تاثیر افسردگی بر خانواده و سایر افراد به عنوان یک اختلال روانی

تاثیر افسردگی بر خانواده و سایر افراد به عنوان یک اختلال روانی

اختلال نامرئی افسردگی بسیار فراگیر بوده و باید خیلی سریع برای درمان آن اقدام نمود، چرا که سایرین ممکن است علایم آن را اشتباه تفسیر کرده و همین موضوع باعث می شود تا فرد برای درمان اختلال افسردگی اقدام نکند. ما در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر افسردگی بر خانواده و سایر افراد به عنوان یک اختلال روانی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر به مقالات روانشناسی در حوزه درمان اختلالات علاقه دارید تا انتهای مقاله تاثیر افسردگی بر خانواده بزرگ با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر افسردگی بر خانواده و سایر افراد به عنوان یک اختلال روانی

بررسی تاثیر افسردگی بر خانواده بسیار مهم و ضروری بوده و باید در جهت درمان این اختلال بسیار کوشا بود تا بتوانیم از میزان تاثیرگذاری افسردگی بر سایرین کم کنیم.برای اینکه بدانید تاثیر افسردگی بر خانواده چه میزان است تا انتها با برنا اندیشان همراه باشید.

چگونه افسردگی می تواند بر خانواده شما تأثیر بگذارد

افسردگی یک بیماری پیچیده است که افراد را از طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند تنها کسانی نیستند که صدمه می بینند بلکه اعضای خانواده هم تحت تأثیر افسردگی قرار می گیرند.پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل ابتلا به افسردگی را مطالعه نمایید.

از آنجا که افسردگی یکی از رایج ترین انواع بیماری های روانی است به احتمال زیاد شما نوعی تجربه مستقیم با این بیماری را تجربه کرده اید. طبق موسسه ملی بهداشت روان 17.3 میلیون بزرگسال در ایالات متحده علائم حداقل یک دوره افسردگی در سال را گزارش می کنند.

این بدان معناست که بیشتر افراد به شخصی که در دوره ای از زندگی خود افسردگی را تجربه کرده اند نزدیک هستند. برخلاف برخی بیماری های دیگر، افسردگی همیشه چیزی نیست که بتوانید به راحتی آن را تشخیص دهید. تا زمانی که افراد افسرده مایل به گفتگو در مورد احساس خود نباشند حتی اگر با برخی از علائم رایج بیماری آشنا نباشید نمی توان فهمید که آن فرد افسرده است.برای مطالعه بیشتر به مقاله نشانه های افسردگی مراجعه شود.

تاثیر افسردگی بر خانواده

حتی اگر سایر اعضای خانواده از ابتلا به افسردگی خود آگاه نباشند به این معنی نیست که علائم آنها بر روی افرادی که آنها را دوست دارند تأثیری نداشته باشد. به عنوان مثال افسردگی والدین ممکن است تأثیر ویژه ای بر کودکان داشته باشد.

اثر COVID-19

به نظر می رسد نرخ افسردگی نیز در نتیجه بیماری همه گیر COVID-19 در حال افزایش است. این رویداد بزرگ آسیب عاطفی، روانی و جسمی ایجاد کرده است به طوری که بسیاری از آمریکایی ها به طور مستقیم با دستورهای خانه نشینی، انزوا، بیماری، بیکاری، ترس و بی ثباتی روبرو می شوند.

اثرات این ضربه بر بهزیستی ذهنی قابل توجه است مطالعه ای که در ژورنال JAMA Network Open منتشر شده است افزایش سه برابری افسردگی را در مقایسه با میزان قبل از همه گیری گزارش کرده است.

علائم ظریف افسردگی

علائم افسردگی غالباً در زندگی فرد با علائم ظریف ظاهر می شود علائمی که ممکن است فردی دچار افسردگی باشد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک اتاق نامرتب
  • لباس های شسته نشده
  • کنار گذاشتن وعده های غذایی
  • لغو برنامه ها
  • تمام روز را در رختخواب سپری می کنید

متأسفانه، تفسیر غلط این علائم نیز آسان است برای عزیزان چنین رفتارهایی می تواند گیج کننده و یا حتی تحریک کننده باشد.


پیشنهاد ویژه : تفسیر تست افسردگی بک


دوستان ممکن است تعجب کنند که چرا شما ناگهان از آنها اجتناب می کنید ممکن است همسرتان عصبانی شود که شما در خانه کار نمی کنید. فرزندان شما ممکن است از اینکه شما انرژی لازم برای بازی با آنها را ندارید ناامید شوند.

