آموزش به دانش آموزان دارای چند معلولیت و سیستم آموزشی

آموزش به دانش آموزان دارای چند معلولیت و سیستم آموزشی

موضوع آموزش به کودکانی که دارای معلولیت هستند بسیار مهم بوده و سیستم آموزشی همواره باید بتواند با چالش هایی که در این زمینه وجود دارد روبه رو شده و امکانات لازم برای آموزش به کودکان دارای چند معلولیت را فراهم کند. گروه تخصصی برنا اندیشان تصمیم دارد تا در این بخش مقاله ای با عنوان آموزش به دانش آموزان دارای چند معلولیت و سیستم آموزشی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات آموزشی قرار دهد، پس تا انتهای مقاله آموزش به دانش آموزان دارای چند معلولیت با برنا اندیشان همراه باشید.

آموزش به دانش آموزان دارای چند معلولیت و سیستم آموزشی

آموزش به دانش آموزان دارای چند معلولیت دارای شرایط خاصی است که باید بتوانیم در این زمینه به تخصص بالایی دست یابیم تا این دانش آموزان هم بتوانند از سیستم آموزشی به راحتی استفاده کنند.

دانش آموزان با چند معلولیت

واژه “چند معلولیت” بدیهی است که به معنای “بیش از یک معلولیت” است. اما در قانون آموزش افراد دارای معلولیت ، معنای فنی تری دارد. “چند معلولیت” یک گروه معلولیت تحت قانون آموزش افراد با معلولیت (IDEA) است. همانطور که انتظار دارید ، کودکان دارای معلولیت های متعدد دارای دو یا چند شرایط ناتوان کننده هستند که بر یادگیری یا سایر عملکردهای مهم زندگی تأثیر می گذارد.

چند معلولیت در مقابل چندین تشخیص

توجه به این نکته مهم است که بین “چند معلولیت” و “تشخیص چندگانه” تفاوت وجود دارد. این به این دلیل است که ممکن است یک کودک در نتیجه مشاهده توسط چندین پزشک تشخیص های متعددی داشته باشد – اما در گروه “چند معلولیت” قرار نمی گیرد. به عنوان مثال ، کودکی که دارای اختلال طیف اوتیسم با عملکرد بالا است ممکن است قبل از اینکه در نهایت اوتیسم تشخیص داده شود ، تشخیص های اضافی مانند اضطراب اجتماعی ، اختلال عملکرد حسی و اختلال ارتباط اجتماعی را داشته باشد. اما تشخیص های اضافی علائمی را توصیف می کنند که در اختلال طیف اوتیسم وجود دارد.

همچنین توجه به این نکته مهم است که ، برای واجد شرایط بودن در گروه “معلولیت های چندگانه” ، هر دو اختلال دانش آموز باید آنقدر چشمگیر باشد که نیازهای آموزشی وی در برنامه هایی که فقط برای رفع یکی از معلولیت ها طراحی شده اند، برآورده نشود. بنابراین ، کودکی که دارای ناتوانی در یادگیری و فلج مغزی است ، مانند کودک دارای چالش های شناختی و اختلال حسی مانند اختلال بینایی یا نابینایی ، می تواند واجد شرایط باشد. کودکی با بیش فعالی و چالش های حسی ، با این حال ، به احتمال زیاد واجد شرایط نیست ، زیرا دو معلولیت او تقریباً مطمئناً می تواند در یک کلاس ADHD مطرح شود. با این حال ، مقررات IDEA شامل یک استثنا است. نابینایی و ناشنوایی در گروه معلولیت های متعدد منتفی قرار دارد.

آموزش دانش آموزان با چند معلولیت

در اغلب اوقات ، دانش آموزان با معلولیت های متعدد محدودیت های بسیار شدیدی در توانایی راه رفتن ، گفتگو و در غیر این صورت با همسالان دارند. همچنین ممکن است چالش های شناختی شدیدی داشته باشند. در نتیجه ، آنها به طور معمول توسط معلمان بسیار آموزش دیده با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای تخصصی آموزش داده می شوند.

سیستم آموزشی متناسب با کودکان دارای چند معلولیت باید چگونه باشد

آموزش به دانش آموزان دارای چند معلولیت

دانش آموزان با معلولیت های متعدد ممکن است از تدریس خصوصی برای همسالان بهره مند شوند ، و در صورت امکان ، باید در فعالیت ها و رویدادهای معمولی مدرسه گنجانده شوند.

ابزارهای آموزشی برای کودکان دارای چند معلولیت

برخی از مفیدترین و مهمترین ابزارهای مورد استفاده برای آموزش و تعامل با چندین دانش آموز معلول ، فناوری ها و سایر منابع مورد استفاده برای ارتباطات افزایشی هستند. برای کودکی که نمی تواند صحبت کند ، یا حرکت جسمی برای او بسیار دشوار است ، گزینه های زیادی وجود دارد. اینها شامل موارد زیر می شوند که عبارتند از:

  • کارت های تصویری ساده
  • صفحه کلیدهایی با رابط های تخصصی برای پشتیبانی از کاربران با مشکلات حرکتی خوب.
  • iPad ها و دستگاه های مشابه با برنامه هایی که برای تبدیل متن به صدا ، انتخاب تصویر یا سایر اشکال ارتباطی طراحی شده اند.

علاوه بر این ، دانش آموزان با معلولیت های شدید متعدد ممکن است از طیف گسترده ای از ابزارهای آموزشی مانند:

  • گفتار با فناوری متن
  • برنامه های آموزشی که از مراحل پیش از نوشتن و نوشتن پشتیبانی می کنند.
  • برنامه های درسی که گزینه های متمایز را برای دانش آموزان با سبک ها یا توانایی های مختلف یادگیری ارائه می دهد.

والدین کودکان دارای چند معلولیت

دانش آموزی با معلولیت های متعدد با توجه به منابع و فرصت این کار ، ممکن است بتواند در سطح بالایی یاد بگیرد و به موفقیت برسد. اگر والدین کودکی هستید که در گروه چند معلولیت قرار دارد ، مهم است که در برنامه ریزی ، توسعه و ارزیابی برنامه ای برای حمایت از نیازهای آموزشی و اجتماعی فرزندتان نقش فعالی داشته باشید.

نوشتن یادداشت ویژه برای والدین کودکان دارای اختلالات یادگیری در مورد سلامتی آنها بسیار مهم است. بیشتر مواردی که از طریق سفر آموزشی ویژه فرزندتان در مورد آن صحبت خواهید کرد و یاد خواهید گرفت ، روشهایی است که می توانید به او کمک کنید، با این حال والدین نیز نیاز دارند.

زندگی می تواند بسیار پر استرس باشد. در حالی که تقاضای شما نسبت به وقت و حوصله بیشتر از والدینی است که فرزندان با نیازهای ویژه ندارند ، زمان کمتری برای پر کردن مخزن عاطفی خود در طول زمان با دوستان و فعالیتهای اوقات فراغت دارید.

وجود مشکلات با هم استرس زیادی ایجاد می کند

احتمالاً ده بار آن را شنیده اید ، اما مهم این است که از خود مراقبت کنید و بعضی اوقات نیازهای خود را در اولویت قرار دهید.