آشنایی با دمیسکشوال و شناخت گرایشات آنها

آشنایی با دمیسکشوال و شناخت گرایشات آنها

آیا در رابطه با گرایش های افراد دمیسکشوال (Demisexual) یا همان دمی جنس گرایان چیزی می دانید؟ افرادی که گرایشات دمیسکشوال دارند در واقع زمانی وارد رابطه جنسی می شوند که فقط بتوانند با او رابطه عاطفی داشته باشند.

البته باید اشاره شود که حتی با وجود رابطه عاطفی ممکن است فرد با آن شخص رابطه جنسی نداشته باشد. بنابراین دمیسکشوال بخشی از طیف غیر جنس گرایانه است و زمانی که شخص خودش را Demisexual معرفی می کند به این معناست که میل جنسی او از حد متوسط پایین تر است.

به طور کلی وقتی یک فرد دمیسکشوال با شخصی وارد رابطه و پیوند عاطفی شد بنابر تصمیمی که می گیرد ممکن است با او رابطه جنسی داشته باشد و یا هرگز این اتفاق نمی افتد و با یکدیگر رابطه جنسی برقرار نمی کنند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با دمیسکشوال (Demisexual) و گرایشات آنها را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم. پس اگر می خواهید با گرایشات افراد دمیسکشوال آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

فرد دمیسکشوال کیست؟

همانطور که گفته شد فردی که دارای گرایشات دمیسکشوال است زمانی جاذبه جنسی را تجربه می کند که بتوانید با فردی دیگر پیوند عاطفی برقرار نماید. به عنوان مثال فردی که Demisexual است زمانی که به یک پارک رفته است و در آنجا فردی را مشاهده می کند و سپس شروع به صحبت با او می کند بعد از مدتی ممکن است از نظر جنسی به او جذب شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آسکشوال چیست را هم مطالعه نمایید.

افراد دارای گرایشات دمیسکشوال چه خصوصیاتی دارند؟

اما اگر در پارک یا هر جایی دیگر آن شخص را ببیند و با اینکه آن فرد دارای جاذبه های جنسی است ولی چون فرد دمیسکشوال با او رابطه عاطفی ندارد از نظر جنسی نیز جذب او نمی شود. نکته بسیار مهمی که در خصوص تمایلات جنسی وجود دارد و باید به آن توجه کنیم موضوع تفاوت های ظریف است.پیشنهاد می شود تا مقاله عشق بازی در دوران نامزدی را مطالعه نمایید.

به این معنا که تمام تعریف هایی که در هر یک از گرایشات جنسی تعریف می شود کاملا به تعریف خود شخص بستگی دارد و نمی توان یک تعریف کلی برای هر یک از تمایلات جنسی بیان کرد. طبق تحقیقات و گزارشاتی که در این زمینه وجود دارد اصطلاح دمیسکشوال (Demisexual) برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ مورد استفاده قرار گرفت و به دنبال آن در انجمن های شبکه ای دیدگاه ها و آموزش گرایشات غیر جنسی گرایی ابداع شد.

ایجاد و شکل گیری اصطلاح دمیسکشوال

در لغت دمیسکشوال پیشوند ”دمی” به معنای نصف یا جزئی است. افرادی که گرایشات غیر جنسی را دارند کشش جنسی را تجربه نمی کنند اما جذابیت جنسی را تجربه می کنند، بنابراین غیر جنسی گرایی لازم است که نوعی حد وسط وجود داشته باشد.

بنابر مقاله ای که در سال ۲۰۰۶ نوشته شد برای اولین بار واژه جنس گرایی به همین سال باز می گردد و تا سال ۲۰۰۸ لغت جنس گرایی در فرهنگ واژگان به یک جریان اصلی درآمد و چون بسیاری از افراد با این کلمه همذات پنداری می کردند این لغت به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی سکس تراپی


با این که واژه جنس گرایی از سال ۲۰۰۶ به بعد به طور وسیع مورد استفاده قرار گرفت ولی بی شک قبل از آن نیز افرادی بوده اند که چنین گرایشاتی را تجربه کرده باشند. به همین دلیل دکتر مارگارت سید که یک روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه نیویورک است بیان می کند که امروزه با توجه به تغییر در سبک زندگی و ترجیحاتی که برای افراد ایجاد شده است جامع میتواند چنین گرایش هایی را بپذیرد.

