کارگاه آموزش ارزشیابی آموزشی ویژه معلمان مدرسه

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
385 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های آموزشی با عنوان کارگاه آموزش ارزشیابی آموزشی ویژه معلمان مدرسه را برای دانلود در اختیار تمامی علاقه مندان سنجش و ارزشیابی آموزشی قرار دهیم.

کارگاه آموزش ارزشیابی آموزشی ویژه معلمان مدرسه

در کارگاه آموزش ارزشیابی آموزشی ویژه معلمان مدرسه به صورت کامل مباحث اندازه گیری سنجش و ارزشیابی آموزش که برای تدریس در مدارس بسیار ضروری است را یاد خواهید گرفت.

کارگاه آموزش ارزشیابی آموزشی

هدف نهایی آموزش کارکنان کارایی و اثربخشی بیشتر و بهتر است، بنابراین بررسی و آگاهی از نتایج و بازده آموزش کارکنان، لازمه فرایند آموزش است و با این کار است که حلقه آموزشی تکمیل می‌شود. درحقیقت ارزشیابی دوره‌های آموزشی از یک سو، آیینه ای فراهم می آورد تا مدیران و کارکنان سازمان تصویری روشن تر از چگونگی کم و کیف فعالیت های آموزشی به دست آورند و از سوی دیگر ، برنامه ریزان و کادر آموزشی سازمان را مجهز می سازد تا نسبت به جنبه های مثبت و منفی برنامه آگاهی پیدا کنند و از این راه به اثربخش کردن برنامه‌ها و فعالیتهای آموزشی نیروی انسانی یاری برسانند

مفهوم ارزشیابی

ارزشیابی در لغت به مفهوم یافتن ارزش هاست، درواقع ارزشیابی قسمتی از فرایند بقای انسان است به ترتیبی که پیوسته درصدد ارزیابی اعمال و تجربه هایی است تا عملکرد آینده، رضایت بیشتری را به دست آورد. ارزشیابی فرایندی پیچیده است که در جستجوی عوامل مربوط به عملکرد و اثربخشی یک طرح یا پروژه می پردازد تا انجام پذیری آن را تشخیص داده، راه حل هایی برای مشکلات اجرایی بیابد و پروژه ها و طرح های مفیدتری برای آینده طراحی کند. (درآمدی بر ارزشیابی فعالیتهای آموزشی و ترویجی، ۱۳۷۳).

ایزرل ارزشیابی را به به عنوان یک گام پایانی در فرآیند آموزش ، با هدف آموزش و یا داوری در مورد ارزش و اثربخشی برنامه های آموزشی تعریف می کند. با یک ارزشیابی جامع و کامل می توان از اثربخش بودن نتایج آموزش ها آگاه شد ،ارزشیابی بازخوردی را ایجاد می کند که با توجه به آن مشخص می شود که آیا آموزش های داده شده در رسیدن به اهداف مورد نظر اثربخش بوده اند یاخیر؟(عباسیان ،۱۳۸۵).


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش جامع آمار و روش تحقیق


از دیدگاه آموزشی ارزشیابی را می توان به عنوان تعیین مزایا یا ارزش برنامه درسی یا سهمی از همان برنامه درسی دانست . این تعریف شامل جمع آوری اطلاعات برای استفاده در در قضاوت در باره مزایای برنامه درسی، برنامه یا مواد برنامه درسی می باشد(Finch and Krankkilton, 1989).

فیلیپس و استافل بیم ارزشیابی را به عنوان مقایسه اهداف اولیه یا برآیندهای واقعی برنامه با استفاده از روش های کمی و کیفی برای ارزشیابی نتایج می دانند(جی جی فیلیپس ۱۹۹۷،استافل بیم ۱۹۷۱).

