فرایند یادگیری زبان در کودکان و رشد مهارت های کلامی

فرایند یادگیری زبان در کودکان و رشد مهارت های کلامی

فرایند یادگیری زبان دارای مراحل مختلفی است و در طی آن مهارت یادگیری زبانشان رشد کرده و هین طور پیشرفت می کند، به دلیل اهمیت این موضوع، در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان فرایند یادگیری زبان در کودکان و رشد مهارت های کلامی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. اگر شما به مطالب مربوط به روانشناسی کودک علاقه مند هستید تا انتهای مقاله فرایند یادگیری زبان در کودکان با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

فرایند یادگیری زبان در کودکان و رشد مهارت های کلامی

در مقاله فرایند یادگیری زبان در کودکان بررسی خواهیم کرد که نوزادان از زمانی که متولد می شوند چه تغییر و تحولاتی در مهارت کلامی شان ایجاد می شود.

کودکان چگونه زبان یاد می گیرند؟

یادگیری زبان طبیعی است و نوزادان با توانایی یادگیری آن متولد می شوند. همه کودکان ، صرف نظر از اینکه والدین آنها به چه زبانی صحبت می کنند ، یک زبان را به همان شیوه یاد می گیرند.

مراحل اساسی یادگیری زبان

در سه مرحله اساسی کودکان مهارتهای زبانی خود را پرورش می دهند.

مرحله اول : یادگیری اصوات

هنگامی که نوزادان متولد می شوند ، می توانند تمام صداها را به تمام زبانهای جهان بسازند و بشنوند. این حدود 150 صدا در حدود 6500 زبان است ، اگرچه هیچ زبانی از همه این صداها استفاده نمی کند. اصواتی که یک زبان استفاده می کند واج نامیده می شوند و زبان انگلیسی حدود 44.2 دارد. بعضی از زبانها بیشتر و برخی کمتر استفاده می کنند.

در این مرحله ، نوزادان یاد می گیرند که کدام واج ها به زبانی که یاد می گیرند تعلق دارند و کدام ها نه.

توانایی شناخت و تولید آن اصوات را “آگاهی واج” می نامند که برای کودکان یادگیری خواندن مهم است.

مرحله دو : یادگیری کلمات

در این مرحله ، کودکان اساساً می آموزند که چگونه اصوات یک زبان با هم ترکیب می شود تا معنا پیدا کند. به عنوان مثال ، آنها یاد می گیرند که اصوات م-ا-ماما-ن به “مادر” اشاره دارد که او را نوازش می کند و به او تغذیه می دهد.

این یک مرحله قابل توجه است زیرا همه آنچه ما می گوییم در واقع فقط یک جریان اصوات است. برای درک این اصوات ، کودک باید بتواند جایی را که یک کلمه به پایان می رسد کلمه دیگر را تشخیص دهد. به اینها “مرز واژه” گفته می شود.

با این حال ، کودکان دقیقاً کلمات را نمی آموزند. آنها در واقع در حال یادگیری اصطلاحات هستند که ممکن است کلمات باشند یا نباشند. اصطلاح به سادگی یک صدا یا اصواتی است که معنی دارند، مانند یک کلمه مامانی.

کلمه mommies ، با این حال ، دارای دو اصطلاح است: mommy و –s. کودکان در این مرحله می توانند تشخیص دهند که معنی –s “بیش از یک” است. آنها همچنین وقتی صدا اضافه می شود ، این معنا را با کلمات دیگر مرتبط می کنند.

مرحله سوم : جملات یادگیری

در طی این مرحله ، کودکان یاد می گیرند که چگونه جمله بسازند. این بدان معنی است که آنها می توانند کلمات را به ترتیب صحیح قرار دهند. به عنوان مثال ، آنها یاد می گیرند که در انگلیسی می گوییم “من یک کوکی می خواهم” و “من یک کوکی شکلاتی می خواهم” ، نه این که بگوید “می خواهم من کوکی یک” یا “من شکلات کوکی می خواهم”.

کودکان همچنین تفاوت بین درست بودن دستوری و معنی را می آموزند. نوام چامسکی نمونه ای از این تفاوت را در جمله “ایده های سبز بی رنگ بخاطر خشم می خوابند” ایجاد کرد. کودکان می دانند که اگرچه این جمله از نظر دستور زبان صحیح است ، اما منطقی نیست. آنها می دانند که سبز رنگ است و بنابراین نمی تواند بی رنگ باشد.

توسعه زبان

اگرچه همه کودکان در مراحل ابتدایی یاد می گیرند ، اما زبان در کودکان مختلف با سرعت های مختلف رشد می کند و بیشتر کودکان الگوی آشنایی را دنبال می کنند.

تولد

هنگام تولد نوزادان ، آنها می توانند از قبل به ریتم زبان پاسخ دهند. آنها می توانند استرس ، سرعت و افزایش و سقوط زمین را تشخیص دهند

4 تا 6 ماه

در اوایل 4 ماهگی ، نوزادان می توانند بین اصوات زبان و سایر نویزها تفاوت قائل شوند. به عنوان مثال ، آنها تفاوت بین یک کلمه گفتاری و یک کف زدن را می دانند.

