رابطه بی دی اس ام (BDSM) چیست؟

نگاهی به رابطه بی دی اس ام و درمان آن

رابطه بی دی اس ام (BDSM) به رابطه ای گفته می شود که در آن از خشونت استفاده می شود. به عبارت دیگر رابطه BDSM شامل اسارت، تسلط، تسلیم و سادومازوخیسم است. در این رابطه بی دی اس ام هر یک از افراد نقشهایی را ایفا می کنند که یکی از افراد غالب و دیگری تسلیم می شود. کارگاه های روانشناسی در این زمینه بسیار مفید و کاربردی هستند و شما می توانید از مطالب آنها به خوبی استفاده نمایید و دانش و آگاهی تان را افزایش دهید.

در این رابطه BDSM که افراد در آن نقش بازی می کنند درد نیز وجود دارد که از آن به عنوان نوعی انحراف یاد می شود. تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که رابطه بی دی اس ام در بین بسیاری از زوجین رایج است.

به دلیل اهمیت موضوع و تاثیر رابطه BDSM بر روابط بین فردی تصمیم داریم تا در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای با عنوان نگاهی به رابطه بی دی اس ام و درمان آن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم.

bdsm چیست؟

رابطه BDSM یک نوع رابطه جنسی و جلبی است که در آن دو نفر یا چند نفر شرکت می‌کنند و شامل عناصر مختلفی از تسلط، انطاک‌گری، بنداگری، و تنبلی است. این کلمه یک نماد شده‌ای است که ترکیب شده از چهار عبارت به انگلیسی است:

1. Bondage (بنداگری): که شامل استفاده از بندها یا دستبندها برای محدود کردن حرکت‌ها و ثابت نگه داشتن شریک جنسی می‌شود.

2. Domination (تسلط): این عنصر به معنای داشتن قدرت و کنترل بر شریک جنسی است. شخصی که تسلط دارد (معمولاً نام “دومینانت” داده می‌شود)، دستورات را صادقانه صادر می‌کند.

3. Submission (انطاک‌گری): این عنصر به معنای تنطّل شریک جنسی و تمایل به اجرای دستورات تسلط‌کننده است. این شریک معمولاً به عنوان “زیرمیت” یا “زیر میسیون” شناخته می‌شود.

4. Masochism (تنبلی): این عنصر به معنای لذت بردن از دریافت درد یا تنبلی جسمی در جریان فعالیت‌های جنسی است.

در روابط BDSM، افراد مشارکت‌کننده به طور آگاهانه و با رضایت کامل در این نوع رابطه شرکت می‌کنند. تأکید بر رضایت از اهمیت بالایی برخوردار است و از طرف همه اعضا احترام گذاشته می‌شود. این نوع روابط ممکن است برای برخی افراد به عنوان یک شکل از عبودیت جنسی و تفریح مشهور باشند، اما باید به یاد داشته باشید که این تجربیات باید تحت پارامترهای امنیتی و اجتماعی مناسب انجام شوند. همچنین، در بسیاری از کشورها و مناطق، انجام فعالیت‌های BDSM با محدودیت‌ها و قوانین خاصی همراه است، بنابراین اطلاعات محلی و قوانین مربوطه را باید رعایت کرد.

بی دی اس ام

BDSM در روانشناسی به عنوان یک موضوع مورد توجه قرار گرفته است و مطالعه‌های مختلفی در زمینه روانشناسی این نوع روابط جنسی انجام شده است. در زیر، به برخی از موارد و جنبه‌های مهم در روانشناسی BDSM اشاره خواهم کرد:

1. رضایت و اجبار: یکی از نقاط مهم در مطالعات روانشناسی BDSM، بررسی رضایت و اجبار در این نوع روابط است. افرادی که در این نوع روابط شرکت می‌کنند، باید از طرف هر دو یا چند شریک رضایت کامل داشته باشند. رضایت از اهمیت بالایی برخوردار است و از این نظر روانشناسان بررسی می‌کنند که چگونه این رضایت و توافق‌ها شکل می‌گیرند.

