بازی درمانی چیست و چه اثرات درمانی برای کودکان دارد

بازی درمانی چیست و چه اثرات درمانی برای کودکان دارد

در این بخش از پایگاه دانش فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از مقالات آموزشی با عنوان بازی درمانی چیست و چه اثرات درمانی برای کودکان دارد را در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان قرار دهیم.

بازی درمانی چیست و چه اثرات درمانی برای کودکان دارد

در مقاله بازی درمانی چیست و چه اثرات درمانی برای کودکان دارد به طور کامل با بازی درمانی و تکنیک های درمانی آن آشنا شده و همچنین بازی های روانشناختی نیز معرفی می گردد.

بازی درمانی چیست

وقتی والدین تشخیص می دهند که کودکشان دارای اختلال ارتباطی است، برای درمان کودک خود هزینه های زیادی را متقبل می شوند. همچنین روزانه بخش زیادی از زمان و انرژی والدین صرف مراجعه به مراکز درمانی گوناگون می شود. برخی از کودکان به خاطر سن کم خود نمی توانند در طول جلسه درمانی دوری از والدین را تحمل کنند و فشار عاطفی زیادی را متحمل می شوند. این مساله برنامه روزانه خانواده را مختل می کنند. بر خلاف بیشتر شیوه های درمانی، جلسات بازی درمانی با حضور والدین در اتاق درمان انجام می شود و والدین در قالب بازی ارتباطات عاطفی بین خود و کودک را تقویت می کنند.

تار عنکبوت

کودکان روی زمین می نشینند و یک کلاف نخ را آنقدر بین یکدیگر ردو بدل می کنند تا یک تار عنکبوت ساخته شود.

اهداف بازی: تقویت تطابق چشم با دست، آگاهی از دیگران، پیروی از دستورات، بازی با دیگران، آگاهی از فضا و نوبت گیری.

بازی درمانی با بازی تار عنکبوت

پریدن روی احساسات و رنگ ها

تصاویر مربوط به احساسات (شادی، ترس، خشم و ناراحتی) در فواصل مناسبی روی کف اتاق چسبانده می شود و از کودک خواسته می شود تا به دستور مربی روی احساس خاصی پا بگذارند. به جای تصاویر مربوط به احساسات می توان از کاغذهای رنگی نیز استفاده کرد.

بازی درمانی کودکان

آهنربا

کودکان به صورت دایره ای روی زمین می نشینند. همزمان با پخش موسیقی ملایمی از آن ها خواسته می شود تا به یکدیگر نزدیک شوند تا جاییکه نتوانند بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند. سپس از آن ها خواسته می شود تا یکدیگر را بغل کنند.

بازی درمانی کودکان با بازی آهنربا

بازی با وسایل صداساز

یک وسیله صدا ساز (ترجیحا یک طبل) را به یکی از کودکان بدهید. با نشان دادن چراغ سبز، کودک باید نواختن طبل را ظروع کنند و با نشان دادن چراغ قرمز باید نواختن طبل را متوقف کند و آن را به کودک کناریش بدهد.

بازی درمانی با وسایل صدا ساز

فوت کردن به پر روی بالش

کودکان به صورت دایره ای می نشینند. یک پر را روی یک بالش می گذاریم و آن را به دست یکی از کودکان می دهیم. کودک باید با گرفتن بالش در دستانش، پر را به سمت یکی از کودکان فوت کند و آن کودک باید پر را با دستانش بگیرد.

بازی درمانی با فوت کردن به پر روی بالش


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل تکنیک های بازی درمانی


آینه مخفی

کودکان به صورت دایره ای می نشینند. وسط این دایره آیینه کوچکی قرار گرفته که روی آم با یک پارچه پوشانده شده است. سپس از کودکان خواسته می شود تا به نوبت اندکی پارچه روی آینه را کنار بزنند و به آیینه نگاه کنند. در این بازی کودکان اجازه ندارند که بگویند در آینه چه کسی را دیده اند. در عوض باید بگویند که دو چشم زیبا، یک بینی کوچک، یک لبخند جذاب و… را می بینند. اینکه کودکان به بقیه نمی گویند که در آیینه چه کسی را می بینند به جذابیت بازی اضافه می کند.

بازی درمانی کودکان با بازی آینه مخفی

راه رفتن با پای بسته

دو پای کودکان با یک طناب بسته می شود و از آن ها خواسته می شود تا در اتاق را بروند. برای اینکه اندکی بازی دشوارتر می توان با گذاشتن چند بالش در اتاق برای آن ها موانع کوچکی درست کرد.

