بهبود سلامت روان کودکان و روش های افزایش بهداشت روان

بهبود سلامت روان کودکان و روش های افزایش بهداشت روان

بهداشت روانی و سلامت روان برای انسان بسیار مهم بوده و باید تلاش کند تا همواره سلامت روان خود را حفظ کند، در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان بهبود سلامت روان کودکان و روش های افزایش بهداشت روان را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی قرار دهیم، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بهبود سلامت روان کودکان  با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

بهبود سلامت روان کودکان و روش های افزایش بهداشت روان

برای بهبود سلامت روان کودکان باید از تکنیک هایی استفاده کنید تا بتوانید سبک زندگی سالمی را برای فرزندانتان فراهم نمایید و هر زمانی آن ها با موقعیتی استرس زا روبه رو شدند می توانند مقاومت بالایی داشته باشند.

چگونه می توان سلامت روان کودک خود را بهبود بخشید

اگر مثل اکثر والدین هستید ، احتمالاً بسیار سخت کوش هستید که فرزندان خود را به  جاهای خوب ببرید ، غذای مقوی ارائه دهید و به کارهای مدرسه کمک کنید. هر چند وقت یک بار، به این فکر می کنید که چگونه از سلامت روانی فرزند خود مراقبت کنید؟

سلامت روان کودک به همان اندازه که از نظر مقابله با استرس ، رفتار و بخش های دیگر اهمیت دارد، همانند سلامت جسمی او مهم است.

در حقیقت ، مراکز کنترل بیماری (CDC) تخمین می زنند که از هر 5 کودک 1 کودک در هر سال دارای اختلال روانی است. اگرچه نمی توان از همه مشکلات بهداشت روان پیشگیری کرد ، اما می توانید تا حد امکان اقداماتی برای سلامت روان فرزندتان انجام دهید.

برای بهبود سلامت روان کودکان از سلامت روان خود مراقبت کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت روان کودکتان انجام دهید ، مراقبت از سلامت روان خودتان است. شما نه تنها عاداتی را که باعث بهبود سلامت روان می شوند ، مدلسازی خواهید کرد ، بلکه می توانید محیط سالم تری را نیز برای کودک خود ایجاد کنید.

اکنون با توجه به عدم اطمینان در مورد COVID-19 ، مراقبت از سلامت روانی خود بسیار مهم است. به یاد داشته باشید ، بچه ها به والدین نگاه می کنند تا بدانند چگونه با شرایط استرس زا و اضطراب آور کنار بیایند. اطمینان حاصل کنید که نه تنها به هر مسئله بهداشت روان پرداخته بلکه به استراحت و استرس خود نیز زمان می دهید.

به یاد داشته باشید ، بچه های شما با تماشای شما یاد می گیرند. بنابراین مطمئن شوید که یک الگوی مثبت در مورد نحوه کنار آمدن با موقعیت های استرس زا و حفظ سلامت روان دارید.

هنگامی که والدین دارای مشکلات روانی درمان نشده اند ، کودکان احتمالاً خود به خود دچار مشکلات بهداشت روانی می شوند . این بدان معناست که اگر احساس ضعف می کنید ، انرژی خود را از دست داده اید یا متوجه تغییراتی در عادات غذایی یا خواب شده اید، باید با دکتر صحبت کنید، این علائم می تواند به این معنی باشد که شما با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می کنید.

به خاطر داشته باشید که بیماری روانی درمان نشده ممکن است زندگی خانوادگی را ناسازگار یا غیرقابل پیش بینی کند. همچنین می تواند بر توانایی شما در تربیت فرزندان تأثیر بگذارد و روابط شما را با شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده تیره کند. وقتی این اتفاق می افتد، می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند.

بعلاوه ، اگر هر دو والدین دارای مشکلات روحی و روانی هستند ، کودکان حتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری روانی قرار دارند. بنابراین ، اگر شما یا شریک زندگی خود مشکل روانی دارید ، تحت درمان قرار بگیرید. تحقیقات نشان می دهد هنگامی که والدینی برای درمان بیماری روانی تحت درمان روانی یا دارویی قرار می گیرند، علائم بهداشت روانی کودکان نیز بهبود می یابد.