به همین دلیل است که غالباً از افسردگی به عنوان یک بیماری نامرئی یاد می شود. این چیزی نیست که کسی فقط با نگاه کردن به شما ببیند. تا زمانی که به دیگران نگویید چه احساسی دارید و چه فکر می کنید ممکن است دیگران دقیقاً متوجه افسردگی شما نشوند، مردم همیشه از بسیاری از علائمی که ممکن است نتیجه افسردگی باشد آگاه نیستند.برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش درمان اختلال افسردگی مراجعه نمایید.

و گرچه ممکن است نگران تأثیر افسردگی بر خانواده باشید اما علائم و نشانه های این امر کمک به نیاز شما را بسیار دشوارتر می کند. به عنوان مثال گناه و شرم نیز از علائم رایج افسردگی است. احساس اینکه به نوعی افراد مورد علاقه خود را ناامید می کنید می تواند این احساسات را بدتر کند.

مراقبت از عزیزان

اعضای خانواده همچنین ممکن است در مورد افسردگی عزیزانشان احساس گناه داشته باشند. از آنجا که آنها اغلب وظیفه سرپرستی را بر عهده می گیرند معمولاً برای دوستان و خانواده احساس می شود کاری وجود دارد که باید بتوانند برای رفع مشکل انجام دهند.

در موارد دیگر در مورد تاثیر افسردگی بر خانواده، اعضای خانواده ممکن است نگران باشند که در وهله اول کاری برای ایجاد افسردگی انجام شده است اما مهم است که به یاد داشته باشید که افسردگی علت واحدی ندارد.

در عوض، تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، زیست شناسی و محیط زیست است. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که اعضای خانواده می توانند برای کمک به آنها انجام دهند اما خود آنها مسئول ایجاد یا رفع آن نیستند.

یک مطالعه در سال 2016 که در مجله Issues in Mental Health Nursing منتشر شد نشان داد که بستگان افراد مبتلا به افسردگی شدید نیز بارهای قابل توجهی را در ارتباط با بیماری عزیزشان تجربه کرده اند.

علاوه بر این که اغلب احساس می کنند بینش و دانش آنها توسط متخصصان بهداشت نادیده گرفته می شود اعضای خانواده بیماران افسرده نیز خودشان بیمار می شوند.

آنها با افزایش خطر در موارد زیر روبه و هستند :

  • تندی زیاد
  • خستگی
  • افسردگی
  • پریشانی روانشناختی

اعضای خانواده نیز معمولاً احساس ترس و اضطراب در مورد افسردگی عزیزانشان دارند احساس ناتوانی نیز معمول است. مراقبان و سایر افراد در خانه نیز ممکن است احساس خشم یا عصبانیت کنند، که در نتیجه می تواند احساس گناه و شرمندگی برای ناراحتی از بستر افسرده خود را به همراه داشته باشد.

چگونگی پاسخ اعضای خانواده به افسردگی می تواند بر نتایج درمان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که کمک های خصمانه، انتقادی و حتی خوش فکر اغلب علائم افسردگی را در بزرگسالان سالم و افسرده افزایش می دهد.

تأثیر در زندگی خانوادگی

افسردگی یافتن انرژی و انگیزه برای مدیریت بسیاری از جنبه های زندگی روزمره را برای افراد دشوار می کند. گاهی اوقات فقط بلند شدن از رختخواب یک چالش است بنابراین مواردی مانند لباسشویی، آشپزی و رانندگی در قرار ملاقات می تواند طاقت فرسا باشد. بدیهی است که این می تواند بر سایر اعضای خانواده تأثیر بگذارد.

برخی از اثرات عبارتند از :

سایر اعضای خانواده شما ممکن است با به عهده گرفتن وظایفی که با آنها دست و پنجه نرم می کنید کمک کنند.

ممکن است در نهایت وظایف در معرض دید کودکان قرار گیرد.

برخی از کارها ممکن است به سادگی انجام نشده باشد که حتی می تواند باعث ایجاد استرس و اختلال در عملکرد بیشتر شود.

در برخی موارد، اعضای خانواده شما ممکن است به طور کامل درک نکنند که شما چه چیزی را پشت سر می گذرانید. اگرچه آنها ممکن است اثرات علائم شما را ببینند اما ممکن است درک علت این علائم برای آنها دشوار باشد.

علائم تحریک پذیری می تواند منجر به مشاجره با سایر افراد خانواده شود این می تواند بر اختلافات و سؤ تفاهمات در خانه بیفزاید.

بعضی اوقات اعضای خانواده اگر احساس کنند که زیاد کار می کنند ممکن است کینه توز شوند. در موارد دیگر آنها ممکن است احساس گناه کنند که به اندازه کافی برای کمک کردن کار نمی کنند.

