روانشناسی آغوش و تاثیرات جالب بغل کردن

روانشناسی آغوش و تاثیرات جالب بغل کردن

در آغوش گرفتن لازمه ایجاد حس امنیت در نوزادان است، به همین دلیل لازم است تا آن را یاد بگیریم. در طول تاریخ انسان ها به این نتیجه رسیدند که وقتی دیگران را در آغوش می گیرند احساس امنیت را به آنها منتقل می کنند و در مقابل باعث حس محبت و صمیمیت بین افراد می شود. در این بخش از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روانشناسی در آغوش گرفتن و تاثیرات حیرت انگیز آن را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی و همچنین روابط اجتماعی قرار دهیم تا بتوانید با یادگیری مهارت های در آغوش گرفتن روابط خودتان را بهبود بخشید.

روانشناسی آغوش و تاثیرات جالب بغل کردن

امروزه بغل کردن و یا بهتر بگوییم همان در آغوش گرفتن افراد باعث می شود تا روابط بین انسان ها تقویت شود و همچنین محبت بین افراد افزایش یابد.

در آغوش گرفتن چه اهمیتی دارد؟

علم روانشناسی معتقد است که بغل کردن و در آغوش گرفتن بسیار اهمیت داشته و باعث ایجاد حس امنیت که یکی از اساسی ترین نیازهای انسانی است می گردد. برای آنکه بدانیم در آغوش گرفتن چه اهمیتی دارد لازم است تا در ابتدا با فلسفه بغل کردن آشنا شویم تا بتوانیم به اهمیت حیرت انگیز در آغوش گرفتن آشنا شویم.

شناخت کامل روانشناسی آغوش و بغل کردن

وقتی شما قصد دارید که حس همدلی و احساس دوستی تان را به دیگران منتقل کنید می توانید از این رفتار احساسی که همان بغل کردن و یا در آغوش گرفتن است استفاده کنید. زمانی که دو نفر یکدیگر را در آغوش می گیرند دست هایشان را به دور هم گره می کنند و خیلی گرم و با محبت همدیگر را در آغوش فشار می دهند و برای چند لحظه در آن حالت می مانند که این کار نشان دهنده دوست داشتن عمیق و حس محبت زیاد است که باعث می شود تا هورمون عشق در بدن انسان ترشح شود و وقتی که شما یکدیگر را در آغوش می گیرید هم در حین بغل کردن و هم بعد از آن احساس بسیار خوبی دارید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش مشاوره ازدواج


نباید در آغوش گرفتن را کاری ساده در نظر بگیرید چرا که این کار دقیقا مانند تنفس برای بقای انسان اهمیت دارد و همانطور که ما آب را مایه حیات می دانیم باید بغل کردن و در آغوش گرفتن یکدیگر را هم به همان اندازه با اهمیت تلقی کنیم. به عبارت دیگر بغل کردن به طور ذاتی باعث می شود تا تمام ابعاد زندگی انسان شامل جسم و روحش را تحت تاثیر قرار دهد.

در نظر داشته باشید که در آغوش گرفتن که شامل لمس فیزیکی است می تواند تاثیر به سزایی در خلق انسان ها داشته باشد. علم فیزیولوژیک بیان می کند که وقتی انسان ها همدیگر را در آغوش می گیرند هورمون هایی در بدن ترشح می شود که باعث ایجاد تعادل سیستم عصبی می شود و از نظر علم ارتباطات هم وقتی شما یکدیگر را بغل می کنید به صورت غیر کلامی احساساتی را بین هم منتقل می کنید که حتی با زبان هم نمی توان این کار را انجام داد چرا که این مفهوم آنقدر عمیق است که زبان نیز قادر به بیان آن نخواهد بود و انسان ها آن را در بغل کردن یکدیگر بیان می کنند. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با کراش را هم مطالعه نمایید.

تحقیقات بسیاری که در زمینه سلامتی جسمی انسان انجام شده است نشان می دهد که بغل کردن و در آغوش گرفتن می تواند در جلوگیری از مشکلات و بیماری هایی مانند بیماری های پوستی، مشکلات قلبی، بیماری های دستگاه گوارش و حتی مرگ موثر باشد، بنابراین هرگز نباید از تاثیر حیرت انگیز در آغوش گرفتن غافل باشیم.

