توهم ترنس بودن چیست و چه دلایلی دارد؟

توهم ترنس بودن چیست و چه دلایلی دارد؟

در مورد توهم ترنس بودن چه می دانید؟ همانطور که اطلاع دارید ترنس بودن یکی از مفاهیمی است که امروزه مطالب فراوانی در موردش آن وجود دارد. لازم به ذکر است که افراد ترنس نیز دارای دنیای جنسی مخصوص به خودشان هستند و تمامی هنجارهای اجتماعی به شکل غیر قابل باوری در هم شکسته و می توانند خودشان را ابراز کنند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل در خصوص ترنس ها و مفاهیمی که در این رابطه وجود دارد با شما عزیزان گفتگو کنیم و همچنین موضوع توهم ترنس بودن را مورد بررسی قرار دهیم.

ترنس چیست؟

شایان ذکر است که از گذشته های بسیار دور افراد ترنس در تمامی دنیا وجود داشته اند. اما لازم است بیان کنیم که در سالیان دور افراد ترنس توانایی ابراز خودشان را مانند امروزه نداشته اند و به دلیل باورهایی که در رابطه با آنها وجود داشته است آنها همواره با ترس زندگی می کردند و همیشه ترس از دست دادن جانشان را داشته اند.

اما به دلیل تغییراتی که در فرهنگ ها و باورهای جوامع ایجاد شده است ما شاهد هستیم که بسیاری از کشورها مفهوم ترنس را پذیرفته اند و آن را به رسمیت می شناسند و هیچ کس تلاش نمی کند که بخواهد با آنها مبارزه کند.

اما در برخی از کشورها به دلیل وجود باورهایی که مطرح است هنوز نتوانسته اند ترنس ها را به رسمیت بشناسند. همچنین به دلیل وجود برخی از باورهای غلط ما شاهد هستیم که عده ای از افراد اقدام به آزار و اذیت جنسی و غیر جنسی افراد ترنس می پردازند. پیشنهاد می شود تا مقاله ترنسکشوال چیست را مطالعه فرمایید.

باید بدانیم که افراد ترنس به نوعی جنسیت ظاهری شان را قبول ندارند و بیان می کنند که روح آنها دقیقا جنسیت دیگری است که به اشتباه در جسم آنها زندانی شده است.

از این رو این افراد تلاش می کنند تا از طریق پوشش هایی که وجود دارد به دیگران نشان دهند که به چه جنسی علاقه دارند که همواره این کار بیانگر آن است که آنها جنسی را نشان می دهند که با خود واقعی آنها در تضاد است.

توهم ترنس بودن

در بسیاری از مواقع ما در اطراف خود افرادی را مشاهده می کنیم که گویی در ظاهر ترنس هستند. این افراد جنسیت واقعی شان را به رسمیت نمی شناسند و بیان می کنند که جنسیت آنها با آن چیزی که واقعا دوست دارند متفاوت است.

نکته بسیاری مهمی که در این رابطه باید به آن اشاره شود این است که برخی از دختران و پسران در دوران کودکی یا نوجوانی دچار بحران شده اند و جنسیت خودشان را دوست ندارند. از این رو تلاش می کنند تا خودشان را در قالب جنسیت دیگر نشان دهند.

اما بعد از مدتی که می گذرد متوجه می شوند که افکار آن دوره زمانی پوچ و بی معنا بوده است و به کلی از نظر اشتباهشان کوتاه می آیند. یعنی تصمیم می گیرند تا جنسیت واقعی شان را دوست داشته باشند. از نظر علم روانشناسی افرادی که در دوره ای از زندگی شان دچار چنین بحرانی شده اند تحت عنوان توهم ترنس بودن شناخته می شوند.

دلیل توهم ترنس بودن چیست؟

همانطور که متوجه شدیم توهم ترنس بودن به فکری و اندیشه ای گفته می شود که به صورت یک بحران در برهه ای از زندگی افراد ایجاد می شود و فرد بر اساس آن گمان می کند که جنسیت واقعی خودش را دوست ندارد و می خواهد جنسیت خودش را تغییر دهد.

چرا برخی افراد دچار توهم ترنس بودن می شوند؟

اما بعد از گذشت چند مدت نظر فرد به کلی تغییر می کند و انتخاب می کند که جنسیت واقعی خودش را دوست داشته باشد و تمامی آن افکار را فراموش می کند. حال لازم است بدانیم که توهم ترنس بودن دلایلی دارد که در ادامه شما را به این دلایل آشنا خواهیم کرد.

مشاهده به عنوان جنسی دیگر در دوران کودکی

شاید شما هم در اطراف خود مشاهده کرده باشید که برخی از افراد در دوران کودکی لباس جنس مخالف را بر تن فرزندانشان می کنند. به عنوان مثال والدینی که دارای فرزند پسر هستند و چون می خواهند به دیگران نشان دهند که پسر آنها چقدر زیبا است بر تن او لباس های دخترانه می کنند.

انجام این کار موجب می شود تا در ضمیر ناخودآگاه پسر این باور شکل بگیرد که دیگران در شرایطی به او اهمیت می دهند که او در جنس دیگری قرار داشته باشد و جنسیت فعلی او در نزد دیگران پذیرفته شده نیست.