بازی راه رفتن با پاهای بسته

پیدا کردن کفش ها

یکی از کفش های هر کودک را زیر پتو قرار می دهید و کودکان به صورت دایره ای دور این پتو می نشینند. مربی در زیر این پتو جای کفش ها را عوض می کند و کودکان باید با چشم بسته جفت کفش خود را از زیر این پتو پیدا کنند.

بازی پیدا کردن کفش ها

لمس با پر

از کودک بخواهید تا چشم هایش را ببندد و با پر (یا قلم مو) بخش های خاصی از صورتش را قلقلک دهید (پیشانی، ابرو، گونه و…) کودک در حالیکه چشمهایش را بسته نگه داشته، باید حدس بزند که پر به کجای صورتش خورده است.

بازی لمس با پر

آهنربای لالایی

این بازی علاوه بر افزایش رابطه والد و کودک به آموزش اعضای بدن نیز کمک می کند. در این بازی ابتدا کودک و والد مقابل یکدیگر قرار می گیرند، دست های یکدیگر را می گیرند و به صورت ریتمیک و آهنگین آن را به طرفین حرکت می دهند. سپس مربی همزمان با گفتن کلمه لالا اسم یکی از اندامهای بدن را نیز ذکر می کند و والد و کودک باید همان عضو را لمس کنند. به عنوان مثال، مربی عباراتی از این قبیل را تکرار می کند: لالا ساعد، لالا گوش، لالا بینی و… کودک و والد می توانند با شنیدن این عبارات اندام های بدن خود یا فرد مقابلشان را لمس کنند. در حالت دوم بازی خاصیت ارتباطی بیشتری دارد.

بازی درمانی با بازی آهنربای لالایی

بالا و پایین

از کودکان خواسته می شود تا در یک صف به صورت منظم قرار بگیرند. سپس یک عروسک را به دست کودکی که در ابتدای این صف قرار گرفته می دهیم و از او می خواهیم تا عروسک را از بالای سرش به کودک بعدی بدهد و این کار آنقدر تکرار می شود تا عروسک به نفر آخر صف برسد. برای ایجاد تنوع می توان از کودکان درخواست نمود تا عروسک را از زیر پاهایشان ردو بدل کنند.

بازی درمانی بالا و پایین

کی بغلت می کنه؟

کودکان به صورت دایره ای کف اتاق می نشینند و در مرکز این دایره یک کودک می نشیند روی سرش یک پتوی مسافرتی انداخته می شود. کودکان به نوبت او را بغل می کنند و او باید حدس بزند که چه کسی او را بغل کرده است.

بازی کی بغلت میکنه

پیدا کردن اشکال

کف اتاق چند شکل مختلف را قرار می دهیم (دایره، مربع، ستاره و…) از هر شکلی که کف اتاق قرار گرفته یک شکل عینا مشابه را جلوی لباس هر کودک (پیراهن، تیشرت و…) وصل می کنیم و از کودکان خواسته می شود تا به صورت یک حلقه دور این اشکال قرار بگیرند. سپس از یک کودک خواسته می شود تا با شروع پخش موسیقی در این دایره راه برود. به محض قطع موسیقی کودک باید خم شود و اولین شکلی که جلوی پایش قرار گرفته را از زمین بردارد. سپس کودک باید با نگاه کردن به آن مشخص کند که شکل مشابه آن روی لباس کدام کودک نصب شده است؟

بازی پیدا کردن اشکال

فوتبال بازی خوابیده با توپ های پنبه ای

با گلوله کردن پنبه، توپ های پنبه ای کوچکی درست می کنیم. از کودکان خواسته می شود تا در یک صف روبروی هم (دو به دو) به شکم دراز بکشند و دست های یکدیگر را بگیرند. با این کار دستهای هر جفت از کودکان به صورت دو دیواره کوچک روی زمین قرار می گیرد و اجازه نمی دهد موقع فوت کردن به گلوله های پنبه ای، این گلوله ها به طرفین حرکت کنند و کودکان فقط می توانند گلوله های پنبه را به سمت صورت یکدیگر هدایت کنند. هر کودکی که بتواند از طریق فوت کردن (بدون استفاده از دست) یک گلوله پنبه ای را از چانه کودک روبرویش رد کند، بازی را برده است به کودک روبرویش گل زئه است.

بازی فوتبال خوابیده

معرفی یار مهربان

کتاب حواست و جمع کن ۴مفاهیم متضاد

کتاب حواستو جمع کن 4، مفاهیم متضاد

نویسنده: فهیمه سید ناصری

تهیه و تنظیم: میترا نمازی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی