پکیج آموزش زبان روسی به صورت جامع

پکیج آموزش زبان روسی به صورت جامع
نوع فایل
Mp4
حجم فایل
600 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

زبان روسی از خانواده زبان اسلاوی شرقی است که افراد روس در اروپای شرقی به این زبان صحبت می کنند. زبان روسی در کشورهایی همچون روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان به عنوان زبان رسمی است و در تمام قفقاز و آسیای میانه و تا حدودی در کشورهای بالتیک مورد استفاده افراد قرار می گیرد. در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیمی داریم تا یکی دیگر از پکیج های آموزشی با عنوان پکیج آموزش زبان روسی به صورت جامع را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به یادگیری زبان روسی قرار دهیم تا بتوانید با مشاهده آن به زبان روسی مسلط شوید.

آشنایی با زبان روسی

زبان روسی به خانواده زبان های هند و اروپایی تعلق دارد و یکی از 4 عضو زنده زبان های اسلاوی شرقی است. نکته ای که باید در مورد زبان روسی به آن اشاره شود این است که بین زبان روسی و بلاروسی و اوکراینی رابطه زیادی وجود دارد و بسیار شبیه به هم هستند.

یکی از پرگویش ترین زبان های مادری در سطح اروپا زبان روسی است و از نظر جغرافیایی هم سطح عظیمی را در بر می گیرد. همچنین باید اشاره شود که زبان روسی تقریبا 258 میلیون گویش گر دارد که به عنوان گسترده ترین زبان اسلاوی محسوب می شود.

آموزش قدم به قدم زبان روسی
آموزش قدم به قدم زبان روسی

از طرف دیگر زبان روسی هشتمین زبان جهان بوده و یکی از 6 زبان رسمی سازمان ملل به محسوب می شود.

طبق آماری که وجود دارد در سطح اینترنت 60 درصد از زبان انگلیسی استفاده می شود و پس از زبان انگلیسی، زبان روسی با 8 درصد استفاده دومین زبان مورد استفاده در اینترنت است.

خط روسی، سیریلیک نام دارد و الفبای زبان روسی در قرن 10 میلادی شکل گرفت و شامل 33 حرف است که در دوره های مختلف اصلاحاتی نیز بر روی آن انجام گرفته است.

نگاهی به پیشینه زبان روسی

اگر بخواهیم در مورد تاریخ زبان روسی با شما عزیزان گفتگو نماییم باید بگوییم که تاریخ زبان روسی به 3 دوره تقسیم می شود :

  • دوره تجزیه فئودال ها و کی یف
  • دوره مسکو در قرن 15 تا 17 میلادی
  • زبان معیار ملی

بر طبق مستنداتی که در مورد زبان روسی وجود دارد نشان می دهد که در سال هزار میلادی، گروهی غالب در کشورهای روسیه، اوکراین و بلاروس از شاخه شرقی اسلاو ها بودند که گویش شان بسیار شبیه و نزدیک به هم بود. بعد اتحاد سیاسی در سال 880 به عنوان روسِ کیف، اسلاو شرقی باستان به عنوان زبان ادبی و تجاری آن جا پذیرفته شد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل ادبیات روسیه


و بعد از پذیرش مسیحیت در سال 988 و معرفی اسلاوی کلیسایی باستان از شاخه جنوبی اسلاوی به عنوان زبان مذهبی و رسمی کشور تثبیت شد. در همین زمان بود که بسیاری از واژگان از زبان یونانی بیزانسی وارد زبان اسلاوی شرقی و گویش های آنجا شده بود و همین موضوع باعث شد تا اسلاوی کلیسایی باستان را هم تحت تاثیر قرار دهد.

پس از فروپاشی روسِ کیف در سال 1100، گویش های روسی شروع به تغییر کرد. به طوری که در کشورهایی همچون بلاروس و اوکراین زبان روتنی یا همان روتنی باستان و در روسیه امروزی هم روسیه میانه پدیدار گشت.