فیلیپس می گوید: ارزشیابی یعنی اندازه گیری ارزش یک برنامه آموزشی برای تعیین درجه سودمندی آن. به نظر فیلیپس در ارزشیابی دوره های آموزشی باید معلومات، مهارت ها و رفتار های فابل استفاده در محیط کار اندازه گیری  شوند نه صرفاً فراگرفته های کلاس. روشهایی که برای ارزشیابی کار از نظر خصوصیات و اجزای تشکیل دهنده آن صورت می گیرد که توسط چهار معیار سنجش می شوند:

الف) ارزشیابی معلومات و اطلاعات

ب) ارزشیابی وظایف انجام شده برمبنای هدف

ج) ارزشیابی بر اساس مشاهده ی نمونه های کار انجام شده

ح) ارزشیابی براساس مقایسه با دیگر نمونه های شغلی در زمینه های مربوط.

تعریفی دیگر از بی بای که از جامعیت بیشتری برخوردار است “ارزشیابی یعنی جمع آوری و تحلیل نظامدار شواهدی که به قضاوت ارزشی با عنایت به عملی که رخ می دهد منجر می شود” (سلطانی ،۱۳۸۲).

یکی از تخصص های مورد نیاز دست اندرکاران تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سازمانی و اجرایی بر خوردار بودن از دانش ، مهارت سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشدکه فقدان آن در عرصه عمل و اجرا ناکار آمدی فر آیند یاددهی- یادگیری را به دنبال خواهد داشت. با وجود آگاهی از توانایی های علمی و تجربی دبیران و معلمان گرامی و مدیران آگاه و دلسوز واحد های آموزشی در حیطه ی سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، لیکن به دلیل اهمیت موضوع و نیز ظرافت ها و پیچیدگی های این امر امید است با عنایت همکاران ارجمند در جهت تحقق اهداف آموزشی و تربیتی شاهد تعاملی پویا ، مستمر و پایدار باشیم ،

الف. اصطلاحات و مفاهیم ارزشیابی و امتحانات

ب. ارزشیابی تکوینی و شیوه اجرای آن

ارزشیابی به یک فرآیند نظام داربرای جمع آوری، تحلیل وتفسیرا طلاعات گفته می شود به این منظور که تعیین می شود آیا هدف های موردنظر تحقق یافته اند یادرحال تحقق یافتن هستند وبه چه میزانی.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( Academic achevement evaluation): ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارت ازسنجش عملکرد یادگیرندگان ومقایسه نتایج حاصل باهدفهای آموزشی ازپیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری دراین باره که آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوششهای یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزانی.

ارزشیابی آغازین( Preassessment) : نخستین ارزشیابی معلم که پیش از فعالیت های آموزشی او به اجرا در می آید ارزشیابی آغازین نامیده می شود.

ارزشیابی تکوینی یا مستمر ( Formative evaluation): آن چه عمدتا به منظور کمک به اصلاح موضوع مورد ارزشیابی یعنی برنامه یا روش آموزشی ، مورد استفاده قرار می گیرد ، ارزشیابی تکوینی نام دارد.

ارزشیابی تشخیصی (Dignostic evaluation) : نوعی از ارزشیابی تکوینی است که با هدف تشخیص مشکلات یادگیری دانش آموزان در یک موضوع درسی به کار میرود و معمولا در جریان آموزش انجام می گیرد.از طریق ارزشیابی تشخیصی می توان معاومات و مهارتهای لازم دانش آموزان را برای ورود به مطالب جدید تشخیص داد ونیز معیاری است برای سنجش رفتار ورودی دانش آموزان که به کمک آن می توان نقطه شروع فعالیت های آموزشی را مشخص کرد .

ارزشیابی تراکمی یا پایانی( Summative evaluation) : در ارزشیابی تراکمی تمام آموخته های دانش آموزان در طول یک دوره آموزشی تعیین می شوند و هدف آن نمره دادن به دانش آموزان و قضاوت درباره اثر بخشی کار معلم و برنامه درسی با یکدیگر است. به وسیله این ارزشیابی می توان یاد گیری های متراکم دانش آموزان را در طول یک دوره آموزشی اندازه گیری کرد و چون معمولا در پایان دوره آموزشی به عمل می آید به آن ارزشیابی پایانی نیز می گویند.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.