ایجاد اعتماد

رابطه شما با فرزندانتان نقش عمده ای در سلامت روان آنها دارد. و یک رابطه محکم با اعتماد سازی شروع می شود. یکی از راه های ایجاد اعتماد ایجاد احساس امنیت و امنیت است.

این به معنای رفع نیازهای جسمی و عاطفی کودک شما از طریق مراقبت از کودک در هنگام گرسنگی ، تشنگی ، گرما یا سرما و همچنین ترس ، اضطراب یا ناراحتی است.

همانطور که بچه های شما در این مدت همه گیری بیماری کرونا و عدم اطمینان سال تحصیلی 2020-2021 استفاده می کنند ، شما بیش از هر زمان دیگری نیاز دارید که در کنار آنها باشید. متعهد شوید که پیوندهای خانوادگی خود را تقویت کنید و قابل اعتماد باشید.

و به هر معنا ، آنچه را می گویید انجام دهید و مقصود خود را بگویید. بچه های شما به شما نیاز دارند که ثابت قدم ، صادق و حمایت کننده باشید. روش هایی پیدا کنید که نشان دهد شما آنها را دوست دارید و آنها می توانند به شما اعتماد کنند تا آنها را ایمن و سالم نگه دارید.

تقویت روابط سالم

رابطه بچه ها با والدینشان حیاتی است ، اما این تنها رابطه مهم نیست. یک کودک سالم از نظر روحی با تعدادی دیگر از اعضای خانواده مانند پدربزرگ و مادربزرگ و پسرعموها و همچنین دوستان و همسایگان رابطه برقرار خواهد کرد.

حتی اگر شما از نوع والدینی هستید که دوست دارید تنها با بچه های کوچک خود وقت بگذرانید ، به آنها این فرصت را بدهید تا با دیگران – خصوصاً بهترین دوستانشان – ارتباط برقرار کنند. حفظ این روابط می تواند سلامت روانی کودک شما را در دنیا تغییر دهد.

بدیهی است که انجام این کار در طی همه گیری آسان نیست. بنابراین خلاقیت به خرج دهید و آنچه می توانید انجام دهید تا فرزندان خود را به برقراری ارتباط با دیگران ترغیب کنید. یک ملاقات از راه دور با پدربزرگ و مادربزرگ ترتیب دهید یا بچه ها را به استفاده از وسایل ارتباطی برای برقراری ارتباط با دوستان تشویق کنید. اگرچه تعاملات مجازی مانند روابط واقعی نیست، اما هنوز به بچه ها کمک می کند روابط خود را با دیگران حفظ کنند.

مقاوم باشید

اهمیت سازگار بودن را نمی توان بیش از حد بیان کرد. کودکان خواهان پیش بینی و ساختار هستند. آنها می خواهند بدانند که بعداً چه فعالیتی انجام خواهند داد ، در صورت زیر پا گذاشتن قوانین چه عواقبی را تجربه خواهند کرد و برای رفتارهای خوب چه امتیازاتی خواهند گرفت.

حتی مواردی مانند مهاجرت به شهر جدید یا طلاق می تواند هرج و مرج و تغییرات بزرگی ایجاد کند که برای بچه ها سخت است. معمولاً هنگامی که برای مقابله با احساسات خود تلاش می کنند ، کنار می کشند ، مضطرب می شوند یا شروع به عمل می کنند. حفظ نظم و انضباط مداوم و اطمینان از اینکه فرزندانتان می دانند روز به روز چه انتظاری دارند به آنها کمک می کند احساسات خود را مدیریت کنند.

به همین ترتیب ، با ایجاد ساختاری در زندگی روزمره ، به آنها کمک کنید تا با عدم اطمینان سال تحصیلی آینده کنار بیایند. یک برنامه روزانه تنظیم کنید ، یک تقویم داشته باشید و هر هفته یک روز سرگرم کننده را برای خانواده در نظر بگیرید.

مدیریت استرس را آموزش دهید

اگرچه محافظت از کودک در برابر ضربه مانند سؤ استفاده و آزار و اذیت مهم است ، اما شما نمی توانید از استرس کودک جلوگیری کنید. استرس بخشی طبیعی از زندگی است و یادگیری کنار آمدن با آن به روشی سالم اکنون کودک شما را برای موفقیت در آینده آماده می کند.

