تکنیک های رهایی از احساسات ناخوشایند و به دست آوردن شادابی

تکنیک های رهایی از احساسات ناخوشایند و به دست آوردن شادابی

برای همه ما پیش آمده که احساسات ناخوشایندی را تجربه کرده باشیم و به دنبال آن درصدد هستیم تا از آن دور شویم و به شرایط عادی بر گردیم، هنگامی که دچار عدم پذیرش عاطفی می شویم حس بدی به ما دست می دهیم و مبارزه کردن با آن برای ما هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت، حال در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تکنیک های رهایی از احساسات ناخوشایند و به دست آوردن شادابی را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به مطالب روانشناسی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

 تکنیک های رهایی از احساسات ناخوشایند و به دست آوردن شادابی

در مقاله تکنیک های رهایی از احساسات ناخوشایند و به دست آوردن شادابی شما می آموزید تا با احساس و عاطفه منفی کنار آمده و احساس خوبی داشته باشید.

به دام افتادن در عدم پذیرش عاطفی

مبارزه با احساسات ناخوشایند قابل درک است، اما معمولاً کمکی به ما نمیکند

آیا تا به حال این احساس را داشته اید که احساس خوبی نداشته باشید و سپس به خاطر آن خود را سرزنش کنید.

شاید در بین این همه اضطرابی که داشتید به خود گفتید که دیگران در رابطه با این موضوع مضطرب نیستند پس مشکل من چیست؟ شاید شما احساس ناراحتی میکردید و خیلی خودتان را سرزنش میکردید و خسته می شدید البته شما حق ندارید احساس خستگی نمایید. دیگران خیلی از شما بدتر هستند و شاید ممکن است از دوستی احساس ناامیدی کرده باشید و آن منتقد درونی شما میگوید چگونه میتوانید از دست دوستتان ناامید باشید او که با شما مهربان بوده است. اگر در زندگی خود از این نمونه ها مشاهده نمایید پس در این قضیه تنها نیستید.

اخیراً، یک تیم تحقیقاتی رابطه بین احساسات ناخوشایند و “عدم پذیرش” عاطفی را بررسی کرده است. (برای رسیدن به عدم پذیرش، آنها پرسیدند “آیا شما فکر می کنید احساسات فعلی شما بد و یا نامناسب است؟”) آنها در طی 5 روز بر احساسات مردم و میزان پذیرش عاطفی آنها نظارت کردند و دریافتند که تقریباً 96 درصد افراد در این مطالعه با پذیرش احساسات ناخوشایند در برخی موارد دست و پنجه نرم کرده اند.

در حد معمول در رویگردانی از احساسات، حداقل گاهی اوقات این مورد ارزش بررسی دارد. اگر به خود بگوییم که قرار نیست احساسی را احساس کنیم، آیا احساس بهتری داریم؟ این ما را به مطالعه ای که فقط در مورد آن صحبت کردیم بر می گرداند.

ابتدا محققان این موضوع را در نظر گرفتند که آیا افراد حاضر در مطالعه بیشتر احساس ناخوشایندی دارند یا خیر؟ به عنوان مثال، اگر کسی احساس خشم، ناراحتی و یا شرم و یا اضطراب بیشتری داشته باشد آیا فرد احساسش را نادیده می گیرد. در زمان بعد آنها بررسی کردند که آیا افرادی که احساسات خود را قبول نمیکنند احساس ناخوشایندی را تجربه میکنند یا خیر؟

آنها دریافتند که رابطه بین احساسات ناخوشایند و دشواری در پذیرش احساسات از هر دو طریق پیش می رود. این بدان معناست که وقتی احساساتی بدین بزرگی در درون ما ایجاد نمی شود، باید برای پذیرش عاطفی خود تلاش نماییم. به همین ترتیب، بعد از اینکه می خواهیم احساسات منفی را از بین ببریم، احساسات ناراحت کننده تری نیز احساس می کنیم. محققان خاطرنشان کردند که این می تواند منجر به یک حلقه خود پایدار شود که در آن احساسات نامطلوبی را احساس کنیم، سپس سعی کنیم آنها را از بین ببریم و سپس این روند تا از بین بردن احساسات ادامه خواهد داشت.

و همان طور که گفته شد، در مداخلات انجام شده، ارائه یک آموزش روان صحیح در مورد تاثیرات طولانی مدت عدم  پذیرش احساسات میتواند مهم باشد:

چگونه با احساسات منفی در زندگی کنار بیاییم

که حتی اگر به نظر می رسد رد احساسات فرد باید به او اجازه دهد آنها را به حداقل برساند یا از آنها اجتناب کند، این مورد اغلب نتیجه معکوس می دهد.

مسلماً، این مطالعه محدودیت هایی دارد زیرا فقط شامل زنان می شود. همچنین، به طور دقیق این یک آزمایش نبوده و فقط نشان داده است که بین افرادی که احساسات را انکار می کنند و احساسات بیشتری را که نمی خواهند، رابطه ای برقرار است. با این حال، همانطور که محققان اشاره کردند مطالعات دیگر یافته های قابل مقایسه ای را در مردان پیدا کرده اند، و تحقیقات زیادی وجود دارد که به ارتباط بین رد احساسات و پریشانی روانی اشاره دارد.

و اگر شما علاقه به این دارید که از سر چه احساساتی میتوانید با خود بجنگید با صراحت بیشتر باید به احساساتتان پاسخ دهید و در اینجا چند ایده برای این کار آورده شود.

۱. به یاد داشته باشید که بعید به نظر می رسد در طولانی مدت خودتان را نقد کنید.

۲. درباره احساساتتان به همان روش فیزیکی احساسات داشته باشید اگر زمین بخورید و زانوی خود را خراشیدید، آیا به خود می گویید که دردی احساس نمی کنید؟ حدس می زنم که اگرچه مطمئناً دوست ندارید احساس درد کنید اما خودتان را نیز برای آن سرزنش نمی کنید. درعوض، احتمالاً سعی می کنید یک زخم روحی داشته باشید با احساسات خود به همان روش رفتار کنید.

۳. هنگامی که خود را مجبور میکنید که از داشتن یک سری احساسات خودداری کنید باید خودتان را برای این کار مجاز بدانید ولی ممکن است این کار احساس خوبی برایتان ایجاد نکند ولی خیلی مفید هستند.

۴. به خود یادآوری نمایید که احساسات شما با رفتارهای شما یکسان هستند و این احساسات برایتان قابل قبول است. و این بر طبق فعالیت های انجام شده میتواند سازنده باشد. مثلا به روش متفکرانه عمل کنیم یا فقط مخرب باشیم و بیخود فریاد و سرو صدا نماییم.

۵. این احساس را نداشته باشید که در پذیرش عاطفی تنها هستید. باید پیش یک درمانگر بروید تا به شما در این زمینه کمک کند.

6. مهمتر از همه اینکه، اگر به هر دلیلی آماده نیستید خود را تصدیق کنید، اشکالی ندارد ولی خودتان را سرزنش نکنید و در کارها صبر و شکیبایی داشته باشید.