ترس از آسانسور چیست و چگونه درمان می شود؟

ترس از آسانسور چیست و چگونه درمان می شود؟

آیا شما ترس از آسانسور دارید و یا یکی از دوستان یا عزیزان تان فوبیای آسانسور دارد؟ این افراد به شدت از سوار آسانسور شدن هراس دارند و حتی حاضرند چندین طبقه را با پله بالا بروند ولی هرگز از آسانسور استفاده نمی کنند. شایان ذکر است که ترس از آسانسور از جمله ترس های مرضی است که در بسیاری از موارد می تواند باعث خجالت فرد شود.

در کنار این موارد باید بدانیم که اگر فردی فوبیای آسانسور دارد در خیلی از موقعیت ها باید به خودش سختی دهد که می تواند برایش بسیار طاقت فرسا باشد. مثلا باید به دیگران توضیح دهید که چه مشکلی دارید و چندین پله را با پای پیاده طی نمایید.

از این رو باید اشاره شود که ترس از آسانسور بسیار مهم بوده و لازم است تا افرادی که فوبیای آسانسور دارند بر این هراس غلبه کنند تا بتوانند مانند سایر افراد به زندگی عادی خودشان ادامه دهند.

شناخت ترس از آسانسور

به طور کلی ترس از آسانسور عبارت است از هراس بسیار شدید از قرار گرفتن در یک محیط بسته که فرد فکر می کند در آنجا محدود شده است و به همین دلیل به شدت دچار اضطراب و حملات استرس می شود.

افرادی که فوبیای آسانسور دارند نشانه هایی مانند تعریق، تپش قلب، تنفس نامنظم و ضعف را از خود نشان می دهند که در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل با این فوبیای آزار دهنده آشنا شویم و روش های درمان آن را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم.

چگونه می توانیم بر فوبیای آسانسور غلبه کنیم؟

چون افراد دارای فوبیای آسانسور دچار گرفتاری در آسانسور شده اند و سپس حملات پانیک را تجربه کرده اند همواره بر این باورند که اگر باز هم در آسانسور قرار بگیرند حتما آسانسور گیر می کند و چراغ ها به ناگاه خاموش می شود و آنها در آن محیط گیر می افتند و کسی به آنها کمک نمی کند و در نهایت حملات پانیک تمام وجودشان را در بر می گیرد.پیشنهاد می شود تا مقاله موریتا درمانی را مطالعه کنید.

بنابراین افراد مبتلا به ترس از آسانسور از سوار شدن به آسانسور اجتناب می کنند و زحمت بیشتری را تحمل می کنند. به یاد داشته باشید که فوبیای آسانسور در گروه اختلالات اضطرابی قرار می گیرد و برای درمان آن نیاز به روش های تخصصی می باشد.

نشانه های فوبیای آسانسور

  • تنفس نامنظم، تپش قلب شدید، تعریق و ضعف و بی حالی هنگام قرار گرفتن در محیط آسانسور
  • احساس ترس زیاد از گیر افتادن و محدود شدن در فضاهای بسته
  • احساس تنگی نفس در زمان سوار شدن در آسانسور
  • احساس نگرانی و اضطراب شدید از محیط های بسته
  • پرهیز از سوار شدن آسانسور
  • تمایل زیاد به مکان های باز
  • ترس از احساس خفگی

چرا دچار ترس از آسانسور می شویم؟

باید اشاره شود که ریشه بسیاری از اختلالات روانی مربوط به دوران کودکی می باشد. به عنوان مثال احتمال دارد فردی که فوبیای آسانسور دارد در دوران کودکی به هر دلیلی داخل آسانسور گیر افتاده باشد و همان تجربه تلخ او را نسبت به مکان های بسته شرطی کرده باشد.

به همین دلیل هر زمان که می خواهد سوار آسانسور شود دچار ترس و اضطراب شدیدی می شود و نمی تواند این کار را انجام دهد. در چنین موقعیت هایی او به سمت اتفاقات دردناک گذشته واپس روی می کند و به همین دلیل همان ترس ها و اضطراب ها برایش رخ می دهد. پیشنهاد می شود تا مقاله غلبه بر استرس در خانه را مطالعه فرمایید.

در کنار این رویدادها باید بدانیم که برخی از روش های فرزندپروری که بعضی از خانواده ها به کار می برند نیز می تواند باعث ایجاد ترس از آسانسور شود. به عنوان مثال اگر والدین به دلیل انجام کاری اشتباه کودک را تنبیه کنند و او را در انباری و حمام و یا مکان هایی تاریک حبس کنند می تواند در بزرگسالی دچار ترس از آسانسور شود.