نام های دیگر برای گرایشات دمی یا غیر جنس گرا

امروزه واژگان و اصطلاحات زیادی که دقیقا به معنای غیر جنس گرا باشد وجود ندارد. اما جنسیت زدا یا غیر جنس گرا به اصطلاحات زیر نزدیک است.

غیر جنسی : به این معناست که شما جذابیت جنسیت کمی را تجربه می کنید.

جنسی خاکستری : جایی که خیل کم جاذبه جنسی را تجربه می کنید و یا در سطح بسیار پایینی چنین تجربه ای را دارید.

نیمه جنس گرایی : این مورد شبیه به جنسی خاکستری است، به این شکل که فرد نه کاملا جنسی است و نه غیر جنسی بلکه بین این دو حالت قرار دارد.

دمیسکشوال (Demisexual) چگونه تشخیص داده می شود؟

در رابطه با نگرش هایی که در خصوص رابطه جنسی وجود دارد باید اشاره شود که امروزه همه چیز به صورت استاندارد تعریف می شود و از این رو رابطه جنسی به طور کامل با اصطلاح غیر جنسی متفاوت است. اگر شما فقط در حالتی می توانید به شخصی گرایش جنسی داشته باشید که به طور کامل او را بشناسید و بتوانید با او رابطه عاطفی برقرار کنید و از داستان زندگی او مطلع باشید یک Demisexual هستید. پیشنهاد می شود تا مقاله سوالات رایج در سکس تراپی را بخوانید.

همچنین چنین فردی می تواند کاملا یک غیر جنس گرای بسته باشد و منظور از این حالت آن است که شخص بسیار علاقه دارد که خودش را با فضای دوست یابی مجازی تطبیق دهد و خودش را با زمان حال تنظیم کند و با جریان اکنون پیش برود.

اگر فرد به شدت خودش را تحت فشار قرار دهد تا با شخصی که هیچ شناختی از او ندارد وارد رابطه جنسی شود با این که این عمل یک رابطه جنسی توافقی است اما با تعاریفی که راجع به گرایشات دمیسکشوال وجود دارد در تضاد است. بنابراین اگر فردی در این مورد گرایشات متفاوتی را از خودش نشان ندهد کمی سخت خواهد بود که دمیسکشوال بودنش تشخیص داده شود.

گرایش جنسی چیست؟

بیشتر انسان ها در هر زمانی صرف نظر از ایجاد رابطه عاطفی یا عدم شناخت یک فرد می توانند از نظر جنسی به دیگران جذب شوند. یعنی به این معنا نخواهد بود که حتما فرد کسی را بشناسد و از داستان زندگی اش با خبر باشد و بعد از آن بتواند از نظر جنسی به او جذب شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی دوران نامزدی


در این خصوص حالاتی وجود دارد که در اولین مورد فرد فقط وارد یک رابطه جنسی می شود و در دومین حالت فرد به شخصی تمایل جنسی دارد که به تازگی با او ملاقات کرده است و هر دوی این شرایط طبیعی تلقی می شود. اما زمانی که از دمیسکشوال یا همان Demisexual صحبت می کنیم به این معناست که فرد جذابیت جنسی را تجربه نمی کند اما ممکن است در فعالیت جنسی که می تواند به شکل خودارضایی یا رابطه جنسی با شریک عاطفی باشد شرکت کند.

بنابراین افراد غیر جنسی به طور کلی از جاذبه جنسی پایینی برخوردار هستند و هرگز نمی توانند جاذبه جنسی را تجربه کنند. به عنوان مثال زمانی که فردی را در خیابان می بینند هرگز از نظر جنسی جذب او نمی شوند و این بدین معناست با این که هیچ جاذبه جنسی به فرد نداشته است ولی چند ساعت بعد دست به خودارضایی بزند و ملاک اصلی برای تشخیص Demisexual صرفا عدم وجود جاذبه جنسی است و نه انجام فعالیت جنسی توسط فرد.

