اثر کولیج چیست و تاثیر آن بر زندگی زناشویی

اثر کولیج چیست و تاثیری بر زندگی زناشویی دارد

یکی از دغدغه هایی که ذهن تمام زنان و دختران را در تمامی جوامع به خودش مشغول کرده است اثر کولیج و یا همان تنوع طلبی و بی تعهد بودن مردان در رابطه عشقی است. در کنار این موضوع برای مردان یک دغدغه ایجاد می شود که اغلب از شریک زندگی خودشان دلزده می شوند و به همین دلیل زندگی آن ها با مشکلاتی روبرو می شود. به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم داریم تا در این بخش از پایگاه دانش علمی برنا اندیشان به صورت دقیق مقاله ای با عنوان اثر کولیج چیست و تاثیری آن بر زندگی زناشویی را در اختیار شما علاقه مندان به مشاوره ازدواج و روابط زناشویی قرار دهیم، پس اگر تمایل دارید تا با اثر کولیج آشنا شوید تا انتهای مقاله با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

اثر کولیج چیست؟

به حالتی که در بین تمامی حیوان های نر وجود دارد و طبق آن، حیوان نر به چندین حیوان ماده تمایل نشان می دهد اثر کولیج گفته می شود. نکته ای که در خصوص حیوان نر وجود دارد این است که او می تواند چندین ماده را باور کند و به آن ها تمایل داشته باشد. به طور کلی این رفتار بر اساس غریزه بنا شده است و در بیشتر پستانداران هم دیده می شود به طوری که امروزه بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که اثر کولیج در حیوانات ماده هم دیده می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان انحراف کاکولدیسم را بخوانید.

اثر کولیج چیست و چه مضراتی دارد؟

در علم روانشناسی، اثر کولیج به حالتی گفته می شود که وقتی یک مرد و یا یک زن جنس مخالفش را می بیند به صورت ناخودآگاه به او تمایل نشان می دهد و حتی دوست دارد با او رابطه جنسی برقرار کند. اثر کولیج باعث می شود تا بتوانیم الگوی رفتاری پستانداران را پیش بینی کنیم.

تاریخچه و شناخت دلایل اثر کولیج

اگر بخواهیم با این اثر به صورت کامل آشنا شویم باید تمام ابعاد تاریخ، نحوه تاثیر آن و موضوع ژنتیکی و مهم تر از همه بقای نسل را در مورد انسان ها بررسی نماییم.


پیشنهاد ویژه : پکیج جامع آموزش سکس تراپی


کالوین کولیج که یکی از رئیس جمهوران آمریکا بود با همسر خودش از یک مرکز کشاورزی بازدید می کنند و خروسی را در آن جا می بیند و از مسئول آن مرکز سوال می کند که این خروس با چه تعداد از مرغ ها جفت گیری می کند؟ او پاسخ داد که با تمامی مرغ ها ! از آن به بعد به دلیل این رویداد اثر کولیج نامگذاری شد.

نظریه جنجالی دکتر بیج

در اواسط قرن ۲۰ میلادی شخصی به نام دکتر فرانک آ. بیچ که بر روی رفتار شناسی حیوانات کار می کرد در نتیجه تحقیقاتش به یک نظریه دست یافت و بر اساس آن توانست دلایل تنوع طلبی جانوران به خصوص حیوانات نر را شناسایی کند که آن نظریه را اثر کولیج خواند. دکتر بیج در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که برای رفع معضل کاهش فعالیت های جنسی در موش ها می توان از تعویض شریک جنسی استفاده کرد و تمام این مشکلات را به عوامل محیطی نسبت داد و معتقد بود که اگر محیط حیوان تغییر کند این مشکلات هم کاهش می یابد.

نحوه آزمایش این نظریه

برای اثبات این نظریه دانشمندان دست به آزمایش زدند، در این آزمایش از یک موش نر و یک موش ماده استفاده کردند. زمانی که موش نر، موش ماده را می دیده به سرعت تحریک می شده و تمایل زیادی به برقراری رابطه جنسی با موش ماده داشته است. اما با گذشت زمان که طول مدت ارگاسم و انزال موش بیشتر می شده موش ماده دیگر برای موش نر جذابیتی نداشته است به طوری که موش ماده به موش نر تمایل نشان می داد ولی موش نر هیچ واکنشی نسبت به او نشان نمی داد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


در ادامه آزمایش مجدد یک موش ماده جدید را وارد آزمایش کردند و مجدد مشاهده کردند که موش نر باز هم تحریک شده و تمایل به رابطه با آن موش ماده را دارد. این چرخه همچنان ادامه داشت و هر بار که موش ماده جدیدی را وارد آزمایش می کردند آن موش نر تحریک می شد و تمایل جنسی بالایی نسبت به موش ماده نشان می داد. سایر محققان هم چنین آزمایشی را با سایر پستانداران انجام داده اند و آنها نیز به چنین نتیجه یکسانی دست یافته اند.