در آن زمان ها زبان رسمی در مسکو و نووگورود اسلاوی کلیسایی بود که از همان اسلاوی کلیسایی باستان تکامل یافته بود و برای سال ها جز زبان ادبی باقی ماند. زبان روسی تا اواخر قرن 17 میلادی تحت تاثیر اسلاوی کلیسایی بود و بر همین منوال هم توسعه پیدا کرد و بعد از آن این تاثیر برعکس شد، به طوری که حالا این زبان روسی بود که زبان اسلاوی کلیسا را تحت تاثیر قرار می داد.

اصلاحاتی که پتر کبیر برای روسیه انجام داد باعث شد تا الفبای زبان روسی اصلاح شود و در پی آن فرایند سکولارسازی و غربی شدگی به وجود آمد. به دنبال این اصلاحات تعداد زیادی از واژگان تخصصی از زبان های اروپای غربی وارد زبان روسی شد. تا سال 1800 میلادی بیشتر افراد ثروتمند روسیه به زبان های فرانسوی و آلمانی صحبت می کردند. به عنوان مثال یکی از رمان های معروف با عنوان جنگ و صلح لئو تولستوی به زبان فرانسوی موجود بود و فرض را بر این داشتند که افراد تحصیل کرده نیازی به آن ندارند و این کتاب به زبان روسی ترجمه نشده بود.

آموزش زبان روسی به صورت تصویری
آموزش زبان روسی به صورت تصویری

در اوایل قرن 20 با ایجاد تحولات سیاسی، باعث شد تا تغییراتی در املای لغات در زبان روسی مشاهده شود. در همان دوران بود که روسیه قدرتمن شده بود و در عرصه های مختلفی همچون فناوری و فضانوردی در سرتاسر جهان اعتبار بالایی را به دست آورده بود و بسیاری از کشورها با آن افتخار می کردند.

در دوران اتحاد جماهیر شوروی، سیاستی که دولت در برابر گویش های مختلف در پیش گرفته بود دارای نوسان بود، با این که هر یک از جمهوری ها برای خودشان زبان رسمی داشتند ولی زبان روسی به عنوان مقام برتر شناخته می شد هر چند که در سال 1990 به عنوان زبان رسمی اعلام گشت.


پیشنهاد ویژه : دوره جامع مشاوره مهاجرت قانونی به کشور روسیه


پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 بسیاری از کشورهای تازه به استقلال رسیده سعی داشتند تا زبان های بومی خودشان را ترویج دهند و همین امر باعث شد تا بر وضعیت ممتاز زبان روسی تا حدودی تاثیر بگذارد و به دنبال آن با کاهش جمعیت در روسیه، ما شاهد افت این زبان بودیم.

بررسی تاثیر زبان انگلیسی بر زبان روسی

امروزه تعداد زیادی از واژگان زبان انگلیسی وارد زبان روسی شده است و در بسیاری از دانشگاه های روسیه به دانشجویان این فرصت را می دهند که به زبان انگلیسی تحصیل کنند و همین موضوع باعث شده است تا در فهرست زبان های رایج در روسیه، زبان انگلیسی جایگاه دوم را به دست آورد و رایج ترین زبان در دانشگاه های روسیه همین زبان انگلیسی است.

جغرافیای زبان روسی

همان طور که در ابتدا هم به آن اشاره کردیم، زبان روسی به عنوان زبان ششم در سازمان ملل شناخته می شود و در روسیه به عنوان زبان دوم آموزش زبان روسی بسیار محبوب است و در بسیاری از جمهوری های شوروی سابق هنوز هم زبان روسی برای آموزش به کودکان بسیار مهم دانسته می شود.

زبان روسی در اروپا

در کشور بلاروس، زبان روسی به عنوان زبان دوم دولتی در کنار زبان بلاروسی شناخته می شود و بسیاری از مردم آن جا از زبان روسی به عنوان زبان اصلی خودشان استفاده می کنند.

همچنین در کشور استونی هم تحقیقات نشان می دهد که 29.6 درصد از جمعیت به زبان روسی صحبت می کنند.