دمیسکشوال در طیف جنسی

اکثر افرادی که Demisexual هستند خودشان را در گستره غیر جنسی می دانند. به این معنا که ممکن است در طول زمان جذب شخص شوند اما هرگز نسبت به او جاذبه جنسی را تجربه نکرده اند. مثلا به طور نرمال یک مرد زمانی که ظاهر زیبایی را مشاهده می کند و یا بوی خوبی را استشمام می کند به سمت آن جذب می شود ولی فردی که دارای گرایشات دمیسکشوال است هرگز آن جاذبه جنسی اولیه را تجربه نخواهد کرد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش مخ زدن را مطالعه کنید.

با این حال برخی از افراد دمیسکشوال بر این باورند که در طبقه بی جنسی گرایی قرار نمی گیرند و تمام موارد به تجربه اشخاص مربوط است. همانطور که گفته شد افراد دارای گرایشات Demisexual هرگز جاذبه جنسی اولیه را تجربه نمی کنند و با این حال ممکن است از شخصی خوششان بیاید و به مرور به سمت او جذب شوند و با یکدیگر رابطه عاطفی برقرار کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل آموزش سایکو آنالیز


در این خصوص تجربیات فرد نیز تاثیر گذار است، به عنوان مثال این که فرد از چه کسی خوشش بیاید نیز بستگی به تمایلات شخص دارد. افرادی که در طبقه غیر جنسی ها قرار می گیرند گاهی اوقات خودشان را دگر جنس گرا، دو جنس گرا، همجنس گرا یا پان جنس گرا می دانند. با توجه به جنسیت، یک شخص که گرایشات غیر جنسی دارد ممکن است به عنوان مرد، زن و یا باینری شناخته شود.

بنابراین توجه داشته باشید که مسئله رابطه جنسی انسان دارای لایه های پیچیده مخصوص به خودش است و صرفا نمی توانیم به صورت خیلی ساده برای تمام افراد یک نسخه را تجویز کنیم و خیلی سریع بر روی دیگران برچسب گذاری اختلال نماییم.

دمیسکشوال ها با دیگران چه فرقی دارند؟

تمام گرایشات جنسی حتی در طیف و طبقه ای که قرار دارند باز هم دارای تفاوت هایی هستند. به این معنا که اگر شخصی در طبقه دگر جنس گراها قرار داشته باشد با سایر افرادی که چنین گرایشی را دارند دارای تفاوت هایی است. اما اگر شخصی دمیسکشوال (Demisexual) باشد در طول زندگی شخصی اش حالات زیر را تجربه می کند.

  • زمانی که در خیابان فردی با ظاهر زیبا را مشاهده می کند از نظر جنسی جذب او نمی شود.
  • از نظر جنسی جذب کسی می شود که برای مدتی با او بوده و بین آن ها پیوند عاطفی ایجاد شده باشد.
  • جاذبه جنسی در شرایطی وجود دارد که فرد بتواند با دیگری یک رابطه احساسی داشته باشد.
  • با دیدن افرادی که دارای ظاهری زیبا دارند دچار برانگیختگی جنسی نمی شود و فقط در صورتی می تواند به سمت کسی جذب شود که او را بشناسد.

ضروری بودن رابطه عاطفی برای افراد دمیسکشوال

مهم ترین نکته ای که در خصوص افراد Demisexual وجود دارد ضرورت ایجاد رابطه عاطفی با دیگران است و در این حالت فقط می تواند از نظر جنسی به آنها جذب شود. همچنین لازم است اشاره شود که ممکن است فرد در بخشی از زندگی اش خودش را غیر جنسگرا بداند و سپس این گرایشات در او از بین برود و به فردی عادی تبدیل شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله دلبری کردن برای همسر را مطالعه کنید.

