فرزندان آخر خانواده چه شخصیتی دارند؟

فرزندان آخر خانواده چه شخصیتی دارند؟

در مورد صفات و خصوصیات شخصیتی فرزندان آخر چه می دانید؟‌ آیا می دانید که ترتیب تولد فرزندان بر روی شخصیت آنها تاثیر می گذارد؟ به طور کلی خانواده یک نهاد به هم پیوسته است که هر یک از افراد در جایگاه خودش رفتارهای به خصوصی را نشان می دهد. زمانی که با والدین صحبت می کنیم بیان می کنند که هر یک از فرزندان دارای صفات متفاوتی هستند و به شکل های گوناگونی رفتار می کنند. با مراجعه به کارگاه های روانشناسی می توانید به جامع ترین آموزش های فرزند پروری دسترسی داشته باشید.

روانشناسان بر این باورند که ترتیب تولد افراد باعث می شود تا صفات اخلاقی متفاوتی در اشخاص شکل بگیرد. در کنار ترتیب تولد باید اشاره شود که نوع رفتار والدین نیز می تواند بر روی خصوصیات اخلاقی فرزندان تاثیر بگذارد. به عنوان مثال فرزندان آخر می توانند افراد موفقی شوند و اگر نوع رفتار والدین با آنها به شکلی باشد که موجب شود تا آنها نازپرورده شوند در آینده حالت درماندگی و وابستگی در فرد ایجاد می شود.

در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص ویژگی های شخصیتی فرزندان آخر را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما به مجموعه مقالات روانشناسی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرزند آخر در خانواده

در حقیقت فرزند آخر با خواهر و برادرهای بزرگتری احاطه شده است که او فکر می کند آنها می توانند هر کاری را انجام دهند. از این رو او انگیزه زیادی برای رقابت با خواهرها و برادرانش دارد و خیلی سریع رشد می کند. شایان ذکر است که فرزند آخر هیچ وقت با عزل فرزند دیگر مواجه نمی شود و همواره عزیز دردانه خانواده است. پیشنهاد می شود تا مقاله ترتیب تولد را مطالعه نمایید.

اگر والدین رفتار اشتباهی با فرزند آخر داشته باشند موجب می شوند تا او به شدت دچار وابستگی شود. بسیاری از والدین نسبت به فرزند آخر خود بیش از حد مهربانی و عطوفت نشان می دهند. این در حالی است که والدین باید با اصول صحیح فرزندپروری آشنا باشند و با هر یک از فرزندان متناسب با رده سنی خودشان رفتار کنند.

والدین باید بدانند که پدر و مادر دارای شرایط خاصی است و نیاز است تا برخوردی آگاهانه با فرزندان خود داشته باشید. چرا که نوع برخورد شما در دوران کودکی باعث می شود تا سرنوشت فرزندتان در آینده تعیین شود.

به عنوان مثال زمانی که ریشه تمامی اختلالات شخصیت را مورد بررسی قرار می دهیم متوجه می شویم که برخورد والدین در دوران کودکی زمینه ساز تمامی اختلالات زمان حال می باشد. به همین دلیل والدین باید مراقبت برخورد و رفتارشان با فرزندانشان باشند و هرگز کاری نکنند که مشکلی در فرایند فرزند پروری آنها رخ دهد.

خصوصیات فرزندان آخر

همانطور که اشاره شد فرزندان آخر دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که والدین باید نسبت به آنها بسیار مراقب باشند. چرا که اگر والدین رفتارهای اشتباهی با آنها داشته باشند می توانند زمینه ساز بسیاری از مشکلات برای او شوند. همه افراد بیان می کنند که فرزندان آخر خانواده ته تغاری هستند و از والدین عشق و محبت زیادی دریافت می کنند. همچنین برای مطالعه بیشتر به پکیج روانشناسی فردی آدلر مراجعه نمایید.

این رفتار موجب می شود تا فرزندان آخر همواره دارای اعتماد به نفس بالایی باشند و از طرف دیگر احساس ارزشمندی فراوانی می کنند. تمام این شرایط موجب می شود تا انگیزه آنها بسیار زیاد باشد و بخواهند برای رسیدن به اهدافشان تلاش کنند. لازم به ذکر است که فرزندان آخر خانواده بسیار اجتماعی هستند و دوستان بسیار زیادی دارند.

آشنایی کامل با ویژگی های فرزند آخر خانواده

اما اگر والدین آنها را لوس بار بیاورند موجب می شوند تا شخصیت آنها تبدیل به وابسته شود و خودش نتواند از پس کارهایش برآید. زیرا اگر والدین به شکلی آنها رفتار کنند که آنها احساس کنند همیشه باید به آنها توجه شود اگر در شرایطی قرار بگیرند که کسی به آنها توجه نکند دچار احساس بی ارزشی می شوند و در نتیجه سرافکنده خواهند شد.در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل با خصوصیات و ویژگی های فرزندان آخر آشنا شویم.

  • منعطف
  • برون گرا
  • خودمحور
  • خودخواه
  • توجه طلب
  • با اعتماد به نفس
  • اجتماعی
  • اهل رقابت

توجه داشته باشید که تمامی این ویژگی های هم دارای ابعاد مثبت و هم دارای جنبه های منفی می باشد. یعنی اگر برخورد نادرستی با فرزندان آخر انجام شود موجب می شود تا طیف مخالف این ویژگی ها در فرد فعال شود.

البته باید اشاره شود که تمامی این خصوصیات مطلق نبوده و ممکن است در برخی از افراد وجود داشته باشد و در برخی دیگر فقط تعدادی از آنها وجود داشته باشد. چرا که شخصیت مقوله بسیار پیچیده ای است که نمی تواند به طور دقیق در مورد آن نظر دارد. برای یادگیری بیشتر به کارگاه تربیت کودک مراجعه فرمایید.

به همین دلیل زمانی که در مورد ویژگی های فرزندان آخر صحبت می کنیم باید بدانیم که آنها دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که می توانند مسیر موفقیت را طی کنند و یا به دلیل رفتارهای نادرست والدین دچار شکست های عمیقی در زندگی شوند.

به عنوان مثال همانطور که گفته شد یکی از خصوصیات فرزندان آخر خانواده رقابت است. حال اگر والدین در طی فرایند فرزندپروری به شکلی با کودک برخورد کنند که نادرست باشد موجب می شود تا رفتارهای خودخواهانه و عقده ای بازی در فرد شکل بگیرد.

در این شرایط زمانی که کودک وارد سنین بزرگسالی می شود همواره دنیا را عرصه جنگ و رقابت می بیند و اگر کسی کوچکترین برخوردی با او داشته باشد او بسیار خشمگین می شود و حتی ممکن است دست به کارهای خطرناکی بزند. به طور مثال دیگران را دشمن خود می داند و تمامی رفتارها را بر ضد خودش تلقی می کند.

حتی در برخی شرایط مشاهده می کنید که اگر کوچکترین حرفی به او بزنید تا مدت ها شما را به خاطر آن حرف اذیت می کند و نمی تواند هیچ انتقادی را تحمل کند. در واقع تمامی این موارد مربوط به نوع برخورد والدین با کودکان است که چنین شرایطی را ایجاد کرده است.

نکات تربیتی راجع به فرزندان آخر

با توجه به شخصیت خاصی که در فرزندان آخر خانواده وجود دارد باید در فرایند تربیتی آنها به نکاتی توجه کنیم. در واقع والدین باید نسبت به فرزندان آخر خود بسیار دقت کنند و هرگز اجازه ندهند رفتارهای اشتباه مسیر زندگی آنها را دچار مشکل کند. از نظر والدین چون فرزندان آخر دارای سن کمی هستند باید به آنها توجه بیشتری شود. البته که این کار درست است و والدین باید به فرزندان آخر توجه نمایند.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که منظور از مراقبت این نیست که والدین به طور ۲۴ ساعت در خدمت فرزندان باشند. چرا که این روند موجب می شود تا آنها دچار شخصیت وابسته شوند و به دلیل پتانسیلی که دارند قطعا با مشکلات فراوانی در زندگی مواجه می شوند. همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج تاثیر والدین سمی بر کودکان مراجعه نمایید.