در کشور لتونی هم زبان روسی به عنوان یک زبان خارجی شناخته می شود و 55 درصد از مردم در سال 2006 به زبان روسی مسلط بودند و چیزی حدود 26 درصد از افراد آنجا، زبان روسی به عنوان زبان اصلی شان مورد استفاده قرار می گرفت ولی با تغییراتی که در این کشور به وجود آمد تصمیم گرفتند که به مرور تدریس به زبان روسی در دانشگاه های لتونی متوقف شود.

در کشور لیتوانی، زبان روسی هیچ جایگاه رسمی نداشته ولی در بعضی از مناطق آنجا به زبان روسی گفتگو می کنند ولی زبان اصلی در کشور لیتوانی، زبان انگلیسی است و حدود 80 درصد از جوانان لیتوانی به زبان انگلیسی صحبت می کنند.

در کشور مولداوی هم با توجه به قوانین دوران اتحاد جماهیر شوروی، زبان روسی به عنوان زبان ارتباط میان قومی مورد استفاده قرار می گیرد.

در کشور اوکراین هم بر طبق قانون اساسی، زبان روسی به عنوان زبان اقلیت شناخته می شود و حدود 65 درصد از مردم اوکراین به زبان روسی تسلط دارند و 38 درصد از آن ها از زبان روسی به عنوان زبان اصلی در خانه و یا محل کار استفاده می کنند.

نگاهی به جایگاه زبان روسی در آسیا

در کشور ارمنستان، زبان روسی هیچ جایگاه رسمی نداشته ولی به عنوان یک زبان اقلیت شناخته می شود.

در کشور آذربایجان هم تقریبا 5 درصد از مردم از زبان روسی به عنوان زبان اصلی خودشان استفاده می کنند.

در کشور چین هم وضعیت به این شکل است که زبان روسی جایگاه رسمی نداشته ولی در استان هیلونگ جیانگ به زبان روسی صحبت می شود.

در کشور گرجستان هم زبان روسی جایگاه رسمی ندارد و به عنوان زبان اقلیت شناخته می شود و طبق آماری که در دست است نشان می دهد که 9 درصد از مردم گرجستان به زبان روسی صحبت می کنند.

در کشور قزاقستان، زبان روسی به عنوان زبان رسمی است ولی جایگاه نخست را ندارد ولی زبان روسی با زبان قزاقی جایگاه برابری دارد.

در کشور قرقیزستان هم زبان روسی یک زبان رسمی است  و حدود 8.99 درصد از افراد این کشور از زبان روسی به عنوان زبان مادری شان استفاده می کنند.

در کشور تاجیکستان هم طبق قانون اساسی، می توان در اسناد رسمی از زبان روسی استفاده کرد . در سال 2006 چیزی حدود 28 درصد از کل جمعیت به زبان روسی مسلط بودند و فقط 7 درصد از آن ها از زبان روسی به عنوان زبان اصلی استفاده می کردند.

در کشور ازبکستان، زبان روسی به عنوان یک زبان ارتباطی قومی است و در برخی از موارد هم به عنوان زبان رسمی شناخته می شود.

در کشور ترکمنستان هم زبان روسی به عنوان زبان میانجی مورد استفاده قرار می گیرد و حدود 12 درصد از مردم آنجام به زبان روسی صحبت می کنند.

در سال 2005 در کشور مغولستان بیشترین آموزش را داشته و در سال 2006 در مدارس مغولستان از سال هفتم به بعد آموزش زبان روسی به عنوان زبان دوم اجبار شد.

در کشور ویتنام هم زبان روسی به همراه زبان ژاپنی و زبان چینی در مدارس به دانش آموزان آموزش داده می شود و سطحی برابر با زبان انگلیسی دارد.

زبان روسی در آمریکای شمالی

برای اولین بار زبان روسی در قرن 18 زمانی که محققان به آلاسکا سفر کردند در آمریکای شمالی مطرح شد. با این که پس از ترک آلاسکا توسط افراد روسی، هنوز هم تعدادی از آن ها در آنجا زندگی می کنند و به زبان روسی صحبت می کنند و حتی تا به امروز هم زبان خود را حفظ کرده اند.

