آشنایی با فوبیای سگ و معرفی روش های درمانی

آشنایی با فوبیای سگ و معرفی روش های درمانی

فوبیای سگ که به آن ترس از سگ نیز گفته می شود در زبان انگلیسی تحت عنوان Cynophobia شناخته می شود. به عبارت دیگر ترس از سگ یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که موجب می شود تا فرد به طرز عجیبی از سگ ها بترسد و این نوع ترس هیچ تناسبی با موقعیت موجود ندارد.

به این معنا که اگر سایر افراد در چنین موقعیتی قرار داشته باشند چنین ترسی را از خودشان بروز نمی دهند. افرادی که فوبیای سگ دارند به شدت از سگ می ترسند و حتی در برخی مواقع ممکن است تصور آن در ذهن و یا مشاهده سگ در تصاویر و فیلم ها نیز موجب واکنش های اضطرابی در شخص شود.

نکته بسیار مهمی که در خصوص Cynophobia باید به آن اشاره شود آن است که روش های درمانی مختلفی مانند شناخت درمانی برای درمان ترس از سگ می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود. اگر شما نیز به مجموعه مقالات علمی روانشناسی علاقه مند هستید پیشنهاد می شود تا انتهای این مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

فوبیای سگ یا همان ترس از سگ ها

ما در مقالات قبلی به طور کامل در خصوص ترس و فوبیا و تعریف آن با شما عزیزان صحبت کرده ایم. همانطور که می دانید فوبیا نوعی ترس بسیار شدید و غیر منطقی است که موجب می شود تا فرد از شی یا چیزی که هراس دارد به شدت فرار کند و آن موضوع برایش بسیار ترسناک به نظر برسد. پیشنهاد می شود تا مقاله موریتا درمانی را مطالعه کنید.

مثلا در فوبیای سگ ما با موقعیتی روبرو هستیم که فرد دارای چنین اختلالی به شدت از تمامی سگ های می ترسد و اگر در مکانی قرار بگیرد که سگی در آنجا باشد به شدت میترسد و واکنش های اضطرابی در او آشکار می شود. فردی که فوبیای سگ دارد همواره در تلاش است تا در موقعیت هایی که موجب دیدن سگ ها می شود قرار نگیرد.

معرفی بهترین روش ها و تکنیک های درمانی برای فوبیای سگ

مثلا اگر در صبح باید از مکانی عبور کند که سگی در آنجا قرار دارد سعی می کند تا مسیرش را تغییر دهد که آن سگ را مشاهده نکند. شایان ذکر است که هراس از سگ در طبقه بندی علمی زیر مجموعه فوبیای حیوانات قرار می گیرد و تمام آنها تحت عنوان اختلالات اضطرابی شناخته می شود.

فوبیای سگ چه نشانه هایی دارد؟

درست مانند سایر فوبیا هایی که در مقالات قبلی به آنها اشاره کردیم، نشانه های مربوط به فوبیای سگ یا همان Cynophobia در افراد دارای آن متفاوت است. به این صورت که در برخی افراد ما شاهد علائم و نشانه های بسیار شدید و در عده ای نیز نشانه ها به صورت خفیف قابل مشاهده است. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید که به صورت کامل تمامی علائم و نشانه های مربوط به فوبیای سگ را مورد بررسی قرار دهیم.

  • اضطراب بسیار شدید و افراطی در هنگام روبرو شدن با سگ.
  • آشکار شدن نشانه های جسمی و روانی مانند افزایش ضربان قلب و احساس دلهره بسیار شدید در مواجهه با محرک استرس زا.
  • تلاش فراوان برای فرار از موقعیت هایی که سگ در آن وجود دارد.
  • تمامی این نشانه ها تقریبا حدود ۶ ماه در فرد ادامه می یابد.
  • وجود علائم و نشانه ها موجب می شود تا عملکرد فرد در زندگی اجتماعی و فردی دچار اختلال شود.

دلایل ایجاد فوبیای سگ

به طور کلی همواره باید به این نکته توجه داشته باشیم که یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد فوبیا در انسان می تواند مربوط به تجربیات دردناک و ترسناک گذشته باشد. اما ما با شرایطی روبرو هستیم که موجب می شود تا مشاهده کنیم افرادی که گرفتار هراس از سگ هستند ولی هیچگونه سابقه دردناکی از سگ با خود به همراه ندارند.

بنابراین در این جا سوالی پیش می آید مبنی بر این که چرا در برخی افراد حتی با وجود آنکه تجربه ناخوشایندی نیز وجود نداشته است باز هم ترس از سگ ایجاد می شود.

در این باره ما در مقاله مربوط به درمان فوبیای گربه به صورت کامل توضیح دادیم که روانشناسی تکاملی در این باره باور دارد ریشه بسیاری از ترس های انسان مربوط به گذشته های بسیار دور می باشد. یعنی زمانی که نیاکان اولیه ما در کوه ها و غارها زندگی می کردند به دلیل روبرو شدن با حیوانات بسیار خطرناک مجبور به دفاع از خود بوده اند.