ادامه این روند موجب می شود تا او حتی در دوران نوجوانی نیز چنین فکر و باوری را دنبال کند و در رفتار خود نیز کارهایی را انجام دهد که وقتی دیگران از بیرون به او نگاه می کنند گمان می کنند که او یک فرد ترنس است. پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی تربیت کودک مراجعه فرمایید.

این در حالی است که صرفا به دلیل برخوردهای نامناسب والدین در دوران کودکی موجب شده تا او دچار توهم ترنس بودن شود. از این رو به والدین محترم پیشنهاد می شود تا هرگز دست به چنین کارهایی نزنند و لباس جنس مخالف را بر تن فرزندان خود نکنند.

همواره به یاد داشته باشید که رفتار والدین در دوران کودکی بسیار مهم بوده و چون بیش از ۷۰ درصد از شخصیت انسان تا سن ۵ سالگی شکل می گیرد باید بسیار مراقب باشید که به دلیل افکار اشتباه کاری نکنید که آینده فرزندان خودتان را دچار مشکل و آسیب کنید.

یعنی اگر شما هنگامی که فرزند دختر یا پسری دارید و در دوران کودکی بر تن آنها لباس های جنس مخالف را می پوشانید باعث می شود تا کودک به این باور برسد که بزرگترها بهتر می دانند و اگر آنها می گویند که من باید جنس دیگر باشم پس درست می گویند و در ادامه زمانی که بزرگ می شوند فکر می کنند که جنسیت واقعی آنها چیز دیگری است و به اشتباه در کالبد فعلی شان قرار گرفته اند.

همراهی همیشگی با جنس مخالف

برخی از خانواده ها که به دنبال جنس خاصی از فرزند هستند نیز موجب می شوند تا توهم ترنس بودن در فرد ایجاد شود. به عنوان مثال خانواده ای که ۴ فرزند دختر دارد و همیشه دوست داشته اند تا یک فرزند پسر نیز داشته باشند.

از این رو فرزند پنجم آنها یک پسر می شود و چون هدف آنها داشتن فرزند پسر بوده است بیش از حد او را دوست دارند و توجه زیادی به او می کنند. از این رو آن پسر برای چندین سال مجبور است تا در کنار سایر خواهرهای خودش باشد و نمی تواند رابطه سالم و درستی با افراد هم جنس خودش داشته باشند.

چرا که از نظر رشد جنسی نیاز است تا پسر در دوران کودکی با همجنسان خودش بازی کند و در محیطی قرار بگیرد که بتواند با سایر پسران نیز رابطه اجتماعی داشته باشد. اگر چنین کاری صورت نگیرد او با افراد غیر همجنس خودش برخورد می کند و به گونه ای با آنها سازگار می شود.

توجه داشته باشید که این موضوع برای دختران نیز صادق است و باید در دوران کودکی با سایر افراد هم جنس خودش نیز رابطه سالم داشته باشد تا بتواند به پذیرش جنس خود دست یابد.همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه آموزش تربیت جنسی کودک مراجعه فرمایید.

به این معنا که دختر باید جنسیت خودش یعنی دختر بودن را دوست داشته باشد و پسر نیز باید از این که دارای جنسیت پسر است راضی باشد و آن را دوست داشته باشد.

در این حالت می توانیم بیان کنیم که دختر و پسر در شرایط سالمی بزرگ شده اند و در واقع از جنسیت واقعی شان راضی هستند.

اما اگر چنین فرایندی رخ ندهد و آن پسر فقط با خواهران خودش بزرگ شود بعد از مدتی اخلاقیات و رفتار دخترانه به خود می گیرد و این رفتارها در او نهادینه می شود و در زمان نوجوانی نیز گرفتار توهم ترنس بودن می شود. چنین فردی هنگامی که بزرگ می شود رفتار و اخلاقی مانند خواهرانش را دنبال می کند.

هنگامی که این شخص به مدرسه می رود و یا حتی در سال ها بعد وارد دانشگاه می شود همواره تلاش می کند تا مانند خواهران خودش رفتار کند.

چرا که ذهنیت این پسر به سمت ذهنیت دخترانه سوق یافته است. بنابراین متوجه شدیم که همراهی همیشگی با افراد غیر هم جنس در دوران کودکی باعث می شود تا فرد در بزرگسالی گرفتار توهم ترنس بودن شود.

از این رو والدین باید به این نکته در فرایند فرزندپروری توجه داشته باشند که وقتی فرزند آنها در دوران کودکی قرار دارد به او اجازه دهند تا بیشتر وقتش را با افراد همجنس خودش بگذراند و با آنها بازی کند.

انجام این کار موجب می شود تا فرد بتواند اخلاق مربوط به جنس واقع خودش را درونی سازی کند و در نتیجه هنگامی که بزرگ می شود از جنس خودش راضی باشد.