همچنین عوامل ژنتیکی نیز می تواند در ایجاد فوبیای آسانسور نقش داشته باشد. یعنی اگر مادر یا پدر چنین ترسی را داشته باشند هم به طور یادگیری مشاهده ای و هم از نظر ژنتیکی می توانند آن را به فرزندشان منتقل کنند.

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد افرادی که اقوام درجه یک آنها دچار اختلال ترس از آسانسور و فضاهای بسته هستند ۳ برابر بیشتر از دیگران به این اختلال مبتلا می شوند.

روش های غلبه بر ترس از آسانسور

مرحله اول برای درمان و غلبه بر فوبیای آسانسور این است که خودتان بپذیرید چنین اختلالی را دارید تا بتوانید با آن مبارزه کنید. بنابراین اگر خودتان چنین باوری ندارید و صرفا به خاطر خواهش و تمنای دیگران به سمت درمان می روید احتمال موفقیت شما برای درمان بسیار پایین است.

خودتان را مجبور کنید تا به صحنه های آرامش بخش فکر کنید و اگر شرایط این کار را ندارید می توانید از تکنیک تمرکز بر روی نفس کشیدن استفاده کنید.

برای موقعیت استرس زای سوار آسانسور شدن از لحظه ای که وارد آسانسور می شوید تا زمانی که از آن پیاده می شوید یک برنامه منظم ایجاد کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش غلبه بر ترس و اضطراب را بخوانید.

از داخل لیست سلسله مراتبی خود کارهای ساده را انتخاب کنید و آنها را شروع کنید. به عنوان مثال صرفا در مقابل آسانسور قرار بگیرید و بالا و پایین شدن آن را تماشا کنید تا جایی که دچار اضطراب نشوید. هر زمانی که احساس کردید دچار هراس و استرس می شوید باید خیلی سریع از تصاویر کوتاه آرامش بخش استفاده کنید.

ترس از آسانسور و فضای بسته چه نشانه هایی دارد؟

برای درمان لازم است تا به صورت مرحله ای به سمت جلو حرکت کنید و تا زمانی که ذهن تان دست از افکار ترسناک گذشته برنداشته است نباید به مرحله بعدی بروید.

غلبه بر ترس از آسانسور ممکن است چندین جلسه طول بکشد، اما به یاد داشته باشید که اگر می خواهید واقعا بر چنین ترسی غلبه نمایید لازم است تا به برنامه سلسله مراتبی خود پایبند باشید.

شاه کلید موفقیت غلبه بر فوبیای آسانسور این است که بتوانید بر روی افکار خود تمرکز کنید و هر بار که افکار منفی به سراغتان می آید آنها را فراری دهید. به خودتان یادآوری کنید که تمامی این ترس ها ساخته و پرداخته ذهن خودتان است و هیچ کدام از آنها واقعیت ندارد.

درمان ترس از آسانسور با دارو

زمانی که افراد گرفتار فوبیای آسانسور با زحمات زیادی مواجه می شوند به فکر درمان آن هستند. چرا که نمی توانند طبقات زیاد یک ساختمان را با پای پیاده بالا و پایین بروند. بنابراین می توان بیان نمود که یکی از روش های کوتاه مدت و سریع درمان هراس از آسانسور استفاده از روش دارو درمانی است. برای مطالعه بیشتر به مقاله آموزش درمان هراس و فوبیا مراجعه نمایید.

اغلب متخصصان برای درمان ترس از آسانسور داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین‌ها، بتا بلاکرها و مهارکننده های مونوآمین اکسیداز را تجویز می کنند. البته باید اشاره شود که این داروها به طور کلی مشکل را درمان نمی کند و صرفا نشانه های اضطراب را در فرد کاهش می دهد و حملات پانیک و تپش قلب را از بین می برد.

در کنار تمام این موارد باید بدانید که داروهای ضد اضطراب را نباید بدون دستور پزشک مصرف کنید و اگر دچار مشکلی می باشید حتما به روانپزشک مراجعه کنید تا او طبق نظر خودش به شما دارو بدهد.

روش های غیر دارویی درمان هراس از آسانسور

در بالا اشاره شد که داروهای ضد اضطراب صرفا نشانه های اضطراب را کاهش می دهد و اگر شما به فوبیای آسانسور مبتلا هستید باید به سراغ یک مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید. در این زمینه استفاده از روش درمان های شناختی رفتاری برای غلبه بر ترس از آسانسور بسیار مفید و موثر است.