کودکان چگونه زبان را یاد می گیرند

فرایند یادگیری زبان در کودکان

در 6 ماهگی ، نوزادان شروع به غر زدن و سر و صدا می کنند و این اولین نشانه ای است که کودک در حال یادگیری یک زبان است. نوزادان اکنون قادر به ساختن تمام صداها به تمام زبانهای جهان هستند ، اما با رسیدن به یک سالگی صداهایی را که بخشی از زبان یادگیری آنها نیست، کاهش می دهند.

8 ماهگی

نوزادان اکنون می توانند گروه هایی از صداها را تشخیص دهند و می توانند مرزهای کلمات را تشخیص دهند. اگرچه آنها این گروه های صوتی را به عنوان کلمات تشخیص می دهند ، اما هنوز معنی این کلمات را می آموزند. نوزادان در این سن به احتمال زیاد معنی کلمات مربوط به تجربیات روزمره خود، به ویژه غذا و اعضای بدن را درک می کنند.

12 ماهگی

در این مرحله ، کودکان می توانند معانی را به کلمات پیوند دهند. هنگامی که این کار را انجام دهند ، می توانند واژگان خود را بسازند. آنها همچنین شروع به تقلید از کلمات جدیدی می کنند که می شنوند.

18 ماهگی

برای برقراری ارتباط ، کودکان باید بدانند که چگونه از کلماتی که یاد می گیرند استفاده کنند. در این مرحله از رشد زبان ، کودکان قادرند تفاوت بین اسم و فعل را تشخیص دهند. به طور کلی ، اولین کلمات در واژگان کودک اسم هستند.

24 ماهگی

در این مرحله ، کودکان شروع به شناختن بیش از اسم و فعل می کنند و از ساختار جمله اساسی درک می کنند. آنها می توانند از ضمایر استفاده کنند. آنها همچنین ترتیب صحیح کلمات را در یک جمله می دانند و می توانند جملات ساده ای مانند “کوکی من؟” ، به معنای “آیا ممکن است یک کوکی داشته باشم؟” ایجاد کنند.

30 تا 36 ماهگی

در این سن ، حدود 90 درصد از صحبت های کودکان از نظر دستوری صحیح است. اشتباهاتی که آنها مرتکب می شوند معمولاً مواردی مانند اضافه کردن افعال بی قاعده برای تشکیل زمان گذشته است.

به عنوان مثال ، آنها ممکن است به جای “من خوردم زمین” بگویند “من زمین خوردم”. آنها قاعده دستوری را یاد می گیرند و می توانند جملات مربوط به زمان گذشته را بیان کنند، اما هنوز موارد استثنایی را یاد نگرفته اند.

فراتر از 3 سالگی

کودکان همزمان با رشد خود ، واژگان خود را گسترش می دهند و زبان پیچیده تری دارند. استفاده از زبان آنها تا حدود یازده سالگی کاملاً شبیه زبان بزرگسالان نیست.

در سالهای قبل از نوجوانی ، بچه ها شروع به استفاده از جملاتی می کنند که نوع آنها نامیده می شود. این جملات امتیازی مانند “حتی اگر مرد خسته بود ، اما به کار خود ادامه داد” را نشان می دهد. کودکان خردسال احتمالاً می گفتند “این مرد خسته بود ، اما به کار خود ادامه داد.”

رشد زبان و کودکان با استعداد

کودکان با استعداد کلامی اغلب این مراحل را با سرعت بیشتری طی می کنند. بعضی از آنها به سرعت رشد می کنند به طوری که به نظر می رسد از برخی از آنها دقیقاً عبور می کنند.

غیر معمول نیست که یک کودک با استعداد زمزمه کند و بازی کند و سپس نسبتاً ساکت باشد. در سن 1 سالگی آنها کلمات را تقلید نمی کنند و تا 2 سالگی حتی از جملات ساده استفاده نمی کنند. آنها ممکن است “مامان” و “دادا” و چند کلمه دیگر بگویند ، اما نه خیلی بیشتر. سپس ناگهان ، در 26 ماهگی ، کودک مانند یک کودک 3 ساله با جملات کامل و کاملاً دستوری شروع به صحبت می کند.

سایر کودکان با استعداد کلامی ممکن است در 1 سالگی از جملاتی مانند “من کوکی” استفاده کنند و برخی از کودکان 6 ساله با استعداد ممکن است از جملاتی مانند “من کامپیوترم را دوست دارم حتی اگر او نمی داند چگونه از کامپیوتر استفاده کند”. پیشرفت زبان کودکان با استعداد ممکن است یکی از دلایلی باشد که برخی از آنها قادر به یادگیری نحوه خواندن قبل از 5 سالگی یا حتی قبل از 3 سالگی هستند.