2. نگرش‌ها و عقاید: مطالعات در زمینه روانشناسی BDSM نشان می‌دهد که افرادی که در این نوع روابط شرکت می‌کنند، نگرش‌ها و عقاید مختلفی دارند. برخی افراد به عنوان “دومینانت” (تسلط‌کننده) عمل می‌کنند و از داشتن قدرت و کنترل لذت می‌برند، در حالی که برخی دیگر به عنوان “زیرمیت” (انطاک‌گر) عمل می‌کنند و از تنطلی و اجرای دستورات لذت می‌برند.

3. میزان تجربه: تجربه در این نوع روابط نقش مهمی ایفا می‌کند. برای برخی افراد، BDSM ممکن است یک تفریح و تجربه زمانی باشد، در حالی که برای دیگران ممکن است یک بخش از هویت جنسی یا زندگی روزمره باشد.

4. روان‌شناسی خودپذیرش: برخی از مطالعات نشان می‌دهد که شرکت در روابط BDSM می‌تواند به تعزیز رشد شخصی و خود پذیرش کمک کند. این تجربه می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و توانایی ارتباطی فرد کمک کند.

5. پاتولوژی و روانپزشکی: برخی از روانپزشکان و روانشناسان نگرانی‌ها و اختلالاتی را ممکن می‌دانند که ممکن است در افراد مشارکت‌کننده در روابط BDSM رخ دهد. این مسائل نیازمند بررسی دقیق توسط متخصصین هستند تا تفاوت بین تجربه‌های جنسی سالم و مشکل‌دار مشخص شود.

در کل، روانشناسی BDSM یک حوزه پژوهشی گسترده و پیچیده است که مطالعه‌های مختلفی در این زمینه انجام شده است تا به درک بهتری از این نوع روابط و تجربیات افراد در آن برسیم.

در مجموع، BDSM به عنوان یک زمینه پیچیده و چند ابعادی مورد مطالعه در روانشناسی و جنس‌شناسی مورد توجه قرار گرفته و به تفهیم بهتر تجربیات و روانشناختی افراد شرکت‌کننده در این فعالیت‌ها کمک می‌کند. از اهمیت آن استفاده مسئولانه و با رضایت مشترک در این تجربیات است تا جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده یا خشونت.

انحرافات جنسی چیست؟

به طور کلی انحراف جنسی عبارت است از تخیلات یا رفتارهای مستمر که شدید بوده و فرد را به شدت تحریک می کند و در نتیجه موجب ناراحتی و مشکلاتی بر فرد می شود و همچنین ممکن است شخص دچار آسیب شود. باید اشاره شود که انواع گوناگونی از انحرافات جنسی وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند مشکلات بسیاری برای انسان ایجاد کند.

آشنایی کامل با رابطه بی دی اس ام

منبع انحرافات می تواند شامل انواع اشیاء، موقعیت ها، حیوانات یا انسان (مانند اختلال پدوفیلیا یا همان اختلال میلی جنسی به کودک و یا بزرگسالان ناراضی) باشد. در انواع انحرافات جنسی فرد دچار برانگیختی شده و اگر چنین مشکلاتی در کودکی برای انسان رخ دهد و هیچ توجهی به آن نشود می تواند تا پایان عمر نیز همراهش بماند. پیشنهاد می شود تا مقاله مشاوره جنسی را مطالعه نمایید.

رفتارهای غیر نرمال جنسی

همانطور که می دانیم در روابط بین زوجین همواره تنوع های جنسی متفاوتی وجود دارد و ممکن است افراد تخیلات متفاوتی داشته باشند. زمانی که زن و مرد در روابط زناشویی شان با یکدیگر به توافق می رسند که کاری را انجام دهند و آن کار هیچ آسیبی به طرفین نمی زند می توانند آن را به عنوان بخشی از رابطه شان انجام دهند.

اما موضوع زمانی اهمیت پیدا می کند که رفتارهای جنسی موجب آزار یا آسیب طرفین شود و در عملکردهای روزانه افراد مشکل ایجاد شود. در این حالت از اصطلاحی تحت عنوان اختلال پارافیلیک استفاده می شود که در حالت عادی به عنوان انحرافات جنسی هم شناخته می شود.