به علاوه استفاده از داروها، نوروفیدبک و سایر روش های برای درمان فوبیای آسانسور موثر هستند. در ادامه با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا با روش های غیر دارویی درمان ترس از آسانسور آشنا شوید.

حساسیت زدایی منظم

در روش حساسیت زدایی منظم از فرد خواسته می شود تا در مرحله اول طی چند جلسه در شرایط آرامی قرار بگیرد. سپس از او خواسته می شود تا خودش را در حالتی که سوار بر آسانسور است و بالا و پایین میرود تصور کند. بعد از این مرحله از او خواسته می شود تا در کنار آسانسور قرار بگیرد و صرفا حرکت آن را تماشا کند.

انجام این مراحل باعث می شود تا فرد به آرامش برسد و در مرحله آخر با یک نفر وارد آسانسور می شود و بعد از آن به تنهایی این کار را انجام می دهد تا بتواند بر ترس از آسانسور غلبه کند.

غرقه سازی

در روش غرقه سازی با این که فرد ترس زیادی دارد ولی وارد محیط استرس زا می شود. فلسفه روش غرقه سازی این است که فرد باید در محیط و موقعیت قرار بگیرد تا بتواند بر ترس و اضطراب خویش غلبه کند. بنابراین در این روش فرد برای مدت طولانی و تحت شرایط مراقبت شده در موقعیت قرار می گیرد تا بتواند بر ترس خویش غلبه کند.

به یاد داشته باشید که در این روش ممکن است فرد دچار ترس و هراس ناگهانی شود که لازم است فردی مطمئن در کنار او قرار بگیرد و در چنین موقعیت هایی به او کمک کند. اما بعد از کاهش ترس و اضطراب فرد خودش به این باور می رسد که ترس و اضطراب او هیچ مبنایی ندارد و به راحتی آن ها را ترک می کند.

این روش می تواند خطرات زیادی داشته باشد، از این رو متخصصان به ندرت از آن استفاده می کنند. چرا که می تواند به فردی که دچار اضطراب و هراس است حملات ترس زیادی را وارد کند.

امنیت و نحوه ی کار آسانسورها

با توجه به ماهیتی که آسانسورها دارند بسیاری از افراد بر این باورند که هیچ آسانسوری ایمن نیست و هر لحظه ممکن است آسانسور که سوار شده است سقوط کند. تمام این افکار و باورها می تواند بر روی ایجاد ترس از آسانسور تاثیر داشته باشد.

آموزش درمان ترس از آسانسور

به همین دلیل لازم است تا به مراجع در خصوص نحوه ی عملکرد آسانسور اطلاعات بدهید تا بتواند نگرش بهتری از آن داشته باشد. امروزه با توجه به تکنولوژی های موجود در صنعت آسانسور و بالابر ما شاهد پیشرفت چشمگیری هستیم که امنیت آسانسورها را چندین برابر افزایش می دهد. به عنوان مثال طناب ها و گیره های آسانسور دارای قدرت بسیاری هستند که مانع سقوط آسانسور می شوند و درب های آن تا زمانی که بین کابین ها قرار نگیرد باز نمی شود.

از طرف دیگر لازم است اشاره شود که آسانسورها سیستم های کنترل سرعت و هدایت کننده دقیقی دارند که می تواند باعث شود تا آسانسور با سرعتی مناسب به مقصد برسد. همچنین داخل آسانسورها یک تلفن و سیستم هشدار وجود دارد که در مواقع اضطراری می توانید از آن ها استفاده کنید و درخواست کمک دهید.

در داخل آسانسورها سیستم تهویه هوا وجود دارد که مانع خفگی انسان می شود و در توقف های طولانی هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود. در انتها لازم است بدانیم که حوادث مربوط به آسانسور بسیار نادر است و نیازی نیست که ذهنتان را مشغول چنین موضوعی بکنید و هرگز در این باره هیچ فکر منفی را به ذهن خود وارد نکنید.

اگر ساختمان شما قدیمی است و سیستم آسانسور آن نیاز به سرویس دارد حتما با سایر همسایه ها برای تعمیرات و انجام سرویس آسانسور هماهنگ کنید تا مانع ایجاد مشکل در خصوص آسانسور شوید. این کار می تواند به شما کمک کند که بر ترس و فوبیای آسانسور غلبه نمایید و به سایر افرادی که چنین استرسی دارند نیز کمک می شود.

دسته‌بندی‌ها