در نیمه دوم قرن 20 هم زبان روسی به عنوان محبوب ترین زبان در کشور کوبا پذیرفته شد و حتی در مدارس و دانشگاه ها هم این زبان آموزش داده می شد و در رادیو و تلویزیون هم یک سری برنامه آموزش زبان روسی وجود داشت.

نگاهی به زبان روسی در جوامع بین الملل

زبان روسی در بسیاری از سازمان های دنیا به عنوان زبان رسمی است. همچنین زبان روسی به عنوان یکی از دو زبان رسمی در ایستگاه فضایی بین المللی است و فضانوردان ناسا که در کنار فضانوردان روسی کار می کنند دوره های زبان روسی را هم می گذرانند.

همچنین زبان روسی در سطح اینترنت هم بسیار گسترده است و پس از زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان ششمین زبان مورد استفاده در هزار سایت پر بازدید پس از زبان های انگلیسی، چینی، فرانسوی، آلمانی و ژاپنی قرار دارد.

واج شناسی زبان روسی

ریشه واج شناسی زبان روسی از نیااسلاوی گرفته شده است و حدود 1400 سال پیش تغییرات زیادی در آن به وجود آمد. باید اشاره شود که ساختار هجایی زبان روسی کمی پیچیده است.

همخوان ها در زبان روسی

در زبان روسی، کامی شدگی بسیار معروف است، به تصویر زیر نگاه کنید.

آشنایی با همخوان ها در زبان روسی
آشنایی با همخوان ها در زبان روسی

واکه ها در زبان روسی

به طور کلی زبان روسی دارای 5 یا 6 واکه است که در زیر آن ها را مشاهده می کنید.

واکه ها در زبان روسی
واکه ها در زبان روسی

آشنایی با ادبیات روسی

ریشه های اصلی ابیات روسی به قرون وسطی باز می گردد و همزمان بود با نخستین شعرهای حماسی که به زبان روسی خوانده می شد. در عصر روشنگری هم زبان روسی اهمیت ویژه ای پیدا کرد و پس از آن در ابتدای سال 1830 به مرور، زبان روسی وارد مرحله طلایی شد. پس از انقلاب سال 1917 ادبیات روسی به دو بخش شوروی و مهاجران سفید تقسیم شد و چون اتحاد جماهیر شوروی به عنوان مرجع سواد آموزش جهانی محسوب می شد به همین دلیل صنعت چاپ هم به شدت توسعه پیدا کرد.

ادبیات نوین روسی از زمان الکساندر پوشکین در اوایل قرن 19 میلادی شروع شد. کاری که پوشکین انجام داد این بود که واژگان و دستورهای باستان را رد کرد و به جای آن ها از جایگزین های روسی استفاده کرد و همین امر باعث شد تا انقلاب بزرگی در ادبیات روسی ایجاد شود.

نکته ای که در این باره باید به آن اشاره کنیم این است که چون در آن زمان از اصطلاحاتی استفاده می شد که معنی شان تغییر کرده بود، امروزه اگر کسی آثار آن زمان را مطالعه کند شاید برخی از واژگان را متوجه نشود و بسیاری از اصطلاحاتی که بزرگان ادبیات روسیه در آثارشان به کار می بردند نیز امروزه به ضرب المثل تبدیل شده است.

در مورد ادبیات روسیه هم باید اشاره کنیم که دارای یک ادبیات غنی است و افرادی چون لئو تولستوی، فیودور داستایوفسکی، آنتوان چخوف، میخائیل لرمونتوف، ماکسیم گورکی و ولادیمیر ناباکوف در ادبیات روسیه شناخته می شوند.

آشنایی با دستور زبان روسی

همان طور که گفتیم زبان روسی یکی از غنی ترین و در عین حال پیچیده ترین زبان ها دنیا به حساب می آید و دستور زبان روسی بسیار پیچیده است. به طوری که حتی امروزه هم بسیاری از افرادی که زبانشان روسی است در استفاده از لغات دچار اشتباه می شوند.