پیشنهاد ویژه : پکیج جامع درمان اختلالات جنسی


زمانی که فرد کارهایی را انجام می دهد که هیچ تمایلی به آنها ندارد دچار ناراحتی می شود و در نتیجه احساس گناه می کند و حتی ممکن است طرف مقابل از خودش واکنشی نشان دهد که مشخص می کند چنین رابطه ای انحرافی و آسیب زاست. زمانی که افراد دچار انحرافات جنسی می شوند رابطه حسی و عاطفی شان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و زندگی آنها را مختل می کند.

به همین دلیل وقتی فردی گرفتار انحراف جنسی است و فانتزی های انحرافی دارد کاری می کند که شریکش به آنها هیچ علاقه ای ندارد و در نتیجه احساس می کند که با او به عنوان یک شی رفتار می شود و در نتیجه رابطه افراد به شدت آسیب می بیند.

رایج ترین انحرافات جنسی

  • اختلال نمایشگری جنسی
  • اختلال پدوفیلیا
  • اختلال فتیشیسم
  • کودک خواهی
  • مرده خواهی
  • مازوخیسم جنسی
  • سادیسم جنسی

به صورت کلی انحرافات جنسی در مردان بیشتر است و همواره چند انحراف به صورت همزمان با هم وجود دارد. همچنین باید اشاره شود که در کنار وجود انحراف جنسی اغلب افراد علاوه بر وجود انحراف دارای اختلال شخصیت هم هستند. همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج درمان مشکلات جنسی دکتر هلاکویی مراجعه فرمایید.

به عنوان مثال ممکن است فرد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا اختلال شخصیت خودشیفته باشد. با توجه به آنچه که گفته شد رابطه بی دی اس ام (BDSM) یک نوع رابطه انحرافی است که افراد در آن با میل خودشان وارد رابطه ای می شوند که به شدت خشونت آمیز است.

شیوع انحرافات جنسی

در رابطه با میزان شیوع انحرافات جنسی باید اشاره شود که این نوع مشکلات به خوبی شناسایی نمی شود. چرا که افراد مبتلا به آن از داشتن چنین مشکلاتی شرم می کنند و هرگز به پزشک مراجعه نمی کنند. به همین دلیل آمار دقیقی در رابطه با وجود انحرافات جنسی وجود ندارد. اگر هم در رابطه با چنین مسائلی آماری وجود دارد به دلیل آمارهایی است که دادگاه ها ارائه می دهند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان مازوخیسم فکری را بخوانید.

به عنوان مثال افرادی که به خاطر انحرافات جنسی گرفتار قانون و سیستم قضایی شده اند را شناسایی کرده اند و در نتیجه آنها جزء آمار به حساب می آیند. بنابراین طبق آماری که وجود دارد حدود ۳ الی ۵ درصد از جمعیت افرادی که دارای انحراف جنسی هستند را مردان و ۱ الی ۶ درصد را زنان تشکیل می دهند. اما به یاد داشته باشید که انحرافات جنسی در زنان خیلی کمتر از مردان است.

البته باید اشاره شود که اختلال مازوخیسم در زنان ۲۰ برابر مردان است و سایر انحرافات فقط در مردان دیده می شود. همچنین طبق آن چیزی که در بالا به آن اشاره شد متوجه شدیم که اگر فردی یکی از انحرافات را داشته باشد ممکن است از یک انحراف دیگر نیز رنج ببرد.

به عنوان مثال حدود یک سوم افرادی که اختلال پدوفیلیا دارند از یکی اختلال پارافیلیای دیگر نیز رنج می برند. نکته بسیار مهمی که در خصوص انحرافات جنسی باید بدانیم آن است که بیشتر افرادی که گرفتار انحرافات جنسی هستند قبل از ۱۳ سالگی دچار خیال پردازی های جنسی شده اند. پس اگر بتوانیم در این سن مشکل را شناسایی کنیم می توانیم به فرد کمک کنیم تا دچار آسیب و سایر اختلالات نشود.

