کاهش پارانویا در شخصیت مرزی و نکاتی برای رهایی از افکار پارانوئیدی

کاهش پارانویا در شخصیت مرزی و نکاتی برای رهایی از افکار پارانوئیدی

در مقالات قبلی به صورت کامل در رابطه با اختلال شخصیت مرزی صحبت کرده ایم، و شما را با ابعاد مختلف آن آشنا نمودیم، حال در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان کاهش پارانویا در شخصیت مرزی و نکاتی برای رهایی از افکار پارانوئیدی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم. در این مطلب قصد داریم تا نشان دهیم چرا در اختلال شخصیت مرزی افکار پارانوئیدی وجود دارد و با چه تکنیک هایی می توانیم از آن ها رها شویم، پس اگر شما هم به روانشناسی شخصیت علاقه مند هستید تا انتهای مقاله کاهش پارانویا در شخصیت مرزی با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

کاهش پارانویا در شخصیت مرزی و نکاتی برای رهایی از افکار پارانوئیدی

در مقاله کاهش پارانویا در شخصیت مرزی به طور کامل بیان می کنیم با استفاده از چه نکاتی می توان کاری کرد تا افراد که دارای شخصیت مرزی هستند بتوانند افکار پارانوئیدی را از خود دور کنند.

نکاتی برای کاهش پارانویا در اختلال شخصیت مرزی

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) در شرایط استرس دچار پارانویا یا تفکر پارانوئید می شوند. پارانویا اصطلاحی است که عموماً برای باورهای شدید بی اعتمادی یا سؤ نیت دیگران به کار می رود.

به عنوان مثال ممکن است فردی مبتلا به پارانویا این باور را داشته باشد که دولت به تماس های تلفنی وی گوش فرا می دهد یا همسر وی به او خیانت می کند.برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله اختلال شخصیت پارانوئید مراجعه فرمایید.

ایده پارانوئید

اپیزودهای تفکر پارانوئید یا ایده پردازی می تواند از خفیف و کوتاه مدت تا بسیار شدید و مزمن باشد. برخی از افراد مبتلا به اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال هذیانی تمایل به ایده های پارانوئید مزمن و شدید دارند که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد.

در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی پارانویا را تجربه می کنند، زیرا بخشی از معیارهای تشخیصی BPD است اما فقط در شرایط استرس یا درگیری بین فردی رخ می دهد.

به عنوان مثال یک نوجوان مبتلا به BPD ممکن است دو نفر از دوستانش را که در راهرو صحبت می کنند ببیند و این باور پارانوئید را پیدا کند که دوستانش همه مخفیانه از او متنفر هستند و قصد تحقیر او را دارند. یا ممکن است یک فرد بزرگسال مبتلا به BPD نشانه های شریک زندگی خود را که می خواهد مدتی تنها به عنوان نشانه ای از قطع رابطه بخواهد، بخواند و حتی وقتی مدارک زیادی بر خلاف آن ارائه می شود روی این عقیده پافشاری می کند.

حداقل یک مطالعه نشان می دهد در حالی که افراد مبتلا به BPD از نظر واکنش روان پریشی با افراد مبتلا به اختلالات روان پریشی متفاوت هستند  این تمایل آنها به ایده پارانوئید و سایر مشکلات تفکر و ادراک تحت فشار است اما آنها لزوما با بیماران مبتلا به اختلالات روان پریشی تفاوت ندارند از نظر شدت پارانویا یا سایر تجربه های روان پریشی در این دسته جای دارند. بنابراین در حالی که افراد مبتلا به BPD علائم روان پریشی کوتاه مدت دارند، این علائم لزوماً خفیف نیستند.

استرس

از آنجا که پارانویا در BPD هنگامی که تحت استرس هستید بدتر است یافتن راه هایی برای آرامش و رفع استرس خود مفید خواهد بود. برخی از استرس های محبوب استرس عبارتند از :

بازخورد زیستی

در بازخورد زیستی شما یاد می گیرید که چگونه چیزهایی مانند ضربان قلب و برخی از ماهیچه ها را با اتصال مانیتورهایی به خود کنترل کنید تا بتوانید آنچه در بدن شما اتفاق می افتد را تجسم کنید و بشنوید. با یادگیری چگونگی تغییر افکار یا احساسات خود به روشی برای کاهش سرعت این مکانیسم ها به کاهش استرس کمک می کنید.

چگونه افکار پارانوئیدی را در شخصیت مرزی کاهش دهیم

کاهش پارانویا در شخصیت مرزی

تنفس عمیق

مزیت تنفس عمیق این است که می توانید این کار را در هر مکان و هر زمان انجام دهید. بنشینید یا دراز بکشید، ریه های خود را به آرامی پر کنید و سپس نفس خود را به آرامی بیرون دهید. و این کار را باید به صورت مداوم تکرار کنید.برای یادگیری تکنیک تنفس عمیق به  کتاب آموزش آرام سازی مراجعه فرمایید.

مراقبه

این روش قرن هاست که وجود دارد و در حالی که تکنیک های مختلفی وجود دارد، بیشتر آنها بر روی آرامش و تمرکز توجه شما تمرکز دارند. پیشنهاد می شود برای آموزش آرام سازی و مراقبه به پکیج آموزش کامل مراقبه و مدیتیشن از فروشگاه برنا اندیشان مراجعه فرمایید.

تایچی

یک روش قدیمی دیگر، تای چی برای دفاع از خود بوده است اما اکنون بسیاری از افراد برای آرامش و کاهش استرس از آن استفاده می کنند. مانند یوگا شامل حالت های خاص، تمرکز هدفمند، حرکات کند و تنفس متمرکز است.

یوگا

مانند مراقبه، تمرکز با یوگا بر روی آرامش و همچنین حالت و انعطاف پذیری است. بسیاری از برنامه های رایگان یوگا و فیلم های آموزشی بصورت آنلاین وجود دارد که به شما آموزش می دهد چگونه یوگا را به تنهایی انجام دهید، یا می توانید در یک کلاس در سالن ورزشی محلی خود ثبت نام کنید.برای یادگیری تخصصی یوگا به فیلم آموزش کامل یوگا در منزل مراجعه فرمایید.