کاهش ناامیدی و استرس و روش های مقابله با رویدادهای استرس زای زندگی

کاهش ناامیدی و استرس و روش های مقابله با رویدادهای استرس زای زندگی

استرس و ناامیدی دو موضوع مربوط به هم بوده که می تواند سبب بروز اختلالات وسیعی برای انسان شود. بنابراین لازم است تا جنبه های مختلف هر یک از آن ها را خوب بشناسیم تا بتوانیم به صورت علمی به درمان آنها بپردازیم. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان کاهش ناامیدی و استرس و روش های مقابله با رویدادهای استرس زای زندگی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم. پس اگر شما هم به مطالعه و یادگیری بیشتر در این حوزه علاقه مند هستید تا انتهای مقاله کاهش ناامیدی و استرس با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

کاهش ناامیدی و استرس و روش های مقابله با رویدادهای استرس زای زندگی

روش های کاهش ناامیدی و استرس به شما کمک می کند تا بتوانید در زندگی روزمره از رویداد هایی که موجب استرس و حال بد در شما می شود دوری کنید.

راه هایی برای کاهش ناامیدی و استرس

استرس و ناامیدی با هم ارتباط دارند هر دوی این احساسات با یکدیگر عمل می کنند احساس استرس می تواند شما را دچار ناامیدی کند و موقعیت های ناامید کننده اغلب استرس ایجاد می کنند.

استرس می تواند به شما احساس بیشتری نسبت به حوادثی نشان دهد که به طور معمول آزارتان نمی دهد و باعث تحمل ناامیدی شما می شود. شکست های کوچک ممکن است بسیار بدتر به نظر برسند (و بسیار ناامید کننده تر) و استرس مزمن ممکن است باعث شود شما احساس کنید که زندگی خود را کنترل نمی کنید و منجر به ناامیدی بیشتر و حتی افسردگی می شود.برای یادگیری بیشتر به کارگاه آموزشی فشار روانی اجتماعی مراجعه فرمایید.

مدیریت استرس می تواند به شما در کاهش احساس ناامیدی کمک کند و بهبود تحمل ناامیدی می تواند به شما در کاهش سطح استرس کمک کند.

ارتباط بین ناامیدی و استرس

استرس و ناامیدی به طرق مختلف بر روی یکدیگر تأثیر می گذارند:

استرس ممکن است باعث شود شما احساس کنید منابعی برای غلبه بر چالش ها ندارید و احساس ناتوانی در رسیدن به اهداف خود یکی از مولفه های اصلی ناامیدی است.پیشنهاد می شود تا کارگاه خوش شانسی در زندگی را مشاهده نمایید.

ناامیدی یک واکنش متداول در برابر استرس زایی مکرر و حل نشده است

سرخوردگی غالباً با پرخاشگری، خصومت، تکانشگری و دفاع همراه است و در صورت عدم برخورد سالم با آنها این احساسات می توانند استرس خود را ایجاد کنند.

افزایش ناامیدی، تحریک پذیری و حساسیت می تواند نشانه هایی از فرسودگی شغلی باشد که اغلب به دلیل استرس های مزمن ایجاد می شود

ناامیدی را کاهش دهید

توانایی ما در مقابله با ناامیدی به عنوان تحمل ناامیدی شناخته می شود. داشتن تحمل ناامیدی بالا نشان دهنده این است که شما می توانید با موفقیت با چالش ها کنار بیایید در حالی که تحمل کم به این معنی است که در ناراحتی های کوچک ممکن است احساس پریشانی کنید.

احساس استرس، خستگی یا عدم اطمینان از خود در یک موقعیت جدید می تواند تحمل ناامیدی شما را کاهش دهد همچنین شرایط خاصی مانند اختلال شخصیت مرزی (BPD)، اوتیسم و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD).

اگر تحمل ناامیدی کمی دارید راهکارهایی وجود دارد که می توانید برای بهبود روش پاسخگویی استفاده کنید. جستجوی درمان حرفه ای نیز گزینه خوبی است به خصوص اگر شما یک بیماری زمینه ای را تجربه می کنید یا تحمل کم شما عواقب منفی در زندگی شما ایجاد می کند.

هوش هیجانی خود را بهبود ببخشید

هوش هیجانی با توانایی شما در کنار آمدن با ناامیدی مرتبط است هوش هیجانی ظرفیت شما در مشاهده و ارزیابی احساسات در خود و دیگران و توانایی شما در تنظیم نحوه بیان احساسات است.

شما می توانید هوش هیجانی خود را با استفاده از موارد زیر بهبود بخشید:

  • در لحظه های ناامیدی خود را تنظیم کنید و منتظر لحظه ای مناسب برای ابراز وجود باشید
  • تمرین همدلی برای دیگران  به ویژه افرادی که تمایل دارند شما را ناامید کنند
  • به یاد داشته باشید که همه احساسات زودگذر هستند از جمله ناامیدی
  • احساسات خود را مشاهده کنید تا بتوانید واکنش مناسب نشان دهید

حواس خود را پرت کنید

ثابت کردن منبع ناامیدی در واقع می تواند احساسات شما را بدتر کند اما حواس پرتی موقتی می تواند فضای لازم برای پردازش را در اختیار شما قرار دهد. فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید مانند ورزش، انجام کاری خلاقانه، گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم.

