چگونه مثبت اندیشی را در زندگی افزایش دهیم؟

چگونه مثبت اندیشی را در زندگی افزایش دهیم؟

مثبت اندیشی موجب می شود تا زندگی افراد به سمت درخشندگی حرکت کند. در واقع اگر فردی دارای افکار مثبتی باشد می تواند در زندگی به شادی، موفقیت و سلامتی دست پیدا کند. بنابراین به یاد داشته باشید که مثبت اندیشی باعث می شود تا بتوانید بر هر مشکلی غلبه نمایید.

در این میان افرادی وجود دارند که مثبت اندیشی را مقوله ای بی معنا می دانند و به آن اعتقاد ندارند. اما باید بدانیم که مثبت اندیشی بسیار مهم بوده و می تواند حس و حال شما را تغییر دهید و بر زندگی شما تاثیرات مثبت فراوانی را می گذارد.

اگر شما فردی هستید که در طول زندگی بارها و بارها تلاش کرده اید تا مثبت اندیش باشید ولی هر بار به دلیلی نتوانسته اید وارد مسیر مثبت اندیشی شوید لازم است تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا تمامی اصول مثبت اندیشی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

آشنایی با فواید و اهمیت مثبت اندیشی

یکی از مهارت های اصلی زندگی مثبت اندیشی است که می توانید به شما کمک کند تا بتوانید به تمامی خواسته ها و آرزوهایتان برسید. مطالعات زیادی در این باره انجام شده است که نشان می دهد مثبت اندیشی می توانید بر زندگی افراد تاثیر بگذارد و همواره نتایج خوبی به دست آمده است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله قانون باور را بخوانید.

به عنوان مثال بیماران سرطانی که توانسته اند به کمک اندیشه مثبت خودشان را از مرگ نجات دهند. از این رو ما هرگز نمی توانیم مثبت اندیشی را بی فایده بدانیم و اگر قادر باشیم تا بر ذهن و فکر خودمان مسلط شویم قطعا با اثرات مفید و جالب مثبت اندیشی مواجه خواهیم شد.

در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل شما را با اهمیت مثبت اندیشی آشنا کنیم و بدانید که اصلا چرا داشتن تفکر مثبت بسیار مهم است.

افزایش خلاقیت و رشد فردی

شایان ذکر است که تفکر منفی موجب می شود تا افکار منفی وارد ذهن شما شود و در نتیجه عملکرد مغز شما به شدت افت می کند. در واقع اگر شما تنبل هستید و هرگز برای تغییر زندگی تان هیچ تلاشی نمی کنید به این خاطر است که ذهنتان درگیر تفکرات منفی است.

حال اگر تلاش نمایید که نگرشتان را تغییر دهید و به جای افکار منفی به سمت مثبتی اندیشی حرکت نمایید متوجه خواهید شد که زندگی تان دچار تغییر و تحول شده است و روش های خلاقانه بهتری به ذهنتان وارد می شود. بنابراین اگر برای زندگی تان برنامه دارید و می خواهید به موفقیت دست پیدا کنید لازم است تا نگرش مثبتی در زندگی داشته باشید و هرگز اجازه ندهید که افکار منفی وارد ذهن تان شود.

افزایش عملکرد

همانطور که گفته شد مثبت اندیشی موجب می شود تا انگیزه تان افزایش یابد. اگر شما دارای میزان بالایی از انگیزه باشید قطعا بهتر می توانید با رخدادهای مختلف مواجه شوید. چرا که مثبت اندیشی باعث می شود تا به راحتی بتوانید به امید دست پیدا کنید و در نتیجه قدرت تصمیم گیری تان به طور چشمگیری بهبود پیدا می کنید.

مثبت اندیشی چیست و چه تاثیری در زندگی انسان ها دارد؟

کاهش استرس

به طور کلی اگر عادت کنیم که فقط به رویدادهای منفی فکر کنیم هرگز نمی توانیم روز خوشی را تجربه کنیم. از این رو باید اشاره شود که تمامی افکار منفی صرفا باعث ایجاد استرس در ما می شود.پیشنهاد می شود تا مقاله موریتا درمانی را مطالعه فرمایید.