اختلال در روابط

تفسیر علائم افسردگی گاهی اوقات دشوار است حتی افرادی که افسردگی دارند اغلب می گویند که احساس افسردگی نمی کنند. اما این بدان معنا نیست که علائم آنها اثری در روابط آنها باقی نمی گذارد.

علائمی مانند خستگی، تحریک پذیری و کناره گیری اجتماعی به راحتی قابل برداشت نیست. مشکلات در شناسایی علائم افسردگی نیز می تواند منجر به درگیری در روابط شود.

به عنوان مثال شریک زندگی شما ممکن است عقب نشینی اجتماعی را به عنوان کم توجهی یا عدم علاقه تفسیر کند. دیگران ممکن است علائم تحریک پذیری و روحیه پایین را به عنوان خشم مخصوصاً به آنها معنا کنند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است:

  • زیاد بخوابند
  • خیلی کم بخوابند
  • در تمرکز مشکل دارند
  • از دست دادن علاقه
  • خوی کوتاه داشته باشند
  • برای انجام هر کاری انرژی کافی نداشته باشند
  • دیگر از چیزهایی که قبلاً دوست داشتند لذت نبرند

این فقط نمی تواند به روابط آسیب برساند بلکه می تواند منجر به انزوای بیشتر برای فردی شود که افسردگی دارد. از آنجا که مردم نمی فهمند که واقعاً چه عواملی باعث بروز رفتارهایی می شود ممکن است از فرد دور شوند.

افسردگی والدین چگونه بر کودکان تأثیر می گذارد

همچنین شواهدی وجود دارد که بزرگ شدن با والدین یا مراقب مبتلا به افسردگی می تواند بر سلامت روان و رفاه کودک تأثیر بگذارد. این شرایط می تواند بسیاری از جنبه های مختلف والدین از جمله نحوه تعامل مراقبان با فرزندانشان را تحت تأثیر قرار دهد.

والدین افسرده ممکن است با بچه های خود کمتر یا از راه های منفی بیشتری تعامل داشته باشند به عنوان مثال آنها ممکن است انتقاد بیشتری نسبت به فرزندان خود داشته باشند یا کمتر پاسخگوی نیازهای فرزندانشان باشند.

انزوای اجتماعی که از ویژگی های افسردگی است نیز می تواند تأثیرات آن را بر روی کودکان گسترش دهد و باعث کاهش ارتباط کودک با افراد حامی خارج از خانواده شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که داشتن والدین مبتلا به افسردگی خطر ابتلا به افسردگی در کودک را در خود او افزایش می دهد. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که:

نوزادانی که مادران افسرده دارند ممکن است بیشتر یا با شدت بیشتری گریه کنند

کودکان دارای والدین افسرده ممکن است مشکلات رفتاری بیشتری داشته باشند

کودکانی که والدین افسرده دارند بیشتر علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) را نشان می دهند

کودکان دارای والدین افسرده همچنین علائم افسردگی و اضطراب را نشان می دهند

افسردگی والدین همچنین ممکن است منجر به افزایش میزان سؤ مصرف مواد در بین نوجوانان، روابط اجتماعی ضعیف و عملکرد بدتر در مدرسه شود.

درجه بالای لکه ننگی که به بیماری روانی مرتبط است به این معنی است که بسیاری از والدین کمک مورد نیاز را دریافت نمی کنند. قضاوتهایی که جامعه درباره بیماریهای روانی انجام می دهد بدین معناست که والدین نمی خواهند اعتراف کنند که در تلاش هستند. فشار برای کامل بودن همچنین به این معنی است که مردم اغلب نمی خواهند افسردگی خود را قبول کنند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

مراحلی وجود دارد که می توانید برخی از تأثیرات افسردگی در خانواده را کاهش دهد.

با دکتر خود صحبت کنید

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید شروع روند درمان با صحبت با پزشک خود است. حتی اگر ممکن است تمایلی به کمک گرفتن از خود نداشته باشید اما این کار را برای عزیزانتان انجام دهید.

پزشک می تواند علائم شما را ارزیابی کند، وضعیت شما را تشخیص دهد، گزینه های درمانی را پیشنهاد کند یا شما را برای ارزیابی و درمان بیشتر به یک متخصص بهداشت روان معرفی کند. درمان های موثر موجود اغلب شامل داروها، روان درمانی یا ترکیبی از این دو است.

روی رفاه خانواده تمرکز کنید

حتی اگر فقط یک نفر در خانواده مبتلا به افسردگی باشد مهم است که به فکر رفاه کل خانواده باشید. مراقب علائمی باشید که نشان می دهد سایر اعضای خانواده ممکن است به کمک احتیاج داشته باشند تا مداخله زودهنگام انجام شود. شاید در نظر گرفتن خانواده درمانی به عنوان یک گزینه مفید باشد.