والدین نباید بین فرزندانشان هیچ فرقی بگذارند و لازم است تا فرزندان آخر نیز مانند سایر فرزندان به قوانین خانواده احترام بگذارند. از این رو هرگز نباید به آنها اجازه دهیم که هر کاری دلشان می خواهد را انجام دهند. چرا که والدین به دلیل رفتارهای خاصی که با فرزندان خود دارند موجب می شوند تا فرزندان آخر فکر کنند نسبت به آنها نگاه ویژه ای وجود دارد و آنها هر کاری که دلشان بخواهد را می توانند انجام دهد.

در صورتی که نباید چنین مواردی رخ دهد و فرزندان آخر دقیقا مانند سایر فرزندان باید مسئولیت پذیر باشند. یعنی هنگامی که بچه ها با هم درگیر می شوند والدین نباید طرف یک نفر را بگیرند و نیاز است تا در این شرایط کاملا بی طرف باشند. یعنی والدین هرگز نباید در این مواقع از فرزند آخر طرفداری کنند.

اگر والدین چنین کاری را انجام دهند موجب می شود تا فرزند آخر به این باور برسد که او صاحب حق است و تمام افراد باید در خدمت او باشند. در نتیجه زمانی که بزرگ می شوند و وارد جامعه می شوند از سایرین بیش از اندازه توقع دارند و اگر کسی به او جواب منفی بده به شدت دچار شکست و ناراحتی می شود.

چرا فرزندان آخر رفتارهای متفاوتی دارند؟

به طور کلی فرزند اول به عنوان کیس آموزشی است و تمامی آزمون و خطای والدین در مورد او انجام می شود. یعنی والدین به اشکال مختلفی با فرزند اول برخورد می کنند و در نتیجه اشتباهاتشان را در فرایند فرزندپروری متوجه می شوند. از این رو دیگر در مورد فرزندان آخر چنین رفتارهایی را تکرار نمی کنند و در نتیجه اخلاق های خاصی در فرزندان آخر به وجود می آید.

همچنین چون سن فرزند آخر بسیار کم است والدین خیلی بهتر می توانند با او رابطه برقرار کنند. در تحلیل نهایی می تواند چنین ابراز کرد که والدین نگاه خاصی به فرزندان آخر دارند و فکر می کنند که باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشند. از این رو بیش از اندازه به آنها عشق و محبت می دهند و همین موارد باعث می شود تا فرزند آخر رفتاری متفاوت با دیگر فرزندان داشته باشد.

در این جا لازم است تا به خصوصیات فرزندان وسط خانواده هم اشاره ای داشته باشیم. در واقع فرزندان وسط بهترین شخصیت را دارند و در آینده به راحتی می توانند با دیگران رابطه برقرار کنند. چرا که فرزندان وسط بین فرزند اول و فرزند آخر قرار دارد، یعنی نه مانند فرزند اول قدرت طلب است و نه مانند فرزند آخر متوقع، بلکه ترکیبی از تمامی برخوردهای والدین را مشاهده کرده است و از نظر شخصیتی بسیار سالم می باشند. برای یادگیری بیشتر به پکیج تربیت کودکان ۲ الی ۱۲ سال مراجعه نمایید.

البته لازم به ذکر است که هرگز در مورد شخصیت فرزندان مختلف به صورت مطلق صحبت نمی کنیم و صفاتی که بیان می کنیم در روند تمامی تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده است به دست آمده است.