از این رو لازم به ذکر است که ذهنیت و باورهای منفی همواره شما را در جایگاه ضعف قرار می دهد و این در حالی است که شما باید به قدرت درونی تان باور داشته باشید و به راحتی کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

بنابراین متوجه شدیم که تمامی افکار منفی صرفا موجب ایجاد تجربیات منفی می شود و در نهایت شما همواره باید میزان زیادی از تنش را تجربه کنید. اما اگر شما در تلاش باشید که به سمت افکار مثبت حرکت نمایید بعد از مدتی مشاهده می کنید که بسیار امیدوار شده اید و سطح استرس تان نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

بهبود وضعیت جسمی

اگر ذهن شما آرام باشد مشاهده می کنید که این آرامش در جسم تان نیز تاثیر می گذارد. در نتیجه وضعیت سلامت شما زمانی شرایط خوبی را تجربه خواهد کرد که ذهن شما خالی از افکار منفی باشد و همواره تلاش کنید که به جای افکار منفی به افکار مثبت و خوبی فکر کنید. شایان ذکر است که با کاهش افکار منفی ما شاهد افزایش کیفیت سیستم دفاعی بدن نیز هستیم که این موضوع نشان می دهد مثبت اندیشی تا چه اندازه بر سلامت جسمی انسان تاثیر دارد.

افزایش تاب آوری

از دیگر ویژگی های مهم مثبت اندیشی افزایش تاب آوری در انسان است. زیرا اگر شما دارای انتظارات مثبتی باشید قطعا بهتر می توانید تجربیات مختلف را تجربه کنید. همچنین باید بیان شود که جهت گیری ذهنی تاب آوری می تواند فشارهای زیادی را به انسان وارد آورد که این موضوع به کمک مثبت اندیشی به طرز چشمگیری بهتر قابل انجام است.

افزایش شادی در زندگی

اگر شما می خواهید با معنای واقعی شادی در زندگی آشنا شوید لازم است تا تمام سختی های زندگی را بپذیرید و تلاش کنید که از تمامی آنها عبور کنید و به جایگاه بهتری دست پیدا کنید. زیرا اگر شما فرد امیدواری باشید قطعا برای تغییرات مثبت تلاش می کنید و در نتیجه زندگی پویا و فعالی خواهید داشت.

همین موضوع بسیار مهم است و می تواند زمینه ساز یک زندگی شاد و با نشاط برای شما باشد. همانطور که گفته شد تفکر مثبت می توانید میزان خوشبینی را در شما افزایش دهد و در نتیجه سلامت روان شما تامین می شود و شما شاهد یک زندگی عالی و شاد هستید. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با روانشناسی مثبت گرا را مطالعه فرمایید.

روابط بهتر

تفکرات منفی باعث می شود تا به شما و دیگران آسیب وارد شود. اما اگر شما یاد بگیرید که نسبت به دنیا و دیگران خوش بین باشید قطعا شرایط بهتری را تجربه خواهید نمود. همچنین لازم است بدانید که اگر شما از رابطه خوبی برخوردار باشید قطعا گرفتار هیچ گونه سوء تفاهمی نمی شوید و همواره با دیگران به صورت سالم رابطه برقرار می کنید.

ایجاد معنا در زندگی

برای آنکه در زندگی به یک معنا دست پیدا کنید لازم است تا به قدرت اراده تان ایمان داشته باشید. این کار از طریق مثبت اندیشی رقم می خورد و شما می توانید به کمک آن زندگی عالی و خوبی را داشته باشید. بسیار مهم است که شما بدانید تفکر مثبت به شما کمک می کنید تا دید بهتری نسبت به دنیا داشته باشید و بهترین معنا را برای زندگی تان ایجاد نمایید.

روش های افزایش مثبت اندیشی

شایان ذکر است که ذهن به دو قسمت خود مشاهده کرد و خود متفکر تقسیم می شود. از این رو شما هرگز نمی توانید مانع ورود افکار به ذهنتان شوید. از طرفی لازم به ذکر است که خود متفکر همواره تلاش می کنید تا داستان های گوناگونی وارد ذهن انسان شود.

اما در واقع خود مشاهده گر به شما کمک می کند تا بتوانید به انتخاب خودتان افکار را وارد ذهنتان کنید. اگر شما می خواهید به این مهارت عالی دست پیدا کنید لازم است تا به تمامی نکاتی که در ادامه مقاله به آنها اشاره می کنیم توجه نمایید.

گفتن جملات تاکیدی

همانطور که می دانید تمامی افکار ما به وسیله جملات و کلمات ساخته می شود. بنابراین جملات منفی و سمی قطعا ذهن انسان را به مکانی مسموم تبدیل می کند. از این رو اگر ما بتوانیم کاری کنیم که تفکرات مثبت را جایگزین تفکرات منفی در ذهن مان نماییم بی شک قادر هستیم تا به شیوه ای عالی عمل نماییم.

به همین دلیل لازم است تا صبح ها بعد از بیدار شدن و شب ها قبل از خوابیدن جملات تاکیدی را با خودمان تکرار کنیم. به عنوان مثال بگوییم که ”امروز روز عالی و خوبی خواهد بود و من آنقدر توانمند هستم که می توانم به تمام خواسته هایم برسم”.

همنشینی با افراد مثبت اندیش

پر واضح است که اگر شما همواره با افراد مثبت اندیش هم کلام شوید بعد از مدتی تاثیرش را در زندگی تان مشاهده می کنید. یعنی بهتر دست به انتخاب می زنید و تفکر مثبت دیگران باعث می شود تا تصمیمات بهتری در زندگی داشته باشید. در واقع اگر شما در مکان های مثبتی قرار بگیرید بهتر می توانید اتفاقات مثبت را رقم بزنید.

پرورش مثبت اندیشی با شکرگزاری

اگر شما به خاطر داشته هایتان شکرگزاری کنید می توانید تاثیر این کار را در زندگی تان مشاهده کنید. چرا که شکرگزاری همواره موجب می شود تا اتفاقات خوبی در زندگی تان بیفتد و به همین دلیل لازم است تا هر روز تمام نعمت های زندگی تان را مرور کنید و به خاطر تمام چیزهایی که از خداوند دریافت کرده اید شکرگزاری کنید.

تصویر سازی ذهنی

به یاد داشته باشید که تفکرات ما می تواند بر روی رفتارمان نیز تاثیر داشته باشد. در واقع ذهنیات و احساسات ما بر روی عملکردهای ما تاثیر می گذارد. بنابراین هر چیزی که می خواهید به آن دست پیدا کنید را در ذهنتان تصویر سازی کنید. به وسیله تصویر سازی می توانید لحظات خوب و موفقی را رقم بزنید. در واقع تصویر سازی ذهنی موجب می شود تا مسیر رسیدن به اهدافتان هموار شود و خیلی آسان تر به سمت موقعیت های مثبت حرکت کنید.

زندگی در حال

به یاد داشته باشید که تمامی استرس ها و اضطراب هایی که در وجود ما قرار دارد مربوط به آینده می شود. اما اگر شما بتوانید کاری کنید که همواره در زمان حال زندگی کنید می توانید به طور چشمگیری میزان استرس و اضطراب درونی تان را کاهش دهید. زیرا باید به یاد داشته باشیم که گذشته تمام شده است و آینده نیز هنوز نیامد است.

اما شما باید با تجربیات گذشته به خوبی در زمان حال زندگی کنید که بتوانید آینده خوبی را برای خودتان رقم بزنید. بنابراین لازم است مثبت اندیشی را در خودمان تقویت نماییم که بتوانیم آینده خوبی را برای خودمان ایجاد کنیم. شایان ذکر است که بسیاری از افراد نمی توانند در زمان حال زندگی کنند و آنقدر درگیر زندگی روزمره شده اند که اصلا توانایی دیدن رویدادهای مثبت را ندارند. به همین دلیل لازم است تا مهارت مثبت اندیشی را در خودتان تقویت نمایید تا بعد از مدتی اثرات بی نظیرش را در زندگی تان مشاهده نمایید.

پذیرش و حل مشکلات

شما هرگز نباید از مشکلات فرار کنید. چرا که فرار کردن از مشکلات نه تنها به حل آنها هیچ کمکی نمی کنید بلکه فقط صورت مسئله را پاک می کنید. همچنین لازم است بدانید که اگر می خواهید مشکلی را حل کنید باید در ابتدا آن را بپذیرید. اگر شما بسیار تلاش کرده اید ولی هنوز نمی توانید افکارتان را کنترل نمایید باید بدانید که هنوز به مرحله پذیرش مشکل دست پیدا نکرده اید.

از این رو لازم است تا بپذیرید که بسیاری از مشکلات از درون خود شما ایجاد شده است و اگر شما به آن ها بیشتر توجه داشته باشید می توانید وارد مسیر تغییر شوید. حالا اگر شما کنترل تمامی افکارتان را در دست بگیرید دیگر از زندگی و اتفاقاتی که می افتد شکایت و گله ای نمی کنید و به راحتی می توانید تمامی تعارضات موجود را رفع نمایید.

خودتان را ببخشید

همانطور که اشاره شد ذهن انسان به طور پیشفرض تمایل دارد در مورد گذشته و آینده فکر کند و زیاد به زمان حال توجه نمی کند. به یاد داشته باشید که اگر همواره به گذشته فکر کنید بعد از مدتی گرفتار احساس گناه می شوید و آنها را به خطاهای گذشته مربوط می دانید. بنابراین لازم است تا خودتان را ببخشید و اندیشه کردن راجع به گذشته را کنار بگذارید.

آموزش روش هایی برای افزایش مثبت اندیشی در زندگی

شما باید به جای فکر کردن به اتفاقات بد گذشته، ذهنتان را سازماندهی کنید که بتوانید بیشتر بر روی موفقیت هایتان متمرکز شوید. اصلا فکر نکنید که موفقیت های شما بسیار کوچک هستند بلکه باید بدانید که این کار موجب می شود تا احساسات مثبتی در شما ایجاد شود و در نتیجه مثبت اندیشی بخشی از زندگی شما می شود.

در مورد اتفاقات بد گفتگو نکنید

در بالا اشاره شد که اگر همواره به اتفاقات بد و منفی فکر کنید ذهنتان مسموم می شود و در نتیجه افکار منفی در ذهنتان تقویت می شود. از این رو شما باید از تمامی اخبار بد فاصله بگیرید و هرگز حوادث و اتفاقات بد را پیگیری نکنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش هایی برای افزایش شانس را بخوانید.

انجام کارهای لذت بخش

اگر شما در زندگی بسیار مشغول هستید و وقت برای تفریح و سرگرمی ندارید باید به این موضوع توجه داشته باشید که اعتیاد به کار می تواند به سلامت روان شما آسیب وارد کند و در نتیجه بعد از مدتی شما را دچار افسردگی می کند.

از این رو باید زمان هایی را به خوشگذرانی اختصاص دهید و کارهایی که دوست دارید را انجام دهید. به یاد داشته باشید که اگر فرصت تفریح را در زندگی از دست بدهید بعد از مدتی عملکرتان ضعیف می شود و در نتیجه افکار منفی تمام ذهن تان را در بر می گیرد.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از مهم ترین موضوعات بسیار مهم در علم روانشناسی اعتماد به نفس و عزت نفس است. اگر شما به توانایی های تان باور داشته باشید و بدانید که قادر هستید تا با برنامه ریزی به تمامی اهدافتان می رسید می توانید افکار مثبت را در ذهنتان افزایش دهید.

در نظر داشته باشید که حتی اگر شما کار اشتباهی انجام داده اید هرگز نباید خودتان را سرزنش کند. در مقابل لازم است تا به خودتان اعتماد کنید و تلاش کنید تا نگاه مثبتی به زندگی داشته باشید و در نتیجه شاهد افزایش اعتماد به نفس تان خواهید بود.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کامل تمامی ابعاد مختلف مثبت اندیش در زندگی را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که چرا لازم است تا در زندگی مثبت اندیش باشیم و در واقع با اثرات بی نظیر مثبت اندیشی آشنا شدیم. همچنین شما را با اصول مهارت مثبت اندیشی آشنا کردیم و حالا شما می دانید که چگونه می توانید مثبت اندیشی را در زندگی تان به کار ببرید تا اثرات آن را در زندگی تان مشاهده نمایید.

دسته‌بندی‌ها