اثر کولیج چگونه عمل می کند؟

طبق آزمایش هایی که انجام شد این اثر زمانی فعال می شود که مدارهای عصبی موجود در مغز که با دوپامین در ارتباط است زمانی که یک شریک جنسی جدید را مشاهده می کند فعال شده و در این حالت می گوییم که اثر کولیج عمل کرده است. حال وقتی دو جاندار برای مدت طولانی با هم زندگی می کنند و با یکدیگر رابطه جنسی برقرار می کنند با گذشت زمان مدارهای عصبی وجود در مغز به میزان پایین تر دوپامین عادت می کند اما پس از مدتی وقتی یک جنس مخالف را مشاهده می کند افزایش دوپامین به وجود می آید و تمایل دارد که مجدد همان اثر را داشته باشد به گونه ای که با مشاهده شریک جنسی جدید میزان ترشح دوپامین در مغز بیشتر می شود و در نتیجه احساس لذت بیشتری به او دست می دهد.

رابطه خیانت و اثر کولیج

البته باید اشاره شود که در انسان این موضوع متفاوت است و انسان تنها پستانداری است که می تواند تنها با یک شریک جنسی به مدت طولانی زندگی کند. البته در انسان حالتی وسوسه کننده وجود دارد که باعث می شود تا تحریک شود و تمایل داشته باشد تا با یک شریک جنسی جدید نیز رابطه داشته باشد. در خصوص دلایل این مشکل در انسان باید اشاره شود که انسان ها به دلایلی چون تمایل به رابطه جنسی با افراد متعدد، تنوع در سکس و همچنین صنعت پورن به سمت چنین گرایش هایی تمایل دارند.

اثر کولیج چه اهمیتی دارد؟

هدف طبیعت همواره ایجاد تنوع ژنتیکی است تا بتواند بقای جانداران را حفظ کند و هر چه تنوع ژنتیکی موجودات بیشتر باشد باعث می شود تا انقراض یک گونه کاهش پیدا کند. به همین دلیل برای بقای نسل و جلوگیری از انقراض  به صورت خودکار سیستمی در مغز پستانداران ایجاد شده با نام اثر کولیج که به صورت غریزی به آن ها کمک می کند تا بتوانند نسل شان را حفظ کنند. مطابق با این اثر پستانداران نر فقط به یک ماده راضی نمی شوند و در نتیجه همواره با دیدن شریک جنسی جدید تحریک شده و تمایل دارند تا با او نیز رابطه جنسی برقرار کنند و از این طریق تولید مثلشان افزایش پیدا می کند و تنوع ژنتیکی هم به وجود می آید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه درمان شناختی رفتاری خیانت زناشویی


تنوع ژنتیکی

یکی از مراحل اساسی در تنوع زیستی که به تمام ویژگی های ژنتیکی در ساختار ژنی اشاره می کند تنوع ژنتیکی گفته می شود. به عبارت ساده تنوع ژنتیکی به حالتی گفته می شود که تنوع ژن های گوناگون باعث می شود تا افراد با ژن های مختلف به وجود آیند.

بر اساس تنوع ژنتیکی جمعیت یک گونه با طبیعت و اقلیم سازگار می شود و هر چه این تنوع ژنتیکی بیشتر باشد باعث می شود تا اعضای بیشتری از یک گونه بتوانند در ادامه دادن به زندگی شان با محیط جغرافیایی سازگار باشند. برای مثال اگر فردی یک راس گوسفند نر و ماده بگیرد و شروع به تولید مثل نمایند طی چند سال می تواند ۲۰ راس گوسفند داشته باشد. نکته ای که در این بین وجود دارد این است که اگر هر یک از گوسفندان والد نقصی داشته باشند احتمال آنکه نسل های بعدی نیز دچار مشکل شوند بسیار زیاد است و به همین دلیل ممکن است به خاطر یک مشکل یا یک بیماری به کلی از بین بروند.