آشنایی با فواید در آغوش گرفتن

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، بغل کردن تاثیر بسزایی در روح و روان انسان دارد و محرومیت آن می تواند تاثیرات مخربی بر روان انسان بگذارد. برای مثال مادران یخچالی که هیچ حس و احساسی ندارند و نمی توانند به نوزاد خودشان محبت کنند و او را در آغوش بگیرند باعث می شوند تا آن نوزاد در آینده با مشکلات روانی فراوانی روبرو شود که بسیار مخرب خواهد بود، حال در ادامه شما را با فواید روانشناسی در آغوش گرفتن آشنا خواهیم کرد.

تاثیر بغل کردن بر رشد کودک

ترشح هورمون اکسی توسین

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، وقتی انسان ها یکدیگر را در آغوش می گیرند هورمون اکسی توسین در بدن ترشح می شود و باعث افزایش دوستی و صمیمیت و عشق در بین آن ها می شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی نامزدی و ازدواج سالم


باید اشاره شود که هورمون اکسی توسین در واقع یک انتقال دهنده عصبی است که به صورت تخصصی بر روی مرکز عاطفی مغز فعالیت می کند و به عبارت دیگر این هورمون یک هورمون حیات بخش و ضروری برای انسان است. نکته دیگری که در خصوص این انتقال دهنده وجود دارد این است که ترشح آن باعث ایجاد احساس رضایتمندی بین انسان ها می گردد و به دنبال آن اضطراب به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

اکسی توسین آنقدر با اهمیت است که وقتی مادر در حال تولد نوزادش است با ترشح این هورمون در بدن مادر، باعث می شود تا تمام آن دردهایی که هیچکس قادر به تحمل آن نیست به طور کامل توسط مادر قابل تحمل شود و وقتی که مادر فرزندش را در آغوش می گیرد نیز این هورمون شروع به ترشح می کند و به دنبال آن مادر با صبر و شکیبایی فراوان تمام دغدغه های خودش را فراموش کرده و صرفا به نوزادش فکر می کند.

حتی این هورمون باعث می شود تا والدین در زندگی نسبت به فرزندانشان فداکار شوند و عمرشان را وقف آن ها کنند. اکسی توسین در مردان نیز موثر بوده و باعث می شود تا آن ها خیلی مهربان شوند و با دیگران به طور صمیمی رفتار نمایند. همچنین از دیگر تاثیراتی که برای این هورمون می توانیم بیان کنیم این است که اکسی توسین یک نوروپپتید است و بر تمام روابط عاطفی و پیوندهای اجتماعی انسان ها تاثیر می گذارد و باعث می شود تا انسان ها مهربان باشند و در موقعیت هایی دست به از خودگذشتگی و ایثار بزنند. برای مطالعه بیشتر حتما مقاله نشانه های ازدواج ناموفق را مطالعه نمایید.

نکته ای که در خصوص اکسی توسین وجود دارد این است که به محض ترشح این هورمون در بدن ما شاهد کاهش هورمون استرس یا همان کورتیزول هستیم که به دنبال آن تنش های فرد از بین می رود و ضربان قلب انسان متعادل شده و فرد به آرامش می رسد.

تحکیم پیوند عاطفی

وقتی انسان ها فرد عزیزی را در آغوش می گیرند باعث می شود تا بین آن ها روابط عاطفی قدرتمندی برقرار شود چرا که همواره آغوش افراد نزیک و عزیزان باعث می شود تا ما احساس آرامش و امنیت کنیم. برای مثال وقتی پدری ، فرزندش را در آغوش می گیرد باعث می شود تا احساس امنیت هم در پدر و هم در فرزند ایجاد شود.

در این زمینه نیز تحقیقات بسیاری انجام شده است که نشان می دهد زمانی که انسان ها یکدیگر را در آغوش می گیرند باعث می شود تا احساس نزدیک بین آن ها بیشتر شود و با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن ما شاهد آرامش و صمیمیت هستیم.

ترشح هورمون دوپامین

علاوه بر ترشح هورمون اکسی توسین، یکی دیگر از هورمون هایی که باعث شادی انسان می شود هورمون دوپامین است که در آغوش گرفتن افراد باعث افزایش آن شده و به دنبال آن خلق و خوی فرد کنترل گشته و حس خوبی در او ایجاد می شود. باید اشاره شود که اگر دوپامین بدن انسان کاهش یابد فرد دچار خستگی، کسلی، بی انگیزگی و در نهایت افسردگی خواهد شد. ولی زمانی که یکدیگر را بغل می کند باعث می شود تا دوپامین در بدن افزایش یافته و نهایت خلق و خوی شما بهتر می شود.