همچنین مهم است که آگاهی داشته باشید که افسردگی می تواند درک شما را در مورد تأثیر افسردگی بر خانواده تحریف کند. به نظر نمی رسد که علائم شما به دیگران آسیب می رساند اما ممکن است احساس آنها متفاوت باشد.

پشتیبانی و حمایت پیدا کنید

افسردگی می تواند یک بیماری منزوی باشد که باعث می شود افراد اغلب از دوستان، خانواده و عزیزان خود کناره بگیرند اما تحقیقات نشان می دهد حمایت اجتماعی می تواند بخشی مهم در بهبودی از افسردگی باشد.

چگونه افسردگی بر اعضای خانواده تاثیر می گذارد

تاثیر افسردگی بر خانواده

وجود افراد دیگری در زندگی که می توانند از آنها حمایت کنند، خواه یک دوست یا مشاور خوب باشد می تواند با مشکلات روبرو شود و فشارهای احتمالی خانواده را کاهش دهد.

لازم به یادآوری است که اگرچه افسردگی می تواند به زندگی دیگران آسیب بزند اما خانواده شما نیز می توانند منبع مهم مراقبت، آسایش و پشتیبانی باشند. آنها اغلب به عنوان مراقب عمل می کنند، می توانند در تشخیص علائم مشکلات جدی نقش داشته باشند و به محیط کلی کمک کنند که ممکن است در بهبودی شما کمک کند یا نکند.

اعضای خانواده چگونه می توانند کمک کنند

اگر فردی در خانواده شما به افسردگی مبتلا باشد موارد دیگری نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید. این می تواند به فردی که دچار افسردگی است کمک کند و تأثیرات منفی را به طور کلی بر خانواده شما به حداقل برساند.

درباره افسردگی بیشتر بدانید

به دست آوردن درک درستی از علائم، علل و روشهای درمانی افسردگی می تواند به شما ایده بهتری از آنچه عزیز شما با آن سر و کار دارد بدهد. بعضی اوقات ممکن است اعضای خانواده خیرخواهانه به این نتیجه برسند که عزیزانشان باید بدون اینکه نیروهای پیچیده افسردگی را درک کنند از آن خارج شوند.

دانستن بیشتر در مورد این بیماری می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا از راه های مفیدتر و همدلانه تری پاسخ دهند. برای آموزش خود و خانواده در مورد افسردگی تلاش کنید و از آنها برای بهبودی کمک بگیرید.

تحقیقات همچنین نشان داده است که نگرش خانواده نسبت به درمان نیز می تواند در نتایج بهبودی نقش داشته باشد به عنوان مثال افرادی که دارای اعضای خانواده هستند و نسبت به داروهای ضد افسردگی نگرش مثبتی دارند ممکن است به رژیم دارویی خود پایبند باشند.

مراقب خودت باش

گاهی اوقات وقتی افراد وظیفه سرپرستی را بر عهده می گیرند از رفاه و آسایش خود غافل می شوند. به یاد داشته باشید که مهم است که برای مراقبت از اعضای خانواده خود ابتدا از خود مراقبت کنید.

اطمینان حاصل کنید که مراقبت از خود را از جمله خواب کافی، تغذیه سالم و ورزش منظم انجام می دهید.

حمایت اجتماعی نیز حیاتی است، بنابراین اطمینان حاصل کنید که با سایر اعضای خانواده و دوستان خود ارتباط برقرار می کنید.

صحبت با یک متخصص بهداشت روان نیز می تواند کمک کند.

راهنما را وارد کنید

اگر مراقب هستید، یک قدم مهم که می توانید بردارید ایجاد شبکه ای از افراد است که می توانند حمایت های اجتماعی و عاطفی ارائه دهند. این ممکن است شامل پیوستن به یک گروه پشتیبانی، صحبت با یک مشاور، انجام تمرین معنوی و داشتن دوستانی باشد که می توانند از شما حمایت کنند در حالی که شما از فرد مورد علاقه خود با افسردگی حمایت می کنید.

سخن آخر

افسردگی باری را بر دوش افراد و خانواده می گذارد این برنامه کارهای روزمره را مختل می کند، تعارضاتی در روابط ایجاد می کند و اغلب افراد را از حمایت و کمک مورد نیاز منزوی می کند.

تأثیرات افسردگی والدین بر روی کودکان می تواند به ویژه عمیق باشد. به همین دلیل جستجوی درمان افسردگی نه تنها می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید بلکه می تواند برای تمام خانواده شما نیز مفید باشد.

دسته‌بندی‌ها