آشنایی با روانشناسی سلامت و معرفی شغل های موجود در این رشته

آشنایی با روانشناسی سلامت و معرفی شغل های موجود در این رشته

روانشناسی دارای حوزه های مختلفی است، یکی از مشاغل مربوطه روانشناسی سلامت است که بر سلامتی و بیماری و رابطه بین آن ها می پردازد، ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آشنایی با روانشناسی سلامت و معرفی شغل های موجود در این رشته را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی و فعال در این حوزه قرار دهیم. پس اگر قصد دارید بدانید این بخش از روانشناسی چه نقش دارد تا انتهای مقاله آشنایی با روانشناسی سلامت با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با روانشناسی سلامت و معرفی شغل های موجود در این رشته

در مقاله آشنایی با روانشناسی سلامت مطالعه می کنیم که این رشته دارای چه ویژگی هایی بوده و در کدام بخش های فعالیت می کنند و چه پیش نیازهایی را لازم دارند.

مشخصات شغلی روانشناس سلامت

روانشناسی سلامت یک حوزه تخصصی است که بر چگونگی تأثیر عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و روانشناختی بر سلامتی و بیماری متمرکز است. آیا شما علاقه مند به تبدیل شدن به یک روانشناس حرفه ای سلامت هستید؟ در این مطلب در مورد روانشناسی سلامت در مورد آنچه روانشناسان سلامت انجام می دهند، آموزشها و الزامات آموزشی و چشم انداز شغل بیشتر بدانید.برای مطالعه بیشتر به مقاله شناخت مشاغل رشته روانشناسی مراجعه نمایید.

روانشناسان سلامت چه کاری انجام می دهند؟

روانشناسان سلامت کارهای مختلفی را در رابطه با سلامتی انجام می دهند نوع خاصی از کار که روانشناس سلامت روزانه انجام می دهد ممکن است به محیط کار یا حوزه تخصصی آن بستگی داشته باشد. بسیاری از روانشناسان سلامت به طور مستقیم در محیط های بالینی کار می کنند تا به افراد یا گروه ها کمک کنند تا از بیماری جلوگیری کنند و رفتارهای سالم را ارتقا دهند. برخی دیگر در مورد موضوعات مربوط به سلامت تحقیق می کنند یا سیاست عمومی را در زمینه مراقبت های سلامتی تحت تأثیر قرار می دهند.

کار بالینی: در محیط های بالینی و پزشکی، روانشناسان سلامت اغلب ارزیابی های رفتاری، مصاحبه های بالینی و تست های شخصیت را انجام می دهند سایر وظایف اغلب شامل شرکت در مداخلات با افراد یا گروه ها است چنین مداخلاتی ممکن است شامل آموزش افراد در مورد تکنیک های کاهش استرس، ارائه نکات مربوط به ترک سیگار و آموزش نحوه جلوگیری از رفتارهای ناسالم به مردم باشد.

تحقیق: بسیاری از روانشناسان سلامت همچنین در مورد موضوعات مرتبط با سلامتی تحقیق می کنند به عنوان مثال محققان ممکن است مواردی مانند علل مشکلات سلامتی اقدامات پیشگیرانه موثر، بهترین تکنیک های ارتقا سلامت، چگونگی کمک به بهترین وجه برای مقابله با درد یا بیماری و چگونگی واداشتن افراد به دنبال درمان شرایط پزشکی را مورد توجه قرار دهند.

کار سیاست عمومی: برخی از روانشناسان سلامت در محیط های دولتی یا آژانس های خصوصی کار می کنند تا سیاست عمومی را در مورد مسائل سلامتی تحت تأثیر قرار دهند. این کار ممکن است شامل لابی گری در سازمان های دولتی، رفع نابرابری ها در مراقبت های سلامتی یا مشاوره به ارگان های دولتی در مورد اصلاح مراقبت های سلامتی باشد.

روانشناسان سلامت کجا کار می کنند؟

روانشناسان سلامت در زمینه های مختلفی از جمله بیمارستان ها، کلینیک های مراقبت های سلامتی، شرکت های خصوصی و دانشگاه ها کار می کنند. برخی از روانشناسان سلامت در محیط هایی کار می کنند که در یک منطقه خاص از مراقبت های سلامتی مانند انکولوژی، مدیریت درد، سلامت زنان و برنامه های ترک سیگار. سایر روانشناسان سلامت در محیط های دولتی کار می کنند ، اغلب برنامه های سلامت جامعه را اجرا می کنند یا سیاست های عمومی را تحت تأثیر قرار می دهند.

درآمد روانشناسان سلامت چقدر است؟

حقوق و دستمزد روانشناسان سلامت معمولاً به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی، محیط کار، سوابق تحصیلی و تجربه شغلی بستگی دارد. طبق انجمن روانشناسی آمریکا (APA) روانشناسان دارای مجوز که در خدمات مستقیم انسانی فعالیت می کنند (که روانشناسی سلامت 13 درصد آنها را شامل می شود) به طور متوسط ​​85000 دلار در سال درآمد دارند. تخمین دیگر نشان می دهد که روانشناسان سلامت مجاز معمولاً چیزی در حدود 40 هزار دلار ( سطح ورودی) تا 85000 دلار (سطح پیشرفته).