مهم است که اجازه ندهید حواس پرتی به الگویی برای پرهیز تبدیل شود. شما باید سرانجام به منبع ناامیدی خود برگردید و تعیین کنید آیا راهکارهایی وجود دارد که بتوانید برای حل مشکل استفاده کنید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی عملی است که باید از زمان حال کاملاً و بدون قضاوت آگاه باشید، مناظر، صداها و بوهای اطراف و همچنین احساسات و احساسات خود را متوجه شوید می توانید ذهن آگاهی را در طول روز یا به عنوان نوعی مراقبه تمرین کنید.

هوشیار ماندن یکی از مولفه های اصلی مقابله با ناامیدی و استرس است، زیرا قبل از اقداماتی برای حل این مسئله باید از آنچه احساس می کنید آگاه باشید. ذهن آگاهی همچنین شما را ترغیب می کند تا به جای مقاومت یا قضاوت، نگرش پذیرش را حفظ کنید و این می تواند تأثیر مثبتی در نحوه واکنش شما به ناامیدی داشته باشد.

از بین بردن استرس

اگر احساس می کنید که کمتر صبور، ناامید، احساساتی تر هستید و توانایی تحمل فشار روانی را ندارید چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید. همراه با بهبود تحمل ناامیدی، مدیریت استرس نیز بخشی مهم در حفظ سلامتی است.

چگونه ناامیدی و استرس را در خود کنترل کنیم

کاهش ناامیدی و استرس

برای کاهش استرس سریع عمل کنید

متوقف کردن زود هنگام پاسخ به استرس می تواند به شما کمک کند تا آرام تر به جای رفتاری که ممکن است از انجام آن پشیمان شوید پاسخ دهید.

به عنوان مثال تسکین دهنده های سریع استرس مانند ورزش های تنفسی یا آرامش عضلانی پیشرونده می توانند شما را آرام کنند و به شما کمک کنند تا کمتر ناامید شوید و توانایی کنترل آنچه را که می آید را داشته باشید.

نگرش خود را تغییر دهید

بیشتر از اینکه آیا چیزی را استرس زا می بینیم یا نه به الگوهای فکری معمول ما و نحوه پردازش دنیای اطراف بستگی دارد. به عنوان مثال کسانی که همه چیز را تحت کنترل خود می بینند نسبت به آنچه برایشان اتفاق می افتد کمتر تحت فشار قرار می گیرند زیرا می بینند که همیشه گزینه هایی برای تغییر دارند.

خوش بینی فواید سلامتی دارد و می تواند منجر به بهبود احساس رفاه شود

یادگیری چگونگی ایجاد چشم انداز خوش بینانه و حالت انعطاف پذیری ذهنی ممکن است به شما کمک کند تا کمتر دچار استرس شوید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

اگر احساس می کنید مدام در لبه هستید ممکن است چیزی در زندگی شما تغییر کند. اگر تعهدات خود را کاهش دهید به خوبی از بدن خود مراقبت کنید و سایر تغییراتی در سبک زندگی سالم ایجاد کنید با استرس کلی روبرو خواهید شد و در مدیریت آنچه روبرو می شوید موثرتر خواهید بود.

تغذیه مناسب، خواب مناسب و ورزش منظم می تواند در مورد میزان استرس شما معجزه کند. اختصاص وقت برای فعالیتهای اوقات فراغت و بیان خلاقانه نیز امری حیاتی است. خلاقیت یک مورد لوکس و تزئینی نیست بلکه جنبه ضروری یک سبک زندگی متعادل است و فعالیتهای خلاقانه می تواند برای هنرمندان و غیر هنرمندان استرس زا باشد.

سعی کنید به طور منظم درگیر فعالیت های کاهش دهنده استرس و متناسب با شخصیت و سبک زندگی خود شوید. کسانی که مرتباً راه می روند، مدیتیشن می کنند یا از دیگر فعالیت های کاهش دهنده فشار روحی لذت می برند به طور کلی کمتر استرس دارند و نسبت به عوامل استرس زای خاص که در طول روز ایجاد می شوند واکنش کمتری نشان می دهند.

از حمایت اجتماعی استفاده کنید

همچنین آزاد کردن و پشتیبانی از به اشتراک گذاشتن مشکلات خود با دوستان نزدیک، خانواده یا عزیزان مفید است. گرچه شکایت دائمی در آن سالم نیست، گفتگو با یک دوست معتمد در مورد ناامیدی های شما در حال حاضر می تواند به شما در پردازش آنچه اتفاق می افتد کمک کند و شما را قادر به راه حل های فکری کند.

اگر کسی را ندارید که بتوانید شرایط خود را با او در میان بگذارید، مراجعه به یک درمانگر یا شروع یک خاطره نویسی منظم نیز مزایایی دارد.

سخن آخر

همه ما هر از گاهی احساس استرس و ناامیدی می کنیم اما نیازی نیست اجازه دهید این احساسات زندگی شما را تسخیر کنند. با یادگیری مدیریت پاسخ خود به استرس و ناامیدی می توانید از تأثیر آنها بکاهید و رفاه عمومی را بهبود ببخشید.

دسته‌بندی‌ها