چرا که انسان ها همواره در حال تغییر و دگرگونی هستند و شرایط مختلف بر حالات و شرایط روحی اش تاثیر می گذارد. به یاد داشته باشید که در بسیاری از موارد گرایشات جنسی انسان را دچار سردرگمی می کند و دقیقا نمی توانیم تشخیص دهیم که آیا در حال حاضر شخص گرایشات دمیسکشوال را دارد یا خیر.

گرایشات جنسی افراد دمیسکشوال چیست؟

دلیل این موضوع نیز به تجربیات فرد باز می گردد و در موقعیت های مختلف زندگی شرایط متفاوتی را تجربه می کند. بنابراین صرفا به دلیل یک نشانه نمی توانیم نسبت به گرایشات جنسی افراد برچسب گذاری کنیم و بگوییم چون شما به این شکل عمل می کنید پس در فلان طبقه و گرایش قرار می گیرید. تنها در صورتی می توانید به درستی تشخیص را انجام دهید که برای مدتی طولانی گرایشات فرد ثابت باشد و تمامی نشانه هایش ثابت بماند.

تفاوت میان میل به افراد نزدیک

همانطور که گفته شد افرادی که دمیسکشوال هستند هیچ گونه جاذبه جنسی نداشته و زمانی جذب جنسی در آنها صورت می گیرد که برای مدتی با فردی در رابطه باشند و از تمام ابعاد زندگی او مطلع شوند. اما باید اشاره شود که به طور کلی انسان ها تمایل دارند تا با فردی وارد رابطه جنسی شوند که به خوبی او را بشناسند و در این حالت نباید دچار اشتباه شویم.

چرا که ملاک اصلی برای تشخیص افراد Demisexual صرفا عدم وجود جاذبه جنسی در فرد است. جاذبه جنسی حالتی حسی است که توصیف آن کمی مشکل است و زمانی در انسان ایجاد می شود که فردی جذاب را مشاهده کند و باعث شود تا از نظر جنسی دچار برانگیختگی شود.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله تفاوت عشق و کراش را مطالعه فرمایید.

بنابراین افراد دمیسکشوال هرگز نمی توانند نسبت به افرادی که قبلا با آنها رابطه عاطفی نداشته اند جاذبه جنسی را تجربه کنند. به عنوان مثال هرگز یک شخص Demisexual از نظر جنسی جذب یک فردی که در خیابان مشاهده می کند نمی شود و جذب جنسی برای او فقط زمانی رخ می دهد که برای مدتی طولانی با او در رابطه باشد و به صورت کامل شخصیت او را بشناسد.

یعنی اگر یک فرد معمولی و یک شخص دمیسکشوال با هم در یک خیابان راه بروند و در آن زمان خانمی با ظاهر زیبا را مشاهده کنند آن فرد معمولی از نظر جنسی جذب آن شخص می شود ولی فرد دمیسکشوال هیچ گونه حسی را نسبت به آن فرد تجربه نمی کند. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه بحران هویت جنسی مراجعه نمایید.

حتی ممکن است آن شخص معمولی در آن واحد جذابیت جنسی را تجربه نکند ولی اگر برای مدتی کوتاه با فردی آشنا شود قطعا از نظر جنسی به او جذب می شود و نیازی نیست که چندین مدت با او باشد تا با او یک رابطه عاطفی بلند مدت داشته باشد و سپس جذابیت جنسی را تجربه کند.

بنابراین فرد دمیسکشوال تا زمانی که بر شخصی پیوند عاطفی برقرار نکرده باشد هیچ احساسی نسبت به او ندارد و برایش فرق نمی کند که به آن شخص دسترسی دارد یا هیچ دسترسی ای به او ندارد. در حالی که فرد عادی پس از اولین آشنایی خیلی سریع از نظر جنسی جذب فرد می شود.

