزهایی علاقه داریم ؟
  • بدون چه مواردی می توانیم زندگی کنیم ؟
  • با وجود چه مواردی خوشحال تر زندگی می کنیم ؟

اگر توجه کرده باشید امروزه دیگر نمی توانیم به سبک گذشته برنامه ریزی کنیم، برای مثال نمی توانیم بگوییم این کار را انجام دهید و آن کار را انجام ندهید. بلکه امروزه باید یک برنامه مدون تدوین نماییم و قبل از آن آگاهی کاملی از شرایط پیش روی خودمان به دست بیاوریم.

1. شناسایی مواردی که توانایی تغییر دادنشان را دارید

این موضوع به سبک زندگی ما مربوط می شود و باید بدانیم چقدر توانایی انجامش را داریم. برای مثال یکی از مواردی که برای سبک زندگی سبز باید در پیش بگیریم این است که کمتر رانندگی کنیم، حال باید ببینیم که آیا با شرایطی و نوع زندگی مان این کار امکان پذیر است یا خیر.


پیشنهاد ویژه : کارگاه تاثیر مدرنیته بر سبک زندگی انسان


آیا شما هر روز برای آن که فرزندتان را به مدرسه ببرید از خودروی شخصی استفاده می کنید ؟ و یا برای آن که به سر کار بروید فقط از ماشین خودتان استفاده می کنید ؟ اگر پاسخ این سوال بله است باید سایر موارد را نیز مورد بررسی قرار دهید. مثلا فاصله خانه تا مدرسه فرزندتان به قدری هست که بتوانید پیاده بروید؟ اگر بله که بسیار عالی است و شما این کار را به عنوان اولین کار در راستای زندگی سبز می توانید انجام دهید. چرا که با پیاده روی می توانیم میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم و به دنبال آن نقش مهمی در سلامتی خودمان و همچنین سلامتی سایرین ایفا می کنیم.

و اگر فاصله شما با مدرسه فرزندتان بسیار زیاد است و امکان پیاده روی وجود ندارد باید به سایر روش های رفت و آمد فکر کنید.

برای مثال شما باید هر روز فرزندتان را به مدرسه ببرید و سپس به محل کار بروید بهترین کار این است که در همین بین خریدهایتان را هم انجام دهید تا دیگر مجور نباشید عصر هم رانندگی کنید.

البته توجه نمایید که این فقط یک مثال است و شاید شما روش های بهتر و کارآمدتری به ذهنتان بیاید که آن را انجام دهید و همانطور که گفتیم برای این که وارد سبک زندگی سبز شویم باید به میزان انجام آن توجه نماییم.

2. آیا پس انداز پول به حفظ محیط زیست کمک می کند ؟

شاید شما فکر کنید که پس انداز کردن چه ارتباطی با حفاظت از محیط زیست دارد. ولی نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که اگر بخواهید خرج کنید و کالاهایی را بخرید که برای محیط زیست مضر است در واقع شما یکی از کارهایی که به سبک زندگی سبز کمک می کند را انجام نداده اید. برای مثال خرید وسایلی که در غیر قابل بازیافت است و در بسته بندی های پلاستیکی قرار می گیرد.

3. با همسایه های خود روابط پایداری داشته باشید

شاید در نگاه اول این مورد هم مانند مورد قبلی به زندگی سبز بی ارتباط باشد ولی اگر به عمق مسئله وارد شویم متوجه می شویم که در مثال ها جور دیگری می توانیم به موضوع نگاه کنیم. برای مثال اگر در محلی که شما در آن زندگی می کنید همه به هم اعتماد داشته باشید و روابط خوبی با یکدیگر داشته باشید می توانید یک برنامه بچینید که هر روز یک نفر از اعضای محل بچه ها را به مدرسه ببرد و در این صورت شما کمتر رانندگی خواهید کرد.

یا در مثال دیگر باید بگوییم که می توانید از فروشگاه های محل خودتان خرید کنید و دیگر مجبور نباشید برای خریدهایتان به سایر مناطق بروید و اگر فروشگاه هایی که در محل زندگی شما وجود دارد محصولات را بدون بسته بندی پلاستیکی عرضه کنند برای محیط زیست بسیار عالی است.

البته شاید این مورد به دلایلی برای تمام افراد فراهم نباشد، برای مثال برخی ممکن است چنین باوری را داشته باشند که فلان فروشگاه قیمت بهتری دارد و به همین دلیل من از آن جا خرید می کنم و یا دیگری می گوید من از صاحب مغازه محل خوشم نمی آید و به همین دلیل از یک فروشگاه دیگر خرید می کنم. بنابراین برای این که بتوانیم به هدفمان یعنی سبک زندگی سبز برسیم همه مان باید این موارد را به درستی انجام دهید و به این کارها عادت کنیم.