الزامات آموزشی و آموزشی

بیشتر روانشناسان سلامت مجاز دارای مدرک روانشناسی (Ph.D. یا Psy.D.) در روانشناسی هستند در بسیاری از موارد روانشناسان سلامت مدرک کارشناسی را در روانشناسی عمومی دنبال می کنند و سپس در روانشناسی سلامت در دوره تحصیلات تکمیلی تخصص می گیرند. برخی از برنامه ها درجه هایی را به طور خاص در روانشناسی سلامت ارائه می دهند. تأکید در این برنامه ها می تواند متفاوت باشد برخی بر آماده سازی دانش آموزان برای مشاغل بالینی متمرکز هستند و برخی دیگر بر نقش تحقیق تأکید دارند.

کسانی که می خواهند مجوز روانشناسی بالینی یا مشاوره بگیرند باید حداقل یک دوره کارآموزی یک ساله را پس از کسب مدرک دکترا بگذرانند هیئت روانشناسی حرفه ای آمریکا همچنین مجوز هیئت را در روانشناسی سلامت ارائه می دهد.

در حالی که برای تبدیل شدن به یک روانشناس سلامت مجاز معمولاً مدرک دکترا لازم است اما برای کسانی که لیسانس یا فوق لیسانس دارند هم فرصت های شغلی وجود دارد. اشتغال در سطح لیسانس محدود است اما برخی از آنها در دفاتر سلامت روان جامعه یا امکانات اصلاحی مشغول به کار هستند کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند از فرصت های شغلی بیشتری برخوردار می شوند اگرچه به طور معمول زیر نظر روانشناس بالینی مجاز کار می کنند.

زیرشاخه های روانشناسی سلامت

تعدادی از زمینه های تخصصی متمایز در روانشناسی سلامت وجود دارد:

روانشناسی سلامت بالینی: این زیرشاخه از روانشناسی سلامت به شدت با روانشناسی بالینی مرتبط است و شامل فعالیتهایی مانند روان درمانی، اصلاح رفتار و آموزش سلامت است.

روانشناسی سلامت جامعه: افرادی که در این زیرشاخه روانشناسی سلامت کار می کنند اغلب بر توسعه مداخلات و تکنیکهای پیشگیری در سطح جامعه تمرکز دارند این متخصصان ممکن است ارزیابی هایی از جوامع انجام دهند یا برای تشویق رفتارهای سالم یا ترویج تغییر رفتار با گروهها کار کنند.

شناخت کامل رشته روانشناسی سلامت

آشنایی با روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت عمومی: این متخصصان روانشناسی سلامت بر درک سلامت در سطح جمعیت متمرکز هستند و اغلب به متخصصان مراقبت های سلامتی، سازمان های دولتی و مربیان سلامت مشاوره می دهند.

روانشناسی سلامت شغلی: این یک زیرشاخه در حال ظهور در روانشناسی سلامت است که شامل روانشناسی صنعتی سازمانی و رشته های مرتبط است روانشناسان سلامت حرفه ای بر درک چگونگی ارتباط موضوعات محل کار با بیماری جسمی و روحی متمرکز هستند.

چشم انداز شغلی

مطابق با بخش روانشناسی سلامت بخش 38 APA چشم انداز شغلی برای روانشناسان سلامت بسیار زیاد است بخشی از این امر به دلیل افزایش استخدام روانشناسان توسط بیمارستان ها و سایر موسسات پزشکی است و دانشگاهها، روشهای خصوصی، مراکز توانبخشی، سازمانهای دولتی و کلینیکهای سلامت روان.پیشنهاد می شود تا مقاله شناخت فواید رشته روانشناسی را مطالعه نمایید.

آیا باید به روانشناس سلامت مراجعه کنید؟

بنابراین برخی از دلایلی که شما تصمیم می گیرید به یک روانشناس سلامت مراجعه کنید چیست؟ این متخصصان می توانند به مردم کمک کنند تا با استرس و آشفتگی احساسی کنار آمدن با یک شرایط پزشکی کنار بیایند آنها همچنین می توانند به افراد در یادگیری مدیریت مسائل سلامتی، غلبه بر رفتارهای ناسالم و دستیابی به اهداف مرتبط با سلامتی کمک کنند.

اگر سعی در جلوگیری از رفتارهای ناسالم و اتخاذ رفتارهای سالم دارید روانشناسان سلامت نیز می توانند مفید باشند بنابراین اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، به برنامه کاهش وزن خود ادامه دهید یا میزان استرس خود را مدیریت کنید مشاوره با روانشناسی سلامت می تواند مفید باشد.

سخن پایانی

روانشناسان سلامت بر کمک به مردم برای زندگی سالم و شادتر تمرکز دارند اگر احساس می کنید که ممکن است با کمک روانشناسی سلامت، سلامتی خود را بهبود ببخشید به عنوان پزشک مراقبت های اولیه شما را به یک متخصص در منطقه خود ارجاع می دهد. همچنین ممکن است بتوانید از طریق برنامه های سلامتی، کلینیک های سلامتی و سایر مراکز درمانی در جامعه خود یک روانشناس سلامت پیدا کنید.

دسته‌بندی‌ها