رابطه بی دی اس ام (BDSM) چیست؟

آیا با اصطلاح سادومازوخیسم آشنا هستید؟ این اختلال یک نوع بازی جنسی است که در آن فرد به خاطر دریافت درد احساس رضایت می کند. به عبارت دیگر اختلال سادومازوخیسم یکی از بخش های مربوط به رابطه بی دی اس ام (BDSM) است. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله درمان اعتیاد جنسی را مطالعه فرمایید.

در خصوص کلمه BDSM باید اشاره شود که این کلمه مخفف ”بندگی و نظم”، ”تسلط و تسلیم”، ”سادیسم و مازوخیسم” است. ممکن است برخی از افراد نتوانند سادومازوخیسم را به خوبی درک کنند و گمان می کنند که این رابطه بسیار ترسناک است.

چرا که اگر فرد بسیار احساسی و عاطفی باشد و تمام زندگی اش سرشار از عشق و محبت باشد هرگز چنین رابطه ای که پر از خشونت است را نمی پسندد. مثلا یکی از کارهایی که در رابطه بی دی اس ام انجام می دهند زدن شلاق است که این کار به شدت دردناک و ناراحت کننده است و هیچ انسان سالمی چنین کاری را دوست ندارد.

آسیب های ناشی از اختلال بی دی اس ام

یا کارهایی ماننده به صلیب کشیدن و شکنجه کردن که همگی شامل رفتارهای خشونت زا بوده و به طرفین آسیب وارد می کند در روابط BDSM مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین از نظر بسیاری از افراد رابطه بی دی اس ام بسیار خطرناک است، چرا که سبب آسیب های جسمی و روحی به طرفین می شود و هیچ انسان سالمی تمایل به انجام آنها ندارد.

نگاهی به تاریخچه رابطه بی دی اس ام

در فرهنگ غالب از بی دی اس ام (BDSM) که شامل اسارت و نظم، تسلط و تسلیم و سادومازوخیسم است به عنوان یک رفتار ناسالم یاد می شود. همچنین در درام های جنایی که در تلویزیون نمایش داده می شود نیز افرادی که اختلال فتیشیسم دارند را به عنوان افراد قانون شکن و غیر اخلاقی معرفی می کند.

در سال ۲۰۰۵ یک نظرسنجی عمومی انجام شد که نتیجه آن نشان داد ۳۶ درصد از افراد بزرگسال در دوران نامزدی شان رابطه BDSM را تجربه کرده اند. همچنین پژوهشی که در سال ۱۹۵۶ انجام شد نیز نشان داد که ۵۰ درصد از مردان و ۵۵ درصد از زنان از گاز گرفتن شهوانی لذت می بردند.

آشنایی با انواع بی دی اس ام

در خصوص انواع BDSM باید اشاره شود که افراد در این رابطه نقش بازی می کنند. به عنوان مثال یکی از افراد نقش دکتر را بازی می کند و دیگری نقش بیمار را بازی می کند و یا در روابطشان نقش های معلم و دانش آموز را اجرا می کنند. در رابطه بی دی اس ام همواره یک فرد غالب وجود دارد و شخص دیگر مطیع و تسلیم شده است.برای مطالعه بیشتر مقاله روش های درخواست رابطه جنسی در زندگی زناشویی را مطالعه فرمایید.

همچنین ممکن است به صورت گروهی چنین رابطه ای را اجرا کنند. بنابراین بعد از آنکه افراد نقش خودشان را مشخص کردند شروع به پیاده سازی فانتزی های جنسی شان می کنند. در خصوص رابطه بی دی اس ام باید اشاره شود که می تواند شامل یک رابطه بسیار ساده و یا پیچیده باشد.

انواع شیوه های بی دی اس ام (BDSM)

  • تسلط و تسلیم
  • اسارت
  • بردگی جنسی
  • بازی های ضربه زدن
  • نقش آفرینی
  • سادیسم
  • مازوخیسم
  • بازی درد
  • بازی تحقیر

نکته ای که در خصوص روابط بی دی اس ام باید به آن اشاره شود این است که وقتی طرفین با یکدیگر به توافق می رسند که چنین رابطه ای را اجرا کنند اقدامات ایمنی را هم در نظر میگیرند تا آسیب زیادی به فرد وارد نشود. به همین خاطر یک کلمه با عنوان ”کلمه ایمن” را در نظر میگیرند تا در حین رابطه اگر میزان درد شدت گرفت فرد آن کلمه ایمن را بیان کند تا آسیبی رخ ندهد.

مراحل رابطه BDSM

افرادی که برای بار اول رابطه بی دی اس ام را آغاز میکنند یک سری کارهای اولیه را انجام می دهند که در ادامه به آنها اشاره می شود.

  • کشیدن مو
  • بستن چشم ها با چشم بند
  • بستن با کراوات یا روسری
  • اجرای نقش تحقیر

همچنین در روابط پیچیده بی دی اس ام کارهای دیگری وجود دارد که ممکن است بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل همانطور که گفته شد افراد قبل از شروع رابطه با یکدیگر توافق می کنند که حدود رابطه چقدر باشد و طبق همان اجرا می کنند و اگر در حین رابطه فرد دچار مشکلی شد خیلی سریع اطلاع دهد که رابطه BDSM را قطع کنند تا طرفین دچار آسیب نشوند.

آیا رابطه بی دی اس ام یک اختلال است؟

در خصوص رابطه بی دی اس ام باید اشاره شود که کارشناسان بهداشت و روان بر این باورند که رابطه BDSM یک انحراف و اختلال است. اما در سال های اخیر برخی از افراد تلاش می کنند تا رابطه بی دی اس ام را یک رابطه عادی جلوه دهند و بگویند که این رابطه کاملا عادی است و اگر طرفین دوست داشته باشند می توانند BDSM را در رابطه شان تجربه کنند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اختلال فتیش را بخوانید.

در این خصوص لازم است اشاره شود که یک اختلال همواره یک اختلال است و گذر زمان موجب نمی شود ماهیت آن تغییر یابد. برای روشن تر شدن موضوع از یک مثال استفاده می کنیم. در خصوص بینایی اگر فردی نتواند جایی را ببیند به عنوان فرد نابینا شناخته می شود و نابینایی یک آسیب است. بنابراین نمی توانیم بگوییم که نابینایی هم نوعی از دیدن است.

در خصوص رابطه جنسی نیز دقیقا همین مورد وجود دارد که افراد کارهایی را تجربه می کنند که سالم باشد و هرگز به آنها آسیبی وارد نکند. پس کسی نمی تواند بگوید که رابطه بی دی اس ام هم نوعی از رابطه است و بخواهد آن را نرمال تلقی کند. بنابراین با توجه به تمام مواردی که در این بخش گفته شد می توانیم بگوییم که رابطه بی دی اس ام یک انحراف و اختلال است که باید تحت درمان قرار بگیرد.

در تحقیقاتی که بر روی افراد علاقه مند به رابطه BDSM انجام شده است نتایج نشان می دهد آنها دچار اضطراب و ناسازگاری هستند و در گذشته مورد سوء رفتار جنسی قرار گرفته اند. یعنی این افراد برای جبران و آسیب هایی که در گذشته به آنها وارد شده است از رابطه بی دی اس ام استفاده می کنند تا بتوانند طرف مقابلشان را به شدت تحقیر کنند. با این وجود تمام این موارد می تواند یک مفروضه باشد و در برخی مواقع درست نباشد.

رابطه بی دی اس ام چه خطراتی دارد؟

همانطور که گفته شد رابطه بی دی اس ام (BDSM) شامل رفتارهایی مانند تحقیر کردن، ضرب و شتم و آزار جسمی است. زمانی که افراد چنین کارهایی را انجام می دهند هیجانات مختلف را تجربه می کنند که به آنها لذت می دهد. در رابطه بی دی اس ام رفتارهای مازوخیسم جنسی اجرا می شود که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در افراد شود.

بنابراین مرز بین درد و لذت در رابطه BDSM به نازکی یک تار مو است و افرادی که به رابطه بی دی اس ام علاقه دارند می پذیرند که در رابطه کتک بخورند و از نظر جسمی مورد آزار قرار بگیرند. گاهی اوقات چون طرفین می دانند که رابطه بی دی اس ام کاملا نمایشی است به طور آگاهانه طوری رفتار می کنند که هیچ آسیبی به یکدیگر وارد نکنند ولی نکته ای که وجود دارد این است که در برخی مواقع جلوگیری از آسیب و خطر اجتناب ناپذیر است.

همچنین برخی افراد که گرایشات مازوخیسم دارند ممکن است رابطه شان را گسترش دهند و بخواهند فانتزی های خطرناکی را تجربه کنند که گاهی اوقات می تواند منجر به مرگ آنها شود.

کارهای پر خطری که می تواند به افراد آسیب وارد کند :

  • زخم کردن یا سوراخ کردن پوست
  • استفاده از شوک برقی
  • سوزاندن و یا ایجاد جراحت
  • کتک زدن با شلاق
  • تحقیر شدن در رابطه
  • مجبور شدن به استفاده از صلیب
  • ادرار و مدفوع کردن بر روی هم
  • تجاوز جنسی شبیه سازی شده

درمان اختلال بی دی اس ام (BDSM)

همانطور که گفته شد رابطه BDSM یک نوع رفتار جنسی انحرافی است و شامل رفتارهای سادیستی و مازوخیستی می شود. برای درمان انحراف بی دی اس ام باید از روان درمانی و دارودرمانی استفاده شود تا میل جنسی و فانتزی های خطرناک جنسی فرد کاهش یابد.

روش های درمان اختلال بی دی اس ام

هدف از روان درمانی این است که ریشه رفتارهای انحرافی فرد شناخته شود تا بتوان از این طریق کاری کنیم که فرد درمان شود. درمان های شناختی بر اساس حذف تحریف های شناختی و آموزش همدلی است. به این شکل که درمانگر از طریق گفتگو کاری می کند که تحریفات شناختی فرد مشخص گردد و سپس با کار کردن بر روی چنین تحریف هایی افکار فرد اصلاح شود.

چرا که همواره اگر انسان گرفتار تحریف های شناختی شود به شدت آسیب می بیند و کارهایی انجام می دهد که با واقعیت ارتباط نداشته و صرفا بر اساس خطاهای شناختی صورت می گیرد. بنابراین می توانیم از روش درمان شناختی رفتاری برای درمان اختلال بی دی اس ام استفاده کنیم تا به فرد کمک کنیم که مهارت مدیریت و کنترل امیال و افکار جنسی اش را یاد بگیرد.

از جمله مواردی که می توانیم برای درمان اختلال BDSM استفاده کنیم روش های درمان بیزاری، تکنیک های تصویرسازی، حساسیت زدایی است که در این روش ها فرد تصور می کند که در موقعیت مازوخیسم جنسی قرار دارد و سپس یک محرک آزار دهنده به فرد ارائه می شود و با تکرار آن باعث می شود تا فرد از چنین افکار و فانتزی هایی بیزار شود. محققان بر این باورند که اگر سن افراد بیشتر شود نشانه های تمایل به رابطه BDSM نیز کمتر می شود، اما لازم است تا فرد برای درمان اختلال به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند.

در خصوص دارو درمانی نیز باید اشاره شود که داروهایی که سطح تستوسترون را کاهش دهد تا به دنبال آن دفعات نعوظ در مردان پایین آید می تواند در درمان انحراف بی دی اس ام موثر باشد. همچنین داروهای ضد افسردگی برای کاهش میل جنسی مورد استفاده قرار می گیرد و به فرد کمک می کند تا بتواند افکار جنسی اش را کاهش دهد و در نتیجه به مرور زمان تمایلی به رابطه بی دی اس ام نداشته باشد.

دسته‌بندی‌ها