تغییر جنسیت در ترنس ها

در بین افراد ترنس ما اشخاصی را مشاهده می کنیم که فقط می خواهند با جنسیت خودشان سازگار باشند و صرفا پوشش جنس مخالف را می پوشند و در جامعه حضور می یابند. اما برخی دیگر از افراد ترنس به این کار اکتفا نمی کنند و به دنبال جراحی و تغییر جنسیت می روند.

این افراد در فکر و ذهنشان به این باور رسیده اند که جنسیت واقعی آنها آن چیزی نیست که با آن به دنیا آمده اند و دلشان می خواهد تا در جامعه نیز در نزد دیگران به همان قالبی که دوست دارند شناخته شوند. از این رو افراد ترنسی که دارای تفکرات شدیدی باشند تلاش می کنند تا جنسیت شان را تغییر دهند و به هدف نهایی شان دست پیدا کنند.

همچنین در جوامعی که با افراد ترنس مخالف هستند و برای آنها مزاحمت ایجاد می کنند آنها بیشتر تلاش می کنند تا هر چه سریع تر خودشان را جراحی کنند و به جنسیتی که تمایل دارند تغییر جنسیت دهند. زیرا آن ها در جامعه تحت خطر هستند و برخی از افراد آنها را آزار جسمی و جنسی می دهند.

بنابراین آنها تلاش می کنند تا هر چه سریعتر تغییر جنسیت را انجام دهند که بتوانند از تمامی آسیب هایی که برخی از افراد برایشان ایجاد می کنند در امان باشند. پیشنهاد می شود تا مقاله مزاحمت های خیابانی را مطالعه فرمایید.

وجود ترنس ها در جامعه

یکی از بزرگترین مشکلات و دغدغه افراد ترنس در جامعه این است که چگونه می توانند افکار و احساسات شان را با دیگران در میان بگذارند.

یعنی به راحتی آزادی عمل داشته باشند و رابطه سالمی با دیگران داشته باشند. اما چون چنین امکانی برای آنها وجود ندارد منزوی و تنها می شوند و مشکلاتی برایشان ایجاد می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

تاثیر فرزندپروری در ایجاد توهم ترنس بودن

تهدیدات کلامی و غیر کلامی

در بسیاری از موارد جامعه نمی تواند افراد ترنس را بپذیرد و به همین دلیل آنها به راحتی از کنار افراد ترنس عبور نمی کنند. یعنی اگر فردی که نسبت به افراد ترنس موضع خاصی داری در جایی با آنها مواجه شود قطعا برای آنها مزاحمت ایجاد می کند.

لازم به ذکر است که فقر فرهنگی موجب چنین رفتارهایی می شود و بر اساس آن فرد نمی تواند به حقوق افراد ترنس احترام بگذارد. به یاد داشته باشید که فشار بیش از حد به افراد حتی می تواند موجب خودکشی در آنها شود.

یکی از مشکلاتی که افراد ترنس با آن روبرو هستند تهدیدات کلامی و غیر کلامی افراد جامعه است. به عنوان مثال هنگامی که یک فرد ترنس در جامعه حضور می یابد دیگران به او متلک می گویند و او را مورد اذیت و آزار قرار می دهند. حتی لازم است اشاره شود که برخی از خانواده ها نیز چنین رفتاری را با فرزندشان دارند و در خانه او را مورد آزار قرار می دهند.

تهدیدات غیر کلامی نیز به این صورت است که برخی از افراد با دیدن افراد ترنس آنها را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و اجازه نمی دهند آنها به خانه شان بروند. گاهی اوقات نیز از طریق دست زدن به نقاط حساس بدن افراد ترنس آنها را مورد آزار قرار دهند. انجام چنین کارهایی موجب می شود تا آنها نتوانند به راحتی از خانه خارج شوند و در نتیجه امکان زندگی مانند افراد عادی برای آنها وجود ندارد.

آزار و اذیت های جنسی

از دیگر مشکلاتی که برای افراد ترنس وجود دارد این است که برخی از افراد به دلیل باورهایی که دارند به شدت با افراد ترنس مخالف هستند و زمانی که آنها را مشاهده می کنند دچار برانگیختگی جنسی می شوند و در نتیجه ممکن است آنها را مورد آزار جنسی قرار دهند و حتی در برخی مواقع به آنها تجاوز جنسی صورت می گیرد.

نتیجه گیری

در این قسمت به صورت کلی تمامی ابعاد مربوط به توهم ترنس بودن مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مشکلات و آسیب هایی که متوجه افراد ترنس می باشد نیز بیان شد. همواره به یاد داشته باشید که اگر برای افراد ترنس مزاحمت ایجاد شود و آنها تحت فشار باشند گرفتار تنهایی و انزوا می شوند.

از این رو والدین باید به نکات مربوط به فرایند رشد جنسی کودکان توجه داشته باشند و هرگز به شکلی با کودکان برخورد نکنند که باعث شوند آنها دچار توهم ترس بودن شوند. اگر گمان می کنید که گرفتار توهم ترنس بودن هستید لازم است به روانشناس مراجعه کنید و با بیان مشکلات خود فرایند درمان خودتان را آغاز کنید تا بهتر بتوانید خودتان را با شرایط سازگار کنید.

دسته‌بندی‌ها