در آغوش گرفتن چه تاثیراتی دارد؟
در آغوش گرفتن چه تاثیراتی دارد؟

افزایش هورمون سروتونین

زمانی که انسان ها یکدیگر را در آغوش می گیرند، سطح هموگلوبین خون (که وظیفه آن انجام اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن است) تحریک شده و در نهایت اکسیژن رسانی به اندام های داخلی بهتر انجام می شود. همچنین هورمون سروتونین هم باعث تنظیم خلق و خوی فرد می شود و زمانی که سروتونین در بدن افزایش می یابد باعث می شود تا غم و ناراحتی فرد کاهش یافته و امید به زندگی در او افزایش یابد و در نهایت فرد زندگی شادتری را تجربه خواهد کرد و غم و افسردگی از او دور می شوند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش مشاوره قبل از ازدواج


نکته مهمی که در خصوص سروتونین وجود دارد این است که افزایش این هورمون در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قبلی و استرس و همچنین تنش های روانی را در انسان کاهش دهد و در نهایت فرد از روحیه بهتری برخوردار شود.

کاهش خطر مشکلات و بیماری های قلبی

همانطور که در بالا اشاره شد، در آغوش گرفتن باعث می شود تا هورمون اکسی توسین در بدن آزاد شده و به دنبال آن فشار خون فرد کاهش می یابد و همچنین ضربان قلب هم کاهش می یابد که تمام این موارد باعث می شود تا بیماری های قلبی به شدت کاهش یابد.

کاهش چشمگیر استرس

هر زمان که دچار تنش و استرس شدید اگر فردی را در آغوش بگیرید باعث می شود تا استرس شما کاهش یابد و به آرامش برسید. بغل کردن موجب می شود تا انسان حس امنیت کرده و با کاهش ترشح هورمون کورتیزول انسان از نظر جسمی به احساس آرامش می رسد.

علاوه بر مواردی که گفته شد، بغل کردن باعث می شود تا بین انسان ها همدلی و صمیمیت بیشتر شده و افراد بتوانند تنش ها، استرس ها، مشکلات، فشارهای روانی و … را مدیریت کنند و در نهایت حس اعتماد و امنیت در انسان ها بیشتر خواهد شد.

بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که در بالا اشاره شد وقتی شما عزیزی را در آغوش می گیرید باعث می شود تا هورمون اکسی توسین در بدن شنا ترشح شود که به دلیل قابلیت هایی که این هورمون دارد باعث می شود تا هم حال روانی و هم حال جسمی شما عالی شود و سیستم ایمنی بدن شما به صورت چشمگیری تقویت شود. چرا که با این کار هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی در شما کاهش می یابد و هم فشار خون شنا نیز کاهش پیدا می کند.

درمان مشکلات خواب

علاوه بر نکاتی که در بخش های قبل به آنها اشاره شد، وقتی شما فردی که او را دوست دارید و عزیز شما هست را بغل می کنید باعث می شود تا به صورت یک داوری مسکن عمل کند و حتی اگر شبی بی خوابی به سرتان زد و نتوانستید بخوابید می توانید فردی که به او علاقه دارید را در آغوش بگیرید تا با ایجاد آرامشی که در شما ایجاد می شود بتوانید خواب عمیقی را تجربه کنید.

بهبود سیستم عصبی

بسیاری از تحقیقات انجام شده در رابطه با روانشناسی در آغوش گرفتن نشان می دهد که این کار که با لمس فیزیکی پوست همراه است باعث می شود تا دستگاه پاراسمپاتیک بدن متعال شود و به دنبال آن سیستم عصبی شما به تعادل رسیده و تقویت می گردد. وقتی این عمل صورت می گیرد به صورت خودکار سیستم عصبی با ترشح غددی که موجب آرامش انسان می شد به احساسات خوب و خلق و خوی انسان کمک می کند، همچنین باید اشاره شود که بغل کردن موجب می شود تا چاکرای خورشیدی فعال شود و سپس غده تیموس تحریک شود که به دنبال این فرایند گلبول های سفید خون تنظیم می شوند و سیستم ایمنی بدن نیز مقاوم می گردد.