به عنوان مثال ، آنها در یک زمان مجبور به اختلاف نظر با دوستان و انجام تکالیف ناموفق هستند. به بچه های خود مهارت های لازم را آموزش بدهید تا اکنون بتوانند با این شرایط کنار بیایند تا قدرت ذهنی خود را بسازند.

شما همچنین باید به دنبال راه های سالم برای کنار آمدن با فشارهای روانی COVID-19 باشید. این ممکن است به معنای گذراندن وقت بیشتر با هم و صحبت درباره آنچه آنها را آزار می دهد باشد. به فرزندتان اجازه دهید تا صحبت کند. بعضی اوقات زیاد صحبت کردن می تواند استرس و اضطراب را افزایش دهد.

همچنین به کودک کمک کنید فعالیت های تسکین دهنده استرس خود را شخصی کند. در حالی که ممکن است یک کودک از نوشتن در یک ژورنال تسکین استرس پیدا کند، کودک دیگری ممکن است بخاطر ناراحتی دوست خود را صدا کند. بنابراین ، به طور پیشگیرانه کارهای خاصی را که کودک می تواند انجام دهد شناسایی کنید تا سطح استرس خود را در هنگام مواجهه با شرایط سخت کنترل کند.

عادت های سالم ایجاد کنید

یک رژیم غذایی سالم ، یک خواب خوب و بسیاری از ورزش ها فقط برای سلامت جسمی کودک مفید نیستند – همچنین برای سلامت روان کودک شما نیز ضروری هستند. به بچه های خود بیاموزید که عادت های سالمی ایجاد کنند که بدن و ذهن آنها را در فرم خوب حفظ کند.

تحقیقات نشان می دهد هوشیاری و قدردانی می تواند تأثیر زیادی در سلامت روان داشته باشد. بنابراین فعالیت های ذهن آگاهی را در زندگی روزمره خود بگنجانید و در این روند، می توانید سلامت روان خانواده را بهبود بخشید.

عزت نفس را توسعه دهید

کمک به کودکان در رشد عزت نفس ، که می تواند به سلامت روانی آنها کمک کند، برای والدین دو برابر است. ابتدا می خواهید سهم خود را در تقویت عزت نفس کودک خود داشته باشید. دوم ، شما باید به فرزندان خود بیاموزید که چگونه عزت نفس خود را پرورش دهند.

در اینجا چند روش برای بهبود سلامت روان کودکان در رشد عزت نفس سالم آورده شده است.

ستایش واقعی و واقعی را ارائه دهید

گفتن جملاتی از جمله: “تو باهوش ترین بچه در کل مدرسه هستی” به کودک کمک نمی کند تا عزت نفس سالم داشته باشد. از تعریف و تمجید از مواردی که نمی توانند کنترل کنند ، مانند شکل ظاهری یا هوشمند بودن خود پرهیز کنید. در عوض، تلاش آنها را ستایش کنید و از تعارفات اغراق آمیز دور شوید.

فرصت استقلال را بدهید

بچه ها وقتی قادر به انجام کارهایی به تنهایی هستند ، احساس بهتری نسبت به خود دارند. بنابراین چه به کودکان خود یاد دهید چگونه در یک کلاس آنلاین شرکت کنند یا به آنها نشان دهید که به آنها اعتماد دارید که ساندویچ پنیر کبابی خود را درست کنند، بچه ها وقتی توانایی نشان دادن صلاحیت را دارند احساس خوبی در مورد خود دارند.

به کودک خود کمک کنید تا بتواند جملات مثبت بگوید

وقتی فرزند شما چیزی مانند این جمله را می گوید: “من هرگز در ریاضیات خوب نخواهم بود” ، گفتن “البته که خواهی کرد” وسوسه انگیز باشد. اما این به آنها کمک نمی کند گفتگوی درونی سالم تری داشته باشند. وقتی فرزندتان چیزهای منفی می گوید ، از او سوالاتی بپرسید: مثلاً “چه چیزی درست نیست؟” به کودک خود کمک کنید تا نتیجه سالم تری بگیرد.

باهم بازی کنید؛ بازی دو نفره

کودکی که سالم است – چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی – باید بازی کند. به راستی ، بزرگسالان نیز به بازی احتیاج دارند! وقت بگذارید و کارها ، کارهای خانه و سایر تعهدات را کنار بگذارید و فقط روی کودک خود تمرکز کنید. با انجام این کار، به فرزندتان نشان می دهید که ارزش دقیقه های ارزشمند شما را دارد.

تکنیک هایی برای افزایش سلامت روان کودکان

بهبود سلامت روان کودکان

مطالعات همچنین نشان داده است که درگیر شدن در یک بازی سالم می تواند به طرق مختلف برای بچه ها سودمند باشد. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که احتمال خوشبختی کودک افزایش می یابد و خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب در هنگام بازی او کاهش می یابد.

به علاوه ، خندیدن و بازی با هم برای شما و فرزندتان برای کاهش استرس عالی است. این همچنین یک راه عالی برای فراموش کردن بیماری کرونا برای مدتی و لذت بردن از زندگی است.

در حالی که با کودک خود بازی می کنید ، نه تنها رابطه و پیوندتان را تقویت می کنید، بلکه احتمالاً خود را در حال سرگرمی نیز خواهید دید. دیدن کنار گذاشتن نگرانی از طرف والدین می تواند به کودکان اطمینان دهد که آنها نیز می توانند این کار را انجام دهند.

مراقب هشدارهای قرمز باشید

برخی از کودکان به طور طبیعی نسبت به دیگران کمی خودآگاه یا کمی بدبین هستند. این لزوماً مشکلی نیست. با این حال ، خطی وجود دارد که درگیری های عادی به دلیلی برای نگرانی تبدیل می شود.

اگر متوجه شوید که کودک شما از ملاقات با افراد عادی ناراحت یا مضطرب است، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد.

با وجود عدم اطمینان در مورد COVID-19 و معنای آن برای سال تحصیلی ، اگر متوجه تغییراتی در سلامت روان کودک خود شدید تعجب نکنید. اگر متوجه شدید که در خوابیدن مشکل دارند ، تغییراتی در عادات غذایی نشان می دهند ، بیش از حدِ طبیعی گریه می کنند و تحریک پذیرترند، بیشتر هوشیار باشید.

همچنین، مراقب تمرکز مسائل، ناتوانی در آرام نشستن و تلاش برای تمرکز بر روی وظیفه پیش رو باشید. مشکل در عملکرد نشانه هشدار است و باید موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

قبل از اینکه بیش از حد نگران شوید ، به یاد داشته باشید که ممکن است مشکل خیلی جدی یا طولانی مدت نباشد. گاهی اوقات کمی استرس می تواند باعث ایجاد علائم نگران کننده در کودک شود ، اما معمولاً فروکش می کند.

به دنبال راهنمایی حرفه ای باشید

تخمین زده می شود که فقط 21٪ از کودکان با مشکل بهداشت روانی واقعاً تحت درمان قرار می گیرند . این بدان معناست که اکثریت قریب به اتفاق کودکان مبتلا به مشکلات روانی از کمک مورد نیاز خود استفاده نمی کنند.

این ممکن است یک تصمیم جدی به نظر برسد، اما هرگز برای کودک زود نیست که به یک ارائه دهنده بهداشت روان مراجعه کند. در واقع ، حتی ممکن است فراتر از کل خانواده باشد که در مشاوره خانواده شرکت کنند ، حتی اگر فقط یک کودک علائم ضعف سلامت روانی را نشان دهد. مشاوره نه تنها می تواند به بهبود سلامت روانی کودک شما کمک کند ، بلکه می تواند به والدینی که ممکن است در تلاش باشد نیز منابع و پشتیبانی را ارائه دهد.

نتیجه گیری

درمورد سالم نگه داشتن کودک از نظر روانی تا حد ممکن پیش قدم باشید. اما اگر نشانه هایی از مشکلی مشاهده کردید ، در مورد نگرانی های خود با پزشک کودک خود صحبت کنید. مداخله زودهنگام می تواند برای درمان هر چه بیشتر مشکلات، کلیدی باشد.