جنسیت اسامی در زبان روسی

در زبان روسی، جنسیت اسم ها نقش مهمی را ایفا می کنند و باید بر جنسیت اسم ها تسلط داشته باشید تا بتوانید از صفت ها و ضمایر و همچنین افعال به درستی استفاده کنید به طوری که اگر شما جنسیت اسامی را ندانید حتی نمی توانید یک عبارت ساده را بسازید.

مذکر، مونث و خنثی جنسیت اسامی در زبان روسی را تشکیل می دهند. بنابراین لازم است تا جنسیت اسامی را به درستی بدانیم و نکته مهم دیگر آن است که این قواعد در بیشتر مواقع کاربرد دارد، برای مثال اگر اسم انسان یا حیوان مذکر و یا مونث باشد متناسب با آن قواعد گرامری متفاوت خواهد بود و اسامی خنثی هم برای اشیا و یا مفاهیم انتزاعی به کار می رود.

آشنایی با حالت ها در زبان روسی

زبان روسی دارای 6 حالت متفاوت است :

فاعلی : فاعل انجام دهنده کار است، برای مثال وقتی می گوییم دانش آموز صحبت می کند، در این جمله دانش آموز فاعل است.

مفعولی مستقیم : در این حالت به مفعول مستقیم اشاره می شود.

به مثال زیر توجه نمایید :

دانش آموز کتاب می خواند، در این جمله کتاب مفعول است.

مفعول غیر مستقیم : این حالت هم به مفعول غیر مستقیم اشاره می کند، به مثال زیر نگاه کنید :

دانش آموز نامه ای به برادر می نویسد. در این جمله نامه مفعول مستقیم و برادر مفعول غیر مستقیم است و نکته مهم این است که هر جمله فقط می تواند یک مفعول غیر مستقیم داشته باشد.

مالکی : این حالت هم به مالکیت اشاره می کند که در مثال زیر به آن اشاره می کنیم :

کار دانش آموز بسیار جالب است، در این جمله کار برای دانش آموز است و در حالت مالکی قرار گرفته است.

ابزاری : وقتی کاری توسط چیزی انجامی می شود.

مثال : معلم با یک مداد می نویسد، در این جمله هم مداد در حالت ابزاری استفاده می شود.

حرف اضافه : حالت حرف اضافه هم به مکانی اشاره می کند که رویداد در آن رخ داده باشد.

مثال : مهندس در مسکو زندگی می کند، در این جمله هم واژه مسکو به همراه حرف اضافه B حالت حرف اضافه را ایجاد می کند.

فعل بودن در زبان روسی

یکی از نکات عجیبی که در زبان روسی وجود دارد این است که در زبان روسی وقتی می خواهند از زمان حال استفاده کنند از فعل بودن استفاده نمی کنند. برای مثال وقتی می خواهند بگویند که من یک معلم هستم می گویند : من یک معلم.

استرس کلمات

محل قرار گیری استرس در زبان روسی بسیار مهم است و اگر این مورد اشتباه مورد استفاده قرار بگیرد معنای کلمه به صورت کامل تغییر می کند. برای مثال : در کلمه «я плачу» استرس را اگر بر روی بخش دوم قرار دهیم به معنای : من در حال پرداخت هستم خواهد بود و اگر استرس کلمه بر روی بخش اول باشد معنای آن تغییر می کند به : من گریه می کنم.

نوشتار در زبان روسی

همان طور که در ابتدا هم به آن اشاره کردیم، زبان روسی از خطر سیریلیک استفاده می کند و الفبای آن دارای 33 حرف است که در زیر می توانید آن ها را مشاهده کنید.

الفبای زبان روسی
الفبای زبان روسی

شما عزیزان می توانید دوره جامع زبان روسی را از وب سایت برنا اندیشان دانلود نمایید و به صورت قدم به قدم زبان روسی را فرا بگیرید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.