چنین ترس هایی غالبا به دلیل حفاظت از خود برای بقای نسل می باشد. از این رو افراد ترس ها را نسل به نسل به یکدیگر منتقل می کنند و در نتیجه ما که در دنیای مدرن امروزه زندگی می کنیم به صورت ناخودآگاه از برخی موجودات می ترسیم. یکی از موسسات آلمانی با نام ماکس پلانک (Max Planck Society) در این باره تحقیقی را انجام داده که ما آن را در مقاله قبلی توضیح داده ایم.

طبق این پژوهش محققان تصاویر سگ و گل و ماهی را به کودکان نشان می دهند و سپس واکنش مردمک چشم آن ها را مورد بررسی قرار می دهند. بعد از مطالعات بسیار به این نتیجه رسیدند که مردمک چشم کودکان در هنگام مشاهده تصویر سگ گشادتر می شود. به این معنا که وقتی فرد عکس سگ را مشاهده می کند دچار استرس می شود.

به همین دلیل دانشمندان دریافتند که حتی اگر یادگیری و تجربه دردناک قبلی نسبت به سگ در فرد وجود نداشته باشد باز هم امکان ایجاد فوبیای سگ در انسان وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ریشه اصلی و اساسی ترس انسان از سگ و ایجاد فوبیای سگ (Cynophobia) به فطرت و سرشت انسان ها مربوط می گردد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان ترس از رانندگی را بخوانید.

همانطور که گفته شد انسان ها بر اساس کارکردهایی که وجود دارد دست به اقدامات مختلف می زنند. به عنوان مثال ممکن است یکی از دلایل وجود ترس از سگ در نیاکان انسان تولید مثل و بقا باشد. چرا که در گذشته سگ های وحشی به انسان ها حمله می کردند و آنها را می دریدند. در نتیجه انسان ها از طریق ترسیدن تلاش می کنند تا از جان خودشان محافظت نمایند. بنابراین فوبیای سگ در انسان ایجاد شد تا جمعیت انسان افزایش یابد.

روش های درمان ترس از سگ

برای درمان فوبیای سگ (Cynophobia) باید از جلسات مشاوره کنترل استرس استفاده کنیم. در ادامه شما را با ۳ روش بسیار مفید و موثر برای درمان فوبیای سگ آشنا خواهیم کرد.

شناخت درمانی

یکی از بهترین روش های درمان فوبیای سگ استفاده از تکنیک های شناخت درمانی است. به عبارت کلی افرادی که گرفتار ترس از سگ هستند به دلیل باورها و خطاهای شناختی بر این عقیده اند که سگ می تواند برای آنها بسیار خطرناک باشد.

از این رو ما می توانیم به وسیله کار بر روی افکار و شناخت انسان ها به ترمیم باورهای غلط بپردازیم و به جای آنها افکار درست را جایگزین کنیم. با این کار می توانیم به درمان فوبیای سگ در افراد بپردازیم و بعد از گذشت چند جلسه شاهد بهبود افراد باشیم.

حساسیت زیادی منظم یا تدریجی

یکی دیگر از روش های بسیار کاربردی برای درمان ترس از سگ استفاده از تکنیک حساسیت زدایی منظم است. برای اجرای این فن نیاز است تا ۳ مرحله بسیار مهم را پشت سر بگذاریم.

در ابتدا باید لیستی از کارها و موقعیت هایی که موجب می شود تا در فرد استرس ایجاد شود تهیه نماییم. توجه داشته باشید که در ابتدا موقعیت هایی را لیست می کنیم که کمترین استرس را برای فرد ایجاد می کند و در ادامه به سایر شرایطی می پردازیم که دارای استرس بیشتری هستند.

در مرحله دوم نیاز است تا فرد به طور تخصصی اصول و فنون خود آرام سازی را یاد بگیرد تا بتواند جسمش را به آرامش برساند.

مرحله سوم به این صورت انجام می شود که فرد بر روی یک تخت دراز میکشد و در حین آرام سازی به آن لیست مراجعه می کند و به ترتیب از بالا به پایین تمامی موقعیت ها را تک به تک در ذهنش تجسم می کند. باید اشاره شود که این کار نیاز به تخصص دارد و شما نباید به صرف خواندن یک مقاله یا چند کتاب اقدام به درمان خود یا دیگران بپردازید.

زیرا ممکن است در بین جلسه درمان فرد دچار استرس و اضطراب بسیار بالایی شود که نیاز به کمک داشته باشد. به همین دلیل برای درمان فوبیای سگ و سایر حیوانات نیاز است تا به یک روانشناس و رواندرمانگر حرفه ای مراجعه نمایید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان ترس از آسانسور را مطالعه کنید.