درمان افسردگی

اگر توجه کرده باشید تا به این جا تمام خواصی که راجع به در آغوش گرفتن به آن ها اشاره شد باعث میشد تا فردی که دچار غم و اندوه است به آرامش برسد و ناراحتی هایش کاهش یابد. بنابراین باید اشاره شود که اگر می خواهید تا میزان امید در شما افزایش یابد و به زندگی امیدوار باشید حتما بغل کردن را در نظر بگیرید چرا که با تنظیم خلق انسان می تواند به عنوان عاملی ضد افسردگی عمل کند.

بهبود زخم های جسمی و روانی

تحقیقات نشان می دهد که در آغوش گرفتن باعث می شود تا بین شما و فردی که او را در آغوش می گیرید لمس فیزیکی رخ دهد که همین کار موجب می شود تا اگر جایی از بدن انسان زخم باشد زود بهبود پیدا کند و هم افرادی که تمایل به مصرف الکل داشتند وقتی کسی آن ها را بغل می کرد باعث می شد تا دیگر الکل مصرف نکنند چرا که وقتی عزیزی شما را در آغوش می گیرد به شما حس امنیت می دهد و مصرف الکل نیز در نتیجه نبود امنیت و آرامش به فرد دست می دهد و اگر این احساسات در فرد ارضا شود هرگز به سمت مصرف الکل و یا حتی سایر مواد مخدر نیز نخواهد رفت.

تقویت اعتماد به نفس

ریشه تمامی مشکلات روانی انسان مشکل در اعتماد به نفس و یا همان ضعف در اعتماد به نفس است که به دنبال آن فرد دچار بسیاری از اختلالات روانی می شود که اگر بخواهیم آن فرد را تحت درمان قرار دهیم در ابتدا باید کاری کنیم تا اعتماد به نفسش بهبود یابد. در خانم ها وقتی کسی را در آغوش می گیرند باعث می شود تا احساس تعلق به آن ها دست دهد که مطابق با نظریه رشد روانی اجتماعی اریک اریکسون تعلق خاطر یکی از نیازهای اساسی انسان است و به دنبال آن میزان تعهد پذیری در آن ها افزایش پیدا می کند، در نتیجه در آغوش گرفتن موجب می شود تا بهترین احساسات بین افراد منتقل شود.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش جذب همسر ایده آل


وقتی انسان بداند که در زندگی آغوش گرمی دارد آنچنان امنیت خاطر پیدا می کند که باعث می شود تا اعتماد به نفس در او رشد کرده و سپس به نبرد با تمام مشکلات زندگی برود و آن شخص به تمامی بحران های زندگی به مثابه یک چالش می نگرد و باعث می شود تا امنیت بیشتری داشته باشد و بداند که می تواند از پس تمامی این چالش ها بر خواهد آمد.

کاهش خشم و عصبانیت

اگر دو نفر با هم درگیر شده باشند و به شدت از یکدیگر عصبی باشند، همدیگر را در آغوش بگیرند موجب ترشح هورمون اکسی توسین می شود و به دنبال آن خلق و خوی فرد تنظیم گشته و گردش خون بدن نیز به تعال خواهد رسید. در این حالت که همه اندام های داخلی بدن به تعادل رسیده اند سطح اکسیژن خون نیز بهتر گشته و در نتیجه اکسیژن رسانی به تمامی اندام های بدن بهبود می یابد و با کاهش سطح کورتیزول میزان عصبانیت در فرد کاهش می یابد و به ناگاه ما شاهد رابطه صمیمی بین آن دو نفر خواهیم بود. بنابراین بغل کردن یکدیگر باعث می شود تا احساس نزدیکی هم بیشتر شود و با رشد حرمت نفس میزان مرگ و میر نیز کاهش پیدا کند. حتی بسیاری از تحقیقات نشان می دهد افرادی که خیلی بیشتر از سایرین همدیگر را در آغوش می گیرند خیلی کمتر به مرگ فکر می کنند.

