پکیج آموزش زبان ترکی استانبولی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
700 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

زبان ترکی استانبولی یا همان ترکی ترکیه ای یک زبان طبیعی از زبان‌های شاخه جنوب غربی یا گروه اوغوز خانواده زبان‌های ترکی است که حدود ۸۸ میلیون نفر در تمام دنیا به عنوان زبان اول یا دومین زبان خود به آن سخت می گویند. شایان ذکر است که زبان ترکی استانبولی رایج ترین زبان از شاخه زبان‌های ترکی است.

جغرافیای آن شامل ترکیه و قبرس شمالی و بخش‌هایی از عراق، یونان، بلغارستان، مقدونیه شمالی، کوزوو، آلبانی و دیگر بخش‌های شرقی اروپا می باشد. لازم است اشاره شود که هر سال تعداد زیادی از ترکیه به غرب اروپا به‌خصوص کشور آلمان مهاجرت می‌کنند که همین موضوع باعث می‌شود تا گفتگوی ترکی در آن مناطق هم وجود داشته باشد.

در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از بهترین پکیج های آموزش زبان با عنوان دوره جامع آموزش زبان ترکی استانبولی را در اختیار شما افراد علاقه‌مند به یادگیری زبان‌های خارجه قرار دهیم.

آموزش زبان ترکی استانبولی

یادگیری زبان یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که می‌توانیم انجام دهیم. در‌واقع این کار به عنوان نوعی مهارت آموزی شناخته می‌شود و می‌تواند به کمک کند تا با فرهنگ‌های جدید نیز آشنا شویم. فروشگاه برنا اندیشان این افتخار را دارد تا با ارائه بهترین پکیج های آموزش زبان به تمامی افرادی که علاقه به زبان‌های خارجی دارند کمک کند تا هر زبانی که دوست دارند را به راحتی یاد بگیرند.

مجموعه آموزش گام به گام زبان ترکی استانبولی

از این رو با توجه به تقاضاهایی که در این زمینه وجود دارد بر آن شدیم تا در این بخش از برنا اندیشان پکیج کامل آموزش زبان ترکی استانبولی را در اختیار شما افراد قرار دهیم. لازم به ذکر است که این مجموعه آموزشی به زبان فارسی تدریس شده است و شما می‌توانید به راحتی زبان ترکی استانبولی را فرا بگیرید.

آشنایی با زبان ترکی استانبولی

ریشه زبان ترکی را می‌توانیم در ترکستان چین در آسیای مرکزی پیدا کنیم. نیای ترکی استانبولی، ترکی عثمانی به عنوان زبان رسمی امپراتوری عثمانی، با گسترش قلمرو آن‌ها در مناطق کنونی پراکنده شده و جای زبان‌های بومی پیشین به ویژه یونانی را گرفت. نخستین رئیس جمهور ترکیه یعنی آتاترک در سال ۱۹۲۸با انجام اصلاحات زیادی در زبان ترکی عثمانی، الفبای عربی عثمانی را با الفبای لاتین جایگزین نمود و کلمات پرشمار عربی، فارسی و … را از این زبان خالی نمود. پیشنهاد می شود به پکیج آموزش زبان فرانسوی مراجعه فرمایید.

شایان ذکر است که زبان ترکی استانبولی یک زبان پیوندی است و هماهنگی واکه ای و هم چسبی از ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. ترتیب واژگان آن در جمله به صورت نهاد – مفعول – فعل است و حالت اسمی و جنس دستوری نیز در این زبان یافت نمی شود.

الفبای ترکی استانبولی

الفبای ترکی استانبولی، از ۲۹ حرف از حروف لاتین تشکیل شده‌است؛ که با تغییرات جزئی به صورت الفبای ترک درآمده‌است. تغییر خط و جایگزینی حروف لاتین به جای حروف عربی با قانون شماره ۱۳۵۳ سال ۱۹۲۸ میلادی به تصویب رسید و مقرر گردید که حروف الفبای عربی، از مجموعه سازمانی الفبا و زبان کشور ترکیه نسخ و به جای آن ۲۹ حرف از حروف لاتین جایگزین گردد. بدین طریق سیستم نوشتاری ترکیه از ترکی عثمانی به ترکی لاتین (Latince yazılan türkçe) تغییر یافت. این حروف عبارتند از:

A B C Ç D E F G Ğ H I İ J K L M N O Ö P R S Ş T U Ü V Y Z

a b c ç d e f g ğ h ı i j k l m n o ö p r s ş t u ü v y z

دسته بندی زبان ترکی

همانطور که گفته شد ترکی استانبولی یکی از اعضای گروه اوغوز خانواده زبان‌های ترکی است. دیگر اعضای آن شامل ترکی خراسانی در شمال شرق ایران ترکی آذربایجانی، در جمهوری آذربایجان و شمال غرب ایران، گاگائوزی در گاگائوزیا، قشقایی در جنوب ایران و ترکمنی ترکمنستان هستند. به یاد داشته باشید که دسته بندی زبان‌های ترکی پیچیده است. مهاجرت مردمان ترک، درهم آمیختگی آن‌ها با یکدیگر و با مردمان غیر ترک زبان یک وضعیت پیچیده و گسترده زبانی ایجاد نموده است.

نگاهی به پیشینه ترکی استانبولی

آناتولی از زمان های قدیم، خانه مردمان گوناگونی بود که از آن جمله  آشوریان، هیتی‌ها، لووی‌ها، هوری‌ها، ارمنی‌ها، یونانی‌ها، کیمری‌ها، سکاها، گرجی‌ها، کولخیسی‌ها، کاریایی‌ها، لیدیایی‌ها، لیقیه‌ای‌ها، فریگیهای‌ها، عرب‌ها، کردوها، کاپادوکیه‌ای‌ها و کیلیکیه‌ای‌ها و بسیاری دیگر بودند. 

جنگ با ترک‌ها در ابتدای قرن یازدهم، باعث شد تا بسیاری از مردمان بومی کشته شوند و یا به بردگی گرفته شوند. زمانی که این منطقه به صورت کامل از سکنه خالی شد، قبایل ترک به این نواحی کوچ کردند. دلیل اصلی آنکه بومیان آناتولی به زبان ترکی صحبت کردند این بودن که مذهبشان از مسیحی و سایر ادیان به اسلام تغییر دادند و همچنین با مردم بومی ترک ازدواج کردند. همچنین پیشنهاد می شود به دوره جامع آموزش زبان رومانیایی مراجعه نمایید.

اولین دلیلی که باعث شد تا آن‌ها به زبان ترکی صحبت کنند این بود که فرهنگ یونانی ها در بیشتر جمعیت بسیار ضعیف بود و دومین دلیل این بود که مردم سرزمین‌های اشغال شده ترجیح می‌دادند تا به این شیوه دارایی‌های خود را حفظ کنند.

اصلاحات زبانی ترکی استانبولی

با بنیان‌گذاری ترکیه امروزی و تغییر خط، انجمن زبان ترکی استانبولی در سال ۱۹۳۲ در دوران مصطفی کمال آتاترک، با هدف پژوهش در زبان ترکی استانبولی، ایجاد گردید. یکی از اهداف این سازمان، آغاز اصلاحات زبانی برای جایگزینی وام‌واژگان فارسی و عربی با برابرهای ترکی آن‌ها بود.

این سازمان با ممنوعیت استفاده از وام‌واژگان در مطبوعات، موفق به حذف تعداد زیادی کلمه خارجی از ترکی استانبولی شد. این انجمن برای واژه‌سازی نه تنها از واژگان ترکی که در آناتولی به فراموشی سپرده شده بودند استفاده می‌کرد، بلکه شماری از واژگان ترکی باستان را که برای قرن‌ها هیچ کاربردی نداشتند را مجدداً احیا کرد.

به دلیل این تغییر ناگهانی در زبان، زبان پیران و جوانان در ترکیه از نظر نوع واژگان متفاوت است؛ نسل‌هایی که قبل از دهه ۱۹۴۰ متولد شده‌اند از اصطلاحات قدیمی تر با اصالت عربی یا فارسی استفاده می‌کنند و نسل‌های جوان‌تر ترجیح می‌دهند تا از اصطلاحات جدیدتر استفاده کنند.

این تغییر به گونه‌ای بود که سخنرانی خود آتاتورک در پارلمان جدید در سال ۱۹۲۷ که به سبک عثمانی بود، برای ترک‌زبانان بعدی کاملاً بیگانه به نظر می‌رسید و لازم بود به ترکی نوین «ترجمه» شود. این ترجمه کردن سه بار، ابتدا در سال ۱۹۶۳، سپس در ۱۹۸۶ و اخیراً در سال ۱۹۹۵، انجام شده‌است.

ترکی استانبول در مناطق مختلف

ترکی استانبولی زبان بومی ترک‌های آناتولی است و توسط مهاجران ترک‌زبان در ۳۰ کشور دیگر نیز گویش می‌شود. بیش از دو میلیون ترک‌زبان در آلمان نیز زندگی می‌کنند و جوامع بزرگ ترک‌زبانی در ایالات متحده آمریکا، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، سوئیس و انگلستان نیز وجود دارد.

آموزش صفر تا ۱۰۰ مکالمه زبان ترکی استانبولی

به دلیل همگون‌سازی فرهنگی مهاجران ترک‌زبان در کشورهای میزبان، همه آن‌ها نمی‌توانند به این زبان با تسلط بومی صحبت کنند.حدود ۹۳ درصد از جمعیت ترکیه در سال ۲۰۰۵، برابر با حدود ۶۷ میلیون نفر در آن زمان، گویشور بومی ترکی استانبولی بودند.

واج شناسی ترکی استانبولی

واکه‌های ترکی استانبولی به ترتیب الفبایشان به صورت ⟨a⟩, ⟨e⟩, ⟨ı⟩، ⟨i⟩, ⟨o⟩, ⟨ö⟩، ⟨u⟩, ⟨ü⟩ هستند.تنها واکه مرکب در ترکی /j/ است که تنها در وام‌واژگان یافت می‌شود.

در ترکی استانبولی هماهنگی واکه‌ای وجود دارد؛ به این معنا که واکه‌های کشیده (مثل آ-ای-او) و کوتاه (مثل اَ-اِ-اُ) همزمان در یک واژه نمی‌توانند بیایند. این ویژگی محدودیت‌هایی در تلفظ و گویش واکه‌ها ایجاد می‌کند و به همین دلیل است که در این زبان صالِح به صالیح، دانِش به دانیش یا اَلله به آللاه تبدیل می‌شود. هماهنگی واکه‌ای دارای استثناهایی، به خصوص در وام‌واژه‌هاست و قواعد آن بسته به منطقه تفاوت چشمگیری دارد.

دستور زبان ترکی استانبولی

لازم به ذکر است که ترکی استانبولی زبانی پیوندی است و از وندها به ویژه پسوندها استفاده بسیاری می‌کند. در این زبان یک واژه می‌تواند وندهای بسیاری بپذیرد و همراه با آنان به واژگان دیگری تبدیل شود؛ مانند ایجاد فعل از اسم، یا اسم از ریشه فعلی. بیشتر وندها کارکرد دستوری واژه را نشان می‌دهند.

اگر شما علاقه دارید تا به صورت قدم به قدم زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید پیشنهاد می‌کنیم تا از این قسمت از برنا اندیشان پکیج جامع آموزش ترکی استانبولی را دریافت کنید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.