تفاوت دمیسکشوال و سایپوسکشوال

با این که دو اصطلاح دمیسکشوال و سایپوسکشوال شبیه به یکدیگر هستند ولی باید بدانیم که این دو مورد به صورت کامل با یکدیگر فرق دارند. همانطور که گفته شد فردی که دمی جنس گرا است فقط جذب افرادی می شود که با او پیوند عاطفی برقرار کرده باشد. برای مطالعه بیشتر مقاله تجربه عشق اول را مطالعه نمایید.

در حالی که فرد سایپوسکشوال فقط جذب افرادی می شود که دارای هوش بالایی باشند. به عنوان مثال زمانی که یک فرد متوجه شود شخصی دارای مدرک تحصیلی بالاتر است به سرعت جذب او می شود. پس متوجه شدیم که برای دمیسکشوال ها فقط پیوند و رابطه عاطفی مهم است و برای شخصی که سایپوسکشوال است هوش اهمیت بالایی دارد.

میل جنسی در افراد دمیسکشوال چگونه است؟

ممکن است هم افراد عادی و هم اشخاصی که دمیسکشوال هستند تمایل به رابطه نداشته باشند و این می تواند طبیعی باشد. بنابراین به یاد داشته باشید که داشتن پیوند عاطفی با یک فرد به هیچ عنوان ارتباطی با داشتن رابطه جنسی با او ندارد.

به همین دلیل ممکن است یک فرد دمیسکشوال با شخصی رابطه عاطفی داشته باشد و از نظر جنسی نیز به او علاقه مند باشد ولی این موارد اصلا به معنای داشتن رابطه عاشقانه با یکدیگر نیست. میل جنسی در افراد Demisexual مانند افراد عادی است و صرفا تفاوت در جاذبه جنسی است که در افراد غیر جنسی تجربه جاذبه جنسی وجود ندارد.

حتی افراد دمیسکشوال می توانند مانند افراد عادی برانگیختگی جنسی را تجربه کنند. باید اشاره شود که تمام افراد تمایل دارند تا میل جنسی را با فردی تجربه کنند که آنها را به خود جذب کرده است و این موضوع کاملا طبیعی است.

تفاوت رفتار جنسی و جذابیت جنسی

انسان می تواند نسبت به شخصی جذب جنسی داشته باشد ولی هرگز با او رابطه جنسی برقرار نکند. در مقابل ممکن است از نظر جنسی به شخصی علاقه نداشته باشید ولی با او رابطه جنسی برقرار نمایید. در خصوص رابطه جنسی باید اشاره شود که برای افراد مختلف برقراری رابطه جنسی دلایل مختلفی دارد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله اثر کولیج را بخوانید.

به عنوان مثال رابطه جنسی می تواند به منظور بارداری، ایجاد صمیمیت، پیوند عاطفی، لذت و سرگرمی و یا رفع کنجکاوی انجام شود. پس همانطور که گفته شد افراد دمیسکشوال دقیقا مانند سایر افراد دارای تمایلات جنسی هستند و می توانند رابطه جنسی برقرار کنند. تنها تفاوتی که در افراد دمیسکشوال وجود دارد مربوط به عدم وجود جاذبه جنسی نسبت به افرادی است که هیچ شناختی از آنها ندارند.

رابطه جنسی دمیسکشوال با شریک زندگی

افراد Demisexual گاهی اوقات علاقه دارند که با فردی رابطه عاشقانه داشته باشند و در برخی موارد چنین تمایلی را ندارند. در زندگی مشترک هم ممکن است رابطه جنسی را انتخاب کنند و یا آن را انتخاب نکنند. بنابراین افراد دمیسکشوال گاهی اوقات در روابطشان به رابطه جنسی اهمیت می دهند و گاهی هم هیچ اهمیتی به آن نمی دهند.

مثلا ممکن است فردی دمیسکشوال گمان کند که در زندگی زناشویی خود آنقدر رابطه نزدیکی با همسرش ندارد که بخواهند با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند. به همین دلیل در چنین شرایطی ممکن است برخی صبر کنند تا رابطه شان بهتر شود و سپس رابطه جنسی داشته باشند و عده ای دیگر هم در همان موقعیت خیلی سریع رابطه را به اتمام می رسانند. همچنین برای مطالعه بیشتر به مقاله آشنایی با بایسکشوال مراجعه نمایید.