برای روشن شدن مرحله سوم از تکنیک حساسیت زدایی منظم بهتر است یک مثال بزنیم. به عنوان نمونه اولین موقعیتی که در لیستی که تهیه شده است به این صورت می باشد که فرد حتی با دیدن عکس سگ هم دچار استرس می شود.

در این جا نیاز است است تا فرد در حالت ریلکس قرار بگیرد و سپس در ذهنش تصویر یک سگ را تجسم کند و سعی کند تا خودش را به آرامش برساند. البته شایان ذکر است که در هنگام اجرای تکنیک نیاز است تا فرد رواندرمانگر در کنار مراجع باشد. این کار موجب می شود تا اگر مشکلی برای فرد ایجاد شد، درمانگر خیلی سریع مداخله کرده و از بروز آسیب جلوگیری نماید.

مواجهه درمانی

از دیگر روش های درمان فوبیای سگ (Cynophobia) استفاده از تکنیک مواجهه درمانی است که بسیار به روش حساسیت زدایی منظم شباهت دارد. تنها تفاوتی که در این تکنیک وجود دارد در قسمت تجسم موقعیت های استرس زا است. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه درمان اختلالات اضطرابی مراجعه کنید.

به این صورت که فرد در هر مرحله باید استرس و اضطراب موجود را تحمل کند تا به تدریج آن اضطراب کاهش یابد. با اجرای این فن بعد از مدتی متوجه می شوید که بخش بزرگی از ترس های شما نسبت به سگ از بین رفته و دیگر هیچ استرسی در هنگام مواجهه با سگ ها ندارید. تکنیک مواجهه درمانی موجب می شود تا به صورت تدریجی استرس و اضطراب برای فرد عادی گردد.

چگونه می توانیم فوبیای سگ را درمان کنیم؟

اگر می خواهید تکنیک مواجهه درمانی برای شما موثر باشد لازم است تا به صورت کامل با مشکل و آسیبی که برایتان ایجاد شده است آشنا باشید. بنابراین می تواند با شرکت در جلسات روان درمانی با یک روانشناس به صورت خصوصی کار کنید و از طریق تعهد کامل به برنامه درمانی فرایند درمان فوبیای سگ را به درستی طی نمایید.

اگر مشکل شما بسیار حاد می باشد لازم است تا به یک روانپزشک مراجعه کرده و او متناسب با مشکلی که وجود دارد و میزان استرس و اضطراب شما برایتان داروهای لازم را تجویز می کند. مصرف دارو در این مرحله به فرد کمک می کند تا به شرایط عادی برگردد و بتواند روان درمانی را به صورت درست آغاز کند.

چرا که مصرف دارو در موضوعات روانی دقیقا مانند ریختن بنزین در باک اتومبیل می باشد. به عنوان مثال فرض کنید که ماشین شما هیچ بنزینی ندارد و شما می خواهید از طریق هل دادن آن را به پمپ بنزین برسانید. این کار بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و انرژی فراوانی از شما می گیرد.

به همین دلیل می بایست تا مقداری بنزین تهیه کنید و داخل باک ماشین بریزید تا بتوانید خودتان ماشین را به پمپ بنزین برسانید و به طور کامل فرایند سوخت گیری را انجام دهید. این کار در روان درمانی توسط روانپزشک انجام می گردد. به این صورت که پزشک شرایط بیمار را مشاهده می کند و متناسب با مشکلی که در فرد وجود دارد برایش دارو تجویز می کند.

اما باید بدانید که این دارو صرفا کافی نبوده و نیاز است تا شما مراحل روان درمانی را به درستی پشت سر بگذارنید. یعنی نباید چنین باوری داشته باشید که فکر کنید فقط با خوردن دارو می توانید اختلال روانی خودتان را از بین ببرید. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که اگر شرایط مراجع بسیار سخت است می توان او را به روانپزشک ارجاع داد تا داروهای مورد نیاز را مصرف کند و در عین حال با روانشناس خود روان درمانی را به پیش ببرد.

ترس غیر منطقی و بیش از حد نسب به سگ و موقعیت هایی که سگ در آن قرار دارد تحت عنوان فوبیای سگ یا Cynophobia شناخته می شود که به موجب آن فرد دچار نشانه های اضطراب و استرس می گردد.

به یاد داشته باشید که برای روان درمانی نیاز است تا به شرایط مراجع توجه کنیم. البته می توان بیان کرد که تکنیک درمان شناختی رفتاری یا همان سی بی تی یکی از بهترین روش ها برای درمان فوبیای سگ می باشد.

اگر ترس از سگ موجب شده است تا عملکردهای فردی و اجتماعی شما تحت تاثیر قرار بگیرد و نتواند به امور زندگی خودتان بپردازید نیاز است تا به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید.

دسته‌بندی‌ها