حال اگر در گله یک گوسفند نر وجود داشته باشد و تعدادی گوسفند ماده، باعث می شود تا تنوع ژنتیکی بیشتر شود و در نتیجه احتمال نابودی کل گله به صفر می رسد، به همین دلیل این سیستم غریزی به حیوانات کمک می کند تا بتوانند تنوع ژنتیکی بیشتری داشته باشند.

بقای نسل

هیچ موجودی به خصوص انسان تمایل ندارد که تنها زندگی کند و نظام آفرینش به گونه ای خلق شده است که تمامی موجودات آن با هم بودن و در جمع بودن را دوست دارند و به همین دلیل در مورد انسان می گویند که انسان ذاتا یک موجود اجتماعی است. به همین دلیل باید گفت که به طور کلی هیچ انسانی تنهایی را دوست ندارد و دوست دارد تا به تولید مثل بپردازد و نسل انسان را ادامه دهد.

همانطور که میدانید یکی از نیازهای اساسی از جامعه ای تولید مثل است و برای آن که بقای نسل وجود داشته باشد، عمل تولید مثل باید صورت گیرد. حتی در جوامعی که تعداد فرزندآوری خیلی پایین می باشد نیز تمایل به تولید مثل بسیار وجود دارد اما مشکلاتی در جامعه وجود دارد که باعث می شود تا تولید مثل صورت نگیرید، برای مثال : مشکلات اجتماعی، بیکاری، فقر، عدم آمادگی، اعتیاد جنسی و … که تمام این موارد تولید مثل و در نتیجه بقای نسل بشر را با مشکل مواجه می کند.

آشنایی با دلایل خیانت زناشویی

تاثیر اثر کولیج در زندگی انسان

آزمایش مربوط به اثر کولیج بر روی بسیاری از پستاندارانی که به انسان نزدیک بوده اند انجام شده است و به همین دلیل دانشمندان آن را به انسان نیز تعمیم داده اند. حال سوالی که وجود دارد این است که با وجود این اثر در بین انسان ها ما با چه مشکلاتی روبرو می شویم و چگونه می توانیم با آنها مقابله کنیم.

تاثیر اثر کولیج بر نهاد خانواده

همانطور که در مورد نحوه عملکرد اثر کولیج توضیح دادیم، می دانید که این اثر باعث می شود تا زندگی انسان دچار مشکل شود. همچنین با وجود این اثر در بین زنان نیز مشکل بیشتر نیز خواهد شد. اما علت خطرناک بودن اثر کولیج آن است که باعث می شود تا زندگی زناشویی زوجین را دچار مشکل کند و از این رو نهاد خانواده با مشکلی اساسی روبرو شود.

همانطور که میدانید یکی از مهمترین نهادهایی که در هر جامعه ای وجود دارد نهاد خانواده است و هرگز نمی توان اهمیت این نهاد را انکار کرد. همه انسان ها تمامی نیازهایشان در بستر خانواده برآورده میشود و خانواده می تواند علاوه بر نیازهای جنسی سایر نیازهای انسان شامل عاطفی، احساسی، عاطفی، اجتماعی، اقتصادی و … را نیز پوشش دهد. تولید مثل نیز در خانواده رخ می دهد و یک کودک زمانی که به دنیا می آید علاوه بر نیازش به داشتن پدر و مادر بیولوژیکی نیاز به فضایی عاطفی، سالم و … دارد تا بتواند رشد کند.

اثر کولیج و تنوع طلبی

در یک رابطه وقتی احساس رضایت مانند روزهای اول نباشد و مشکلی ایجاد شده باشد، تنوع طلبی ایجاد می شود. در این زمان فرد تلاش می کند تا با دیگران این رابطه را جبران کند و شروع به لذت طلبی می کند. تمام خیانت ها به دلیل تنوع طلبی ایجاد می شود. به طور کلی اساس تنوع طلبی به دلیل انحرافات و مشکلات جنسی در بین زوجین است.