4. تولید زباله غذایی کمتر

یکی از عادت های اشتباهی که در زندگی وجود دارد این است که زباله های غذایی زیادی تولید می کنیم و برای دفع آن ها نیاز به نیرو و انرژی زیادی داریم. برای جلوگیری از این عادت باید به موارد زیر توجه کنیم :

1. اول از همه به خاطر داشته باشید که همیشه به اندازه مصرفتان غذا درست کنید تا مجبور نشوید اضافه آن را دور بریزید.

2. اگر نان هایی که خریده اید بیات شده اند آن ها را دور نریزید و می توانید آن ها را به آرد سوخاری تبدیل کنید.

3. تخم کدو برای سلامتی دارای خواص بسیاری است بنابراین هرگز دانه های آن را دور نریزید و می توانید آن را با کمی نمک تف دهید و به عنوان میان وعده از آن استفاده کنید.

4. از آب ماکارونی در سوپ استفاده کنید.

5. اگر گیاه خوار هستید می توانید از آب نخود برای درست کردن سس مایونز خانگی استفاده کنید.

6. اگر همسایگانتان حیوان خانگی دارند و قبول می کنند می توانید باقی مانده غذاها را به آن ها بدهید.

5. تا جایی که می توانید از محصولات بسته بندی شده کمتر استفاده کنید

تا جایی که می توانید از مواد غذایی تازه استفاده کنید و همراه خود یک کیسه پارچه ای داشته باشید تا خریدهایتان را داخل آن قرار دهید و دیگر از فروشنده پلاستیک نگیرید. البته که یک روزه نمی توانیم تمام این کارها را انجام دهید و دیگر از پلاستیک استفاده نکنیم ولی تمام این کارها را باید به مرور زمان انجام دهیم تا به عادت تبدیل شود. پیشنهاد می شود تا مقاله رسیدن به تناسب اندام و سبک زندگی سالم را مطالعه نمایید.

6. در برخی مواقع لباس ها را با دست بشویید

استفاده از ماشین لباسشویی باعث می شود تا هم از مواد شوینده استفاده کنیم و هم مقدار زیادی آب به هدر می رود و از طرف دیگر هم انرژی زیادی را مصرف می کند. بنابراین اگر روی لباستان یه لکه افتاده و یا لباستان بوی عرق می دهد نیازی نیست آن را با ماشین لباسشویی بشویید و می توانید با استفاده از دست آن ها را شسته و مانع اتلاف انرژی شوید.

برای مثال در فصل تابستان ها که لباس هایمان سبک هستند و زود به حمام می رویم می توانیم هر زمان که به حمام رفتیم همان جا لباس هایمان را با دست بشوییم.

چگونه باید هوای سیاره مان را داشته باشیم؟

سبک زندگی سبز چه فوایدی برای انسان دارد؟

7. در اطراف خود هوای پاک ایجاد کنید

در خانه خود حتما از گیاهان خانگی استفاده کنید، برای مثال گیاه سانسوریا در سب اکسیژن زیادی تولید می کند که برای اتاق خواب بسیار مناسب است و یا گل اسپاتی فیلوم و یا زنبق صلح و همچنین سرخس بوستون در محیط هایی که مرطوب هستند رشد می کنند و می توانند کپک های موجود در هوا را از بین ببرند و می توانیم از آن ها در حمام ها استفاده کنیم. همچنین گیاه فیکوس بنجامین هم برای از بین بردن فرمالدهید آزاد شده از فرش و مبل بسیار مناسب است.

8. کاهش مصرف سوخت

تولید سوخت های خانگی نیاز به هزینه و انرژی زیادی دارد. بنابراین شما می توانید با استفاده از راهکارهایی مانع از بین رفتن انرژی شوید. برای مثال در فصل زمستان می توانید از پرده های ضخیم استفاده کنیم.

همچنین در مصرف برق باید صرفه جویی کنیم، با این که برق یک انرژی پاک است ولی برای مصرف آن به سوخت های فسیلی وابسته ایم و استفاده آن ها می تواند آلاینده های زیادی را تولید کند که برای محیط زیست بسیار مضر باشد.

9. افزایش عمر مفید لوازم برقی

ضایعاتی که از لوازم برقی به دست می آید می تواند برای محیط زیست بسیار مضر باشد، به همین دلیل لازم است تا با تمیز کردن آن ها مانع خراب شدنشان شویم و عمرشان را طولانی تر کنیم.

همچنین خودروها هم چون از سوخت های فسیلی استفاده می کنند موجب ایجاد آلاینده های خطرناک می شوند که برای محیط زیست بسیار خطرناک است.

تمامی این مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم می تواند به ما کمک کند تا یک زندگی سبز را در پیش بگیریم و نقش مهمی برای سلامتی خود و دیگران ایفا نماییم.

دسته‌بندی‌ها