با فرزندان آخر چگونه باید رفتار کنیم؟

همانطور که گفته شد هیچ تفاوتی بین فرزندان وجود ندارد و از این رو والدین هرگز نباید نگاه خاص و ویژه ای نسبت به یکی از فرزندان داشته باشند. یعنی اگر فرزند آخر دچار اشتباهی شد هرگز نباید بی خیال از کنار موضوع بگذرند. البته این حرف به این معنا نیست که والدین به خاطر هر مشکل کوچکی فرزندانشان را تنبیه کنند. بلکه والدین باید به تمامی فرزندان بیاموزند که نسبت به تمامی رفتارهایشان تعهد و مسئولیت داشته باشند.

این رفتار برای فرزندان آخر نیز صدق می کند و والدین نباید با رفتارهای اشتباهشان کاری کنند که او به فردی وابسته و بدون اعتماد به نفس تبدیل شود. زیرا اگر والدین بیش از حد به فرزند آخر خود احساس و عاطفه بدهند موجب می شود تا او بسیار متوقع شده و بخواهد که دیگران باید به تمامی درخواست های او پاسخ مثبت بدهند.

از این رو زمانی که آنها بزرگتر می شوند و به مدرسه می روند بر این باورند که معلم و سایر دانش آموزان باید به آنها توجه خاصی داشته باشند و اگر گمان کنند کسی به آنها توجه نمی کند خیلی سریع از کوره در می روند و در نتیجه مدام با سایرین چالش و مشکل دارند.

با فرزندان آخر خانواده چگونه باید رفتار کنیم؟

نتیجه گیری

در این مقاله با خصوصیات شخصیتی فرزندان آخر آشنا شدیم و فهمیدیم که آنها چه رفتارهایی را از خودشان نشان می دهند. از این رو شما به عنوان پدر و مادر نیاز دارید تا با اصول صحیح تربیت فرزند آشنا باشید و بدانید که با فرزندان خود چه رفتارهایی داشته باشید. تمامی والدین باید بدانند که به صورت مستقیم در شکل گیری شخصیت فرزندانشان نقش دارند و هرگز نباید این موضوع را نادیده بگیرند. چرا که تمامی رفتارهای والدین به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آینده فرزندان تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال اگر پدر خانواده مدام احساس ترس را در خانه به وجود آورد و به شکلی رفتار کنند که فرزندان به این باور برسند که دنیا بسیار سیاه و تاریک بوده و قرار است هر روز مشکلات زیادی به وجود آید قطعا فرزندان آن خانواده گرفتار استرس، اضطراب و طرحواره آسیب می شوند.

در نتیجه در سال های بعد زمانی که این فرزندان بزرگ می شوند بسیار حساس هستند و نمی توانند در برابر مشکلات مقاومت داشته باشند. آنها بسیار ترسو هستند و با ایجاد کوچکترین مشکلی خودشان را می بازند. تمامی این موارد به دلیل نوع رفتار پدر خانواده است که حس ترس را به فرزندان منتقل نموده است.

پس متوجه می شویم که والدین نقش بسیار پر رنگی در سرنوشت فرزندان خود دارند و از این رو هرگز نباید نسبت به این موضوع بی توجه باشند. اگر شما به تازگی قصد دارید تا بچه دار شوید و یا فرزند شما به دنیا آمده است و نمی دانید با او به چه شکلی رفتار کنید به شما پیشنهاد می کنیم تا در زمینه تربیت فرزند بسیار مطالعه کنید.

همچنین لازم است تا به یک مشاوره و متخصص روانشناسی کودک مراجعه کنید و از او درخواست کمک کنید تا او به شما آموزش دهد که در هر سن چگونه با کودکان خود رفتار کنید.

موضوع بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در دوران کودکی ممکن است برای کودکان مشکلات و اختلالاتی رخ دهد که نیاز است تا شما با این رخدادها برخوردی سالم و درست داشته باشید. یعنی اگر احساس می کنید اشتباهی در شخصیت و رفتار فرزند شما وجود دارد باید آن را مهم تلقی کنید و به یک روانشناس مراجعه نمایید.

دسته‌بندی‌ها