اهمیت نهاد خانواده

زمانی که افراد به سمت تنوع طلبی گرایش پیدا می کنند باعث می شود تا مشکلاتی از جمله خیانت و طلاق صورت بگیرد. حال نکته ای که وجود دارد این است که در مورد انسان قضیه فرد می کند به طوری که وقتی فردی مورد خیانت قرار می گیرد و همسرش به او خیانت می کند نسبت به همه بی اعتماد می شود و حتی دچار اختلالات روانی نیز می گردد. در مورد تنوع طلبی دلایل زیادی ذکر شده است که می توانیم به برخی از آن ها مانند : مشکلات و خلاهای عاطفی، طلاق عاطفی و جنسی، مشکلات فرهنگی و خانوادگی، دسترسی راحت به محتوا های نامناسب اشاره کنیم.

تاثیر پورنوگرافی بر اثر کولیج

چرا انسان به سمت فیلم های پورن می رود و چرا مغز انسان نسبت به فیلم های پورن واکنش نشان می دهد؟ مهم ترین ماده ای که در ساختار مغز انسان وجود دارد و بخش پاداش مغز را تحریک می کند دوپامین است. مدارهای پاداش بخشی از مغز انسان هستند که باعث می شود تا انسان به چیزی علاقه شدیدی نشان دهد.

یکی از کارهایی که دوپامین انجام می دهد این است که باعث می شود تا انسان به سمت کارهایی رود که به بقای نسل او کمک کند. حال وقتی دوپامین در مغز انسان افزایش یابد علاقه انسان به برقراری رابطه جنسی نیز افزایش پیدا می کند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی خانواده درمانی


یکی از ویژگی هایی که در فیلم های پورن وجود دارد این است که به دلیل وجود تنوع باعث می شود تا افراد به آن معتاد شوند چرا که انسان ها به دنبال تازگی هستند و این خاصیت در فیلم های پورن وجود دارد. به طور کلی فیلم های پورن دارای سه ویژی هستند که باعث می شود تا افراد تمایل داشته باشند تا به سمت چنین فیلم هایی گرایش پیدا کنند. این عوامل عبارتند از : غافلگیری، جستجوی بیشتر و اضطراب، این عوامل موجب می شود تا دوپامین بیشتر ترشح شود و به دنبال آن فرد بیشتر تحریک شود و علاقه بیشتری به تماشای آن ها داشته باشد و هر چه دوپامین بیشتری در مغز ترشح شود باعث می شود تا فر تمایل بیشتری به برقراری رابطه جنسی با افراد تازه داشته باشد و همین موضوع باعث می شود تا اثر کولیج بیشتر شود.

تاثیر تنوع طلبی مردان و زنان بر مشکلات زناشویی

حال باید چکار کنیم؟

بسیاری از روانشناسان و سکس تراپ ها معتقدند که مشکلاتی از جمله تنوع طلبی، روابط متعدد جنسی و غیر جنسی، اعتیاد به پورنوگرافی نه تنها باعث آسیب و آزار به خود فرد می شود بلکه به دیگران هم آزار می رساند. به همین دلیل لازم است تا برای درمان هر یک از این موارد به یک متخصص مراجعه نمایید تا بتوانید فرایند درمان را آغاز کنید.

چند راه حل برای جلوگیری از مشکلات

هر زمان که در رابطه مشکلی وجود داشت باید طرفین با یکدیگر گفتگو کنند.

همواره زن و مرد باید کنار یکدیگر باشند و برای رفع یک مشکل با هم تلاش کنند.

در زندگی زناشویی لازم است تا زوجین بدون هیچ شرطی به یکدیگر احترام بگذارند.

زوجین باید در رابطه شان تنوع داشته باشند تا همواره از زندگی زناشویی شان راضی باشند.

مهم ترین اصلی که اگر در هر زندگی وجود داشته باشد باعث می شود تا احساس رضایت افزایش یابد اصل غافلگیری است که هر فردی آن را دوست دارد، البته باید اشاره شود که این غافلگیری به سمتی باشد که طرف مقابل را شاد کند و باعث شود موج خوشحالی تمام وجودش را فرا بگیرد.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله برایتان توضیح دادیم، اثر کولیج یک کار غریزی است که برای بقای نسل انجام می شود ولی در انسان به دلیل وجود سایر مسائل این اثر منجر به مشکلات جبران ناپذیری می شود که هم برای فرد و هم برای جامعه مشکل ایجاد می کند. به همین دلیل لازم است تا با نگاه علمی به این موضوع نگریسته شود و اگر زوجین در زندگی زناشویی شان دچار مشکل شوند باید به یک درمانگر مراجعه کنند تا بتوانند با یکدیگر مشکل ایجاد شده را درمان کنند.

دسته‌بندی‌ها