به عبارت کلی یک فرد دمیسکشوال می تواند با همسرش رابطه جنسی داشته باشد در حالی که نسبت به او هیچ احساس جنسی ندارد.

چگونه دمیسکشوال ها را درک کنیم؟

صحبت و خودافشاگری راجع به تمایلات جنسی برای هر فردی سخت و دشوار است و بسیاری از افراد نمی توانند خیلی راحت و در هر موقعیتی در مورد مسائل جنسی با دیگران صحبت کنند. البته گاهی اوقات ممکن است به دلیل وجود گرایش هایی خاص در برخی افراد و عدم دیگران از گرایشات آن فرد چالش هایی ایجاد شود که شرایط را برای شخص سخت کند.

چگونه می توانیم دمیسکشوال ها را درک کنیم؟

به یاد داشته باشید که اصطلاح دمیسکشوال به اندازه اصطلاحات بایسکشوال، دگر جنس گرا و پان جنسیت رایج نیست و کمتر کسی راجع به این گرایش آگاهی دارد. به همین دلیل لازم است تا از اطرافیان کمک بگیرید که بتوانند بهتر شما را درک کنند. برای مطالعه بیشتر مقاله خصوصیات مردان وفادار را مطالعه کنید.

اگر برای خودتان سخت است که برایشان راجع به گرایشات Demisexual توضیح دهید، می توانید به آنها مقالات و ویدیوهای آموزشی را معرفی کنید که به طور کامل در مورد گرایش دمیسکشوال به آنها توضیح دهد.

اگر خودتان می توانید به آنها در مورد گرایشات و ویژگی های Demisexual توضیح دهید حتما این کار را انجام دهید تا بدانند دمیسکشوال ها چه خصوصیاتی دارند و این هویت جنسی چه تاثیری بر روابط آنها گذاشته است.

به آنها توضیح دهید که چگونه باید از شما حمایت کنند و همچنین از آنها سوال کنید که آیا مفید است که راجع به گرایشات خود به دیگران توضیح دهید.

به یاد داشته باشید که نیازی نیست که اطرافیانتان به طور کامل گرایشات جنسی را درک کنند. همچنین ضرورتی ندارد که شما در هر جایی و برای هر فردی راجع به هویت جنسی تان افشاگری کنید. البته اگر به طرف مقابل اطمینان دارید و با او احساس راحتی می کنید و دلتان می خواهد می توانید راجع به گرایشات خود با او حرف بزنید. چرا که این موضوع کاملا شخصی است و اگر بتوانید در مورد هویت جنسی دمیسکشوال با اطرافیان خود صحبت کنید و آن ها به خوبی شما را درک کنند می تواند بسیار مفید باشد.

نتیجه گیری

افرادی که آزاد اندیش هستند هرگز یک فرد همجنسگرا را تحت فشار قرار نمی دهند که باید گرایشاتش را تغییر دهد. چرا که این کار برای افراد بسیار سخت و وحشتناک است. در این مقاله به صورت کامل راجع به دمیسکشوال صحبت کردیم و خصوصیات و ویژگی های آنها را برایشان شرح دادیم تا بتوانید به خوبی این گرایش را درک کنید و اگر با چنین شخصی مواجه شدید بتوانید تمایلاتش را درک کنید و بدانید او چه شخصیتی دارد.

نکته بسیار مهی که باید به آن اشاره شود این است که اگر در مورد جذابیت جنسی صحبت کردیم به این معنا نیست که هر فردی در خیابان با دیدن فردی از جنسی مختلف دچار برانگیختگی می شود و منظور از جذابیت جنسی صرفا حالتی طبیعی است که در انسان ایجاد می شود و یقینا عواملی مانند اخلاق، فرهنگ و قانون رفتارهای انسانی را کنترل می کند.

دسته‌بندی‌ها