نشان دهنده احساسات

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم علاوه بر تمامی ویژگی های مثبتی که برای روانشناسی آغوش بیان شد باید بگوییم که وقتی زبان انسان قادر به بیان میزان دوست داشتن دو نفر نباشد بغل کردن این نقش را ایفا می کند و انسان ها به وسیله در آغوش گرفتن یکدیگر میزان علاقه شان را به صورت غیر کلامی به هم نشان می دهند.

اثرات حیرت انگیز بغل کردن
اثرات حیرت انگیز بغل کردن

به طور کلی وقتی شما فردی را در آغوش می گیرید حس نزدیکی بین شما افزایش می یابد و دنبال آن شما احساس تنهایی نخواهید کرد و در نتیجه دیگر احساس ناخوشایند ندارید و تمامی رنج ها نیز از شما دور می شود و بین شما احساس یگانه ای به وجود می آید.

تقویت رشد در کودک

وقتی والدین نوزادشان را در آغوش می گیرند باعث می شود تا هوش هیجانی در کودک رشد کرده و در نتیجه باعث بهبود رشد و پرورش کودک می شود. حتی تحقیقات نشان می دهد که این باور که اگر کودک را بغل کنید او لوس و بغلی می شود به طور کامل اشتباه است و در آغوش گرفتن کودک باعث می شود تا هم سیستم ایمنی بدن آن ها تقویت شود و هم کمتر در معرض بیماری ها قرار بگیرند و رشد عقلی آن ها نیز بیشتر خواهد شد.

بهبود رابطه جنسی

وقتی زن و شوهر در طول روز یکدیگر را بغل کنند باعث می شود تا هورمون عشق در آن ها بیشتر شود و زمانی که تماس فیزیکی بین آن ها افزایش یابد موجب می شود تا تجربه یک رابطه جنسی خوب را داشته باشند. همچنین یکی از نکاتی که زوجین بعد از رابطه جنسی باید به آن توجه کنند در آغوش گرفتن یکدیگر است که موجب می شود تا لذت رابطه بیشتر شود و به حس آرامش عمیقی برسند.

افزایش آگاهی و هوشیاری

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که بغل کردن موجب می شود تا بعد از ترشح هورمون اکسی توسین فرد به هوشیاری بیشتری برسد و به دنبال آن از زندگی بیشتر لذت ببرد و در نتیجه شادی عمیقی را تجربه خواهد کرد.

چگونه باید یکدیگر را در آغوش بگیریم؟

شما به روش های متفاوتی می توانید یکدیگر را در آغوش بگیرید. به طوری که به وسیله بغل کردن شما خواهید توانست تا احساس امنیت و آرامش را به عزیزانتان منتقل دهید. اصول دقیق در آغوش گرفتن به این شکل است که فرد عزیز را در آغوش بگیرید و دستانتان را به دور یکدیگر حلقه کنید و یکدیگر را بهم بفشارید و به مدت ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید. به طوری که این بغل کردن باعث می شود تا احساس نزدیکی و امنیت در شما شکل بگیرد و میزان عشق شما به یکدیگر نیز افزایش می یابد.

زمانی که در آغوش یکدیگر هستید و دستانتان بر کمر طرف مقابل است می بایست تا دست هایتان را به سمت بالا و پایین بکشید تا احساس همدلی و صمیمیت را به او انتقال دهید. روش های دیگری نیز برای در آغوش گرفتن وجود دارد برای مثال می توانید با دو دست بازوهای طرف مقابل را آرام بگیرید و در چشمانش نگاه کنید تا احساس عشق را به او انتقال دهید و یا سر او را بر روی شانه هایتان قرار دهید و اجازه دهید که در آغوش شما آرام بگیرد و یا در آغوش گرفتن به طوری که پیشانی هایتان را به یکدیگر بچسبانید و به صورت همزمان به وسیله دست هایتان دو طرف سر او را نگه دارید و چند ثانیه در این حالت بمانید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد لازم است تا تاثیرات شگفت انگیز در آغوش گرفتن را بدانیم و هرگز به آن بی توجه نباشیم چرا که بغل کردن باعث می شود تا احساس آرامش به انسان دست دهد و میزان محبت، عشق، صمیمیت و دوستی بین افراد بیشتر شود. به طوری که به وسیله بغل کردن میتوانید احساساتی را به یکدیگر منتقل کنید که زبان نمی تواند آن ها را به صورت جمله بیان کند.

دسته‌بندی‌ها